Cykelvasan 2018

Cykelvasan 2018
julgus sa:
Såna såg man inte många av... tror jag såg 2 st totalt, fredag o lördag... en av de 3 första på fredagen kom på en CX... men han såg jefligt sliten ut.
42Hz sa:
Skulle vara intressant vad eliten skulle få för tider på en lätt fetcykel:
Startade sist i år och cyklade om rätt många fatbikes innan jag var i mål. Kan nog ha varit runt 10st.

Cykelvasan 2018
Cykelvasan 2018
ginnfilt sa:
Aeromiten sa:
Har börjat komma in bilder från photomic nu.

Någon mer som tycker 327 kronor är lite dyrt för att få en digital bild mejlad? (278 kr plus 49 kronor i porto och expeditionsavgift.)
Portokostnad på en digital fil skickad via e-post? Expeditionsavgift med andra ord. Fick jag 49:- för varje mejl jag skickar hade jag lätt kunnat sluta förvärvsarbeta. Det är en sjuk värld.

Cykelvasan 2018
MickeMud sa:
Hur ser banan ut nuförtiden jämfört med 2014.
Då var det mest timmervägar, kalhyggen och en del asfalt sträckor fortfarande. Egentligen ganska ful och trist natur större delen av sträckan minns jag.
Har för mig det var 95km då, hur lång är den idag och terrängen. Snabbare eller långsammare. Måste få en värdering på polarens tid 3:27 i år mot min tid 3:36 för fyra år sedan :-)

Lite beroende på när du startade 2014 så var det ju lite blött i spåret det året men banan har som nämnts tidigare blivit jobbigare än den var då. Min kill-gissning är att om du kört i år och tryckt lika många watt-timmar som 2014 så skulle du behövt några minuter längre tid än då men det är inte jättestora skillnader, säg 3:40 kanske :-)

Jag körde på 3:27 2014 och 3:22 i år på samma utrustning men är i bättre form nu.

Cykelvasan 2018
Ja man blir illa berörd när man läser det. Tyvärr är det återkommande i dom här långloppen tycker jag (vasaloppet, vättern osv.). Alltid någon som stryker med.[/quote]
Det är ett hjärtstopp på ungefär 50000 vasaloppsstarter tyvärr. Så det hängde minst ett i luften i helgen som var rent statistiskt. Tragiskt minst sagt. Det kan vara långt till närmaste sjukvårdskunnig (om medcyklist är det) och hjärtstartare mm. Även om vasan har en väldigt professionell sjukvård så gäller det för den drabbade att ha lite tur med vem som kommer först och när. 2010 fick tre hjärtstopp på Vasaloppet (skidor). Alla tre klarade sig.

Edit: siffran kommer muntligen från Ulf som är sjukvårdsansvarig. Finns att läsa om detta och händelsen 2010 här: http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/15305/LKT1044s2720_2722.pdf[/quote]

Mannen som omkom fick väldigt bra hjälp direkt när d inträffade då han som låg direkt på hans hjul är gammal ambulans sjukvårdare... några minut senare stannade även en brandman och hjälpte till. Tyvärr gick hans liv inte att rädda trots bra insatser av dessa två.

Väldigt tråkigt... beklagar sorgen.

Cykelvasan 2018
"Samma helg som Cykelvasan genomfördes stals det 15 cyklar i Sälenområdet till ett sammanlagt värde av 700 000 kronor.
I helgen kunde polisen gripa två män som nu är anhållna misstänkta för häleri. Polisen uppger att det handlar om organiserade stölder av cyklar.

Vid några tillfällen under sommaren har det skett cykelstölder i Sälen, vid ett tillfälle stals det tre cyklar. Det var i mitten av juni månad.

Men under Cykelvasan har polisen i Sälen varit lite förberedda på att det skulle ske stölder och deltagare och andra besökare har uppmanats att hålla ett extra öga på sina cyklar och förvara dem på ett säkert ställe.

Men trots detta stals det 15 cyklar under helgen som loppet kördes, dessa skedde i Lindvallen och Tandådalen. Det sammantagna värdet på de 15 cyklarna är uppskattat till 700 000 kronor och det ger ett snittvärde på runt 45 000 kronor per cykel.

Polisen har haft extraresurser inriktade på att försöka få tag i de misstänkta cykeltjuvarna och i sent i lördags kväll gav det resultat. Två män kunde gripas i Lindvallen och senare anhållas misstänkta för häleri, kopplat till de aktuella cykelstölderna.

Om männen är kända sedan tidigare vill polisen inte uppge, med hänvisning till förundersökningssekretess. Men man uppger att det är uppenbart att det handlar om organiserade stölder.

Tjuvarna vet att det är många och dyra cyklar i Sälen den aktuella helgen och de har dessutom kunskap om vilka cyklar som är mest värda och inriktar sig helt på dem, konstaterar polisen.

I vintras grep polisen i Sälen två män som hade periodvis stulit stora mängder skidutrustning i området. De dömdes under våren till fängelse."

Cykelvasan 2018
Ska bli kul att se vad det är för typer. Säsongande hörökare, pundare, utländska stöldligor?

Känns skönt ändå. Att dom återfanns i lindvallen... Hm.

Tillbaka
Topp