Cykla 793 meter i bostadsområde under minuten?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 80810
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 80810

Guest
Vi är två 17 åriga killar som sen länge tillbaka cyklat tillsammans i vårt område i Viksjö. Redan under högstadiet cyklade vi från vår skola och hem dagligen och gjorde det alltid i hög fart.

Men med åren har det blivit mer och mer en grej att vi vill klara sträckan under minuten. Det är alltså en cykelbana som går bland bostadsområden och skolor på 793 meter med 9 kurvor. Tror ni det är möjligt att cykla sträckan på 1 minut?

Här kan ni se hela varvet:

Senast redigerad av en moderator:
Vi är två 17 åriga killar som sen länge tillbaka cyklat tillsammans i vårt område i Viksjö. Redan under högstadiet cyklade vi från vår skola och hem dagligen och gjorde det alltid i hög fart.

Men med åren har det blivit mer och mer en grej att vi vill klara sträckan under minuten. Det är alltså en cykelbana som går bland bostadsområden och skolor på 793 meter med 9 kurvor. Tror ni det är möjligt att cykla sträckan på 1 minut?

Här kan ni se hela varvet:
47 km/h i snitt på den sträckan... Jag fixar det INTE. Någon kan det nog även om det är utmanande.

Räknar vi här https://www.kalkyleramera.se/bilar-och-hastighet/genomsnittshastighet/result
så krävs en snitthastighet på 48.39 km/h.
Förutom att det är ett rejält högt snitt, så borde det finnas bättre ställen att testa er kapacitet på.
Tävla mot din kompis på en ensligt lågt trafikerad landsväg tror jag är en bättre lösning.
Lycka till!
Tack så mycket för hjälpen. Målet är dock att vi ska klara det på just denna banan. Så det blir nog hårdträning från o med nu.

Nej, men seriöst, vem räknar på effekten? Även på en helt rak platt sträcka utan vind. Så är 48 kmh under en minut inte helt enkelt. Vad krävs i watt?

Nej, men seriöst, vem räknar på effekten? Även på en helt rak platt sträcka utan vind. Sår 48 kmh under en minut inte helt enkelt.
Enligt fredagskvällsyxande m.h.a https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html så behövs ungefär 90% mer snitteffekt för 48,3km/t än 38,2 med material i stil med det jag skymtar. Givet jämn effekt då. Och ständiga igångdrag gör det jobbigare än om det hade varit steadystate.

Lycka till, kör inte ihjäl någon.

Det är inte så svårt att fixa 50 km/h men jag hade ändå inte gjort det av säkerhetsskäl. Dessutom blir säkert snitthastigheten lägre pga alla kurvor.

Tävla någon annanstans tycker jag.

Kollade filmen, verkar rätt korkat faktiskt. Ser ut att vara väldigt lite trafikerat, det betyder att dom som är "hemma" på dom cykelvägarna inte direkt ser sig för när dom väl är ute. Och vad jag kunde se var det iaf 2 skymda kurvor, men ni är ju "alltid noga med säkerheten innan varven", låter som svensson-mantrat i trafiken, det kom ingen förra veckan.

Och nej, även om ni skulle hårdträna för det så klarar ni inte det. Iaf inte på dom cyklarna. med tanke på att det inte går att ligga med jämn hastighet så skulle ni behöva ligga en bit över 50 för att klara snittet. Vilken hastighet har ni haft nu på de längre rakorna?

Är ju bara att träna på någon landsväg, när ni känner er säkra på 50 km/h på 800 m så är det bara att göra ett rekordförsök, och vara "noga med säkerheten innan och under varven"...

Kollade filmen, verkar rätt korkat faktiskt. Ser ut att vara väldigt lite trafikerat, det betyder att dom som är "hemma" på dom cykelvägarna inte direkt ser sig för när dom väl är ute. Och vad jag kunde se var det iaf 2 skymda kurvor, men ni är ju "alltid noga med säkerheten innan varven", låter som svensson-mantrat i trafiken, det kom ingen förra veckan.

Och nej, även om ni skulle hårdträna för det så klarar ni inte det. Iaf inte på dom cyklarna. med tanke på att det inte går att ligga med jämn hastighet så skulle ni behöva ligga en bit över 50 för att klara snittet. Vilken hastighet har ni haft nu på de längre rakorna?

Är ju bara att träna på någon landsväg, när ni känner er säkra på 50 km/h på 800 m så är det bara att göra ett rekordförsök, och vara "noga med säkerheten innan och under varven"...
Hahah, ja lovar dig. Vi är mycket noga, vi har flertalet personer som står och har koll under varvet.

Just nu är vår maxhastighet ca 50 så den kommer vi behöva jobba upp rätt rejält. Tack för alla tips!

Var är personen som står och säkerställer att det inte är några barn på gc-banan bakom denna kurva som häcken effektivt döljer?
1649451553868.png

Är det fredagstrollning, eller bara en konstinstallation?
Är man lite erfaren cyklist är man medveten om att rubriken är ganska provocerande, "Cykla 793 meter i bostadsområde under minuten". Och om man inte förstår det utan istället tycker att det är det som är utmaningen, tja, som sagt, verkar ganska korkat.

Sen tror jag inte för ett ögonblick att ni har flertalet personer som står och har koll under varvet. Tror inte det går att få ihop så många utan konsekvenstänk.

Jag hoppas att TS förstår det mindre lyckade med att göra att rekordförsök på den här "banan".
Ni verkar vara rimligt snabba cyklister, men, i all välmening, oavsett hur många kompisar ni har ute runt banan, gör ett motsvarande test på lämpligare sträcka.

Enligt fredagskvällsyxande m.h.a https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html så behövs ungefär 90% mer snitteffekt för 48,3km/t än 38,2 med material i stil med det jag skymtar. Givet jämn effekt då.

En halvt empirisk, halvt fysikbaserad tumregel jag tog fram för många år sen, för effektskillnad för samma individ, på samma cykel, på platt mark och samma förutsättningar i övrigt, ger att skillnaden i effekt är ungefär:

(v2/v1)^2.7

För 48.3 och 38.2 ger min formel ca 88 procent mer effekt. Så jag instämmer. Ungefär 90 procent låter rimligt.

En halvt empirisk, halvt fysikbaserad tumregel jag tog fram för många år sen, för effektskillnad för samma individ, på samma cykel, på platt mark och samma förutsättningar i övrigt, ger att skillnaden i effekt är ungefär:

(v2/v1)^2.7

För 48.3 och 38.2 ger min formel ca 88 procent mer effekt. Så jag instämmer. Ungefär 90 procent låter rimligt.
Är du tillbaka! ?

Är det fredagstrollning, eller bara en konstinstallation?
Är man lite erfaren cyklist är man medveten om att rubriken är ganska provocerande, "Cykla 793 meter i bostadsområde under minuten". Och om man inte förstår det utan istället tycker att det är det som är utmaningen, tja, som sagt, verkar ganska korkat.

Sen tror jag inte för ett ögonblick att ni har flertalet personer som står och har koll under varvet. Tror inte det går att få ihop så många utan konsekvenstänk.
Du får tycka och tro vad du vill men i slutändan så VET vi att vi har koll och att vi kan cykla för minuten på ett säkert sätt. Du får gärna tänka på dit språk, vi är inte korkade!

En vacker dag står vi där o har cyklat under minuten o då ska vi tänka på dig!

Ta reda på vilken kompassriktning sträckan går, och försök genomföra rekordförsöket en dag med så kraftig medvind som möjligt. Naturligtvis också med ickefladdrande kläder och helst på cyklar som tillåter en väldigt aerodynamiskt riktig sittställning.
Aa tänkte på det tidigare, man får försöka tima med vinden perfekt. Tack!
6C955539-D54A-4174-BDDE-0B2342325280.png

Om 8-10 år kanske ni inser att det ni håller på med inte är så genomtänkt.

Tillbaka
Topp