Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

DT sa:
GoranS sa:
Hade jag bil skulle jag dra upp till nordostliga/norra delen och köra lite där. Helt annan vegetation än på sydsidan. Motorvägen upp borde det inte ta så lång stund.

+1

Skulle också vilja cykla lite på den lummigare nordsidan. Är ju så jädrans långt från där man brukar bo att det aldrig blir av.

Jag gjorde slag i saken på julnyårsresan nyss och bodde en vecka i Agaete just av det skälet. Norrsidan är också fin, skillnaderna är dels hur mycket grönare och lummigare det är, men även hur mycket mer tätbefolkat det är. På sydsidan så kommer man ju ut ur småorterna redan efter en/ett par hundra höjdmeters klättring, på norrsidan fortsätter byarna högre upp. Det leder till både för och nackdelar. Mer trafik, mindre av ren natur men också fler fikaställen. En sak att tänka på är att GC-200 längs kusten från Agaete sydväster ut är avstängd (för evigt om jag förstått rätt) så att ta sig runt i det hörnet av ön (och till exempel binda ihop med västra sidan av ön) inbegriper klart mycket mer klättring än tidigare.

Norrsidan rekommenderas om man vill bryta av från att "bara" köra samma vägar varje gång man är på GC, alternativen på sydsidan är ju faktiskt inte så många. Åker man till GC för första gången så skulle jag dock köra sydsidan, vägarna upplevs som mer spektakulära för oss plattlandare med solbrist.

Är GC-200 även oframkomlig på västdsidan? Vissa vägar kan vara avstängda för trafik, men ändå framkomliga för en cyklist.

Har själv bara varit uppe och sniffat på nordligare delarna, men mitt intryck är nog också att förstagångsresenären bör välja sydsidan. Är ju dessutom vädermässigt stabilare.

Hittade du några pärlor uppe på nordsidan som man inte bör missa om man är där? GC-217 från Fagajesto bort mot Artenara/Acusa Verde-hållet är en väg som jag suttit och kikat på och som känts som något jag skulle vilja prova. Körde du den?

Angående GC-200 läste jag följande i en blogg nyligen.

http://bergscykling.se/2017/february/lite-mer-fran-traningslagret.html

" Hela rundna flöt på fint bortsett från en passage efter San Nicolas vid "bananodlingarna" där kustvägen var avstängd och avspärrad. Det hade rasat stora mängder med stenar ner på vägen och gjort den omöjlig att köra på. Samtidigt håller man på att spränga en ny väg genom berget så man kommer alltså att plocka bort denna gamla vägen som går runt berget.
Vi funderade först om vi skulle vända där vid bommen då lokalbefolkningen sa att det var omöjligt att ta sig fram och att vägen ramlat sönder. Ni som vet hur sånna där kustvägar ser ut vet ju att dom ofta bara är inhuggna i bergssidan och kan ha flera hundra meter fallhöjd utanför räcket!
Jag ringde upp Daniel för att kolla hur dom gjorde när dom körde runt för någon månad sedan och dom hade chansat men han var tydlig med att det kanske inte är den smartaste idén då nya stenar hela tiden kan ramla ner från bergskanterna..

Vi funderade en stund men valde iallafall tillslut att ge det ett försök. Vägen blev snabbt att kännas kuslig, det växte ogräs mitt i vägen då inga bilar kört där på länge och det låg stenar överallt som vi fick sicksacka mellan, snatthastigheten sjönk drastiskt och vi kunde bara cykla i krypfart i 30-40min för att ha koll på alla stenar och om det såg för farligt ut. På ett ställe hade det ramlat så mycket så vi fick kliva av cyklarna och klättra i stenmassorna 20-30 meter, såg helt sjukt ut! Kändes som världens ände med rasmassor runt om oss och inte en människa så långt vi kunde se. Vi klarade oss hur som helst ut helskinnade och såhär i efterhand var det kanske en dum chansning att cykla igenom där, men samtidigt grymt gött att ha gjort det. "

OK, låter som man får vara glad att ha cyklat vägen när den fortfarande var öppen. Förstår att de ersätter vägar som kräver mkt underhåll med tunnlar, men det är också lite tråkigt när spektakulära vägar försvinner.

Har varit med om detta i lite mindre skala på La Gomera där den gamla vägen ner till Valle Gran Rey på ett par partier hade ersatts av tunnlar när jag var där för ett antal år sen. På det ena partiet var gamla vägen framkomlig med lite god vilja och en kort promenad bild 2 och 3 i https://happyride.se/forum/read.php/1/1859996/1860469#msg-1860469 Det andra avsnittet var dock omöjligt att använda medelst cykel.

Hur man än vrider och vänder på det är tunnlar nästan aldrig speciellt roliga att cykla i, i synnerhet nybyggda sådana.

Synd på GC-200. Den ser iaf på papperet ut att vara en snygg kustväg, lite som vägen längs med västkusten på Mallis. Och den hade passat bra att skarva på efter San Nicolas om man någon gång hade velat ta en riktig långrunda. Eller rentav en såndär episk runda runt hela ön som i den där bloggposten. :-)

Skulle tro att den är snäppet häftigare än den på Mallis. Har dock inte kört hela vägen på Mallis så jag överlåter åt experterna att avgöra det.
Capture.PNG

Det som är med den vägen är att det på den sidan är mycket sämre väder. Det var visst 4° på nordsidan en dag förra veckan. Enligt receptionisten på hotellet.

Tack alla ni för input, både när det gäller ungersk mat och vägar. Bokade en Cannondale SuperSix Evo, 181 euro med försäkring, ganska dyrt men jag har ingen cykelväska och att köpa en beggad lär inte få hustrun på bättre humör, tyvärr.

GoranS sa:
Hittade du några pärlor uppe på nordsidan som man inte bör missa om man är där? GC-217 från Fagajesto bort mot Artenara/Acusa Verde-hållet är en väg som jag suttit och kikat på och som känts som något jag skulle vilja prova. Körde du den?

Jag hittade inget spektakulärt, men det mesta är fint och värt att köra.

GC-217 körde jag "nerför", från GC-210 ner till GC-220 i Fagajesto. Skulle man köra den uppförs så är den ganska brant på slutet kan jag tänka mig, det kändes så på vägen ner iaf, men inte på något sätt ogörbart (om det nu ens var brant på riktigt.) Väldigt vackert och ganska oväntat med dammarna. Stillastående "sjövatten" är man ju inte så van vid att cykla förbi på Kanarieöarna. Rekommenderas.

Jag hade även tänkt att göra GC-216-loopen (som inte leder någonstans) men vände efter någon kilometer då asfalten var ordentligt dålig. Inte farlig men bara sådär fastsmält-grus-i-betong som vissa vägavsnitt i Spanien är. Det är värt det om man är på väg mellan bra, vackra vägar.

Heatmap för GC:

GC.png

Senast ändrad:
Det är lite halt här också. Ungefär timmarna efter sprinklersystemet blött ned gräs och gångar för att vegetationen inte skall torka bort. Tänker på er lite när jag svettas i backarna.

Hasse#7:
Om du vill byta plats och kropp med mig så är det bara att du hör av dig. Jag erbjuder som utbyte mot "nästan för varmt" på GC en morgon med väckning medelst snöplog 03.30. Omöjlighet att somna om p.g.a. oväsendet. Uppstigning och ner till första pendeln 05.05 och 25 minuters promenad på perrongen i väntan på det försenade tåget (troligen kopplat till snöflingorna). Deal? ;-)

Se nu till att ut och fota lite härliga cykelvägar s.a. vi stackare som är hemma i marsmisären i Sverige får något att avundas. Gärna någon lite udda väg, t.ex. den ner till El Chorrillo (avtag västerut från vägen mellan Ayacata och Tejeda). Den har jag inte kört och inte sett någon bild från.

Hasse#7 sa:
Det är varmt här. Gränsfall till för varmt för mig. Zumo de papaya grande x 2. Rann ner hur lätt som helst.

Äh' eftersom du uppenbarligen tog med dig den lilla värme som fanns i Sverige med till GC, så kan du gott ha det...
Bring the heat up!! ;D
Fast post gärne lite bilder för oss avundsjuka Svennar :)

larsaw sa:
Hasse#7 sa:
Det är varmt här. Gränsfall till för varmt för mig. Zumo de papaya grande x 2. Rann ner hur lätt som helst.

Äh' eftersom du uppenbarligen tog med dig den lilla värme som fanns i Sverige med till GC, så kan du gott ha det...
Bring the heat up!! ;D
Fast post gärne lite bilder för oss avundsjuka Svennar :)

Jag såg en fin morgonbild från Stockholm i morse. En motorcykel full med modd i snöfall...

Jag har känningar av min nackrelaterade headache from hell. Det var därför jag kortade rundan igår. Idag kommer jag cykla med min fru. Blir säkert några bilder men inget spektakulärt. Vi gör några simulerade åkarbrasor och tänker på er därhemma.

20170307_124300.jpg

Tre bilder från GC-500 får illustrera dagens kortpass med frugan. Hon slet bra. Inget gående och bara vila på toppen av några backar. Misären är outhärdlig, längtar hem. Not!

20170308_094717.jpg

20170308_094732.jpg

20170308_094750.jpg

Senast ändrad:
Kan bara hålla med Hasse#7, det är i varmaste laget. När fartvinden utför gör att man svettas är det inte så jäkla muntert.

fredrikw sa:
Kan bara hålla med Hasse#7, det är i varmaste laget. När fartvinden utför gör att man svettas är det inte så jäkla muntert.

Man känner tydligt av hettan från solbelysta klippväggar när man åker utför. Uppför är som att man tilldelas nån extra bonusprocent på lutningen. Kör du mtb här fredrikw?

Gnäll om värme är möjligen acceptabelt om den officiella skuggtemperaturen överstiger svenska värmerekordet.

Hasse#7 sa:
fredrikw sa:

Man känner tydligt av hettan från solbelysta klippväggar när man åker utför. Uppför är som att man tilldelas nån extra bonusprocent på lutningen. Kör du mtb här fredrikw?

Japp, MTB på Kvänums IF:s årliga träningsläger.

Idag vek jag av hemåt efter bara en timmes klättring (El Tablero mot tallskogen och Chira), värmen de senaste dagarna har helt dränerat mig på energi, benen kändes ok men kroppen och huvudet var kvar på hotellet. Så nu sitter jag och försöker återställa vätskebalansen och vila mig inför morgondagens träningstävling, sedan bär det av hemåt.

... och gnäll på vädret är alltid ok.

Gnäll på att det är för varmt när det är behagligt sommarvarmt ger ungefär lika mycket sympati från min sida som en nobelpristagare som gnäller över att hen bara fick ett pris!

GoranS sa:
Gnäll på att det är för varmt när det är behagligt sommarvarmt ger ungefär lika mycket sympati från min sida som en nobelpristagare som gnäller över att hen bara fick ett pris!

I det här sammanhanget är jag nog Bob Dylan, för jag vill absolut inte till Stockholm.

Några bilder från idag. Tur till El Horno vid foten av stigningen till Soria. Jag är fortfarande inte ok, cyklade med hustrun som såg det hela som en "nära döden"-upplevelse. Jag tycker det är svårt att cykla sakta.

20170309_112118.jpg

20170309_112129.jpg

20170309_112141.jpg

20170309_112155.jpg

20170309_114322.jpg

20170309_114343.jpg

20170309_124816.jpg

20170309_124840.jpg

20170309_134714.jpg

btw ta med extrabagage (cykel) kostar mycket riktigt 350kr enkel resa. Alltså, helt riktigt, 700 pix ToR, Känns ändå värt det. Får väl se hur det går att få med väskan på transferbussen. Har hört det kan bli lite kinkigt. Har inte berättat för familjen ännu. :) Får ta det problemet när/om det uppstår. Vad är brukligt att betala taxi annars från flygplatsen till Maspalomas, om man ska ha med stor väska? Någon som vet?

Kolla här Jenny:http://gran-canaria-airport-transfers.co.uk/?gclid=Cj0KEQiAl4TGBRDhgvmikdHPsdABEiQAtBcc8Buzi1UUfvN5_MPup2SQTMSTYsbsuYqIGIUnwRFQr5saAmsh8P8HAQ

@JennyW

Vi tog en mindre buss på flygplatsen. 5 Pers, 4 cyklar och övrigt bagage. 50€ totalt och inget trams. Bussen var inte förbokad det löste sig i farten.

C-dale sa:
Kolla här Jenny:http://gran-canaria-airport-transfers.co.uk/?gclid=Cj0KEQiAl4TGBRDhgvmikdHPsdABEiQAtBcc8Buzi1UUfvN5_MPup2SQTMSTYsbsuYqIGIUnwRFQr5saAmsh8P8HAQ

Tack.
Transfer är redan bokad och betald. Gjordes innan jag bestämde mig för att ta med min egen cykel. Enligt damen på kundtjänst ska det inte vara något problem att ta med extrabagage men jag har hört att transferbusschaffisen kan "krångla" vägra ta eller kräva ohemult betalt för att ta med cykelväskor i bussen. Säkert går det hur fint som helst. Hoppas jag.

Tillbaka
Topp