Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
DT sa:GoranS sa:Hade jag bil skulle jag dra upp till nordostliga/norra delen och köra lite där. Helt annan vegetation än på sydsidan. Motorvägen upp borde det inte ta så lång stund.
+1
Skulle också vilja cykla lite på den lummigare nordsidan. Är ju så jädrans långt från där man brukar bo att det aldrig blir av.
Jag gjorde slag i saken på julnyårsresan nyss och bodde en vecka i Agaete just av det skälet. Norrsidan är också fin, skillnaderna är dels hur mycket grönare och lummigare det är, men även hur mycket mer tätbefolkat det är. På sydsidan så kommer man ju ut ur småorterna redan efter en/ett par hundra höjdmeters klättring, på norrsidan fortsätter byarna högre upp. Det leder till både för och nackdelar. Mer trafik, mindre av ren natur men också fler fikaställen. En sak att tänka på är att GC-200 längs kusten från Agaete sydväster ut är avstängd (för evigt om jag förstått rätt) så att ta sig runt i det hörnet av ön (och till exempel binda ihop med västra sidan av ön) inbegriper klart mycket mer klättring än tidigare.
Norrsidan rekommenderas om man vill bryta av från att "bara" köra samma vägar varje gång man är på GC, alternativen på sydsidan är ju faktiskt inte så många. Åker man till GC för första gången så skulle jag dock köra sydsidan, vägarna upplevs som mer spektakulära för oss plattlandare med solbrist.