Cykla i bredd

Cykla i bredd
vi tränar iaf alltid två pars klunga. som jag fattar det är cykel vilket fordon som helst och får ta all plats på vägbanan om så behövs. Sen är det klart om det är en vältrafikerad väg så går man över till ett led. Nån som vet säkert kan ju gärna citera lagboken.

Cykla i bredd
om man är 20 st cyklister så kan 2-led vara trevligt. Sedan är det inte alltid man hinner höra bilen som kommer bakifrån. Men de brukar tuta när de är 2 meter bakom.

Cykla i bredd
Det finns inget som heter bilväg. Det heter väg. Man behöver inte hjälpa till med att marginalisera andra trafikslag mer än som redan sker!

Kan man som bilist inte hantera cyklister som cyklar i bredd, då ska man allvarligt fundera på att ställa bilen för gott!

Cykla på!

Cykla i bredd
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns inget som heter bilväg. Det heter väg.
> Man behöver inte hjälpa till med att
> marginalisera andra trafikslag mer än som redan
> sker!
>
> Kan man som bilist inte hantera cyklister som
> cyklar i bredd, då ska man allvarligt fundera på
> att ställa bilen för gott!
>
> Cykla på!

+1 på den.

Cykla i bredd
skogsvakt skrev:
> vi tränar iaf alltid två pars klunga. som jag
> fattar det är cykel vilket fordon som helst och
> får ta all plats på vägbanan om så behövs.
> Sen är det klart om det är en vältrafikerad
> väg så går man över till ett led. Nån som vet
> säkert kan ju gärna citera lagboken.

Det är ju alltid kul att tro och spekulera så: jag tror att det är som du säger, som cyklist är du inte lagligen tvingad att hålla längst ut till höger i körbanan. Ungefär som att alla gubbar i keps som slickar mittlinjen i 70 på 90-väg inte bryter mot lagen.

Men det är ju generellt dumt att göra grejjer som retar medtrafikanter eller -människor i stort, och motivera det med "jag får göra så".

Ribbing säger att man måste förstå att man nästan alltid befinner sig ett sammanhang med andra människor och därför alltid måste anpassa sig för att inte bli skjuten/påkörd/hatad. Det stämmer ju även här, som du också skriver.

//Erik

Edit: "med mo". Vad fan är det?

Senast redigerad av en moderator:
Cykla i bredd
frågan är vad lagen säger i detta fall. Jag är rätt säker på det är 100 procent lagligt eftersom i stort sett alla cykelklubbar tillämpar detta

Cykla i bredd
skogsvakt skrev:
> frågan är vad lagen säger i detta fall. Jag är
> rätt säker på det är 100 procent lagligt
> eftersom i stort sett alla cykelklubbar tillämpar
> detta

Ungefär som att de flesta kör utan ringklocka? ;~)

Cykla i bredd
tyvärr är vägverket av samma uppfattning, dvs att vägar är gjorda för bilar. Se bara på utbyggnaden av vajerväg lite överallt och uppsättande av vägräcken som tvingar cyklister ännu längre ut i vägbanan och blir därmed otryggare.

Jag hoppas verkligen att bilar , cyklar och andra fordon kan sammsas i trafiken i fortsättningen. Men jag blir skrämd av "jag ska fram" mentaliteten som råder bland vissa fordonsförare och att alla andra ska rätta sig efter dem.

Cykla i bredd
Grundreglen för alla fordon är att hålla så långt till höger man kan.
Cykling i beredd finns med i vägtrafikförordningen.

6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped

Gemensamma bestämmelser

1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

2 § Cyklande och mopedförare skall hålla minst en hand på styret.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Cykla i bredd
actionbent skrev:
> 1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När
> det kan ske utan fara eller olägenhet för
> trafiken får de dock färdas i bredd.

Tyvärr verkar föreskriftens formulering antyda att "trafiken" är biltrafiken (åtminstone all annan trafik, så som det är skrivet!). Att det kan innebära fara eller olägenhet för cyklisterna att INTE färdas i bredd är naturligtvis inget författarna tagit hänsyn till...

Cykla i bredd
Som cyklist får man faktiskt precis som övriga trafikanter ta hänsyn till att man inte ska vara ett hinder för övrig trafik, så om man ligger i 40-50km/h på en 80-väg och kör i bredd så får man nog räkna med att konflikter med bilister uppstår.
Så hur lagtexterna än är formulerade så får man nog lägga in en gnutta sunt förnuft, det borde inte vara för mycket begärt.

Cykla i bredd
geologen skrev:
> actionbent skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1 § Cyklande skall färdas efter varandra.
> När
> > det kan ske utan fara eller olägenhet för
> > trafiken får de dock färdas i bredd.
>
> Tyvärr verkar föreskriftens formulering antyda
> att "trafiken" är biltrafiken (åtminstone all
> annan trafik, så som det är skrivet!). Att det
> kan innebära fara eller olägenhet för
> cyklisterna att INTE färdas i bredd är
> naturligtvis inget författarna tagit hänsyn
> till...

Det lämnars rätt öppet för tolkning. 10 cyklister som kör om 10 cyklister är inget problem ;) Sen kan man fråga sig vad som stör bilister mest (för det är ju dom som alltid ska fram till varje pris) 20 cyklister i rad eller två rader med 10 cyklister.

Cykla i bredd
Är man bortåt 30-35 personer på träningarna som vi ibland blir i den cykelklubb jag tillhör är det obligatoriskt med att köra 2 i bredd. 1:a anledningen är att det är lättare att växla den som drar utan att en ensam cyklist vinglar utanför raden med dom andra cyklisterna, 2:a anledningen är att klungan blir hälften så lång vilket underlättar omkörningar för andra fordon, 3:e anledningen är att omdömeslösa fordonsförare inte ska chansa med omkörning och tvingas svänga tillbaka in i klungan när denne får möte. Många ensamma fordonsförare uppskattar tyvär inte våran omtanke utan brukar tuta, köra extremt nära för att hota oss med sitt fordon eller spruta spolarvätska på oss för att deras fordon med 1 person i är viktigare än 35 miljövänliga cyklister. Vi brukar glatt vinka tillbaka för att visa att vi ödmjuka cyklister kan förlåta även idioter när vi njuter av vår cykeltur. :-) T
Edit: en hel massa, som skrivet utav en klåpare...

Senast redigerad av en moderator:
Cykla i bredd
geologen skrev:

> att "trafiken" är biltrafiken

Det kan ju faktiskt hända att man är en fara eller olägenhet för andra cyklister. Har du aldrig åkt VR t ex?

Cykla i bredd
skogsvakt skrev:
> sunt förnuft krävs av bilisterna. Har du kört
> landsväg nån gång tror jag du vet hur korkade
> vissa manliga bilister är.

Det är klart att det endast är de manliga bilisterna som behöver sunt förnuft, my bad!

Cykla i bredd
geologen skrev:
> att "trafiken" är biltrafiken (åtminstone all
> annan trafik, så som det är skrivet!). Att det
> kan innebära fara eller olägenhet för
> cyklisterna att INTE färdas i bredd är
> naturligtvis inget författarna tagit hänsyn
> till...

Vilken klockren slutsats!

Återigen visar du prov på din underbara offermentalitet. Fyfan vad alla andra är dumma och elaka.

Gäller förövrigt fler i den här tråden.

Cykla i bredd
Förlåt jag glömde...

BILISTER DÖDAR KATTUNGAR OCH CYKLISTER SAMT SKÖVLAR REGNSKOG! ALLIHOP UTAN UNDANTAG. DET ENDA SOM BORDE TILLÅTAS ÄR CYKLING ALLA SOM INTE CYKLAR OCH HYLLAR CYKLING SKA DÖDAS! HÄNG DOM JÄVLARNA I GAMLA SLANGAR!

Så, nu har jag gjort min plikt som cyklist.

Cykla i bredd
Mårten skrev:
> Förlåt jag glömde...
>
> BILISTER DÖDAR KATTUNGAR OCH CYKLISTER SAMT
> SKÖVLAR REGNSKOG! ALLIHOP UTAN UNDANTAG. DET ENDA
> SOM BORDE TILLÅTAS ÄR CYKLING ALLA SOM INTE
> CYKLAR OCH HYLLAR CYKLING SKA DÖDAS! HÄNG DOM
> JÄVLARNA I GAMLA SLANGAR!
>
> Så, nu har jag gjort min plikt som cyklist.

Bra jobbat. Jag har cyklat en del i utlandet och lärt mig hålla mig undan bilarna. Blir enklare så och gör inte så ont...

Cykla i bredd
file=77051

Cykla i bredd
örgelgörgel: jag antar att det där var ditt sätt att förutspå att vi kommer hamna på sidan tre inom närmsta framtiden?
Eller försöker du bara illustrera en manlig bilist som skulle behöva tillämpa lite "sunt förnuft"?

Cykla i bredd
beror ju på hur smal väggrenen är o hur man vinglar. o även om man har rätt, så göre jäkligt ont att bli påkörd av bil, ÄVEN om man har lagen på sin sida. vi brukar försöka trycka ihop oss lite, köra nära varandra näre är större väg o smal väggren, på mindre vägar försöker vi om vi ser/hör bil gå ihop en o en när bil kommer. beror lite på situation.

Cykla i bredd
Anders H skrev:
> Det kan ju faktiskt hända att man är en fara
> eller olägenhet för andra cyklister. Har du
> aldrig åkt VR t ex?

Nej, har aldrig och ska aldrig. Men visst, fast jag tvivlar på att författarna hade några tankar på såna situationer.

Det är svårt att inte ha offermentalitet när man ser hur cykelfientliga politiker, lagar/föreskrifter, vägar/gator och bilisters attityder är. Blev nyligen chockad när jag såg hur de hade förstört Sotérusgatan här i Gbg.
Från att ha varit en mycket bred och fin väg, med gott om plats för alla trafikslag (jag tror att två breda bussar skulle kunna kört om varandra utan att passera mittlinjen där!) så har man nu lämnat kvar en extremt smal väg och gjort en dubbelriktad gång/cykelbana, som är skild från vägen med en hel jävla åker (känns det som). Man har alltså åstadkommit följande:
En väg ämnad för motortrafik som är så smal att man inte kan köra om (tänk utryckningsfordon) utan att ett fordon kör av vägen eller utsätter mötande trafik för stor fara.
En väg där man som cyklist inte har några marginaler kvar.
En GC-bana med mötande trafik i stället för som tidigare stora vägrenar på var sin sida om vägen.
En GC-bana som alltid kommer att ha sämre vinterväghållning och grusas med livsfarligt rullgrus sju månader om året i stället för den grusfria (och på vintern i Gbg normalt is/snöfria) vanliga vägen.
En GC-bana som är farligare att komma in på och lämna än den tidigare breda vägen.

Jippie!

Cykla i bredd
Hippie skrev: En liten fundering från en icke-roadie:
Varfor tränar man i klungor på 35 pers istallet för att dela upp i småklungor?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Man tävlar normalt i klunga på lvg-cykling och då eftersträvar man att träna likadant, annars kunde man lika gärna köra själv ? Men visst, ibland tränar man i små grupper tillsammans eller även mot varandras små grupper. :-/ T

Cykla i bredd
geologen skrev:
>
> Blev nyligen chockad när jag såg
> hur de hade förstört Sotérusgatan här i Gbg.
> Från att ha varit en mycket bred och fin väg,
> med gott om plats för alla trafikslag...

Aha, det har varit en såndär inredare i farten.

Cykla i bredd
Cykla i bredd är väll lite dummt bara för att man kan, Om två bilister skulle börja resonera på samma sätt blir det trångt. Eller är det inte samma sak?

Cykla i bredd
Är det inte ganska ointressant vad lagboken säger! Klart att man inte bör cykla i bredd, såvida man inte håller samma hastighet som trafiken i övrigt. Vid lvg-tävling är det ju en helt annan sak, tycker jag. Då cyklar man i klunga/i bredd.

Cykla i bredd
ja alla dessa GC-stråk som våra kära politiker är så förtjusta i, jag förstår inte varför.
Cykel är ett fordon som kan göra upp mot 20-30 km/h för i stort sätt alla som cyklar. och de flesta som pendlar till och från jobb håller den hanstigheten.
Att då blanda in gångare som ofta går i bredd och tar upp hela vägbanan är väldigt märkligt. varför inte ha avskillda cykel och gångfält som det var förut med en linje i mellan.

Cykla i bredd
SuperApe skrev:
> Jag cyklar alltid i bredd.

Tänk de som har tillräckligt många cyklande vänner så att man kan göra det... Jag får nästan alltid cykla själv :(

/Stellan

Cykla i bredd
Carl R skrev:
> geologen skrev:
> -----
> >
> > Blev nyligen chockad när jag såg
> > hur de hade förstört Sotérusgatan här i
> Gbg.
> > Från att ha varit en mycket bred och fin väg,
> > med gott om plats för alla trafikslag...
>
> Aha, det har varit en såndär inredare i farten.

Inredare är väl ändå ganska harmlösa, det måste ju ha varit en arkitekt.

Cykla i bredd
Mårten skrev:
> Förlåt jag glömde...
>
> BILISTER DÖDAR KATTUNGAR OCH CYKLISTER SAMT
> SKÖVLAR REGNSKOG! ALLIHOP UTAN UNDANTAG. DET ENDA
> SOM BORDE TILLÅTAS ÄR CYKLING ALLA SOM INTE
> CYKLAR OCH HYLLAR CYKLING SKA DÖDAS! HÄNG DOM
> JÄVLARNA I GAMLA SLANGAR!
> Mike_Dee under nytt namn:-)??
> Så, nu har jag gjort min plikt som cyklist.

Cykla i bredd
Stelben skrev:
> Carl R skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Blev nyligen chockad när jag såg
> > > hur de hade förstört Sotérusgatan här i
> > Gbg.
> > > Från att ha varit en mycket bred och fin
> väg,
> > > med gott om plats för alla trafikslag...
> >
> > Aha, det har varit en såndär inredare i
> farten.
>
> Inredare är väl ändå ganska harmlösa, det
> måste ju ha varit en arkitekt.

Nej nej. Arkitekter är ju nästan minimalistiska i jämförelse. Det här är solklart att nån har varit där och inrett gatstumpen.
;)

Jag har lärt mig på tv4 och ikea att inredning är att klämma in så mycket onödigt skit som möjligt i märkliga kombintationer. Det måste väl stämma eftersom de säger så på tv?

Cykla i bredd
hammarn skrev:
> Mike_Dee under nytt namn:-)??

Nej, ironi tror jag det kallas. Eller något åt det hållet iaf. :)

Cykla i bredd
Mårten skrev:
> hammarn skrev:
> -----
> > Mike_Dee under nytt namn:-)??
>
> Nej, ironi tror jag det kallas. Eller något åt
> det hållet iaf. :)

Något åt det hållet ja;-))

Cykla i bredd
hammarn skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > hammarn skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mike_Dee under nytt namn:-)??
> >
> > Nej, ironi tror jag det kallas. Eller något
> åt
> > det hållet iaf. :)
>
> Något åt det hållet ja;-))

Aha, du menar sååååååå!

Cykla i bredd
Kan inte cykla i bredd vara ett sätt att hoja säkrare? Om man är en stor klunga får bilisten se till att sakta in lite. Förstår inte varför det skulle vara så hemskt för en stackars bilist att lägga ett par sekunder av sin tid på att köra förbi en klunga cyklister lite försiktigt. Trevligare för alla.

Tillbaka
Topp