Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kan ju faktiskt hända att man är en fara
> eller olägenhet för andra cyklister. Har du
> aldrig åkt VR t ex?
Nej, har aldrig och ska aldrig. Men visst, fast jag tvivlar på att författarna hade några tankar på såna situationer.
Det är svårt att inte ha offermentalitet när man ser hur cykelfientliga politiker, lagar/föreskrifter, vägar/gator och bilisters attityder är. Blev nyligen chockad när jag såg hur de hade förstört Sotérusgatan här i Gbg.
Från att ha varit en mycket bred och fin väg, med gott om plats för alla trafikslag (jag tror att två breda bussar skulle kunna kört om varandra utan att passera mittlinjen där!) så har man nu lämnat kvar en extremt smal väg och gjort en dubbelriktad gång/cykelbana, som är skild från vägen med en hel jävla åker (känns det som). Man har alltså åstadkommit följande:
En väg ämnad för motortrafik som är så smal att man inte kan köra om (tänk utryckningsfordon) utan att ett fordon kör av vägen eller utsätter mötande trafik för stor fara.
En väg där man som cyklist inte har några marginaler kvar.
En GC-bana med mötande trafik i stället för som tidigare stora vägrenar på var sin sida om vägen.
En GC-bana som alltid kommer att ha sämre vinterväghållning och grusas med livsfarligt rullgrus sju månader om året i stället för den grusfria (och på vintern i Gbg normalt is/snöfria) vanliga vägen.
En GC-bana som är farligare att komma in på och lämna än den tidigare breda vägen.
Jippie!