Cykla med bilar

Cykla med bilar
Nja man bränner egen etanol för 2-3kr litern....

Jag tror en van cyklist i 25 har högre säkerhet i stan än en ovan ifån chattare på cykel med lurar och frånvarande blick i 12.

Sen tycker jag att man borde separera cyklister och fotgängare helt
Gör om ena filen på Götgatan till cykelbana med röd färg, även Vasagatan, Sveavägen, Ringvägen m.fl

Och till gnällisarna nej inte för att de ska gå fortare utan för att fler får plats

Barn ska inte leka i trafiken, inte heller cykla ensamma i trafiken, inte leka på tågspåren eller på motorvägen heller :)

Cykla med bilar
H. skrev:

> Som det ser ut nu är cykelbanor till
> stor del jämförbara med trånga villagator, men
> trots det tvingas cyklister köra på dem även
> när det löper fina vägar bredvid som är
> betydligt bättre lämpade för ren transport.

Ur mitt Stockholmsperspektiv ter sig tant/hund/snorungeproblemen på cykelbanorna starkt överdrivna. Det är framför allt nyttotrafik och felparkerade bilar som saboterar cykelbanorna, utöver det faktum att de helt enkelt upphör abrupt så fort någon högre prioriterad funktion behöver utrymmet.

Andra cyklister måste man tyvärr helt enkelt bita ihop och stå ut med på cykelbanorna. Om vägbanan ser mer lockande kan du (liksom jag gör) cykla där. Jag är väldigt nyfiken på att höra om någon fått böta för att inte ha cyklat på cykelbana och huruvida den varit blockerad av taxibilar/BIG BAGs vid tillfället.

Cykla med bilar
johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att vara konsekvent neggo eller? Politiken har
> varit inriktad på bilisters framkommlighet. Det
> är ett faktum. Jag har i närtid... träffat Emilia
> Hagberg (Mp) som är vice ordförande i trafik-
> och renhållningsnämnden i Stockholm och Jan
> Tigerström (M) ordförande Bromma stadsdelsnämnd
> som säger det oberoende av varandra. Kanske är
> det en liten ändring på g i samband med
> framkommlighetsstrategin i Stockholm men det
> kommer att ta ett tag att vända på skutan på
> riktigt.

Att vara bitter gubbe är en livsstil.
Det där verkar vara en bättre plan än den vanliga "vi cyklister är mobbade i trafiken - alltså gör jag som jag vill!" som många tillämpar.

Cykla med bilar
En fråga (ej retorisk): finns det någon rättsfall, utöver Andreas Grass i Lund, där en cyklist har åtalats för att ha använt bilvägen istället för cykelbanan?

Cykla med bilar
DT skrev:
> En fråga (ej retorisk): finns det någon
> rättsfall, utöver Andreas Grass i Lund, där en
> cyklist har åtalats för att ha använt bilvägen
> istället för cykelbanan?

Tror inte det. Dessutom så är det väl inte så att det automatiskt är olagligt att använda "vägen" istället för cykelbanan iom domen. Det är bara konstaterat att det är olagligt att göra som Andreas Grass gjorde.

Men just i detta fall får gärna Tille rätta mig om jag har fel, jag kommer inte argumentera alls :-)

Cykla med bilar
zodah skrev:
> Men just i detta fall får gärna Tille rätta mig
> om jag har fel....

Tyvärr :-)
Jag tror inte heller det, men jag har inte inte letat.

Cykla med bilar
MRobson skrev:
> :-)
> Tur för dig så att du har något att göra.
> Beundrar din ork att läsa precis alla inlägg och
> oberoende av ämne alltid komma med inlägg.
> Smått beroende?

Lite smått kanske...

> Du cyklar väl inte ens MTB ;-)

Cykling i verkligheten kan knappast vara ett krav.
Men jag äger en MTB.

Cykla med bilar
Erik Sandblom skrev:
> Det här diskuteras på Yimby just nu. Yimby är
> ett nätverk för stadsbyggande som lämnar
> yttranden på olika kommuners byggplaner (främst
> Göteborg, Malmö och Stockholm). Gör gärna era
> röster hörda i kommentarsfältet eller på annat
> sätt. Jag gillar cykelbanor, men de behövs bara
> när det är stor biltafik. På lugnare gator är
> cyklister inte hjälpta av cykelbanor.
>
> Krönika: Bilen i staden - Yimby av Joakim
> Haglund, arkitekt
> Jag har tidigare i debatter ofta propagerat för
> cyklisternas villkor i trafiken, och sådana
> diskussioner mynnar ofta ut i hur cykelbanor skall
> utformas. Men även cykelbanan är en del av det
> modernistiska separerade
> trafikplaneringsparadigmet. Det behövs inga
> cykelbanor på en normal enfilig stadsgata med
> långsamtgående trafik, trottoar och
> gatuparkering.
>
> Joakim skriver vidare i kommentarsfältet: Dubbla
> nät, t.ex. cykelväg och bilväg, multiplicerar
> komplexiteten vid korsningspunkter, och det är
> just där den största olycksrisken finns.

Problemet är att folk har en tendens att tolka cyklister utifrån sina egna förutsättningar och sitt eget sätt att cykla. De flesta som använder cykelvägnätet cyklar varken fort eller pendlingstävlar med hemliga tdf-tecken och lycra... Man cyklar lite lagom med ungar i cykelsits, man har matkassar på styret, men cyklar till skola/jobb etc. Hårresande nog är cykelbanorna anpassade för de som använder dem mest.
Cykelnätet är anpassat utifrån de svagaste, som faktiskt behöver skyddas från biltrafiken. Däremot inte sagt att det kan förbättras på en mängd olika punkter för att passa flera typer av användare.

Även om trafiksepareringen har sina stora brister på många punkter har den också sina poänger. Att ha separerade cykelfält (särskilt jämsides med bilarnas körfält)är inte en av dem. Däremot kan lagstiftningen behöva ses över.

Bitter ungtant är också en livsstil :)

Cykla med bilar
Ska detta bli riktigt rättvist måste bilar få köra efter cykelbanor också. Jag vet flera ställen i stan där detta skulle spara på miljön genom minskade koldioxidutsläpp. Helt enkelt göra det lagligt att köra där det går att köra.

Cykla med bilar
DT skrev:
> En fråga (ej retorisk): finns det någon
> rättsfall, utöver Andreas Grass i Lund, där en
> cyklist har åtalats för att ha använt bilvägen
> istället för cykelbanan?

Jag har för mig att jag läst om några här på happy som fått böter det, men vad jag kommer ihåg så accepterade de botarna utan att ta det till domstol.

Cykla med bilar
Jag vet minst en person i min klubb som fått böter för det. Två gånger till och med. Men han accepterade böterna, så det gick inte till rätten.

Cykla med bilar
Android skrev:
> H. skrev:
>
> > I vilket annat trafikslag förväntas vuxna
> > på transportmedel blandas hej vilt med små
> barn,
> > hundar och barnvagnar?
>
> Till fots. I kollektivtrafiken. Upplever du att du
> har speciella privilegier som yrkesverksam vuxen
> på trottoaren eller på bussen?
>
> VILL du cykla på motorvägen?

Jag råkade hamna på motorvägen en gång i min ungdom, mitt i natten mellan Stockholm och Västerås. Det var inte kul...

Men cykelbanor använder man väl bara om de så vitt man kan bedöma inte innehåller några hinder för ens tänkta fart?

Och det där med att bensinpriserna skulle ta bort bilarna från stan får man nog vänta väldigt länge på. Men om fler (många fler) röstade på miljöpartiet kanske man kunde bli av med dem på annat sätt, chockhöjning av biltullarna tex. :-)

Cykla med bilar
Hej! Jag hittade happymtb genom google och eftersom jag är förtjust i att prata om cykelinfrastruktur så kastar jag mig rakt in! Jag ber om ursäkt för en lång post men det är så mycket att jag helt enkelt inte kan förkorta. :)

Jag tror vi får dela upp debatten i tre delar:

1) Ska man kunna välja gata framför cykelbana/cykelfält?
2) Hur ska cykelbanan utformas?
3) Vem ska cykelbanorna utformas för?

Om vi börjar med fråga 1)

Det här har jag aldrig riktigt förstått. Varför har Sverige har lagstiftat som man har gjort? Det är som att man antagit att gatan byggdes för biltrafiken. Någon gång i Sverige, i bilens barndom, beslutades att cyklar ska flyttas bort från gatutrymmet och sättas i särskilda fält. Jag vet inte varför.

Spekulation:

A) Man vill värna dom stackars ömtåliga fattigråttorna på velocipeder.
B) Dom där rackarns snor-fjomparna (bra ord!) ska bort från den heliga auto-stradan.

I vilket fall så har cykeln haft en självklar plats på våra gator tidigare. Förhoppningsvis ska folk kunna välja vilken av färdbanorna dom vill använda under sin transport i framtiden.

Fråga 2)

Cykelbanans utformning är nyckeln till att cykling ska upplevas säker och bekväm (av gemene man). Om man bygger en dålig infrastruktur för cyklister kommer folk inte cykla på den infrastrukturen. I förlängningen betyder det att antalet cyklister minskar då det anses vara osäkert att cykla. Jämför Londons cykel-infrastruktur med den svenska modellen (cyklar på gator kontra cyklar i cykelbanor).

I London får man cykla i bussfiler. Och det görs mer än gärna. Men man måste accelerera upp hårt för att inte bakomvarande bilister (läs: taxi) / bussar ska bli helt skogstokiga på att det går "långsamt". I London har LCC (London cycling campaign) visat siffror på att 1 av 100 resor görs med cykel. I Sverige är siffran 10 av 100. Det beror inte på att vi är genetiskt programmerade att cykla mer utan det det beror på att vår metod (separering av trafikslag) är fördelaktig för den stora massan människor.

För oss vanliga dödliga innebär det här några punkter.

A) Breda cykelbanor (gärna 4m för dubbelriktad trafik)
B) Ombearbetning av väjningspliktsregler för cyklister och bilister
C) Sammanhängande cykelnätverk.
D) Tydlig skyltning, tydliga vägmarkeringar.
E) Separering från gång och motortrafikanter (med refug eller i höjdled)

Som tillägg vill jag att man konstruerar cykelbanor utifrån hur dom ska användas. Pendlingsstråket mot staden ska vara anpassat för hög hastighet (ska klara 45km/h), vara bred nog att klara omkörningar utan problem, ha få stopp och asfalten ska vara av god kvalitét (gärna prio i snöröjning också. I NL sopar man snön av cykelbanorna).

Kanske blir det då "mer OK" att ha något lägre hastighet (~15-20km/h) i cykelbanorna mellan pendlingsstråken. Då dessa cykelbanor ska passa barn och äldre likaså fast i en mer stressad trafikmiljö.

Fråga 3)

I Nederländerna har man länge byggt cykelvägar efter en tydlig modell. Där förväntas infrastrukturen för cyklar vara säker för "eight to eighty". Alltså åtta till 80-åringar. Det har givit sådana effekter att föräldrar inte har något problem att släppa iväg sina 8-åringar till skolan på cykel (helt själva) trots flera km färdväg. Det är normalt där. Det är det här som är eftersträvansvärt för Sverige. Att fler cyklar, att cyklandet blir normalt och inte bara för memils med cyklar dyrare än genomsnittsbilen.

Dessa cykelvägar har genom åren (40 års utveckling) blivit runt 2m breda för nybyggda enkelfiliga cykelvägar. Tänka er. Vi blir spralliga i brallan av 2m dubbelriktad cykelbana. Dom får 2m för en enda riktning. Inga problem att cykla två i bredd således.

Dessa cykelbanor som finns i stadskärnan bör inte användas för träningscykling (och används inte på det sättet i NL heller). Mycket bättre att jobba på landsväg. Farten är högre, vägen är prioriterad (ofta huvudled) och underlaget är mycket bättre än dom flesta cykelbanor idag.

Skicka gärna era idéer till cykelutredaren. Skicka till era riksdagspolitiker också. Och framförallt till era lokala politiker. Lets face it. Det är betydligt större chans att våra lokala politiker/tjänstemän får ändan ur vagnen än att rikspolitiker ska in och detaljstyra uformningen av Sveriges cykelinfrastruktur. Ju mer brev dom får desto mer tar dom dock upp frågan i samtal med sina kolleger. :)

Gräsrots-lobbying :)

Nu kommer ni nog plocka isär min skrift i molekyler. Det är OK! Jag hoppas det! Ju fler kloka cykelbyxor som funderar desto bättre! :)

Tack för ordet.

EDIT: Tog bort delar av text som var dubbelpostad.

Senast ändrad:
Cykla med bilar
Det här blir jättebra. Då får gatorna användas av människor igen istället för maskiner. Kanske (troligen) får vi då också sällskap av fler cyklister i cykelfälten när bilarna inte är lika välkomna.

Kul Göteborg!

Cykla med bilar
geologen skrev:
> Ytterligare en gata som förstörs och görs om
> till promenadcyklingsgata.
>
> http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.943506-nu-blir
> -odinsgatan-alle
>
> Snart är det dessutom dags för Gustaf
> Dalénsgatan att gå samma öde till mötes.

Såg det i tidningen i morse, bedrövligt. Frigga/Odinsgatan har varit en gata som funkat sjukt bra att cykla på tidigare, man har kunnat ligga långt ut från parkerade bilar och stressade bilar har kunnat köra om i vänsterfilen. Friggagatan som redan är ombyggd har blivit bedrövlig.

Cykla med bilar
Precis, den har varit rena motorvägen för cykling, och enda snabba vägen mellan Olskroken-hållet och centrum. Nu finns ingen alternativ väg som man kan hålla uppe farten på.

Cykla med bilar
Man får ju plinga hur mycket som hellst längs friggagatans cykelbana numer, och chikanen med de blinda kurvorna vid busshållplatsen är ju ett skämt. Vi får se hur odinsgatan nu blir...

Cykla med bilar
geologen skrev:
> Precis, den har varit rena motorvägen för
> cykling, och enda snabba vägen mellan
> Olskroken-hållet och centrum. Nu finns ingen
> alternativ väg som man kan hålla uppe farten
> på.

Vet du att du får lagligen cykla på den paralella bussgatan ett kvarter bort?

Cykla med bilar
Hörde på P1 igår om polisens satsning mot det man kallar "aggressiv körstil". Enligt polisen är aggressiv körning olagligt och man kan bötfällas.

Jag skulle gärna se flera kontroller mot aggressiv körning, för alla trafikantgrupper. Samtidigt kunde man klämma åt "blindstyre-stilen" som oftast tillämpas av fotgängare och i viss mån cyklister.

När jag cykelpendlade hem igår var det som vanligt en handfull fotgängare och cyklister som helt enkelt inte verkade begripa att de befann sig i en trafikmiljö och inte på en folktom äng någonstans.

Cykla med bilar
Det här kommer väl vara som att sparka på ett getingbo men jag kan inte låta bli. Jag har läst tråden och kan inte låta bli att reagera på att många av mina fördomar besannas när jag läser här. Jag har cyklat en del i Göteborg men gör det inte nu längre. Däremot kör jag dagligen bil så jag har nog en annan synvinkel på det här än många andra.

Min första reflektion är att det svärs en del över stressade bilister (det gör jag också så det protesterar jag inte emot) men samtidigt muttras det frenetiskt om att man inte ska kunna köra så fort man vill inne i centrala delarna av städer. Hur går det här ihop? Till viss del håller jag faktiskt med Tille. Oavsett färdmedel måste man hålla en hastighet som passar trafiksituationen. Om nu cykelbanorna är så trånga och besvärliga så kan man inte ligga i 30km/h. Då händer olyckor på samma sätt som om jag som bilist håller för hög hastighet. Sedan säger jag inget om att cykelbanorna borde förbättras utan detta är bara en reflektion utifrån nuvarande situation.

En annan sak som jag tycker är lite intressant är den brist på respekt för döden som verkar finnas bland en del cyklister. Jag har flera exempel då jag hört kollegor svära över att bilisterna inte ser dem när de kommer på cykelbanan utanför jobbet. Ett par av dem har krockat med bilar som kört ut i cykelbanan och inte sett dem. Det är en cykelbana som går parallellt med en väg med många avfarter med skymd sikt etc. så den är farlig. Det som gör mig så fundersam är att när jag ser dem komma på cykelbanan så räcker nog inte 30km/h ibland. De är alltså medvetna att bilarna inte ser dem men inte är det nog för att sänka farten. Detta resonemang kan gärna någon få förklara för mig.

Allt som allt så är jag väldigt oroad och skeptisk så fort jag kommer i närheten av en cyklist för man vet aldrig vad som kan hända. Självklart är det säkert relativt få som beter sig såhär men när jag läser inlägg här om att ignorera cykelbanor, rödljus och alla upptänkliga trafikregler så blir jag inte mindre oroad över att riskera köra över en cyklist. Själv har jag stor respekt för stenhårda tunga bilar framförda av idioter (för sådana finns det gott om i trafiken) och vågar inte utmana dem i onödan när jag är ute och cyklar.

Cykla med bilar
Sunkmaster2000 skrev:
> Vet du att du får lagligen cykla på den
> paralella bussgatan ett kvarter bort?

Nej, det får man inte. Busskörfält som ligger längst till höger på en körbana får man använda, men inte vägar som enbart är för buss.

Cykla med bilar
azknom skrev:
> ... Till viss del håller jag faktiskt med Tille...

ÄNTLIGEN!!
Jag visste att det skulle hända om jag bara försökte länge nog. Det tog inte ens 17 000 inlägg.

Cykla med bilar
azknom skrev:
> Det här kommer väl vara som att sparka på ett
> getingbo men jag kan inte låta bli... bla bla bla

Jag håller med azknom, men han borde försöka fatta sig kortare.
Jag cykelpendlar OCH bilpendlar. Jag ser också båda sidor och jag försöker, trots att jag börjar bli gammal och senil, att komma ihåg hur det var när jag cyklade när jag kör bil, och tvärtom.

Cykla med bilar
Fikasvettot skrev:
> Är det inte bättre att cykla med cyklar?

Jag bevittnade en krock mellan två cyklar idag och jag fick vatten på min kvarn som sedan en tid tillbaka malt på i mitt huvud om att det nästan är farligare med forgängare och andra cyklister när man cyklar, än det är med bilar.

En man cyklade helt sonika rakt ut från en gångbana, över zonen mellan gång- och cykelbana och rakt ut in i fronten på en mötande cyklist som färdades helt korrekt på cykelbanan. Pang bom och tjong, fast de klarade sig båda två relativt oskadda.

Cykla med bilar
geologen skrev:
> Nej, det får man inte. Busskörfält som ligger
> längst till höger på en körbana får man
> använda, men inte vägar som enbart är för
> buss.

Aha, är det så man ska tolka den lagtexten? Det är verkligen konstigt skrivet:

"I ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl. får endast fordon i linjetrafik föras samt, om körfältet eller körbanan är beläget till höger i färdriktningen, cykel och moped klass II."

Jag har trott att den betyder att om man har en väg med två filer åt mitt håll, och bussfilen är den till vänster, så får jag inte cykla där utan bara om bussfilen är den längst till höger.

Edit: förtydligande om min tolkning

Ok att cykla i bussfil:
<<<<<<<BUSS<<<<<<<
<<<<<<<BIL<<<<<<<<<
- - - - - - - - - - - - -
>>>>>>>>Bil>>>>>>>>>
>>>>>>>>BUSS>>>>>>>

Men att det inte är ok att cykla i bussfilerna om buss- och bilfilerna byter plats med varandra.

Senast ändrad:
Cykla med bilar
Snuten: Jo jag har en förmåga att skriva mycket när jag blir engagerad i något :).

Det du säger är väldigt viktigt när det gäller förståelse mellan trafikslag och jag tror personligen att det är ett av problemen som jag försöker påpeka. Jag hade ingen förståelse för cyklisters framfart i stan förrän jag började cykla en del själv. Då insåg jag att det var rätt jobbigt att stoppa var femtionde meter. Därmed itne sagt att jag tar risker men viss förståelse fick jag. Det betyder också att om man inte kör bil i stan så vet man antagligen inte hur jäkla svårt det är att se alla andra trafikanter som komemr farande från alla håll. Det är en stor del i problemet.

Lite kortare i alla fall Snuten ;)

Cykla med bilar
En försiktig fråga?

Är det bara jag som tycker det är skitkul att cykla bland bilarna ibland, det kittlar dödskönt i kistan?

Jag vet att det är skitfarligt, har smällt två gånger på cykel och klarat mig hyffsat, men kan inte låta bli, finns ju inget skönare att dra ut i en korsning i 40 blås mot rött ljus...

Dricka sprit är farligt det oxå men jag kör fan mycket hellre mot rött ljus...

Har vuxit upp något och tänker på mina barn ibland så jag har slutat hänka på bussar och lastbilar, åker inte längre över västerbron i 60 blås bakom en ledbuss eller sopbil.

Cykelpendlar dagligen och året runt i Stockholm från Västerort in till Centrum och när jag kommer in till kontoret efter en riktigt snabb tur lite på gränsen ibland bilarna, så går dagen jävligt mycket fortare...

Har jobbat som cykelbud i en mindre stad och har således lagt ett gäng timmar/mil på sadeln i trafiken. Elitsatsade som junior på MTB i tidernas begynnelse.

Jag säger inte att jag gör rätt eller att jag har koll och tror inte heller att jag är odödlig, snarare tvärtom, jag vet att jag gör fel men kan inte låta bli...

Skulle jag bli påkörd så ber jag om ursäkt i förhand, hoppas det inte händer igen bara...

BTW, Fick tvärnita för piketbuss häromdagen, snutjäveln hade inte koll på cykelvägen när han svängde in i Rålisparken, Storpojkarna i bussen hoppade till redigt när jag drog näven i sidan på bussen. Först fortsatte idioten långsamt in i parken, när han väl stannat cyklade jag fram och frågade hur de hade tänkt att "Vanliga människor skall hålla kolla på trafiken när inte ens polisen kan ha koll" han såg lite spak ut och sa "ingen aning", när han hämtat sig fick han ur sig att "jag hade koll på dig i backspegeln", då var jag redan på väg bort och skrek icke väl valda ord till dem...

Tillbaka
Topp