Cykla med brutet revben? Är jag dum?

tobot

Aktiv medlem
Halloj! Bröt revbenet på väg till jobbet idag när jag förlorade en tacklingsduell med en trottoar. Ska till Kinnekulle och cykla mtb nästa helg. Går det tror ni?

Min erfarenhet av revben är att det känns rätt lugnt första dagen, sen stegrande smärta för att nå peak ungefär 5 dagar efter brott. Har du på riktigt brutit det så cyklar du inte MTB om en vecka, vare sig du vill eller inte.

Nån som har erfarenhet av revbensskydd? Dom är väl mer till för att skydda mot vassa objekt än som rehabiliteringsskydd :D

Cyklade VR efter att ha kraschat ett revben på Lida Loop någon vecka innan. Gick fint även om andningen blev lite hämmad. Nu går iof inte lvg-glidande att jämföra med en MTB-runda vad gäller stötar och ANNAT.

Spricka funkar att cykla med, det funkar bättre än att t.ex. resa sig ur soffan eller skratta. Man kan dock ifrågasätta lämpligheten i det.

Går jetebra. Förra året cyklade jag 200k brevet med brutet revben. Det var bara backarna som ställde till lite. Men det var ju landsväg. Jag hade nog inte cyklat MTB.

Kraschade och bröt fyra revben i höstas, kan säga att jag inte behövde fundera på att cykla! Fick morfin och andra värktabletter, två veckor senare kunde jag köra lugna rundor på min sambos skeppshult damcykel:) Tummen var dessutom bruten, men jag kände mig helt klart mest begränsad av att inte kunna andas ordentligt. Mitt tips är att ta det lugnt och känn efter på en lugn runda!!!

Punktera lungor eller i värsta fall hjärtat (hört om ett fall).
Om du inte ramlar är det väl lungt men om du ramlar igen...

Det beror litet på vilket revben du har brutit, och om det verkligen är brutet eller om det bara är sprucket.

Min erfarenhet är att revben som gått helt av gör lite mer ont är bara spricka, framför allt vid rörelse, det tar dessutom lite längre tid innan det slutar göra ont.

Revbenen som sitter lite längre ner begränsar inte rörelser så så mycket (mer än att det gör lite ont), bryter man revben bakom bröstmuskel är det lite jobbigare tycker jag. Man använder bröstmuskeln väldigt ofta, mer än man tror (har jag lärt mig).

Sen gör det mindre ont för varje gång känns det som, första gången cyklade jag nog inte (MTB) efter en vecka. Men då hade jag iofs två revben som var av och ett tredje som var sprucket.

Men på det stora hela är det mest hur smärttålig du är som sätter gränsen.

Jag bröt bl a sex revben (nr 2-8) i februari.
Min cykling och övrig träning har inte begränsats nämnvärt av just revbenen.
Jag väntade och väntade på den berömda VÄRKEN, men det blev inte så farligt.
Antingen är jag otroligt tuff (not so likely) eller så har revbensbrott inte alltid den smärtbild som målas upp på internetet.

RideOn sa:
Jag bröt bl a sex revben (nr 2-8) i februari.
Min cykling och övrig träning har inte begränsats nämnvärt av just revbenen.
Jag väntade och väntade på den berömda VÄRKEN, men det blev inte så farligt.
Antingen är jag otroligt tuff (not so likely) eller så har revbensbrott inte alltid den smärtbild som målas upp på internetet.

Det låter helt otroligt, 6 st. Du käka inga painkillers?
Själv hade jag svårt att andas, hosta och sova när jag fick en liten spricka.

Åt några Alvedon på sjukan.
Hade lite ont på andra ställen, men revbenen var verkligen aldrig några stora problem. Nu två månader sen, så jag hoppas det inte blommar upp nån dödssjuk.. ;)
Brotten var utmed sidan, typ "under armen" kanske är snällare där.

Tack alla hobbydoktorer! :D

Har inte varit på vårdcentralen än så jag vet inte om det är brutet eller spricka. Det är på höger sida. Känns som om det är ett revben på höger framsida under bröstmuskeln. Slog i mitt opererade knä också men det löser sig :P

Lida Loop alltså? Undra om jag ska satsa på en lättare skada i år för att slippa VR. Vad är lämpligast att kvadda för att bara ha en konvalecens på 10 dagar?

gerrardsdobbar sa:
Undra om jag ska satsa på en lättare skada i år för att slippa VR. Vad är lämpligast att kvadda för att bara ha en konvalecens på 10 dagar?

Inte axeln ur led iaf ;-) Ett litet virus kanske?
Skärsår som inflameras och som löses av en antibiotika-kur på 10 dagar? Går nog att spåna fram något ;-)

Aliide sa:
gerrardsdobbar sa:
Undra om jag ska satsa på en lättare skada i år för att slippa VR. Vad är lämpligast att kvadda för att bara ha en konvalecens på 10 dagar?

Skärsår som inflameras och som löses av en antibiotika-kur på 10 dagar? Går nog att spåna fram något ;-)

Precis! Vilket surhål är lättast att skada sig i? En lättare hjärnskakning kanske?

Åkte Vasaloppet på skidor 2 veckor efter att jag bröt 2 revben utan några större problem. Värst var det väl i uppförsbackarna men på det stora hela var det inga större problem. Det är bara och känna efter och lyssna på kroppen..

gerrardsdobbar sa:
Aliide sa:
gerrardsdobbar sa:

Precis! Vilket surhål är lättast att skada sig i? En lättare hjärnskakning kanske?

Ta närmaste trottoar/refugkant utan hjälm och se till att slå i huvudet (tips, skalpsår blöder något förbannat, det blev dock ingen hjärnskakning vid den styrfyllan, bara ett snyggt ansikte i ett par veckor ;-) så det kanske ändå inte är ett säkert sätt att fixa en hjärnskakning om det nu är det man är ute efter, man ska ju visserligen vara rädd om hjärncellerna...)

Sjuk trådutvikning!

Ja, jo, tänkte mest en lättare hjärnskakning. Inte a la Kenny Jönsson så man måste ha en rymdhjälm efteråt. Får ringa mina läkarvänner om detta.

Jag bröt 1 revben och hade sprickor idom 2 intill. Jag kunde knappt röra mig på en vecka:-( men känn själv efter några dagar om det gör mer omt lr inte. Jag jade i te grejat nån fysisk aktivitet iaf.

Hehe, första gången jag bröt revben tyckte jag att det var så orimligt att det gjorde så ont att just skratt.

extremt komiskt --> jag skrattade ännu mer --> mer ont --> mer skratta --> mer ont -->

Ja, ni förstår. Det tog säkert 10 minuter innan jag kunde sluta skratta.

theBrand sa:
Hehe, första gången jag bröt revben tyckte jag att det var så orimligt att det gjorde så ont att just skratt.

extremt komiskt --> jag skrattade ännu mer --> mer ont --> mer skratta --> mer ont -->

Ja, ni förstår. Det tog säkert 10 minuter innan jag kunde sluta skratta.

Helt vidrigt! Är glad att man inte fick lunginflamation som är vanligt vid revbensbrott.

På fråga A svarar vi: Nej.
På fråga B svarar vi: Ja

Kanske roligt oss som är tillräckligt gamla för att komma ihåg Vi i femman? :-)

Kan meddela vi hade grymt kul i Kinnekulle trots (eller kanske pga) lervällingen. :D

Däremot känns det som om revbensspjällen är på ruta ett igen efter en attacknysning nyss. :P

Jag har troligen sprickor i revbenen efter en oskön faceplant i skidliften för några veckor sedan. Det gör ont när jag lyfter saker, skrattar eller nyser.

Fråga. Vilken värktablett ska jag ta på lördagens Lidingöloppet MTB 63km för att ta mig runt..?

nyrakad sa:
Jag har troligen sprickor i revbenen efter en oskön faceplant i skidliften för några veckor sedan. Det gör ont när jag lyfter saker, skrattar eller nyser.

Fråga. Vilken värktablett ska jag ta på lördagens Lidingöloppet MTB 63km för att ta mig runt..?

Om du känner att du behöver äta värktablett för att kunna köra bör du nog avstå.

theBrand sa:
nyrakad sa:

Om du känner att du behöver äta värktablett för att kunna köra bör du nog avstå.

Jag chansar och cyklar ändå. Är mer undrande över vilken värktablett som funkar bäst och som självklart är tillåten. Kör bara motionsklass.

Lycka till. Se upp för rullgruset bara.
.
Sista fartrundan igår. Nya fräscha däck, ny kassett och kedja och taggad till tusen. Nerför backen till kurvan som jag drar utan problem varje vecka. Hukar mig, väljer spår... men va f----n! kasar liggande på sidan rätt ut i grönskan. Har visst varit skogsröjning i veckan och de hade lagat hjulspåren längst ner i tvärkurvan med sand av typ sandstrand.
Med frugan till sjukan. Två brutna revben och riktigt läskiga skrubbsår får mig att stå över morgondagen. Surt!

Tillbaka
Topp