Fjärdebrunn sa:
Jag har en portugis (tik) på 11 mån. Har från början gått utan koppel och lärt henne kommando. Hon har stor frihet men kommer snabbt in på inkallning. Vid cykling på stig och grusväg håller hon sig snett bakom mig. Då håller hon upp nosen och styrs av syn och hörsel och inte nosjäkeln (som annars).
Efter hösten på hunddagis är hon inte galen i andra hundar utan lubbar förbi utan att stanna.
+1 Portisar och alla andra "självständiga" raser hittar ju gärna på hyss när dom får det tråkigt (vilket en koppelprommis ibland kan bli...), när dom däremot får jobba med något, som att springa med matte/husse i skogen blir det ju helt plötsligt en arbetsuppgift som tas på största allvar :)
Vår Portis-kille på 16 månader har tyvärr inte kunnat löstränas så mycket då då omnejden invaderats med harar. I skogen går det bättre men inte helt lugnt när vilt och andra dyker upp (denna ras har även mycket vakt i sig...), dock blir han mycket lydigare när han fått hänga med på enduro-träningar. Precis nu i veckan fick vi dessutom besked om att höftledsröntgen visade på bästa möjliga resultat, så nu kan han få hänga med på alla mina cykelutflykter samt frugans löpträningar :)