Cykla på vattnet...

Aktiv medlem
Cykla på vattnet...
Ja, kan inte någon fysikkunnig person räkna lite på hur mycket flytkraft man skulle kunna få med hjul som dessa:)

Man lär ju behöva lite balans, Men vore kul att testa..hehe

pugsley2.jpg

Cykla på vattnet...
Den där flyter inte om man sätter sig på den.
Möjligtvis flyter den av sig själv.
Jag såg en sorts vattencykel en gång och de däcken var som traktordäck i storlek.
( Den va byggd som en trike )

Jädrans feta däck du hittat annars! :)

Cykla på vattnet...
Att den flyter av sig själv är jag bombsäker på. Det finns det ju vanliga MTB,s som gör idag. Men ingen som kan räkna lite på vilken flytkraft man borde få ut ur sulrona?. Man borde ju kunna ha hyffsat högt tryck i dem.

Och sedan räkna på hur djupt cykeln sjunker:)

Cykla på vattnet...
Ekfeldt skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där flyter inte om man sätter sig på den.
> Möjligtvis flyter den av sig själv.
> Jag såg en sorts vattencykel en gång och de däcken
> var som traktordäck i storlek.
> ( Den va byggd som en trike )
>
> Jädrans feta däck du hittat annars! :)
>
tangorr-r3-e057.jpg

http://aqua-cycle.com/photos/index.html

Cykla på vattnet...
Ville, den där är gjord för att cykla på vatten. Väldigt kallt vatten alltså.
Om du försöker cykla på varmt vatten så kommer den att flyta upp och ner, och då måste du ha SPD och näsklämma.

Cykla på vattnet...
Va läckra de där vattenhojarna var. *Vill ha* Men de var lite dyra tycker jag, synd. Hade ju varit hur koolt som helst att "cykla" till Stockholm för att ta en bärs och sen hem igen, vattenvägen =D

Surlyn har ganska feta däck den å men jag kan inte se någon praktisk användning av sådana puckar. Fast feta är dom.

Cykla på vattnet...
kakad skrev:

> Surlyn har ganska feta däck den å men jag kan inte
> se någon praktisk användning av sådana puckar.
Jodå, visst finns det ett användningsområde. Surley Pugsley är framtagen för att användas på snö och sand.

Cykla på vattnet...
Ville skrev:
> Ja, kan inte någon fysikkunnig person räkna lite
> på hur mycket flytkraft man skulle kunna få med
> hjul som dessa:)
>

Hur mycket väger ekipaget (du+cykel) och hur mycket väger vattnet däcken (+du+cykeln) tränger undan.
Räkna på det och du har ditt svar...

Senast redigerad av en moderator:
Cykla på vattnet...
kakad skrev:
> Markus F: Aha, då blir det att inte jag har nån
> användning av en sån då :P
Inte jag heller. Det är inte särskilt gott om vare sig sanddyner eller snö i Mälardalen.

Cykla på vattnet...
Den väg vi körde från tyresö till hellas var rätt så sandig. I alla fall för 23mm-däck. Ute på ekerö och munsö finns det sandtag som man kanske kan bränna omkring i, men det kanske inte motiverar inköpet av en Pugsley...

Cykla på vattnet...
Den där riktiga vattenhojen är helt värdelös... testade en sådan på Sicilien!
"Skovlarna" är alldeles för små för att "få tag" i vattnet så man kommer absolut ingenstans, rolig på land dock!
Pengarna i sjön... höhö! ;)

Cykla på vattnet...
Ville skrev:
> Att den flyter av sig själv är jag bombsäker på.
> Det finns det ju vanliga MTB,s som gör idag. Men
> ingen som kan räkna lite på vilken flytkraft man
> borde få ut ur sulrona?. Man borde ju kunna ha
> hyffsat högt tryck i dem.
>
> Och sedan räkna på hur djupt cykeln sjunker:)
>
>
>
> --------------------------------------------------
> ----------------------------------------------
> vasarru!?

Ta fram formelsamlingen. :)
Du behöver formeln föra att räkna ut volymen på en torus.
Borde vara något i stil med:
pi*r²*(längden på slangen)
Sedan finns det tabeller att slå i gällande o²s lyftkraft i vatten under olika förhållanden.

Den som orkar kan ju ta i det :)

...sticker till möllan på en bira nu :)
ha de fett ;)

Cykla på vattnet...
pampas.jpg

På tal om Pampas (som Ville nämnde tidigare), hittade denna snygga båt där för några veckor sedan, medan jag letade efter andra båtar. Tyckte den var så snygg, så jag måste dela med mig!

Cykla på vattnet...
Jag var personen som inte kunde motstå att räkna på det, gjorde bara en snabb härledning på volymen för e torus men den borde vara V=2*Pi²*r²*R om jag inte klantat till mig, om man då utan att veta några riktiga mått på hojen gissar att fäljen är en 24" och att däcket kan approximeras med en torus (en en mojäng av donut-form) och gissar på att däcket/torusen har en diameter på 3", vidare approximerar vi luftens densitet med 1km/m³ och vattnets densitet med 1000km/m³ och fipplar o räknar lite så skulle däcken (fyllda med 1 atmosfärs tryck) kulla hålla uppe en vikt på ca 9,8 kg, dvs med de approximationer jag gjort så skulel det kunna gälla för hojen men för att hålla uppe en person till måste man ha betydligt större luftkammare. Kunde inte låta bli att räkna lite på det också, om man skulel hålla upp en person på 70 kg och en hoj på 12 =82 kg skulle luftkammaren behöva bli ugnefär 10 ggr så stor, om vi förutsätter att det fortfarande är en torus med en diameter på 3" blir hjulets diameter 2,86 m (eller 112,7").

Cykla på vattnet...
Om man istället skulle hålla sig till en torus med en mittlinje på 28" ger det ett däck med en diameter på 6,02" (eller 15,29 cm). Usch att man kan bli så faschinerad av det här :)

Cykla på vattnet...
orienteraren skrev:
> Om man istället skulle hålla sig till en torus med
> en mittlinje på 28" ger det ett däck med en
> diameter på 6,02" (eller 15,29 cm). Usch att man
> kan bli så faschinerad av det här :)

med tanke på att hjulet är 28 i mitten av däcket och att diametern är ~4 tum så är det rätt nära mao. =)

Men det skiter sig ändå eftersom tyngdpunkten måste ligga under vattenytan för att det skall vara stabilt... =)

Cykla på vattnet...
Få se nu... Luft väger ca 1,2 kilo per kubikmeter. Så ett kilo luft skulle alltså tränga undan drygt 830 liter vatten. Ger en lyft/flytkraft på strax över 830 kg alltså.

... Och där gick hjärnan i baklås. ;-)

Så om vi tillgår Det Sunda Förnuftet (?) så... Jo, en människokropp har väl i det närmaste neutral flytkraft. Och en cykel med de sulorna borde väl ha aningens positiv flytkraft. *eeeh* Så teoretiskt sett går det kanske att cykla, eller i alla fall flyta på en sådan. Fast hela cykeln hamnar under vatten, plus att det blir ett aber att hålla den på rätt köl.

Och... Att pumpa däcken till ett högre tryck gör dem inte lättare! ;-)

Cykla på vattnet...
Jag har sett konstruktion där man har en stålram med pontoner (ungefär som landningstället på ett sjöflyg) som man sätter cykeln i och där bakljulet satt mot en rulle som drev en propeller.

Cykla på vattnet...
Markus F skrev:
> Snorkeln blir för lång. Det går inte att andas
> genom en så lång snorkel, jag har för mig att 35cm
> är max.

Det funkar om du sätter en backventil i slangen och blåser ut luften i vattnet och inte ut genom slangen.

Cykla på vattnet...
rikard skrev:

> Men det skiter sig ändå eftersom tyngdpunkten
> måste ligga under vattenytan för att det skall
> vara stabilt... =)

Tyngdpunkten lär nog ligga stadigt under utan dock :)

Cykla på vattnet...
Tjena!

Kan ju då berätta att i söndags fick jag reda på att det så kallade "gröna bojsänket" faktist flyter..
Med 3" däck fram och bak som flytekraft guppade den runt fint på Kallsjön (ligger bakom åreskutan) dock med buken uppåt, det var ungefär en dm av bakhjulet som stack upp samt halva framhjulet..
Dock med tillräckligt hög fart så skulle det gå, då jag i nån crusty-film sett folk dra med cross över mindre vattenansamlingar.. Då kör dom iofs förbannat jävla apfort..

Och i söndags förmiddags när vi meckade bromsar och svor så fick vi även nöjet att titta på snösskoter tävling på Åresjön, och den är långt ifrån frusen (nåja den börjar närma sig nollpunkten med ett tag kvar är det).. Kan då berätta att en skoter har ingen flytkraft överhuvudtaget jämfört med sin egen vikt.. Dom går dessutom snabbar än många vattenskotrar gör på vattnet.. :D

Steelisreal: Lite sen med den bilden va?

Senast redigerad av en moderator:
Cykla på vattnet...
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Kan ju då berätta att i söndags fick jag reda på
> att det så kallade "gröna bojsänket" faktist
> flyter..
Du vill alltså med det säga att din hoj inte ens duger till bojsänke?

(mange, jag kunde inte motstå.... förlåt hihihihiiihhahhahhhhihih)

Cykla på vattnet...
Tjena!

Markus jag hade inte väntat mig att du skulle låta bli...
Men visst du började, jag utmanar dig vem som har lättast cykel.. Min flyter, gör nån av dina det?? Nehepp... Då måste dom vara aptunga.. MOHAHAHAHAHA!!!

Cykla på vattnet...
Den är fejkad dendär bigmollobilden...Han har flytande spdklossar med skor som man klickar i...det är därför de har målat över fötterna.

Alternativt att det bara är jävligt salt vatten..

Cykla på vattnet...
Jesus och Moses möttes vid en sjö för några år sedan. Moses delade sjön och gick över någorlunda torrskodd, Jesus tänkte dra sitt gamla partytrick att bara knalla över på ytan. Men han sjönk till botten och druknade, ty det gick inte så bra med hål i fötterna...

Cykla på vattnet...
Det här börjar likna mythbusters...

Fortsätterni posta bilder på pugsleyn så tänker jag anordna en tävling i sandtaget i hanveden, med slutsport över sörmlandsleden och sjön öran. Tävlingsdatum blir när det fallit snö men sjön inte fryst till, eller i alla fall när det är lite is. Alla som inte är med får sina happynick slumpvis blandade med alla andra.

Dåså, nu har vi riktig användning för ett antal Pugsley. Väntar bara på att checken från Surly kommer fram innan vi startar tävlingen. Enligt uppgift så "The check is in the mail, I promise".

Tillbaka
Topp