Cykla Sidenvägen?

Cykla Sidenvägen?
petttter skrev:
-------------------------------------------------------
> skivbromsar och BRA pakethallare ar en svarlost
> ekvation. finns ramar med skivbromsfastet pa
> chainstayen men vill man ha pakethallare fram och
> skivbromsar vetefan om det finns nagon bra
> losning.

Det går att göra men alla tillverkare är så himla hispiga så ingen vågar säga flasklock om hur man gör.

Jag har fått dit ett par axiom odyssey lowriders på nederbenen på min DJ1-gaffel. Funkade kalas hela vägen ut till skokloster och tillbaka. Nästa projekt blir att få dit ett nice rack på en dmr trailblade II.

med ett par brickor får man också ett par tubus expedition att gå fritt från skivan bak.

Cykla Sidenvägen?
När jag var på besök hos Soma för en vecka sedan hade dem en prototyp ställbar packethållare med inbyggd distansar för att ge utrymme för skivbroms, men de hade bestämt att inte använda denna design eftersom det blir en mycket kraftig höjning av vridmoment på monteringspunkten. Mycket bättre att ordna en upright som går bakom bromsen istället för utanpå. Det är bara att dimensionera den böjda delen av packethållarens upright för att hantera belastningen, resten av cykeln kommer inte att markera någon skillnad.

Cykla Sidenvägen?
Givetvist ska man ha maskinkullager av industristandard i naven, för det går att byta i alla länder. Dessutom har Sachs och Sturmey-Archer det.
XTR-nav är bara att kasta om en kon eller bana blir kass.

Cykla Sidenvägen?
Jag måste bara hålla med om Chris King styrlagren. Har haft mitt i 5 år nu. Det har suttit på flera olika skogscyklar under åren. Jag har monterat dem med skruvmejsel och hammare (misshandel). Jag har aldrig servat dem, aldrig smort eller gjort rent. Ändå funkar de perfekt. Det känns som att de aldrig kommer ta slut. De är faktiskt värda sina pengar.
/J

Cykla Sidenvägen?
bigmollo skrev:
> Jag måste bara hålla med om Chris King
> styrlagren. Har haft mitt i 5 år nu. Det har
> suttit på flera olika skogscyklar under åren.
> Jag har monterat dem med skruvmejsel och hammare
> (misshandel). Jag har aldrig servat dem, aldrig
> smort eller gjort rent. Ändå funkar de perfekt.
> Det känns som att de aldrig kommer ta slut. De
> är faktiskt värda sina pengar.

Det låter som mitt tange-styrlager. Det bara går och går och går och går. Det är bara servat när jag bytt gaffel.

Cykla Sidenvägen?
mytomspunnen skrev:
> Det låter som mitt tange-styrlager. Det bara går
> och går och går och går. Det är bara servat
> när jag bytt gaffel.

Ok, då får vi göra upp med penismätning. Statoil, Järva krog 22:00 ikväll. Kom ensam.
/J

Cykla Sidenvägen?
bigmollo skrev:
> Ok, då får vi göra upp med penismätning.
> Statoil, Järva krog 22:00 ikväll. Kom ensam.
> /J

Inga fluffers? Eller du kanske bistår med dem?

Cykla Sidenvägen?
Per skrev:
-------------------------------------------
> De är lätta starka, utmärkt ingengörskonst,
> och de har rostfria kulor.
>

Ok, du tycker att de är lätta. Men kolla upp det på weight weenies eller cyclecomponents eller nåt, skillnaden mellan de billigare shimanonaven är marginell, åtminstone om vi snackar tung jorden-runt cykel.
Att du säger att det är utmärkt ingenjörskonst utan motivering tolkar jag som typiskt försäljarsnack. Kom gärna med saklig motivering så kanske jag ändrar min uppfattning.
Har verkligen alla xtr-nav rostfria kulor? Hursom är det en baggis att byta kulor i shimanonav och skall man på en sådan långresa vill man nog ändå ha extra kulor med sig. Med andra ord kan man se till att köpa på sig rostfria kulor och byta innan man åker. Ingen stor grej alltså...

> — hmm, kända för?

Ja

> Om jag förstått saken rätt hände detta på den
> allra första generationen. Jag har dock inte
> noterat problemet, och kan påstå att jag har
> viss erfarenhet. Jag och Elisabeth har varsitt par
> Bontrager racelitehjul, kinglager och fälg med
> ceramic, och de har gått i sju år utan att
> ceramicbeläggningen lossat det allra minsta. Vi
> har också varsitt par cykelcitybyggda med Mavic
> 517. De har gått ca 2000 mil på olika resor. Det
> finns inte minsta tendens till att ceramicen
> skulle lossna.
>

Alltså Per, lite av det jag menar med hela den här debatten är att en eller två personers erfarenheter av en produkt INTE är ett tillräckligt stort statistiskt urval för att påstå att grejorna är de bästa som finns.

> Så det där med rasande ceramicbeläggningen är
> en vandringshistoria.

> Nej, det betyder bara att du har ett gammalt
> tange-styrlager som hållt hur länge som helst.

De två ovanstående citaten från dig belyser vad jag menar. Du säger först att bara för att din och din frus ceramicfälgar har hållit i en evighet så är det vandringshistoria med alla dem som haft problem med spruckna bromssidor. Fälgarna är helt enkelt det bästa man kan åka på enligt ditt tycke.
Men när det kommer till mitt styrlager duger inte en liknande urvalsprocess som gällde dina fälgar. Av någon anledning får jag för mig att du hade varit av en helt annan uppfattning om mitt styrlager varit av ett lite mer prestigeladdat märke...

Cykla Sidenvägen?
Det här med kullagerkulorna ska man nog inte tillfästa för mycket vikt. Att jag byter ut alla mina navlager kulor till xtr beror på att de antagligen är lite bättre än standardkulorna och bara kostar en spottstyver mer. Jag skulle tro att skf har lösa kulor av betydligt bättre kvalitet än xtr men att kvalitetshöjningen är bortkastad för användningsområdet ifråga. Att kulorna är rostfria tror jag inte betyder ett smack rent praktiskt. Vad jag kunnat läsa mig till består kvalitetsskillnaderna mest i mindre tolerans på storleksvariationen. Rundheten tror jag inte heller är något problem. Nu får jag erkänna att jag tror en jäkla massa och vet väldigt lite. Kanske någon annan har mer koll.

Mange

Cykla Sidenvägen?
Vad kul det är när alla som drömmer om att cykla riktigt långt talar om för den som verkligen har gjort hur han egentligen borde göra :)

När jag läser om hur Janne Corax resonerar kring sitt utrustningsval hittar jag klara paraleller till Stellans. Det kanske ligger något i det här med enkla pryttlar iaf...

f.ö har jag ett no-name styrlager som har gått sedan 99 utan en gnutta kärlek, i skog, ur och skur. Slå den ni ;)
/Oscar

Cykla Sidenvägen?
Fjärdebrunn skrev:
> f.ö har jag ett no-name styrlager som har gått
> sedan 99 utan en gnutta kärlek, i skog, ur och
> skur. Slå den ni ;)

Statoil, Järva krog kl 22 ikväll. Kom ensam och var beredd på fight. =D

Cykla Sidenvägen?
Fjärdebrunn skrev:
> f.ö har jag ett no-name styrlager som har gått
> sedan 99 utan en gnutta kärlek, i skog, ur och
> skur. Slå den ni ;)
> /Oscar

Mitt tange sitter på en hoj från 93 som kom i min ägo 01 tror jag att det var. Jag är iofs inte säker på att styrlagret har suttit på sedan 93 men den finns en chans att det gjort det. De första åren efter 01 gick den som skogshoj i allsjöns väder och de sista åren har den gått som åretruntpendlare...

Cykla Sidenvägen?
Jag som trodde King-lagret var en ganska enkel och idiotsäker konstruktion, ungefär som White, Hope och liknande. Shimano däremot är ganska komplicerade...

Cykla Sidenvägen?
oxr skrev:
> Jag som trodde King-lagret var en ganska enkel och
> idiotsäker konstruktion, ungefär som White, Hope
> och liknande.

Kiing har ju sin ringdrive som väl är annorlunda mot de busenkla hakarna och klackarna hos white, hope mfl?

>Shimano däremot är ganska
> komplicerade...

Japp, det vet ju du om någon...;-)

EDIT:

För övrigt: Finns något (skivbroms-)nav med lösa kulor i kombination med den simplistiska frihjulskonstruktionen hos white, hope mfl?
Sådana nav med grummeligrumma tätningar torde vara optimalt för extremexpeditioner medelst cykel...

Senast redigerad av en moderator:
Cykla Sidenvägen?
Per skrev:
> Stormange skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att kulorna är rostfria tror jag inte betyder
> ett
> > smack rent praktiskt.
>
> — hmm, det betyder att de inte kan rosta.
> Kulorna i mina XT-lager rostade, så navet rullade
> dåligt.
>
> Fjärdebrunn skrev:
>
> > Det kanske ligger något i det här med enkla
> pryttlar iaf...
>
> Absolut, ju mer komplicerade desto större risk
> att något pajar. Därför skulle jag aldrig ge
> mig ut på långresa med ett king-nav. Enkelhet
> och kompatibilitet är det som gäller. Idag är
> världens sannolikt mest vitt spridda standard
> just Shimanos niodelade system.

Ja, det kan ju tänkas att man inte alltid har tillräckligt med fett i navet. Då kan det klart rosta. Men då borde avsaknaden av fett vara ett större problem än rosten. Vad gäller enkla grejer så är det klart bra att inte ha för komplicerade grejer. Jag har ju tidigare i tråden nämnd att min bror och jag cyklade bl a sidenvägen förra året. Vi hade t ex styrändsreglage för 9-delat som även har friktionsläge. Vi hade med oss en distans att lägga innanför en 7-delad kassett. Så det skulle funka att köra med 7-9 delade kassetter. Friktionslägen är inte dumt om man ska ut i obygden.

Brorsan brukar tipsa folk om att söka på google med sökorden Magnus Nilsson Diarre om de vill läsa vår reseberättelse "Med cykel till peking". Vi har skrivit om hur vi hanterade cykeltekniken på slutet.

Mange

Cykla Sidenvägen?
Växelhandtag, big deal! Det går väl att bygga sig ett vanligt friktionsreglage med lite ståltråd om det skulle paja.

Att ställa om till friktionsläge på reglagen är vettigt vid tävling, alltså när man har bråttom och inte hinner justera växlarna. Har man inte bråttom har det väl ingen betydelse annat än om man är lat, till exempel vid en söndagstur i skogen.

Jaja, jag har aldrig cyklat långt så jag ska inte säga så mycket. Jag anar i alla fall ett visst ointresse för teknik bland många långcyklare. Det respekterar jag djupt. Pyramider är nog mycket häftigare än kullager. Jag tror detta ointresse är en ganska viktig förklaring till att man gör de val man gör.

Till exempel okunskap om hur alternativen till Shimanos baknav ser ut. Jag brukar försvara Shimanos nav men skulle jag ut och resa på vatten och bröd i ett år hade jag valt Hope eller liknande. Visst det är kanske lättare att få tag på en Shimano-body. Men varför bygga in behovet av ny body?

Cykla Sidenvägen?
Ja men skit i växelreglaget om det pajar. Kör växlingen direkt med vajern. Sen fäster du den med ståltråd. Friktionsreglage, typ.

Tycker man det verkar besvärligt kan man köpa ett litet plastreglage som inte väger något för 50 kronor och ha med i reserv.

Vissa saker blir problem därför att man väljer fel lösning.

Cykla Sidenvägen?
och jag fick ihop mitt pajjade xt-reglage. Det var inte alls så svårt som de flesta tycks tro att det skall vara...fick slipa om en spets på en hake som hade gått sönder, sedan var det bara att plocka ihop det igen.

Fast det där med igengeggade växelreglage brukar ha en fullösning som funkar lite för bra. Spruta reglaget fullt med 5-56 eller dylikt och torka av (utan att plocka isär det). I nio fall av tio funkar denna metod faktiskt och reglaget blir som nytt.

Cykla Sidenvägen?
mytomspunnen skrev:
> För övrigt: Finns något (skivbroms-)nav med
> lösa kulor i kombination med den simplistiska
> frihjulskonstruktionen hos white, hope mfl?

Shimano saint.

> Sådana nav med grummeligrumma tätningar torde
> vara optimalt för extremexpeditioner medelst
> cykel...

kanske, kanske inte =)

Cykla Sidenvägen?
I och för sig sant. Men dom får justeras jämt. Fast när dom måste justeras så klarar till och med jag av det. Men det är kanske det som avses med idiotsäkert ;-)

Cykla Sidenvägen?
Markus F skrev:
> I och för sig sant. Men dom får justeras jämt.
> Fast när dom måste justeras så klarar till och
> med jag av det. Men det är kanske det som avses
> med idiotsäkert ;-)

Menar du att du behöver justera reglagen el vajern? Annars tycker jag ramväxlar har överlägsen känsla dock svårt att kombinera med en ramväska.

Cykla Sidenvägen?
Jag gillar ramväxel, jag tycker också om känslan. Jag har inte riktigt funderat över vad det är man justerar hela tiden, wiren borde ju rimligtvis vara färdigsträckt efter några justeringar om den nu överhuvudtaget töjer sig alls. Troligtvis är det "friktionen" som svänger tillbaka..

(jo förresten, jag gillar inte placeringen på ramen. Det är helkass att fippla med handen på ramröret. Om dom satt på styret skulle världen vara perfekt. Men inte i styrändarna, jag hatar att slå knäna i växelreglagen)

Cykla Sidenvägen?
Finns ju styrstamsreglage. Var väl ganska populärt på 10 vxl "sporthojar" för tjugo år sen..Själv väljer jag ramreglage till min "nya" långfärdshoj.

Cykla Sidenvägen?
Per skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spruta reglaget fullt med 5-56 eller dylikt och
> torka av
> > (utan att plocka isär det).
>
> Vad är 5-56? Det låter som något värt att
> pröva. Sist jag hojad på Fischern fick jag bara
> inte ett par växlar.

http://www.karlsson.se/direct.aspx?artid=5412386010125
supersmörjmedel typ. Testa, det brukar faktiskt funka!

Cykla Sidenvägen?
"Universalmedel med unika egenskaper. Driver ut fukt. Underlättar start av fuktiga motorer. Förebygger elektriska fel. Smörjer. Löser rost. Lossar kärvande mekanismer. Skyddar mot rost och fukt."=Lycka på burk.

Cykla Sidenvägen?
Eller BT´s multispray -same same but different.

36-4503.jpg ht=270

Cykla Sidenvägen?
Per skrev:
> Det ska jag absolut göra. Men en stilla undran:
> hur påverkar det "plast" o andra syntet material
> som kan finnas inne i reglaget?

Plastdetaljer blir som sagt rena och fina.
Det är inte aggressivt mot plast, åtminstone har jag aldrig märkt det.
Ett tips är att inte smörja kedjan med det då fettet inuti länkarna försvinner omedelbums.

Cykla Sidenvägen?
Per skrev:
> Det är klart att man ska ha så bra prylar som
> möjligt. osv.

Ja? Förstod inte riktigt hur detta kom in bland dina trasiga växelreglage.

Cykla Sidenvägen?
Paul Thumbie mounts fungerar med gamla Campagnolo, SunTour och Shimano friction (och SIS) reglage (och nya Shimano Ultegra och Dura-Ace samt DT Silver reglage), och det finns modeller för både 25.4 och 26.0 mm styren. Jag håller med att bar-ends är mindre optimal (för alla som inte heter Grant Petersen).

Markus F skrev:
> Jag gillar ramväxel, jag tycker också om
> känslan. Jag har inte riktigt funderat över vad
> det är man justerar hela tiden, wiren borde ju
> rimligtvis vara färdigsträckt efter några
> justeringar om den nu överhuvudtaget töjer sig
> alls. Troligtvis är det "friktionen" som svänger
> tillbaka..
>
> (jo förresten, jag gillar inte placeringen på
> ramen. Det är helkass att fippla med handen på