Cykla utan hjälm?

paramedic

Medlem
Cykla utan hjälm?
Det börjar redan töa fram cyklister efter vägarna,men jag blir lite fundersam varför många utav dom inte använder hjälm.

De jag märker inte anbänder hjälm är 9 fall av 10 tävlingsåkare,som jag tycker borde ha lite mera i skallen än att cykla utan hjälm.Kanske ni som är elitåkare här inne kan säga mig varför man inte använder hjälm?Till och med så att min 6åriga sonropade till mig i bilen när vi åkte förbi en känd cyklist härifrån,TITTA pappa han hadde ingen hjälm,får man cykla utan hjälm?

Hmm,Vad svarar man då? Jag själv kan inte cykla en meter utan hjälm känns hel naket och fel.
Har ioch för sig en arbetspolare som cyklade hem efter en fest,ramlade slog huvudet och dog,så man är nog lite influerad av det.Varför använder man inte hjälm 2010 när det är så upplyst vilka faror det innebär att inte använda det.

Cykla utan hjälm?
paramedic skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför använder
> man inte hjälm 2010 när det är så upplyst
> vilka faror det innebär att inte använda det.

Vilka faror innebär det då? Hur många cyklister får bestående men av sina huvudskador varje år? Den uppgiften tycks vara svår att få fram. Vägverkets hjälmsida redovisar den inte. Jag misstänker att siffran är väldigt låg.

I Sverige får cyklister en hjärnskakning per två miljoner cyklade kilometer. Två miljoner kilometer motsvarar ungefär att man cyklar en timme om dagen (20 km) varje dag i 274 år. Man får inte bestående men av hjärnskakning.

Det cyklas två miljarder kilometer om året i Sverige, källa VTI, Tema Cykel – skadade cyklister. Analys baserad på sjukvårdsregistrerade skadade i STRADA tabell 1.

Cyklister i Sverige får 1100 hjärnskakningar om året, källa VTI, Trafikskador 1998-2005 enligt patientstatistik, tabell 12a.

Cykla utan hjälm?
Grattis, nu fick du en till tråd att härja i. Jag ska komma ihåg nästa gång jag vurpar utan hjälm att inte slå mig värre än att jag får hjärnskakning...

Cykla utan hjälm?
paramedic skrev:
--------------------------------------------------

Tror du på allvar att hjälm inte minskar risken för skallskador när man cyklar?

Cykla utan hjälm?
förra våren gick jag över styret när jag skulle spurta från polarna med mtbn och kedjan hoppade. vilket resulterade i medvetslöshet i ca 5 min, en minnes lucka på ca 12 timmar, besök på akuten med övernattning och en sprucken hjälm, utan den skulle det varit färdigt cyklat för min del. så den hjälmen var värd sitt pris.

Cykla utan hjälm?
Förra våren gick jag över huvudet och landade på huvudet i ca 35 km/h. Det resulterade i ett sår i huvudet, 10 stygn och inga uppenbara men (tror jag?). Hjälmen på styret gjorde ingen nytta. I varje fall inget som är med i statistiken. Vad ska jag göra för att bli Happy och Sverige-korrekt?

Cykla utan hjälm?
Erik Sandblom skrev:
> Man får inte bestående men av hjärnskakning.

Jo, det får man. Efter en mindre hjärnskakning är oftast skadorna så små att man inte märker dem, men efter flera små är de tydligt mätbara. Man kan inte addera saker som inte finns...

En hjärnskakning ger hjärnskada. Alltid.

Hjälm eliminerar inte hjärnskakningar, men kan på goda grunder i många fall antas omvandla säker död till hjärnskakning, eller garanterad hjärnskakning till ingen skada alls.

Cykla utan hjälm?
Erik Sandblom skrev:
> Man får inte bestående men av hjärnskakning.

jasså de var då nå nytt min läkare har inte alls samma uppfattning i den frågan o inte ja heller för den delen...

kvaddade en skoter för dryga 10 år sen o fick kraftig hjärnskakning o minneslucka på 6 timmar efter detta så sviker mitt närminne från och till och läkarna har konstaterat att det är sviter från hjärnskakningen...... och ja jag hade hjälm det är en självklarhet för min del på mc/skoter etc men
efter detta insåg jag att hjälm är bra även på cykel och dylikt...

"de mesta på och i kroppen går ersätta på konstgjord väg men huvudet har man bara ett av och det går inte ersätta.... använd hjälm"

Senast redigerad av en moderator:
Cykla utan hjälm?
Klart man använder hjälm på fincykeln på landsvägen, dock aldrig i stan. Men man får ju minst sagt en udda solbränna när det blir ljusare partier där remmarna varit. Hur löser man det?

Cykla utan hjälm?
Jag vill gå ett steg längre och kalla alla som cyklar öht för idioter när de faktiskt känner till riskerna. Möjligen kunde jag tänka mig att det var tillåtet att cykla runt en stund om dagen på inhägnat område under kontrollera former och med godkänd 3-hjuling i vuxenstorlek.

Däremot är jag för att vi slopar mjölken till skollunchen och låter Coka Cola leverera drickat istället i syfte att inom 20 år få alla svenskar över 15 år att väga 100 kg eller mera. Runda människor är glada människor och därmed sunda människor.

Allt prat om att det är ett stort folkhälsoproblem med övervikt är förtal av värsta slaget ty det är cyklandet som dödar massorna. Anledningen till att du kanske inte minns alla fasansfyllda olyckor du varit med om är just alla hjärnskakningar som utplånat allt minne av dina fjorton grannar som dött i sadeln.

Cykla utan hjälm?
Peter Hansen skrev:
> förra våren gick jag över styret när jag
> skulle spurta från polarna med mtbn och kedjan
> hoppade. vilket resulterade i medvetslöshet i ca
> 5 min, en minnes lucka på ca 12 timmar, besök
> på akuten med övernattning och en sprucken
> hjälm, utan den skulle det varit färdigt cyklat
> för min del. så den hjälmen var värd sitt
> pris.

Men om du inte haft hjälm skulle du inte ha ramlat ö.h.t ;-)

Cykla utan hjälm?
tobiias skrev:
> Klart man använder hjälm på fincykeln på
> landsvägen, dock aldrig i stan. Men man får ju
> minst sagt en udda solbränna när det blir
> ljusare partier där remmarna varit. Hur löser
> man det?

Helskägg.

Cykla utan hjälm?
För vardagscykling behövs inte hjälm . Tillhör man en riskgrupp, dvs kör aggressivt och snabbt, då kanske hjälm kan vara motiverat. Jämför med bilkörning. Tävlar man i rally är det självklart att använda hjälm. Vid vanlig vardagskörning används inte hjälm.

Cykla utan hjälm?
John Blaze skrev:
> För vardagscykling behövs inte hjälm . Tillhör
> man en riskgrupp, dvs kör aggressivt och snabbt,
> då kanske hjälm kan vara motiverat. Jämför med
> bilkörning. Tävlar man i rally är det
> självklart att använda hjälm. Vid vanlig
> vardagskörning används inte hjälm.

Och du tänker likadant med bältesanvändning i bil?

Cykla utan hjälm?
John Blaze skrev:
> För vardagscykling behövs inte hjälm . Tillhör
> man en riskgrupp, dvs kör aggressivt och snabbt,
> då kanske hjälm kan vara motiverat. Jämför med
> bilkörning. Tävlar man i rally är det
> självklart att använda hjälm. Vid vanlig
> vardagskörning används inte hjälm.

Alltså, såna där idiotpåståenden får mig verkligen att gå i taket. Skallskador pga cykling har i stort sett inget med fart eller aggressivitet att göra. Det är fallet från cykeln till marken som är det farliga. Riskgruppen är snarare alla halvbra vardagscyklister som har bristande kroppskontroll, översikt och konsekvensanalys. De cyklar med händerna i byxfickorna, utan belysning, med matkassar/handväskor på styret (saker som dels försämrar cykelns stabilitet, dels riskerar åka in i framhjulet). DÄR har du den verkligt stora riskgruppen, och just den gruppen har också ojämförligt lägsta hjälmanvändningsandelen. Jag är övertygad om att samma grupp, om man skulle registrera sånt, skulle toppa skallskadestatistiken.

Långsam cykling med trehjulig liggcykel på cykelvägar ute i ödemarken, där är det nog hyfsat säkert utan hjälm. Inte i övrigt.

Jag tycker det är så tråkigt att det finns folk som argumenterar mot hjälm så aggressivt som Erik och John. Det är en sak att ha en åsikt om det, men att vara så militant och direkt uppmana folk att strunta i säkerhetshöjande saker som kan utgöra skillnaden mellan ett fortsatt friskt liv och ett liv med en hjärnskada - eller kanske inget liv alls.

Cykla utan hjälm?
Man behöver ingen hjälm för att cykla.

Däremot är den bra att ha när man slår huvudet i något.

Bilhjälmarna försvann när säkerhetsbältena kom. Men för vardagsbilkörning behöver man väl inte bälte? Risken är ju pytteliten att något skall hända.

Cykla utan hjälm?
VeloLink skrev:
>
> Och du tänker likadant med bältesanvändning i
> bil?

Det vet ju alla att det är bara att hålla i ratten hårt så sitter man kvar. Det är bara klena kärringar och barn som behöver bälte. Du kan inte bevisa i det enskilda fallet att det verkligen skulle vara bättre med bilbälte för du vet inte om du skulle blivit invalid eller avlidit. Sedan så är det där med airbags bara trams och en övergående trend som snart blåst över.

Dessutom är det ingen idé att komma med exempel ur din erfarenhet för de är bara anekdotiska och inte tillämpbara på kollektivet. Så nästa gång du vurpar och smäller skallen riktigt hårt i backen och känner livet rinna ur kroppen så tänk på att om man utgår från kollektivet så är sannolikheten för din upplevda skada i princip obefintlig.

Cykla utan hjälm?
Lika korkat som att åka bil utan bälte.
Visst det kan funka bra i 15 år men om det händer?

Det är inte bara du ute i trafiken det finns många där ute
som inte borde vara där.

När du råkar ut för dom kan det vara skönt med något som hindrar
skallen från att krossas mot en bil som framförs av en
som skickar sms i stället för att titta på vägen.

Cykla utan hjälm?
Snyggare att cykla med hjälm än att inte göra det. Jag har ramlat utan hjälm en gång och fick ett sår i pannan, numera ett ärr som kommer sitta där resten av livet. Hade jag haft hjälm hade jag sluppit de. :)

Cykla utan hjälm?
cerro skrev:
> Snyggare att cykla med hjälm än att inte göra
> det. Jag har ramlat utan hjälm en gång och fick
> ett sår i pannan, numera ett ärr som kommer
> sitta där resten av livet. Hade jag haft hjälm
> hade jag sluppit de. :)

Det där kan du inte bevisa det kunde blivit mindre ändå kanske... dessutom är det nbara anekdotiskt.... så det är inte tillämpbart i statistiken....

Cykla utan hjälm?
cerberos: Givetvis kan jag inte det, lite svårt nu en massa år senare. Eller att det är snyggare med hjälm. Men såg konstigt ut tyckte jag när det var en med på HappyRiden i Torslanda, Göteborg utan hjälm.

När jag tränat med klubbar, Åstorps CK, Borås Ca, IK Hakarpspojkarna, Jönköpings CK måste man ha hjälm, en bra regel.

Cykla utan hjälm?
Erik Sandblom skrev:
> paramedic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför använder
> > man inte hjälm 2010 när det är så upplyst
> > vilka faror det innebär att inte använda det.
>
>
> Vilka faror innebär det då? Hur många cyklister
> får bestående men av sina huvudskador varje år?
> Den uppgiften tycks vara svår att få fram.
> Vägverkets hjälmsida redovisar den inte. Jag
> misstänker att siffran är väldigt låg.
>
> I Sverige får cyklister en hjärnskakning per
> två miljoner cyklade kilometer. Två miljoner
> kilometer motsvarar ungefär att man cyklar en
> timme om dagen (20 km) varje dag i 274 år. Man
> får inte bestående men av hjärnskakning.
>
> Det cyklas två miljarder kilometer om året i
> Sverige, källa VTI, Tema Cykel – skadade
> cyklister. Analys baserad på
> sjukvårdsregistrerade skadade i STRADA tabell 1.
>
> Cyklister i Sverige får 1100 hjärnskakningar om
> året, källa VTI, Trafikskador 1998-2005 enligt
> patientstatistik, tabell 12a.

är det där en motivering till att inte köra me hjälm? i så fall vare en av de lamaste jag hört. säg att man i 99 fall av 100 inte får bestående men eller eller inte dör. det ät ju jäkligt tråkigt den där hundrade gången (notera att det inte behöver komma vid hundrade "försöket", utan kan komma på första) då man i bästa fall dör, i värsta fall blir en grönsak i en sjuksäng resten av livet. samma sak som dem som springer när de ser ett övergångsställ, o när de väl ä ute på det, så går de jäkligt sakta, för då har de rätten på sin sida, rätt klen tröst att "det var i alla fall inte mitt fel" när man ligger där som en grönsak i en sjuksäng.

John Blaze: argumentet me rallybil. tycker det ä jäkligt svagt. krockar du i 30-40 km/h med bil, så är risken för att du dör väldigt liten, likaså är risken för stora skador rätt liten. krockar du som cyklist med en bil i 30-40 km/h riskerar du absolut att do eller bli rejält skadad. notera att det ä inte du som behöver göra fel i trafiken för att det ska bli farligt, det kan lika gärna vara bilisten, men likväl äre ju du som får ta de fysiska konsekvenserna. så det handlar ju inte så mycket om du kör som en buse eller inte.

tycker dock att det är mer anmärkningsvärt att en cyklist med full cykelmundering inte kör me hjälm, tycker att man ska vara förebild som cyklist. vet inte hure är längre, men vet att för en herrans massa år, så blev stämningen inte kul ute på tävlingar om nån kom me tävlingshoj, cykelkläder men ingen hjälm. men då gällde det mtb tävlingar. på racer sidan hare ju varit för att köra utan hjälm sett historiskt. mtb har det ju varit hjälm i stort sett från början.

Cykla utan hjälm?
Tage Danielsson - en klassiker i ämnet :) Jag är inte överdrivet förtjust i beskrivande statistik men en del stokastisk analys kopplat till finit element metod har jag pysslat med. Dessutom arbetar jag inom fordonsindustrin med krocksimulering så jag har lite koll på det också :) Allvarligt atalat så bör man använda de skyddsanordningar som finns i trafiken. "Det händer inte mig" perspektivet är fåfängt.

Dessutom så bör det väl rimligen vara av större vikt att få en bättre trafikmiljö än att diskutera hjämens vara eller inte vara. Det borde vara det stora problemet med att få allmänheten att börja cykelpendla. Fast det vill ju inte debattörerna oven gå i svaromål på eftersom det förstör deras förutbestämda polemik med konstruktivt tänkande.

Cykla utan hjälm?
Det är inte i kollision med bilar som cyklister skadas i de flesta fall, utan i singelolyckor. Vurpar på grus/lera/is, cyklar in i stolpar/hinder, svänger för lite och rullar av vägen, får in väskor i framhjulet, kraschar pga mekaniskt fel, kan inte bromsa pga undermåliga bromsar, osv.

Cykla utan hjälm?
Om vi nu skall vandra in på anekdoter så har jag två fall där jag vurpat ordentligt och hjälmen räddat mig. 2005 vurpade jag på MTB och landdade på huvudet och axeln ordentligt. Gick väl 25km/tim på traktorväg med stenkross. Hjälmen förbrukades och jag fick sättningar i hela torson med en del problem.

2007 vurpade jag på landsväg i 25-30km/tim. Jag var medvestlös en kort stund och hade brutit ett antal revben. Jag hade skrubbsår från hjälmen i huvudet. utan hjälm där så hade jag blivit MYCKET allvarligt skadad. Sannolikt avliden.

Fast det är ju bara icke representativa anekdoter ;)

Cykla utan hjälm?
geologen skrev:
> Det är inte i kollision med bilar som cyklister
> skadas i de flesta fall, utan i singelolyckor.
> Vurpar på grus/lera/is, cyklar in i
> stolpar/hinder, svänger för lite och rullar av
> vägen, får in väskor i framhjulet, kraschar pga
> mekaniskt fel, kan inte bromsa pga undermåliga
> bromsar, osv.

visserligen, ville bara peka på att det där med att det så sällan sker nått, inte är särskilt hållbart argument. för man vet aldrig näre sker nått.

Cykla utan hjälm?
John Blaze skrev:
> För vardagscykling behövs inte hjälm .

Nä, det vet vi ju - olyckor händer ju bara när vi förväntar oss dem....

Visst, av de risker JAG kan påverka kanske jag väljer högre risker när jag vevar runt i skogen.
Men träd och stenar är förbaskat mycket mer förutsägbara än ipodzombies, finväderscyklister, tanter med hundar i jojokoppel och dagdrömmande lattemorsor som tillämpar mittentrafik.
Det finns gott om risker i vardagscyklingen som är väldigt svåra att påverka med sitt eget beteende, om man inte ska köra genant långsamt. Räcker ju med en rejäl punka eller att man bromsar på sig på en sträng kvarlämnat grus för att man skall gå omkull lite oväntat. Även om man klarat fallet utan hjärnskador utan hjälm är det ju rätt skönt att slippa landa på ögonbrynet ändå.

Jag är helt övertygad om att mitt pendlarcyklande exponerar mig för större risker än mitt skogscyklande.
Sen tillkommer ju exponeringstiden. Min vardagscykling är 5-6 timmar i veckan, året om. Skogshojen kanske kommer ut 1,5 timme/vecka under sommaren.
Måste ju cykla med tillkämpad dödslängtan om skogsturerna sett över året ska bidra med mer risk än vardagscyklingen.

Cykla utan hjälm?
Ska vi lista de faror vi riskerar råka ut för som dödar oss?

Tror ni cykelhjälm har med någon av de 100 största riskerna att göra?

Är det dumt att sila myggor men svälja kameler?

Hur smakar era kameler?

Cykla utan hjälm?
Rudan skrev:
> Ska vi lista de faror vi riskerar råka ut för
> som dödar oss?
>
> Tror ni cykelhjälm har med någon av de 100
> största riskerna att göra?

Så vi ska ignorera en mindre, men lätt påverkningsvar risk mht att det finns större risker vi inte kan åtgärda?
Det är ju också ett kul resonemang. Ungefär som att inte tvätta händerna efter toalettbesök och inför matlagning med hänvisning till att risken från hjärt-kärlsjukdomar är så mycket större än risken från matförgiftning.

Cykla utan hjälm?
hur svårt kan det vara, hjälmen kan rädda ditt liv om den sitter på skallen. vill man hojja utan hjälm, vurpa o dra skallen i en trottoarkant och bli ett dregglande kolli, då e det deras val. Tycker det e sjukt att folk kan sitta o argumentera mot hjälm. Är det för att frillan kan pajjas... tror inte tjejerna tycker du e en mes för att du hojjar med kruka. snarar tvärt om. o dagens hjälmar e snygga o sitter bra som fan! gott nu fick jag sagt mitt!

Cykla utan hjälm?
Efter att haft närkontakt med bilar två gånger, senaste gången för 2 timmar sen, känner inte jag att det är svårt att motivera hjälm. Båda gångerna har hjälmen fått stora skador. Men man kanske behöver lära sig den hårda vägen innan man ser fördelarna. Hade varit intressant att se lite statestik på olyckor med lvg-cyklister där hjälmanvändande förhindrat allvarligare skador.

Känns i alla fall väldigt bra att sitta här nu med skrapsår och ömt knä, istället för att ligga på sjukhus med hjärnskakning eller värre.

Tillbaka
Topp