Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag är lång, men kort för min cykelstorlek. 193cm är i lägre änden av intervallet YT rekommenderar.
Tolkar det som att det bara är diagonala linjen från centrum av handtag till centrum av vevlager. Alltså hypotenusan av effektiv reach och stackKankse har du mättit din RAD fel?
RAD låter dom komplett bullshit, men nu blev jag nyfiken. Vill dock inte titta på en video. Hur mäter man RAD precis? Såg nagot mellan vevlagret och handtag, men var på vevlagret och var på handtag?
Kolla videon som länkades tidigare.Kankse har du mättit din RAD fel?
RAD låter dom komplett bullshit, men nu blev jag nyfiken. Vill dock inte titta på en video. Hur mäter man RAD precis? Såg nagot mellan vevlagret och handtag, men var på vevlagret och var på handtag?
Tolkar det som att det bara är diagonala linjen från centrum av handtag till centrum av vevlager. Alltså hypotenusan av effektiv reach och stack
Kolla videon som länkades tidigare.
Gör det ändå. ?Skrev att jag inte ville titta på en video ...
Gör det ändå. ?
Bra underhållning!
![]()
Lee McCormack's Guide to Bike Set-Up - Pinkbike
Lee McCormack tells you what he thinks the most important measurement is when setting up your bike.www.pinkbike.com
Det är helt omöjligt att begripa vad han yrar om men vi kom väl framtill att det inte ska mätas diagonalt utan parallellt med ramen?
Parallellt med ramen i fram-bak led.Men om man mäter horisontalt får man inte med stack, distanser och rise!
Parallellt med ramen i fram-bak led.
Dvs från bb rakt upp till styröret - bar offsett
Nej, jag pratar om RAD.Pratar du om reach?
Nej, jag pratar om RAD.
Utifrån hans kassa förklaring och bild i pinkbike så hade jag trott att man mäter direkt från bb till mitten av handtag - end of story. Alltså en linje ikke parallell med fram/bak.
Jag har senare fått förklarat för mig att man ska mäta från bb till mitten av ett snöre spänt mellan höger och vänster handtag.
Jag trodde att det står så om man läser noga - men nu kan jag inte hitta det.
Handtagens mittpunktDet är vad UprightCitizen säger. Och jag min ens trådspäng mellan handtag i videon, det kan bara vara för att mäta till mitten. Vet dock inte om man i så fall ska mäta till baksidan eller ovansidan av handtag. Inte viktigt för mig dock, både min stig-HT och helstel är (mycket) för stora.
Handtagens mittpunkt
Jag tycker det här måttet stämmer ganska bra med vad som ger rörlighet på en cykel.
Om man mest kör över stock och sten utan att lyfta hjul, bunnyhoppa, pumpa, göra manuals, eller aldrig spenderar tid i luften, då kan man nog mer eller mindre bortse från de här siffrorna.
Personligen tycker jag att det finns många saker som blir betydligt svårare och framförallt tråkigare på en större cykel.
Köp boken så kommer det tydligen en vinkel också.Men stora problemet med den här måttet är att den inte tar hänsyn till vinkeln. Om man vinklar RAD linjen några grader upp eller ner ändrar avståndet till styren sig med några cm. Så måttet är helt värdelöst.
Köp boken så kommer det tydligen en vinkel också.
Ingen aning men det står att det finns en vinkel.Ah, då kan vi har en mått som betyder något! Är boken mindre jobbigt än videon? Förklarer den också faktorn 0,447 (4.47)?
Köp boken så kommer det tydligen en vinkel också.
Sant och då behöver ju gemene man med sämre teknik ännu kortare cyklar då man tappar mer i kurvor än rakt fram.Jag gissar att proffsen har så bra teknik att de inte behöver de längsta/stabilaste cyklarna annat än på de riktigt raka och snabba banorna och att de på övriga banor vinner mer tid i kurvor och lågfartsstök med en kortare cykel. Så man får nog prova sig fram tyvärr, men det kan ju bli dyrt...
I den här videon tycker jag de förklarar RAD rätt tydligt ändå
Om man inte vill se videon så bifogar jag en bild, de har alltså ställt pedalerna på två pallar, står på pedalerna och drar sen styret mot magen, med rätt RAD så ska man kunna stå med raka ben och raka armar i den positionen.
De jämför det med ett marklyft, man har mycket sämre kraft att dra uppåt när man måste böja armarna (som man måste med en längre cykel).
Jag tror nog deras teori stämmer för manual, bunnyhop och allmän manöverbarhet, nackdelen är väl stabiliteten och kurvgreppet i högre fart som man tappar med kortare cyklar.
Visa bilaga 485436
Just för marklyft så funkar det nog så, för cykelstorlekar finns det ingen vetenskap, bara åsikter ;)
Sen är det inte samma mått som RAD om inte pedalerna har samma bredd som styret. Nu vill han även ha smala styre (med ett källmaterial som verkar stämma dåligt med tesen) annars ändras även måttet på bilden med ett styre som inte tillåter armarna att hänga rakt ner längs med kroppen.I den här videon tycker jag de förklarar RAD rätt tydligt ändå
Om man inte vill se videon så bifogar jag en bild, de har alltså ställt pedalerna på två pallar, står på pedalerna och drar sen styret mot magen, med rätt RAD så ska man kunna stå med raka ben och raka armar i den positionen.
De jämför det med ett marklyft, man har mycket sämre kraft att dra uppåt när man måste böja armarna (som man måste med en längre cykel).
Jag tror nog deras teori stämmer för manual, bunnyhop och allmän manöverbarhet, nackdelen är väl stabiliteten och kurvgreppet i högre fart som man tappar med kortare cyklar.
Visa bilaga 485436
Är det verkligen så? Att proffs ofta är konservativa och förändringsobenägna är ingen nyhet. Men de flesta kör väl med modern geometri numera? Sam Hill är 175 cm och kör väl 470 reach? Jesse Melamed är bara 170cm och kör väl 452 reach? Richie Rude 182 cm har väl gått upp till L på sin SB150 med 480 reach?Jag tror även det stämmer för fart, mindre cyklar vinner.
Citat från Euro MTB:
"EWS professionals ride surprisingly short bikes – for good reason"
jag själv har en Canyon Strive storl L, den de testar Här är bl.a. en Strive storl L. Men tävlingsåkaren är 1,90. Jag är 1,79.
Jag önskar jag sett Joy of Bike-filmen innan jag köpte min cykel. Då hade jag valt storl M.
Men tack vare bra tips i den här tråden (@yonsson) har jag iaf nu kortare styrstam och mindre brett styre. Bästa grejjen på länge. Cykeln blev klart roligare direkt!
Så det stärker min tro på att jag är en "storl M".
Tyvärr är cykelkontot utblåst för 2021.
I den här videon tycker jag de förklarar RAD rätt tydligt ändå
Visa bilaga 485436
Sam verkar fortfarande kör medium 455,Är det verkligen så? Att proffs ofta är konservativa och förändringsobenägna är ingen nyhet. Men de flesta kör väl med modern geometri numera? Sam Hill är 175 cm och kör väl 470 reach? Jesse Melamed är bara 170cm och kör väl 452 reach? Richie Rude 182 cm har väl gått upp till L på sin SB150 med 480 reach?
Martin Maes sticker dock ut lite. 186 cm och 470 reach, men han verkar också köra 55mm stam där de flesta verkar köra 40mm.
revolutionmtb.com.au
Helt rätt men 455 reach på 175 cm är ju inte särskilt kort det heller.Sam verkar fortfarande kör medium 455,
![]()
Pro Bike Check // Sam Hill’s Nukeproof Mega 290c - [R]evolution MTB
2019 proved to be another massive year for Sam. He won his third EWS series title in a row and at the same time rewrote history books as the first man ever to achieve an EWS 3-peat. However the season didn’t come without its adversities as Sam battled a string of illnesses at the opening rounds...revolutionmtb.com.au
Vilket jag nog skulle vara ok med (176cm) om jag slapp sitta ner. Kan inte vara så långt kvar från sadeln med modern STA.
Ja jag tror att det är lite av en myt att alla proffsen kör jättekorta cyklar. Reach + styrsatam hamnar nog på 28-29% av kroppslängden på de allra flesta.Det är ju inga megaskillnader heller. Jag är 185 och cyklar på 500 mm reach. Det är bara 4% längre i förhållande till min längd än om Sam Hill kör 455 mm reach.
det är väl relevant om man tycker om att bunnyhoppa och göra manual i terrängen, vill man mest bara mosa på rakt fram är det förstås irrelevant. jag har cyklar med lite olika reach men det slutar alltid ändå med att jag justerar med styrstamslängd, backsweep och upsweep så att de olika cyklarna blir väldigt lika i avstånd handtag-vevparti.Skärmdumpen säger ju allt. Tämligen irrelevant för stigcykling och antagligen de flesta som cyklar utför också. Dirtjump, slopestyle, trials och liknande däremot, visst.
Marklyft utförs ju med raka armar, så jämförelsen haltar betänkligt tycker jag.Just för marklyft så funkar det nog så, för cykelstorlekar finns det ingen vetenskap, bara åsikter ;)
Synd att det är så dyrt bara, att byta ram.......man får ju kompromissa fram till det som passar ens egen åkning.
Vilket merparten av alla cyklister ändå inte fixar, så min poäng kvarstår. ? Edit: Sen är det rätt fånigt att antyda att man måste "mosa på rakt fram" bara för att man inte är en snidare på att ha hjulen i luften.det är väl relevant om man tycker om att bunnyhoppa och göra manual i terrängen...
Ser mycket relevant ut för stigcykling. Jag har alltid funderat på hur jag ska undvika att ha rumpan så långt över bakhjulet.Om man inte vill se videon så bifogar jag en bild, de har alltså ställt pedalerna på två pallar, står på pedalerna och drar sen styret mot magen, med rätt RAD så ska man kunna stå med raka ben och raka armar i den positionen.
Visa bilaga 485436
De är ju amerikaner, så självklart försöker de sälja något... man måste ju inte köpa deras bok om man inte vill...Marklyft utförs ju med raka armar, så jämförelsen haltar betänkligt tycker jag.
Jag är 175cm lång men har ett apindex på +12cm, samtidigt som det finns folk som har negativt apindex.
I den fina illustrationen med pedalerna på en pall skulle jag då få kortare reach än någon med kortare armar men med samma kroppslängd.
Jag tycker det är ganska kasst att de försöker ge intryck av någon sorts uttänkt metodik, när de snarare verkar ha bestämt sig först och sen sökt med ljus och lykta för att något som ger skenet av att bekräfta deras övertygelse.
En cykel är summan av alla ingående delar, en cykel med lång reach är svårare att få upp på bakhjulet, även en med långa kedjestag. Min gissning är att det har en del att göra med att båda måtten gör det svårare att flytta tyngdpunkten bakom bakaxeln, och kanske inte har så mycket med marklyft att göra.
Jag har dock ingen "rad" formel för det.
(Men jag kanske kan hitta på något klatschigt om jag går och letar lite i fysikboken)
Fast man behöver ju inte ge upp i förväg :) jag har lärt mig bunnyhop de senaste åren trots att jag cyklat sen 90-talet, tycker det blir roligare och faktiskt lite snabbare att kunna ta rakare linjer över stockar och större stenar.Vilket merparten av alla cyklister ändå inte fixar, så min poäng kvarstår. ? Edit: Sen är det rätt fånigt att antyda att man måste "mosa på rakt fram" bara för att man inte är en snidare på att ha hjulen i luften.
Sen kan man förstås spekulera i om det beror på att de cyklar på för långa cyklar, men det tror jag inte. Det var inte direkt fler som klarade bunnyhop och manual för 5-10 år sen, tvärtom om något.
Absolut. Frågan är om det är värt att anpassa cykeln till teknik som man kanske ändå inte skulle klara av att bemästra (särskilt inte på en icke slät stig), när man samtidigt förlorar massa goda egenskaper. Jag tror att de flesta vinner på en ganska lång cykel som tillåter att man cyklar aggressivare utan att riskera att stå på näsan titt som tätt. Känner själv att jag utvecklats snabbare som cyklist sen jag skaffat längre cykel och jag fixar knöligare saker både uppför och nedför. Samtidigt är det förstås ett jäkla åbäke i vissa situationer men det är ändå rätt sällan.Fast man behöver ju inte ge upp i förväg :) jag har lärt mig bunnyhop de senaste åren trots att jag cyklat sen 90-talet, tycker det blir roligare och faktiskt lite snabbare att kunna ta rakare linjer över stockar och större stenar.
Jag menade inte att man måste mosa på rakt fram för att man inte klarar av bunnyhop, jag menar att en del helt enkelt inte har något intresse av det. När jag cyklar med min enduro/all mountain i Vallåsen och ligger bakom min kompis som kör på en riktig dh så måste jag anpassa mig till terrängen för att hålla farten uppe medan han mer behöver våga hålla i sig. Bägge delar är ju kul cykling men på lite olika sätt, och där är dh-cykeln definitivt snabbare helt utan att bunnyhoppa.