Som jag ser det med hela den här diskussionen som bakgrund, är väl att problematiken idag ligger i att folk som verkligen inte borde gå upp i en storlek (tänker mest på nybörjare då etc.) blir rekommenderade att göra precis så. På så sätt har de ju rätt. Sen har folk olika preferenser för hur de vill cykla, det är helt naturligt och helt okej att tycka olika, jag lovar!
När jag bytte cykel nu senast så satt jag mellan storlekar, alltså mellan Medium/Large (fördel Large i detta fallet) Men jag mätte upp alla vinklar mot min dåvarande cykel och kom fram till att det inte var någon större skillnad mellan ny medium och min gamla medium när man räknade in längden på styrstammen, väger in det faktum att jag alltid känt att Medium är något för litet för mig (oftast längre styrstammar än optimalt). Så när allt var sagt och gjort så fick det bli en Large, men med en kort styrstam (35mm)
Dimensionerna jämfört mot äldre Large-ramar jag haft är inte så stor heller, om man räknar in längd på styrstam då. Men skillnaden i geometrin mot det gamla är ju jättestor, skillnad i prestanda för mig är enorm till den nyas fördel. Dock får man vara mycket mer aktiv (motsatsen till passagerare m.a.o.) på cykeln för att nyttja den fullt ut. Vissa ser det som en nackdel, jag gör det inte.
/Edit, jag har 480mm reach om nån undrar