Cykling och underlivsproblem

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Låter ok, trainern är ju en temporär lösning. Fick hem en kräm på posten idag, testar till helgen.
Du kan ju prova att byta till torra byxor halvvägs. Tror också det har med fukten att göra. Upplever att jag får samma besvär vid längre pass.
Att inte vara för ansad i området tycker jag också hjälper.

Kul att vara tillbaks i tråden! Nu med sadel med skåra, funkar fint, men med finnar/svullnader på kontaktytan där rumpa övergår i, hmm, mellangärde, efter att kört 1-2 90-minuterspass på trainern i veckan i ett par veckor. Kommer chammykräm funka? Hygien är bra i övrigt.
Hur mycket står du upp? Gör det för vana att ställa dig upp ett par gånger per timme, gärna minst en minut stående för att blodflödet ska komma igång på tryckpunkterna. Beror ju lite på vad dina besvär orsakas av men t.ex. att celler dör av pga. strypt blodtillförsel är tryckrelaterat snarare än skav som i regel är ytligt.
Är det porrelaterat finns risk att krämen täpper till och gör det värre. Beror också på vilkenkräl det är. Man får testa sig fram :)

Hur mycket står du upp? Gör det för vana att ställa dig upp ett par gånger per timme, gärna minst en minut stående för att blodflödet ska komma igång på tryckpunkterna. Beror ju lite på vad dina besvär orsakas av men t.ex. att celler dör av pga. strypt blodtillförsel är tryckrelaterat snarare än skav som i regel är ytligt.
Är det porrelaterat finns risk att krämen täpper till och gör det värre. Beror också på vilkenkräl det är. Man får testa sig fram :)
Passet jag kör har 10s sprint var 10:e minut, kanske får utöka. Symptomen är samma som vanliga inflammerade hårsäckar, men som råkar gå längs sadellinjen. Får se hur det blir med kräm, skall köra en timme ikväll är det tänkt.

Saker och ting förändras över tid också. Jag hade sex cyklar med likadan sadel. Satt perfekt och hade "hittat hem". Sen började inflammerade hårsäckar (tror jag) komma smygande, för att till slut bli ett såpass stort problem att jag behövde byta sadel. Då hade jag cyklat i ett par år utan minsta bekymmer.

Under perioden ska sägas att jag förmodligen lagt på mig mer muskler runt sittområdet. Något annat kan jag inte förklara det med..

Mitt bekymmer berodde på att mina Pro Stealth-sadlar har som en plastkant under den mjuka överdelen. När jag satt på sadeln trycktes överdelen ut över plasten och bildade en för skarp övergång, i vilken inflammerade hårsäckar manifesterade sig.

Nu har jag efter ganska lång utprovning hittat en annan sadel som fungerar utan problem. Emotser med blandad förtjusning nästa cykelrelaterade uppförsbacke - när man löst en grej dyker det gärna upp en annan!

Sen ska sägas att inomhuscykling är ganska taskig. Lätt att bli statisk, och i kombination med att man nästan alltid är mycket svettigare (mina bibs är dränkta trots bra fläkt) så är det svårare att cykla länge inne än ute kan jag tycka. Byxbyte och regelbunden ståcykling är en ganska framkomlig väg.

Passet jag kör har 10s sprint var 10:e minut, kanske får utöka. Symptomen är samma som vanliga inflammerade hårsäckar, men som råkar gå längs sadellinjen. Får se hur det blir med kräm, skall köra en timme ikväll är det tänkt.
Kolla om sadeln beter sig så som jag beskrev i ovanstående inlägg. Tryck med tummen mot sadelns nederkant och se om den blir "vass".

Om du ska köra distanspass ser jag inte riktigt att du ska behöva sprinta hela tiden (åtminstone inte för sadelskavets skull). Att ståcykla med låg effekt är en övningssak, så öva på att bara ställa dig upp utan att ändra effekten (men du lär behöva sänka kadensen). Jag brukar ibland gå från sittandes 90-kadens till stående 60-kadens eller ännu lägre. Några gånger har jag ståcyklat i en timme. Ganska härligt att komma in i. Då får man inga sadelskav heller.?

Kolla om sadeln beter sig så som jag beskrev i ovanstående inlägg. Tryck med tummen mot sadelns nederkant och se om den blir "vass".

Om du ska köra distanspass ser jag inte riktigt att du ska behöva sprinta hela tiden (åtminstone inte för sadelskavets skull). Att ståcykla med låg effekt är en övningssak, så öva på att bara ställa dig upp utan att ändra effekten (men du lär behöva sänka kadensen). Jag brukar ibland gå från sittandes 90-kadens till stående 60-kadens eller ännu lägre. Några gånger har jag ståcyklat i en timme. Ganska härligt att komma in i. Då får man inga sadelskav heller.?
Ståcykla Z2 i en timme, det blir en fin utmaning att jobba mot :)

10s räcker nog inte. Lyssnade på en på en ultracyklande läkare i en pod och enligt hen förespråkades det minst en minut i taget gärna mer för att blodflödet ska kolla igång igen ordentligt

Kul att vara tillbaks i tråden! Nu med sadel med skåra, funkar fint, men med finnar/svullnader på kontaktytan där rumpa övergår i, hmm, mellangärde, efter att kört 1-2 90-minuterspass på trainern i veckan i ett par veckor. Kommer chammykräm funka? Hygien är bra i övrigt.
Om du inte redan provat: Duscha (eller på annat vis tvaga röva) precis innan passet.

Om du inte redan provat: Duscha (eller på annat vis tvaga röva) precis innan passet.
Hmm, duscha skall man ju ändå göra efter så det känns om en tröskel.. kanske en omgång med antibakteriella våtservetter, och sedan låta torka ordentligt medans man står där vid trainern med rumpan bar?

Hmm, duscha skall man ju ändå göra efter så det känns om en tröskel.. kanske en omgång med antibakteriella våtservetter, och sedan låta torka ordentligt medans man står där vid trainern med rumpan bar?
Tänk på att kroppen och huden är jäkligt komplex. Överdriven tvätt är inte heller bra.

Det är en jäkla balansgång. Just på trainer tror jag att det är ett större problem med fukt än "smuts" - åtminstone har jag lättare för skav inomhus än utomhus. Som sagts tidigare tror jag det beror på fukt i kombination med statisk sittposition.

Jag har för mig att @glitch länkat till något podavsnitt med en man som nördat ner ordentligt i sadelbekymmer. Där var det prat om folk som tvättade sig med desinfektionsmedel och en massa annat, vilket i sin tur leder till helt andra problem. Det tipsades även om trimning av hår med trimmer istället för hyvel, vilket jag upplevt som en bra grej.

Det finns ju som också sagts tidigare en miljard saker att skruva på - sadelposition, sadelhöjd, sadellutning, position på överkropp, sadeltyp, byxor osv osv.

Jag skulle rekommendera att först säkerställa att man sitter hyfsat bra (tänk på att hög handposition lägger en massa vikt på rumpan) och har en sadel som man tycker är okej. Udda sittpositioner och en sadel som inte ens känns rätt efter ett par timmar kräver åtgärd, så enkelt är det. Vissa kan cykla hur långt som helst medan andra är unika små sköra snöflingor (som jag!). Jag hade aldrig brytt mig om sadlar till för kanske tre år sedan, då jag började cykla längre. Numer är jag jättekänslig vad det verkar.

Ståcykla Z2 i en timme, det blir en fin utmaning att jobba mot :)
Tänk på att man naturligt oftast använder ståcykling när man behöver ta i. Det innebär att varje gång du ställer dig upp så tar du i lite mer. Man får aktivt i huvudet tänka att man kliver av väldigt mycket på effekten, varpå man "bara" håller samma effekt som tidigare. Utan effektmätare tror jag "alla" ökar effekten när de ställer sig upp, varpå allt blir jobbigt. Kräver lite övning!

Under längre turer (säg över 200 km) har jag ibland övat in att ståcykla med väldigt låg kadens, samtidigt som jag ligger på tempopinnarna. Det är en udda variant om jag får säga det själv!? Ganska ofta kör jag därtill ståcykling under ganska långa perioder för att inte bli för statisk om jag ska långt. Det ger lite annan blodcirkultion här och var och jag upplever att man "sparar" på kroppen väldigt bra om man varierar sig mycket, speciellt om man börjar redan från början innan man hunnit bli trött i rumpa/händer/whatever. Sen när man är aptrött och allt är jobbigt sitter man ändå bara där och sakta maler ner sin kropp och hjärna till en mör ledsen klump av missnöje. Men det är ju det som är det härliga med långcykling! Iallafall när man fått lite perspektiv på upplevelsen.?

En skön sadel är det som gäller. Bytte sadel och räckvidden typ fördubblades, senaste 3-dagarsturen cyklade jag 23 av 24 h sista dygnet utan något sadelproblem alls. Tidigare var det max runt 10 h och kortare under flerdagarsturer.

Tyvärr på tyska:

En bok om allt man ska tänka på vid långcykling, däribland ett kapitel om stjärten :)
Det var han som pratade om att man behövde stå minst en minut för att undvika att det bildas sittbölder pga. stryp blodflöde som är tryckrelaterat.

Om författaren:

En skön sadel är det som gäller. Bytte sadel och räckvidden typ fördubblades, senaste 3-dagarsturen cyklade jag 23 av 24 h sista dygnet utan något sadelproblem alls. Tidigare var det max runt 10 h och kortare under flerdagarsturer.
Wow,
vilken sadel kör du?
Vet du vad du har för avstånd mellan sittknölarna?

Tvätta underredet med bara vatten. Tvål torkar ut huden med sprickor som följd, vilket ger bakterierna angreppspunkter. Att döda alla bakterier i området med div. krämer tror jag är en omöjlighet.
Våtservetter avsedda för bäbisar som bär blöja lika mycket som ultracyklister inbillar jag mig borde funka med?

Våtservetter avsedda för bäbisar som bär blöja lika mycket som ultracyklister inbillar jag mig borde funka med?
Skillnaden är väl innehållet, i det som de fyller blöjan med. Och det går ju att härda huden så att en stoppning inte behövs. Ultracyklisten Lael Wilcox t.ex kör utan stoppning.

Wow,
vilken sadel kör du?
Vet du vad du har för avstånd mellan sittknölarna?
Det är en 190 mm bred gammal kasserad damsadel med fjädrar som jag bättrat stoppningen på med en bit liggunderlag, finns bilder i Miyatatråden. Det jag kommit fram till är att en bredare sadel funkar bäst för mig, kanske fjädrarna har betydelse också men inte helt säker.

Av de cykelbyxor jag har är de med stoppning klart sämre än de utan, dels tycker jag inte stoppningen är bra nog för att göra reell nytta och sen ökar stoppningen risken för skav.

Skillnaden är väl innehållet, i det som de fyller blöjan med. Och det går ju att härda huden så att en stoppning inte behövs. Ultracyklisten Lael Wilcox t.ex kör utan stoppning.
Det är ganska ofta det görs referenser till Lael, men jag vill nog påstå att man gör sig själv en otjänst om man jämför sig med en sådan supermänniska.?

Av de cykelbyxor jag har är de med stoppning klart sämre än de utan, dels tycker jag inte stoppningen är bra nog för att göra reell nytta och sen ökar stoppningen risken för skav.
Precis som med olika sadeltyper är det nog svårt att ge några generella råd - man gillar och passar olika bra på olika saker. Viktigt att man prövar sig fram till något som fungerar bra, och samtidigt ger vissa saker lite tid för tillvänjning.

Precis som med olika sadeltyper är det nog svårt att ge några generella råd - man gillar och passar olika bra på olika saker. Viktigt att man prövar sig fram till något som fungerar bra, och samtidigt ger vissa saker lite tid för tillvänjning.
Och som du läser ger jag heller inte något generellt råd utan är tydlig med att gäller för mig och de byxor jag använt.

Det är ganska ofta det görs referenser till Lael, men jag vill nog påstå att man gör sig själv en otjänst om man jämför sig med en sådan supermänniska.?

Och ett av hennes argument emot stoppning är att när hon är ute under långa turer så blir sittdynan smutsig med grus och smuts som fastnar som inte går att skölja ur lika lätt längs vägen som en byxa utan stoppning som dessutom torkar snabbare. Så det är inte bara att hon har stålröv :)

Och ett av hennes argument emot stoppning är att när hon är ute under långa turer så blir sittdynan smutsig med grus och smuts som fastnar som inte går att skölja ur lika lätt längs vägen som en byxa utan stoppning som dessutom torkar snabbare. Så det är inte bara att hon har stålröv :)
Just det ja, hon är ju en sån där människa som cyklar långt utan skärmar!? Något man inte ska testa är att köra skärmlöst på blött grus med sadel med cutout - det är som att bli sandblästrad och sedan sandpapprad!?

Blöt stoppning i byxorna är ju något av ett problem om man kör konventionella cykelbyxor, eftersom de aldrig torkar när de väl blivit blöta. Skavrisken ökar tiofaldigt för mig därefter, så jag förstår ju den problematiken.

Gällande Lael så består ju dessutom hennes övernattningskit av ett par dunbyxor och inget annat, som hon sen sover i ett dike med. Annat virke i henne än i ganska många andra..

Just det ja, hon är ju en sån där människa som cyklar långt utan skärmar!? Något man inte ska testa är att köra skärmlöst på blött grus med sadel med cutout - det är som att bli sandblästrad och sedan sandpapprad!?

Blöt stoppning i byxorna är ju något av ett problem om man kör konventionella cykelbyxor, eftersom de aldrig torkar när de väl blivit blöta. Skavrisken ökar tiofaldigt för mig därefter, så jag förstår ju den problematiken.

Gällande Lael så består ju dessutom hennes övernattningskit av ett par dunbyxor och inget annat, som hon sen sover i ett dike med. Annat virke i henne än i ganska många andra..
Fast hon lär ju ha nytta av sina uteliggarskills nu när Spesh dragit in hennes lönekuvert ?

är tydlig med att gäller för mig och de byxor jag använt.
Men varför inte vara lika tydlig med vilka byxor det är du har haft sådana problem med?

Tacka vet jag när det var sämskskinn i cykelbyxorna som man smörjde med vasselin.
Blöt stoppning i byxorna är ju något av ett problem om man kör konventionella cykelbyxor
Konventionella cykelbyxor?
Är det sådana med sämskskinn du menat då, eller?

är tydlig med att gäller för mig och de byxor jag använt.
Men varför inte vara lika tydlig med vilka byxor det är?

Tacka vet jag när det var sämskskinn i cykelbyxorna som man smörjde med vasselin.
Blöt stoppning i byxorna är ju något av ett problem om man kör konventionella cykelbyxor
Är det sådana med sämskskinn du menar då, eller?

Men varför inte vara lika tydlig med vilka byxor det är?

Är det sådana med sämskskinn du menar då, eller?
Om man med "konventionell" menar "sådana som merparten av alla cyklister använder" så är det det jag menar. Jag cyklar ganska ofta i grupp och med väldigt många olika cyklister. 98% (dvs alla utom de i Miyatatråden) använder konventionella byxor. Ingen har byxor med sämskskin.?

Det är en 190 mm bred gammal kasserad damsadel med fjädrar som jag bättrat stoppningen på med en bit liggunderlag, finns bilder i Miyatatråden. Det jag kommit fram till är att en bredare sadel funkar bäst för mig, kanske fjädrarna har betydelse också men inte helt säker.
Ska se om jag hittar det inlägget, men spännande.

Är det en klassisk gammal damcykelsadel vi talar om, typ
16760600686914978278594023084385.jpg
16760601031856267218199899488520.jpg

?

@n3wton och @HåkanC , kanske dags att begrunda vilken inverkan man har på forumets atmosfär, bara en fundering. ?

Istället för att anmärka är det väl bara fråga??
Det var det jag trodde att jag gjorde?
Men än en gång då:
@aben: Vilka modeller av cykelbyxor är det dun har haft problem med?

Eller finns det inte ens de nivå på forumet?
???

Som jag har skrivit här tidigare:
För mig, eller åtminstone för min bakdel, funkar hängselbyxor från Castelli bättre än de från Rapha eller Assos jag har jmf med
Nästan lika bra (liksom nästan lika dyra) fungerar de från Craft.

Det var det jag trodde att jag gjorde?
Men än en gång då:
@aben: Vilka modeller av cykelbyxor är det dun har haft problem med?

???

Som jag har skrivit här tidigare:
För mig, eller åtminstone för min bakdel, funkar hängselbyxor från Castelli bättre än de från Rapha eller Assos jag har jmf med
Nästan lika bra (liksom nästan lika dyra) fungerar de från Craft.
Med alla dessa sadlar och byxor som måste testas börjar jag misstänka att ”bikes not cars” är en omskrivning för ”bikes not afford car”..

Edit: fanns det nån tråd som tipsade om prisvärda decathlon-bibs?

Känns som att tråden befolkas av helt olika karaktärer av cyklister, dels dom som cyklar på smala sadlar för att kunna sitta på rätt höjd, dels dom som cyklar på traditionella svenssonsadlar.
På traditionella svenssonsadlar sitter väl alla bekvämast utan cykelbyxor och tvärtom på smala sadlar.

Ska se om jag hittar det inlägget, men spännande.

Är det en klassisk gammal damcykelsadel vi talar om, typ
Visa bilaga 607580Visa bilaga 607581
?

@n3wton och @HåkanC , kanske dags att begrunda vilken inverkan man har på forumets atmosfär, bara en fundering. ?
Nä, inte riktigt utan det är en sadel från en Trek långfärdscykel från typ mitten av nittiotalet skulle jag tro. Så lite mera sportig än standardsadlar men dammodellen var bredare. Var en ren nödlösning som visade sig fungera riktigt bra.
Den nya Ergonsadeln jag köpte i höstas är fortfarande omonterad för den här funkar så bra, kommer fixas till och bli permanent.

Senast ändrad:
Men varför inte vara lika tydlig med vilka byxor det är du har haft sådana problem med?
Jag har inte skrivit att jag haft problem med några cykelbyxor? Du läser fel, det jag skrev var att de med stoppning inte tillfört något för mig.

Vilka fabrikat de är av har mindre betydelse men eftersom du tvunget vill veta så är de bästa ett par gamla Shimano utan stoppning från förr som jag letade upp, sen har jag byxor från Pearl Izumi, Gonso, något polskt fabrikat och några till jag inte kommer ihåg märket på, jag är inte särskilt intresserad av cykelbyxor och har inte lagt på minnet exakt vilka modeller det är.

Senast ändrad:
Alla är ju olika, synd egentligen för en generisk bralla som passar samtliga hade förstås renderat denna tråd totalt meningslös och gjort allt mycket lättare.

Jag använder inte stoppning i byxorna, när jag hittade rätt sadel och började cykla mer blev jag av med mina besvär. Tycker också att det känns obehagligt att tänka på att cykla utan kalsonger, vilket man tydligen ska göra när man har stoppade byxor.

Ta det med en nypa salt, jag tycker om smala däck också.

Jag får ursäkta om jag trampat någon på tårna. Som tur är finns mina inlägg, RR, byggtrådar och råd/åsikter i frågor där jag anser mig ha rejält på fötterna, under ganska många års aktivt forumdeltagande, till allmän beskådan. Jag är inte heller speciellt anonym och många skulle säkert kunna säga vad jag arbetar med, var jag bor och vad jag verkar cykla på bara genom att ha hängt här på forumet ett tag.

Till skillnad från många andra har jag också cyklat ganska mycket med ganska många andra forumdeltagare. Både på happyrides, men också på anordnade konvent, på stigvisarturer för de som är nya i min stad eller här på tillfälligt besök, och även träffat happyiter som visat mig nya vägar där jag varit på besök. Pratade senast förra helgen med två andra forumdeltagare när vi träffades på en spelning, kring det här med att skriva saker på internet. Jag vill påstå att jag skulle säga exakt samma saker i en live-diskussion som här på happy. Det får man nog tåla om man vill vara delaktig - jag hoppas och tror att det jag skriver leder till mer nöje än olycka.

Tillbaka
Topp