Cyklist ihjälkörd utanför Borås

Jag hade gärna sett att det som i andra länder bildats en egen polisiär myndighet med fokus på trafiken. Utbildade poliser som klarar av flygande besiktningar av lastbilar, nykterhets och fartkontroller. Idag finns det för få som dessutom har för mycket att göra.

Japp. Vi har nästan alla verktyg förutom just den viktigaste ingrediensen.

En tung kontroll(lastbil + släp) uppskattar jag till minst 45 minuter men kanske är det mera rimligt att se att runt 60 minuter för det.
Har den chaffisen kört av en färja från öst slutar det ibland med fylle-cell. Katastrof bara.

Tragisk händelse. Min upplevelse är annars att det är säkrare att cykla i mörker med bra lyse. Bilisterna ser inte bockstyre eller lycra och aggro-känslorna i reptilhjärnorna triggas inte. Folk håller ut helt ok när de är osäkra på vad de kör om. Faktum att jag nästan aldrig blivit trängd på landsväg i mörker, men samma vägar på dagen är det vardag. Men blir man inte sedd alls så hjälper inget.

Tragisk händelse. Min upplevelse är annars att det är säkrare att cykla i mörker med bra lyse. Bilisterna ser inte bockstyre eller lycra och aggro-känslorna i reptilhjärnorna triggas inte. Folk håller ut helt ok när de är osäkra på vad de kör om. Faktum att jag nästan aldrig blivit trängd på landsväg i mörker, men samma vägar på dagen är det vardag. Men blir man inte sedd alls så hjälper inget.

Kul resonemang.

Såna här täck-lappar borde vara obligatorium för bilister.
blinkers-1303771_1280.jpg

Jag tolkar det där som att slentrianmässigt låta kameran vara på och filma allt (dvs typiskt hur en s.k. dashcam används) inte är tillåtet, utan användaren måste aktivt styra när den ska filma eller inte.
Du kan tolka det som du vill men det stämmer inte. Du får absolut använda dashcam när du kör/sitter i bilen, men inte annars.

Detta är även min erfarenhet.

Ja, det är definitivt olagligt i alla fall! Du ska alltid kunna stoppa fordonet på den del av vägbanan du kan se.

Njae det är det inte, vårdslöshet är mera köra över trottoar, toucha annan bil, bredställ i kurvor, nästan köra på någon vid obev. övergå-ställe och liknande.

Dimma kan ju uppstå i låglänt terräng som du kör in i hastigt(kan drabba många) men visst av oaktsamhet i trafik men som jag har förstått det av tr-poliser så är det mera mina ovannämnda incidenter som är just "vårdslöshet".
Åtminstone de vanligare brotten och särskilt här i fjollträsket.

Saxat ur BT:
Cykelolyckan på R40: Föraren misstänks för brott
För en dryg vecka sedan förolyckades en cyklist på gamla riksväg 40. Nu har föraren som körde på cyklisten delgivits misstanke om brott.
– Hon är skäligen misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död, säger förundersökningsledaren.

Hur lång tid och hur många möten måste man ha för att ta ett beslut i denna fråga.
1,5-meters regeln
Av trafikförordningen (1998:1276) framgår att en förare får köra om endast om det kan ske utan fara. Den förare som kör om ska lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om. Avståndet är dock inte specificerat.
Regeln, om ett minsta avstånd på 1,5 meter vid omkörning av cyklist, finns i flera länder som Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal, Irland, delstater i USA och provinser i Kanada.
I oktober i år ställde Nina Lundström (L) en skriftlig fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth: ”När avser ministern att ta initiativ för att 1,5-metersregeln även ska införas i Sverige?”
Ministern svarade 14 oktober: ”Det saknas för närvarande beredningsunderlag för förslag om ett specificerat minsta avstånd vid omkörning av cyklister. Frågan kan dock komma att aktualiseras framöver då regeringen kontinuerligt arbetar för att förbättra trafiksäkerheten i enlighet med nollvisionen.”

Hur lång tid och hur många möten måste man ha för att ta ett beslut i denna fråga.
1,5-meters regeln
Av trafikförordningen (1998:1276) framgår att en förare får köra om endast om det kan ske utan fara. Den förare som kör om ska lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om. Avståndet är dock inte specificerat.
Regeln, om ett minsta avstånd på 1,5 meter vid omkörning av cyklist, finns i flera länder som Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal, Irland, delstater i USA och provinser i Kanada.
I oktober i år ställde Nina Lundström (L) en skriftlig fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth: ”När avser ministern att ta initiativ för att 1,5-metersregeln även ska införas i Sverige?”
Ministern svarade 14 oktober: ”Det saknas för närvarande beredningsunderlag för förslag om ett specificerat minsta avstånd vid omkörning av cyklister. Frågan kan dock komma att aktualiseras framöver då regeringen kontinuerligt arbetar för att förbättra trafiksäkerheten i enlighet med nollvisionen.”
Sen har vi klung cyklisterna som skall ha sin inbördes tävling på allmäna vägar med trafik.man skall inte bara kasta skit åt ett håll då cylister inte är själva bättre.
Men det är inte bra när cyklister blir påkörda men dom framför ett fordon.

Sen har vi klung cyklisterna som skall ha sin inbördes tävling på allmäna vägar med trafik.man skall inte bara kasta skit åt ett håll då cylister inte är själva bättre.
Men det är inte bra när cyklister blir påkörda men dom framför ett fordon.
Min gissning är att en mycket klar majoritet av all cykling som sker i grupp inte utförs med någon slags internt informellt tävlingssyfte utan just är att man cyklar tillsammans.

Sista meningen begriper jag över huvud taget inte vad du menar med.

Jag tycker att det onekligen vore önskvärt med en 1,5-meterslag. Sen kommer den förstås inte i sig med automatik att leda till att problemet med dåliga omkörningar löses. En komponent i det hela är att brott mot lagen beivras. Om man kikar på hur många som bryter mot lagen kring användande av mobil så misstänker jag att det åtminstone delvis är kopplat till att risken att åka dit är så låg.

Senast ändrad:
Jag tycker att det onekligen vore önskvärt med en 1,5-meterslag. Sen kommer den förstås inte i sig med automatik att leda till att problemet med dåliga omkörningar löses. En komponent i det hela är att brott mot lagen beivras. Om man kikar på hur många som bryter mot lagen kring användande av mobil så misstänker jag att det åtminstone delvis är kopplat till att risken att åka dit ärså låg.
Jag tror också att många yngre som faktiskt hjärntvättats att tro att dom har rätt faktiskt får en tankeställare.

M

Såg racercyklist med låång stingpinne på ekerö här om dagen. Stingpinne med lyse (och lyse på hojen) borde ge bra ryggmärgseffekt på bilister, cykeln ser ut som en EPA eller nåt annat i mörkret som gör ont att köra på för en bilist.

Ja, nr.1 är naturligtvis att se till att existerande lagar efterlevs. Det står ju redan att ”ett betryggande avstånd” skall lämnas, vilket ibland fr beslutsfattare brukar framföras som argument att ytterligare specificering inte behövs.

Har det på något sätt prövats vad "betryggande avstånd" i praktiken innebär? Tycker det låter som upplagt för att allt som inte orsakar en påkörning eller avprejning skulle kunna kallas "betryggande avstånd" med motiveringen "inget hände ju, då var det ett betryggande avstånd".

Senast ändrad:
Har det på något sätt prövats vad "betryggande avstånd" i praktiken innebär? Tycker det låte som upplagt för att allt som inte orsakar en påkörning eller avprejning skulle kunna kallas "betryggande avstånd" med motiveringen "inget hände ju, då var det ett betryggande avstånd".
Jag misstänker att det som måste till är att en polisman ser det och bedömer det som ”icke betryggande”. Men det är antagligen samma sak med 1.5m, även där måste en polisman se det och bedöma att det var mindre än 1.5m. Det lär ju inte finnas några starkare bevis eftersom det knappast går att springa ut med ett måttband i efterhand, och annars lär ord stå mot ord (”det var mindre än 1.5m” vs ”det var visst 1.5m”).
Däremot kan ju en 1.5m-regel ha ett signalvärde, åtminstone för de människor som kan bedöma avstånd någotsånär.

Dela ut böter till bilister som inte håller betryggande avstånd i Stockholm(säkert i andra städer med) är samma sak som att försöka bötfälla rödljus-cyklister.

Jag misstänker att det som måste till är att en polisman ser det och bedömer det som ”icke betryggande”. Men det är antagligen samma sak med 1.5m, även där måste en polisman se det och bedöma att det var mindre än 1.5m. Det lär ju inte finnas några starkare bevis eftersom det knappast går att springa ut med ett måttband i efterhand, och annars lär ord stå mot ord (”det var mindre än 1.5m” vs ”det var visst 1.5m”).
Däremot kan ju en 1.5m-regel ha ett signalvärde, åtminstone för de människor som kan bedöma avstånd någotsånär.
Ja, för gemene man torde 1,5 meter vara mycket tydligare än "betryggande avstånd".

Sen kan man väl i princip tänka sig att med den ökande förekomsten av kameror att det skulle kunna finnas bildbevis. I en sådan situation blir det ju avsevärt mycket mer konkret med "1,5 meter" än med "betryggande avstånd".

En sak jag funderar kring är hur det såg ut i t.ex. Spanien innan denna 1,5-metersregler tillkom. Var det omkröningar med dåliga marginaler där då också?

Jag har, möjligen alldeles felaktigt, fått för mig att regelns tillkomst i Spanien skedde till följd av händelsen som dödade en av Otxoa-bröderna och allvarligt skadade den andre. Oavsett om detta är rätt eller fel misstänker jag dock att regeln inte funnits i spansk trafiklagstiftning sedan cykelns tillkomst.

Det jag tycker är intressant är om beteendet i trafiken i Spanien ändrades i och med regelns tillkomst och i så fall vad de gjorde för att få till den tämligen goda regelefterlevnad som i alla fall jag upplevt när jag cyklat i Spanien.

Det verkar i princip helt omöjligt att någon bilist blir dömd för prejningar mm mot cyklister i Sverige. Praxis är att det är alltid en olyckshändelse och något annat går aldrig att bevisa. Skulle förvåna mig om tom ett dödsfall som detta tragiska resulterar i något annat.
De allra flesta nära-döden upplevelser i trafiken är ju utan vittnen och att försöka beivra sådant är ju som att leka Don Quijote. Tror inte 1.5 m regeln skulle förändra detta ett dugg tyvärr.
Vem bryr sig liksom, trafikpoliser är ju lika vanliga som glass i Sahara....

Det verkar i princip helt omöjligt att någon bilist blir dömd för prejningar mm mot cyklister i Sverige. Praxis är att det är alltid en olyckshändelse och något annat går aldrig att bevisa. Skulle förvåna mig om tom ett dödsfall som detta tragiska resulterar i något annat.
De allra flesta nära-döden upplevelser i trafiken är ju utan vittnen och att försöka beivra sådant är ju som att leka Don Quijote. Tror inte 1.5 m regeln skulle förändra detta ett dugg tyvärr.
Vem bryr sig liksom, trafikpoliser är ju lika vanliga som glass i Sahara....
Challenge accepted!

Skärmklipp.JPG

Tragiskt för inblandade givetvis. Det är turligt få olyckor av denna sort i förhållande till körda mil bil och cykel.

Påminner också om att cyklar inte hör hemma på fler typer av bilvägar, en relativt liten sport kan inte gå före samhällsnyttan eller hur man ska uttrycka det.
Lv hoj är överrepresenterat vad jag vet, själfallet trampas dem bara på landsväg men är också osmidigare än en Mtb.

Den bästa lösningen borde helt seriöst vara att få folk att sluta cykla på flertalet bilvägar tex genom att byta sport till MTB så majoriteten av turen ej sker i trafik!

Tragiskt för inblandade givetvis. Det är turligt få olyckor av denna sort i förhållande till körda mil bil och cykel.

Påminner också om att cyklar inte hör hemma på fler typer av bilvägar, en relativt liten sport kan inte gå före samhällsnyttan eller hur man ska uttrycka det.
Lv hoj är överrepresenterat vad jag vet, själfallet trampas dem bara på landsväg men är också osmidigare än en Mtb.

Den bästa lösningen borde helt seriöst vara att få folk att sluta cykla på flertalet bilvägar tex genom att byta sport till MTB så majoriteten av turen ej sker i trafik!
Så all cykelpendling och nyttocykling borde förbjudas för sammhällsnyttans skull med? Skäms på sig, borde cykla i skogen i stället ....
Eller är det lvg lycran som gör dem 'överrepresenterade' ??

Vad menar du med överrepresenterat och vilken statistik förlitar du dig på? Hur definierar du smidighet?

Ca 35 fotgängare blir överkörda så att de dör varje år i Sverige. Fotgängare är också trafikanter och dessutom de som är högst rankade (mest och bäst företrädesrätt). Bilar har en tendens att skita i detta och köra över dem ändå

Ca 35 fotgängare blir överkörda så att de dör varje år i Sverige. Fotgängare är också trafikanter och dessutom de som är högst rankade (mest och bäst företrädesrätt). Bilar har en tendens att skita i detta och köra över dem ändå
Fast det är nog snarare bilisterna än bilarna som kör över om man ska vara petig.

Påminner också om att cyklar inte hör hemma på fler typer av bilvägar,
"Cyklister är ett stort problem när det gäller trafiksäkerheten, eftersom de envisas med att cykla oskyddade bland den riktiga trafiken"

Det jag tycker är intressant är om beteendet i trafiken i Spanien ändrades i och med regelns tillkomst och i så fall vad de gjorde för att få till den tämligen goda regelefterlevnad som i alla fall jag upplevt när jag cyklat i Spanien.
Håller helt med! Känner mig betydligt säkrare när jag cyklar på landsväg i Spanien än i Sverige och det beror inte enbart på vintermörkret. Om det beror på beivrande av 1,5-metersregeln eller mentaliteten generellt gentemot cyklister vet jag inte.

Man ser ganska tydligt när det är folk som inte håller avstånd, det är i de flesta fall turister enligt min erfarenhet.

"Cyklister är ett stort problem när det gäller trafiksäkerheten, eftersom de envisas med att cykla oskyddade bland den riktiga trafiken"
Nä det heter aldrig att en förare kört av utan det är alltid en bil som kört av eller förolyckats. Men varken bilar eller cyklar hamnar någonstans utan att de strys dit.

För några år sen försökte jag tala en kollega till rätta. Han cyklade på det tungt trafikerade vägen till jobbet, istället för på cykelbanan bredvid. Passerade honom i min bil. Det var många bilar ute, det regnade, han hade varken reflexer eller lyse. För att det var grus på cykelbanan. Jag sa att det egentligen är upp till honom om han vill dö, men att det kommer bli väldigt tråkigt för den som kör på honom. För nån vecka sen mötte jag en snubbe på samma mörka, hårt trafikerade väg. På en eldriven longboard (visade det sig). Utan reflexer eller lyse. Jag såg hans siluett mot strålkastarna på bilarna i hans körfält. Annars hade jag nog inte sett honom alls.
Det är bara att inse att vi måste hjälpas åt för att minska olyckorna. Men jag vet inte vad man ska göra/säga åt vissa beteenden (hos alla inblandade).

Vad menar du med överrepresenterat och vilken statistik förlitar du dig på? Hur definierar du smidighet?
Under mina 30 år i cykelsporten har jag aldrig hört talas om eller sett satistik på MTB cyklister som förolyckats under träning i trafik.
Inom LV finns det statestik från bla UCI om olyckor och årligen hör jag talas om 1-2 Lv cyklister som förolyckas under träning och tävling.
Jag var själv med på ett linjelopp i Danmark på 90 talet där en deltagare förolyckades i kollison med bil. Härom året gick en bekant bort under Lv träning utanför Kungsbacka, påkörd snett bakifrån när de låg i tvåpar.

På MTB är man mycket kvickar att svänga undan. Man kan köra ut i gruskanten, man köra ner i diket och upp på andra sidan, man kan svänga så hårt så man får sladd utan att det gör något, det går enkelt att åka på sladd med Mtbn.
Man kan ladda järnet över en refug, kant etc utan att ngt går sönder. Man kan vända sig o o kolla bakåt med en hand på styret och fortfrande svänga ut i terräng med hyffsad kontroll.
Man kan hoppa över saker som inte är alltför höga och råkar va ivägen, typ väggrisar etc.
Sedan framför allt man behöver inte köra på vägar utan kan välja ställen där bilar inte kan framföras, även när man kör i trafik.

Vissa tävlingsfordon är inte tillåtna på allmän väg för att de uppför sig på ett sett som inte plattsar bland övrig trafik. Som racercyklist tränandes på samma sätt som ett linjelopp bör man förstå att det inte är en självklarhet att det ska få göras på allmän väg.

Så all cykelpendling och nyttocykling borde förbjudas för sammhällsnyttans skull med? Skäms på sig, borde cykla i skogen i stället ....
Eller är det lvg lycran som gör dem 'överrepresenterade' ??
Nu pratar vi cykel som idrottsutövande. Cykelpendling sker sällan på en landsväg mil utanför stan. Bara idorttsutövare som orkar så långt. Oftast är det ej en racer som används heller.
Cykelpendleing eller orsaken till kanske borde kontrolleras för samhällsnyttans skull men det är en politisk diskusion mer än en cykelrelaterad.

Tillbaka
Topp