Cyklist påkörd i 100/t :(

Gör ingen skillnad för bilen. Trafikförsäkringen täcker inte kostnaden för den egna bilen utan bara motpartens fordon. Ur försäkringsynpunkt kan du lika gärna krocka med en älg. Du kommer inte få ett öre för bilen om du inte har tilläggsförsäkring. Det är motpartens trafikförsäkring som täcker dina kostnader för bilen om motparten är vållande.
Är det så? Om en trafikförsäkrad bil blir attackerad av en cykel får bilisten inte ut någon ersättning? Jag trodde att, om cykeln är vållande, trafikförsäkringen ersatte bilens kostnader också. Bilisten är ju i det fallet inte vållande. Kör man på en älg är man väl alltid vållande oavsett om älgen höll sig till väjningsreglerna eller inte…

IMG_1155.png

Det är TV/TS som borde åtalas för sättet de bygger vägar, och sättet de hanterar nollvisionen.
När K:a Vägförvaltningen bygger om bef vägar till 2+1 slopas ofta(st?) vägrenen vilket gör oskyddade trafikanter extremt utsatta. I synnerhet om det inte går att ta sig från A till B på annan väg utan stort besvär. Och utan bil.
Nollvisionen handlar i bilismens förlovade land enbart om skadade bilister. Inget annat.

Hittade en fråga på Lawline gällande ansvar i en olycka mellan bilist och cyklist.

Svar:
"Om du har skador på din bil och det är cyklisten som är ansvarig till detta, så kan du rikta skadeståndsanspråk mot cyklisten för skadorna som du har på din bil. Om du har ytterligare försäkring på bilen som täcker skador på din egen bil, en så kallad vagnskadeförsäkring som ingår i en helförsäkring, så kommer du att få reparera din bil genom försäkringen och den självrisken du får betala för det, kan du sedan kräva cyklisten på."

Hittade en fråga på Lawline gällande ansvar i en olycka mellan bilist och cyklist.

Svar:
"Om du har skador på din bil och det är cyklisten som är ansvarig till detta, så kan du rikta skadeståndsanspråk mot cyklisten för skadorna som du har på din bil. Om du har ytterligare försäkring på bilen som täcker skador på din egen bil, en så kallad vagnskadeförsäkring som ingår i en helförsäkring, så kommer du att få reparera din bil genom försäkringen och den självrisken du får betala för det, kan du sedan kräva cyklisten på."
Ja bland annat det jag hittade. Cyklisten kan behöva ersätta självrisk eller kostnader beroende på vad försäkringen gör. Vilket i princip innebär att om cyklisten orsakar att en splittrans ny trafikförsäkrad Ferrari (hoppas det inte existerar) kör av vägen kan cyklisten bli skadeståndsskyldig. Hoppas det finns hemförsäkring då…

När K:a Vägförvaltningen bygger om bef vägar till 2+1 slopas ofta(st?) vägrenen vilket gör oskyddade trafikanter extremt utsatta. I synnerhet om det inte går att ta sig från A till B på annan väg utan stort besvär. Och utan bil.
Nollvisionen handlar i bilismens förlovade land enbart om skadade bilister. Inget annat.
Just så. Men som jag skrev så förbjuds vanligen inte cykling på de vägarna för att det kostar "för mycket".

Hittade samma, och tolkar det nog som du gör. Letar man vidare så hittar man att man kan rikta skadeståndsansvar mot cyklisten för att täcka bilens skador (om cyklisten är vållande så klart). Gissar att det då är cyklistens hemförsäkring som kan gå in om man har en sån? Kan Mao bli dyrt att råka köra in i en Ferrari?
Det är dessutom civilmål tror jag och då lägger de flesta ner skulle jag säga.

Det lär inte finnas många trafikförsäkrade Ferraris eftersom det ofta är krav på helförsäkring om bilar köps på kredit. Hemförsäkringen täcker bara om du har ansvarsskydd och det kan finnas en uppsjö av begränsningar.

Dock kan ju försäkringsbolaget driva sin regressrätt mot den skadevållande, vet dock inte hur vanligt det är.

De betalar ju inte ut, så de har inte rätt att driva.
Jodå, det har de. Är ju massor av skador som ersätts varje år, och i många fall lär det ha fastslagits en vållande. Snarare verkar det vara så att de avstår att driva när skadevållande saknar ansvarsförsäkring, och tydligen ofta har avtal sinsemellan att inte driva när ansvarsförsäkring finns.

Jodå, det har de. Är ju massor av skador som ersätts varje år, och i många fall lär det ha fastslagits en vållande. Snarare verkar det vara så att de avstår att driva när skadevållande saknar ansvarsförsäkring, och tydligen ofta har avtal sinsemellan att inte driva när ansvarsförsäkring finns.
Antagligen klokt. Finns ingen ansvarsförsäkring finns alltför ofta inga pengar ändå, och bara advokaterna vinner. Driver man när ansvarsförsäkring finns, skulle bara pengar flyttas runt mellan bolagen i vad som i slutänden blir ett nollsummespel, men advokaterna tar lite varje gång. Enda vinnaren är advokaterna (igen).
Diskuterade en gång möjligheten att driva ett skadeståndsmål med en advokat. Hans slutsats: ja du har rätt, och du skulle med största sannolikhet vinna. Men den förlorande parten skulle sannolikt gå i konkurs och du får inga pengar även om du vinner…

Hoppas han sover riktigt gott med den vetskapen!

Hmm, det där var ganska rått skrivet. Det är nog en väldigt hemsk känsla att ha kört ihjäl någon. Om det nu är så att cyklisten är vållande så har han nog inte cyklat i vägrenen (det finns en om än minimal). Givetvis är det mest synd om cyklisten och hans anhöriga, men även om bilisten faktiskt är helt 100% oskyldig så måste det vara en del ångest där.

Angående försäkringsfrågan så är det inte så att om det har skett en olycka med ett annat oförsäkrat fordon (oavsett cykel, bil eller annat) så går Trafikförsäkringsföreningen som går in och täcker upp så den icke vållande blir ersatt därifrån...

Har du fått en skada?

TFF reglerar skador som orsakats av oförsäkrade, okända eller utländska fordon.

Hmm, det där var ganska rått skrivet. Det är nog en väldigt hemsk känsla att ha kört ihjäl någon. Om det nu är så att cyklisten är vållande så har han nog inte cyklat i vägrenen (det finns en om än minimal). Givetvis är det mest synd om cyklisten och hans anhöriga, men även om bilisten faktiskt är helt 100% oskyldig så måste det vara en del ångest där.
Instämmer. På en skolresa för länge sen var vi med om nåt liknande; en äldre man cyklade på vägrenen på 70-väg, när minibussen bakom den jag åkte i passerade mannen så vinglade mannen rakt ut i körbanan. Katastrofen ett faktum. Fritidsledaren som körde var 100% oskyldig och 100% skakad, knäckt och förtvivlad.

Att trådskaparen ens börjar med nåt i stil med "man vill ju inte tro att det är med flit, men..." känns oerhört märkligt.

Om du inte ens släpper av på gasen när du kör om en oskyddad trafikant så känns det ju som en iallafall är likgiltig? Ännu mer så om hon kommermötande i samma fil.
Jag tror vi alla kan tänka oss scenarion där det är så gott som omöjligt att undvika olycka när man kommer i 100 km/h. Framförallt om det nu är så att cyklisten råkat agera oförutsägbart eller klumpigt. Hur just denna platsen ser ut vet jag inte, men alla som kör i 100 km/h accepterar det faktum att man saknar kontroll om något högst oväntat skulle ske i trafiken. Det är en risk som är normaliserad i vårt samhälle till den grad att många inte längre betraktar det som ett medvetet val.

Om du inte ens släpper av på gasen när du kör om en oskyddad trafikant så känns det ju som en iallafall är likgiltig? Ännu mer så om hon kommermötande i samma fil.
Jag vet inte vad som hänt dig i trafiken, men verkar vara något mycket tråkigt. I så fall beklagar jag, men det känns fullständigt fel att tro att bilister åker runt och antingen vill döda eller är helt likgiltiga inför att döda cyklister.

Jag har ingen susning om min fritidsledare (eller bilföraren tråden gäller) lättade på gasen, försökte veja ut andra filen eller whatever. Däremot är jag helt säker på att min fritidsledare inte hade planerat att mörda en cyklist med ett gäng högstadieungar i bilen.

Damma förbi en cyklist i 100, nja. Men kanske han stod gömd bakom en buske med sin cykel och hoppade fram just när bilen passerade. Annars ska man ha koll framåt på 100-väg samt sakta in om djur eller människa syns längre bort.
Ett alternativ är såklart att det var en trimmad 2-tons A-traktor med en 15-åring bakom ratten. De har ju fullt sjå att hålla koll på motorhuven i den åldern. Så där kan man ju missa en oskyddad trafikant längre fram.

Angående försäkringsfrågan så är det inte så att om det har skett en olycka med ett annat oförsäkrat fordon (oavsett cykel, bil eller annat) så går Trafikförsäkringsföreningen som går in och täcker upp så den icke vållande blir ersatt därifrån...

Har du fått en skada?

TFF reglerar skador som orsakats av oförsäkrade, okända eller utländska fordon.
Om du läser vidare så ser du att "Trafikförsäkringsföreningen (TFF) betalar ersättning om ditt fordon blivit skadat av ett oförsäkrat trafikförsäkringspliktigt fordon."

Alltså inte cykel.

Vid omkörning:
"33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om."

Hur ofta ser man egentligen cyklister vingla till så pass att betryggande avstånd inte skulle räcka? Det är ju i princip bara totala nybörjare som inte lärt sig hålla balansen, cyklister i låg fart i uppförsbacke och orutinerade cyklister som styr åt sidan när de inte har blicken riktad framåt.

Vid omkörning:
"33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om."

Hur ofta ser man egentligen cyklister vingla till så pass att betryggande avstånd inte skulle räcka? Det är ju i princip bara totala nybörjare som inte lärt sig hålla balansen, cyklister i låg fart i uppförsbacke och orutinerade cyklister som styr åt sidan när de inte har blicken riktad framåt.
Man kan utan problem se att en cyklist vinglar ut i körbanan just efter att ha blivit omkörd av en bil/ännu mer lastbil i 70-100 pga luftchock följd av undertryck. Om följande bil inte sett cyklisten och ligger relativt nära fordonen framför kan det vara svårt att undvika påkörning.
I detta fall kulle jag lägga skulden både på första och andra fordonets förare.

På just den sträckan där olyckan sägs ha hänt är det mitträcke och typ obefintlig vägren så det går inte att gå åt sidan särskilt mycket hur gärna man än vill.

Vid omkörning:

Jag blev omkörd av en BMW-motorcykel i hög fart på en 50-gata. Avståndet mellan mej och mc var mindre än 5cm, en jävligt ruggig upplevelse, speciellt som det stod Polis med stora bokstäver på den.

Polisen verkar ha kommit fram fort till att cyklisten var vållande, hur gör man det utan utredning direkt? Jo, platsen, cyklisten har kört mot färdriktningen är mitt tips, precis som någon annan skrev.

Är det bara jag som kör bil med vetskapen att rådjur och barn kan dyka upp bakom varje hörn? Ligger jag bakom en lastbil (som i exemplet ovan) har jag ju 3 sek avstånd. Det bör räcka för att komma ner en bra bit i hastighet. Är det dolda kurvor mm så ligger jag under hastighetsBEGRÄNSningen (inte minimihastighet vilket många verkar tro). Men kanske är ett unikum.

Men kanske bara jag som minns körskolan.

Det första jag vill säga är att jag tycker att det är riktigt tråkigt att personer blir påkörda av fordon, och då bilar, lastbilar med flera.
Jag har cyklat en del på 2+1 väg, senast när jag cyklade till Örebro. Då var jag en kort stund på riksväg 52 och det var inte så roligt med den tunga trafiken. Jag tittade lika mycket bakåt som framåt och stannade alltid till när en långtradare eller annat större fordon körde förbi. Vinddraget var inte att leka med. Det kändes farligt att cykla på den vägen, i alla fall den sträckan jag cyklade. Jag valde att vika av från den så snart jag hade möjlighet.

2-1 vägar är inget för cyklister...punkt. Det är farligt.

Självklart håller jag med om att det ska vara säkrare vägar, att det finns idioter bakom raten, att det borde finnas fler cykelbanor eller annat.

Cykla med omdöme, och tänk på riskerna. Den som skadas vid en olycka är inte bilisten. Det är cyklisten, som ibland omkommer.

Jag skulle aldrig i mitt liv ge mig ut på en vajerräckesväg / 2+1 väg med cykel. En gång på en kvällsrunda kom jag fram till en större landsväg jag tänkt ta hemåt. Jag hade cyklat den för 5-10 år sedan, men upptäckte nu att den var ombyggd till 2+1 väg. Det var ganska sent, lite trafik, och den var klart snabbaste vägen hem, trots det valde jag en annan väg som blev avsevärt längre. Det räcker ju med en långtradare på 1-sträckan för att det ska bli obehagligt.

Polisen verkar ha kommit fram fort till att cyklisten var vållande, hur gör man det utan utredning direkt? Jo, platsen, cyklisten har kört mot färdriktningen är mitt tips, precis som någon annan skrev.
Jag tror också det, och de bör dessutom ha fått vittnesmål om det på plats. De kan ju t.o.m. redan ha blivit larmade och varit på väg ut för att stoppa cyklisten, man hör ju såna varningar på radion då och då. Det finns ju som sagt många stollar därute, inte bara i bil (som vissa alltid verkar utgå ifrån) utan minst lika ofta på cykel.

Han behöver väl inte cykla i vägrenen? (Även om det är klok ) har väl all rätt att cykla i vägbanan om det inte är cykelförförbud på sträckan ... borde inte bli vållade bara för det .

Jag körde sträckan igår. Och dom har byggt en grusväg mest hela vägen jämte rv70 . Vet ej om den är kvar sen bygget av vägen , epatraktorer eller cyklar .. Men det krävs att man korsar rv70 ett antal gånger på sträckan. Så möljit att mannen skulle korsa rv70 och bröt mot väjningsplikt..?

Senast ändrad:
Instämmer. På en skolresa för länge sen var vi med om nåt liknande; en äldre man cyklade på vägrenen på 70-väg, när minibussen bakom den jag åkte i passerade mannen så vinglade mannen rakt ut i körbanan. Katastrofen ett faktum. Fritidsledaren som körde var 100% oskyldig och 100% skakad, knäckt och förtvivlad.

Att trådskaparen ens börjar med nåt i stil med "man vill ju inte tro att det är med flit, men..." känns oerhört märkligt.
Har blivit omkörd av en del stolpskott i mina dagar som vid t.ex. ett tillfälle sakta började preja mig ner i diket och slutade precis innan jag nådde gräs/grus så är väl lite färgad varför jag skrev sådär.

99,9% av bilisterna som kör om och vill verka tuffa/hotfulla och råkar få någon att vurpa hade nog inte egentligen intentionen att skada någon egentligen men var bara trött på ”alla j-vla cyklister” just den dagen ?

Jag vet inte vad som hänt dig i trafiken, men verkar vara något mycket tråkigt. I så fall beklagar jag, men det känns fullständigt fel att tro att bilister åker runt och antingen vill döda eller är helt likgiltiga inför att döda cyklister.

Jag har ingen susning om min fritidsledare (eller bilföraren tråden gäller) lättade på gasen, försökte veja ut andra filen eller whatever. Däremot är jag helt säker på att min fritidsledare inte hade planerat att mörda en cyklist med ett gäng högstadieungar i bilen.
Det är nog väldigt få som vill döda någon men i affekt ska visa sitt ursinne genom att ”ratta” mot en cyklist för att visa att de inte tycker man ska cykla på landsväg och att olyckor då kan ske?

Kan vara värt att komma ihåg detta också. För oss som inte kommer på den övre halvan av resultatlistorna kan intyga att cyklister inte är några direkta föredömen på ett generellt plan när det kommer till passeringar av cyklister med bil.

Det är väl mer än en gång man blivit förvånad över de fina cyklarna på taket när det precis känts som en hårsmån att man blivit av med armbågarna.

Jag minns ett landsvägsgäng som gjorde misstaget att stanna till på uppfarten till ett hus utanför Vallentuna som tillhörde nån typ av asocial MC snubbe. Han kom ut och satte efter dem med sin amerikanare. Körde om utan blodvite, men sen såg de hur han vände och kom tillbaka. Alla fann då för gott att brådstörtat lämna vägen och ta skydd i diket.

Man har väl tur att det finns diker i Sverige. I Nederländerna har jag blivit prejad in i trottoarkanten när jag cyklade 30 km/h på lvgcykel.

Men även om det finns dikar skulle jag undvika vägar som där denna olycka skädde. Det är såklart enklare för mig än för dom som bor i ett samhälle bredvid vägen.

Jag har ett möte som var lite otäckt. Jag körde då bil (ok...blir lite OT då det bara är bilar i detta inlägg).

Hur som helst så körde jag på en vanlig väg och mötte bilar, inget konstigt alls. När jag sedan fick möte med en bil så var det en annan som skulle köra om den. Jag hade alltså den omkörande bilen rakt framför mig.
Nu gick allt så fort, och jag hann knappt reagera.
Den omkörande bilen kunde inte göra sin planerade omkörning då denne fick möte mer mig, och fortsatte sin omkörning till höger om mig. Så bilisten körde alltså om två bilar samtidigt.
För att lyckas med det var bilisten på min högra sida nere i diket, som just på denna plats inte var djup, utan nästan helt plan för det var ett backkrön. Backkrön är för övrigt bra för omkörningar...NOT!!
Nåja.
Bilisten körde om både mig (på min högra sida) och den som den andra.
Jag hann knapp reagera då det var backkrön och smalt och vi körde ju inte i 20 km/h direkt.

End of story...

Finns det vittnen eller litar man blint på bilisten i kombination med att de vet hur alla 80-åringar är?

Tillbaka
Topp