D_R bygger LEDlampor, NightOwl

zanoii

Medlem
Jag måste ha bättre namn på mina produkter.
I dagsläget heter de bara MkII, MkIII, MkIV osv vilket inte är så roligt så jag tänkte ha en liten tävling.

Du som kommer på några bra namn inom ett visst område får ett komplett lampkit (värde 2700kr! )

Riktlinjen är att det måste ha något med ugglor att göra :) Sedan är det fritt fram!
Ni har tills den 1e okt på er att lämna in förslag!
kör hårt och lycka till!
Då föreslår jag temat ugglesläkten. Finns många bra namn där som ligger bra i munnen: Asio, Strix, Bubo, Otus, Ninox mfl. Extra plus för att det är latin och således lika obegripligt över hela världen. Vill du så kan du ge tilläggsnamn om du tillverkar olika versioner av samma lampa, t ex Otus 2020 eller Ninox Long Range.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Tänkte också på latinska namnen, finns några som skulle passa som lampnamn.

Vissa kanske är svårare, några kanske skulle ha svårt för en Virginianus...

zanoii

Medlem
Tänkte också på latinska namnen, finns några som skulle passa som lampnamn.

Vissa kanske är svårare, några kanske skulle ha svårt för en Virginianus...
Sceloglaux albifacies ligger inte svinbra i munnen kanske. ;) Men jag tänker att släktena som modellnamn plus en enhetlig beteckning för eventuella variationer ger tydliga namn:
NightOwl Ninox Extra Wide 2020
NightOwl Ninox 2020 Enduro Kit

eller nåt

nightowl nu har pappa laddat bössan
😂

Nightowl - Anar ugglor i mossen
Nightowl - Klok som en uggla

Kan bli svårt att slå på den internationella marknaden med dessa. MEN ett svenskt möbelvaruhus kör ju svenska namn world wide...

Freddie L

Aktiv medlem
Men va f-n! Det här skulle ju jag vunnit. Och så kommer Zanoii och stänger tävlingen innan den ens kommit igång... ;-)

Jag får väl dra till med engelska namn, bara för att få vara med i utlottningen (för en utlottning känns rättvisasts nu).
- Great Horned Nightowl
- Barn Nightowl
- Crested Nightowl
- Fearful Nightowl
-Jamaican Nightowl
Ja, det var inget vidare...

TOST

Medlem
Gillar också idén med latinska namn på Ugglesläkten!
En annan metod skulle kunna vara att använda olika egenskaper hos ugglor för att kunna ha bredare spelrum för namn, förslagsvis på engelska så det låter coolt. T.ex:
- Nocturnal (ljusstarkaste modellen)
- Flight (ultralätt modell)
- Talon
- Hunter
- Recon

Detta kan även appliceras på ytterligare egenskaper hos varje modell
- Binocular (Dubbla ljuskällor)
- Farsight (Långskjutande ljusbild)
- Nearsight (Kort/bred ljusbild)
- Vision (Kombinerad ljusbild)

Laan84

Aktiv medlem
Då föreslår jag temat ugglesläkten. Finns många bra namn där som ligger bra i munnen: Asio, Strix, Bubo, Otus, Ninox mfl. Extra plus för att det är latin och således lika obegripligt över hela världen. Vill du så kan du ge tilläggsnamn om du tillverkar olika versioner av samma lampa, t ex Otus 2020 eller Ninox Long Range.
Detta borde vinna. Enda nackdelen som jag kan se är att Zeiss använder Otus som ett varumärke på en serie objektiv.

TOST

Medlem
Detta borde vinna. Enda nackdelen som jag kan se är att Zeiss använder Otus som ett varumärke på en serie objektiv.
Det är inget problem så länge det inte är konkurrerande verksamhet. Blir väldigt svårt om ingenting får heta samma sak som någonting annat som produceras, i någon bransch, i hela världen..

freddag

Aktiv medlem
ugglor på olika språk, kanske.

glaux - grekiska, också med mytologisk anknytning. etymologiskt betyder det ljus.
zizi - bantuspråket shona
juku - aymara
honz - baskiska
kadüülen - nordfrisiska

ohlinj

Ny medlem
Kul med tävling!

Tycker det hade varit snyggt att relatera till naturmiljöer som ugglan rör sig i.
Eller ormar som är ett vanligt byte för ugglor och sen lägger till "finder" efteråt.

NightOwl - Forest/Mountain/Path/Lake/Road/Tree/Mist/Rain/Fog
NightOwl - Cobra/Viper/Boa/Mamba/Python/Taipan finder

perzzon

Aktiv medlem
Då får du ta och använda ironiparenteser, det är sedan gammalt.

Det står tom i texten du länkar att det är "sen gammalt" dvs användes på 80 talet och fördes inte över till datorkommunikation. ;)
Hade aldrig hört talas om rilpedia.
"Rilpedia
utgår ifrån en Biblisk världsbild och täcker alla ämnesområden, även med fakta som utelämnas av andra uppslagsverk. "

havet

Aktiv medlem
Eftersom ugglan är nattaktiv så har den genom tiderna i olika mytologier associerats med månen. Det finns även forskning som visar att olika ugglearter använder månens faser och dess ljus för att exempelvis jaga om nätterna. Samtidigt lyser månskenet upp natten för de som rör sig ute i mörkrets härader och hjälper de som behöver vägledning, likt en pålitlig strålkastare. Att därför åter koppla samman ugglan och månen, två nattaktiva och ljusrelaterade entiteter, vid namngivning av modellerna ligger inte långt borta. Det finns flera månspecifika eller på annat sätt relaterade ord att använda sig av, se exempelvis här och här.

Några exempel:
  • NightOwl Earthshine
  • NightOwl Lunation
  • NightOwl Crescent.
Det går även att titta på månens geografi och ta namn därifrån. Och eftersom jag är förtjust i vatten (och vatten reflekterar ljus) så kommer några såna exempel (fler här):
  • NightOwl Sinus Iridium (latin för bay of rainbows)
  • NightOwl Mare Undarum (latin för sea of waves)
  • NightOwl Lacus Spei (latin för lake of hope).
Tillägg: Det är också en bra grund för att bygga ett varumärke, om en nu är intresserad av sånt. Spännande copy-texter och en något mystisk aura som liknar den som ugglan medför, men inte för långsökt. Nattens och mörkrets lyktor.

Senast ändrad:

roskai

Aktiv medlem
Jag tycker att du med gott samvete ta lite namn från sambons släkt (Uggla)

Sigrid (ser inte så bra längre så kanske inte ett perfekt produktnamn)
Kristina
Kristoffer
Amanda

Säg till ca 9 månader i förväg innan nästa lampa ska ut på marknaden så jag har fler namn att bidra med.

Slänger in Magnus som ett wild card.

Dirty_rider

Aktiv medlem
Det har kommit in många bra förslag, kämpa på!
Jag har valt att förlänga tiden tills sista okt så ni har fortfarande chans att komma på ett riktigt bra förslag!

Dirty_rider

Aktiv medlem
Jag har fått några bra förslag både här, på fejjan och instagram :), dock skall jag hinna tillverka grejorna också. En ekvation som ibland är svår att få till med livet med familj ;)

twingate

Aktiv medlem
Svårt det där med företags och produktnamn. Man går lätt vilse i resonemang och sökningar i PRV register mm.

Glaucus - "Bländande ögon", Minervas uggla.
uwwalōn / ūwilōn - Uggla urnordiska / germanska

Som med all produktutveckling nuförtiden så är den rätt iterativ - man går progressivt igenom en massa varianter över tid. Verkar enklare att ha korta "symboler" som beskriver progression, typ modell.version.(revision), som med mjukvara. Fast det gör du ju redan i viss mån med dina Mk III osv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer