Däck conti vs pirelli

Nene74

Aktiv medlem
Däck conti vs pirelli
Det börjar bli dax för nya däck på racern. Har testat conti 5000 tidigare men är sugen på pirelli race. Någon som testat båda och har ett omdöme? Fördelar/nackdelar med respektive val?

Däck conti vs pirelli
Senast ändrad:
Däck conti vs pirelli
Hjälper inte dig men jag har kört gp5000 och har nu ett par p zero som väntar på att monteras.

Valde dessa eftersom gp5000 var löjligt dyra i jämförelse när däcken skulle köpas. Tester pekar väl på att gp5000 har något bättre rullmotstånd.

Om min ram skulle klara 30mm skulle jag definitivt valt den bredden för ökad komfort, men kör på 28mm nu.

Däck conti vs pirelli
Båda verkar vara väldigt omtyckta så du kan nog inte gå fel oavsett vad du väljer. Enda fördelen jag kan se är väl att P Zero TLR finns i större bredd än GP5000 men det är ju inte relevant om det står mellan 28 och 30.

Däck conti vs pirelli
Kört med bägge i de lättare varianterna för slang
i både 25 och 28 mm. Bägge två är grymt bra däck så välj de du tycker du hittar till bäst pris i den färgkombo du vill ha. Du blir inte besviken med någon av dem.
Det enda jag upplevt är att ett av Continental 28mm jag har kan vara lite svårare att montera på nåt av mina hjulpar där Pirelli 28 mm kunde monteras utan problem.

Däck conti vs pirelli
Tester pekar väl på att gp5000 har något bättre rullmotstånd.
Har du ngn länk till ngt sådant test?
"Alla" tester nuförtiden verkar vara för slanglösa varianter.

Om min ram skulle klara 30mm skulle jag definitivt valt den bredden för ökad komfort, men kör på 28mm nu.
+1

Kommer sättas upp med tpu slang. Velar mellan 28 eller 30 i bredd.
Pirelli P Zero Race RS verkar vara lite lättare än GP 5000, men som @DanielS skriver verkar Pirelli P Zero Race RS vara en hel del dyrare

Enda fördelen jag kan se är väl att P Zero TLR finns i större bredd än GP5000 men det är ju inte relevant om det står mellan 28 och 30.
Men TS har ju inte frågat om den slanglösa varianten utan Pirelli P Zero Race RS
och enl länken finns inte den bredare än 30mm

Däck conti vs pirelli
Var tvungen att gräva fram min förpackningar och hade ju uppenbarligen inte Pirelli P Zero Race RS utan P Zero road som enligt BRR rullar ytterligare lite sämre.

Man brukar ju ofta ifrågasätta hur bra BRR:s tester är men det är väl det mest objektiva vi har att gå på som finns fritt tillgängligt? Inte heller 28mm som testats men man får väl anta att resultaten är skapligt överförbara?

Continental Grand Prix 5000 25 2018 vs
Pirelli P Zero Race 26 2021

Pirelli P Zero Race 26 2021 vs
Pirelli P Zero Road 26 2021

När jag köpte däck runt black friday förra året så var Pirelli-däcken (p zero road) halva priset mot gp5000 varför jag valde pirelli-däcken. Har också råkat ut för torrsprickor på mina gp5000, iof 2-3 år (?) gamla och flera hundra mil så kanske fullt normalt, men det var ytterligare en orsak att testa ett annat märke den här gången.

Blir ju lite sugen att kränga på och testa nu men cyklar mest på graveln fn så har inte blivit av än... :-)

Däck conti vs pirelli
Var tvungen att gräva fram min förpackningar och hade ju uppenbarligen inte Pirelli P Zero Race RS utan P Zero road som enligt BRR rullar ytterligare lite sämre.
35s långsammare på 8km, kolla själv här
Postat tidigare i #13

Man brukar ju ofta ifrågasätta hur bra BRR:s tester är men det är väl det mest objektiva vi har att gå på som finns fritt tillgängligt?
Ifrågasättandet är ju inte baserat på om de är objektiva eller ej, utan ffa att han inte testar på ett underlag som liknar de underlag vi cyklar på och att man då kan låta lura sig.

Jan Heine har postat en artikel om det, där Pirelli P Zero Race TLR 40mm är med
Snoqualmie_comparison_rollingresistance_COVER.jpg

Jan Heine talar naturligtvis i egen sak, men det han skriver är ändå läsvärt.

Däck conti vs pirelli
Det blev ett par pirelli zero rs 30mm. Igår rullades premiärturen. Däcken var ruggigt bra. Efter att kört conti5000 tidigare som var ett mindre helvete att montera så var pirelli lätta att kränga på med endast händerna trots mina frökenhänder!

Däck conti vs pirelli
Bytte från 32 mm GP5000 S TR med TPU slang till motsvarande 35 mm som då var tvunget att vara All Season, tyvärr en stor besvikelse med ett påtagligt sämre upplevt rullmotstånd än innan. Vet inte om de större slangarna påverkade men gissar att AS helt enkelt är ett trögare däck?

Däck conti vs pirelli
Jag suktar på ett par pirelli race tlr i 35mm.

Mer punkaskydd än race RS och 5000str, men mindre än 5000AS & Race 4S tlr, väger mindre än dom också. Gyllene mellanväg?

Däck conti vs pirelli
Bytte från 32 mm GP5000 S TR med TPU slang
Om du ändå använde slang varför då inte det billigare och lättare slangdäcket Conti GP 5000
continental-reifen-grand-prix-5000-28-700-x-32c-blackchili-vectranbreaker~7.jpg

istf det över 25% dyrare och över 53g tyngre slanglösa varianten GP 5000 S TR?
continental-reifen-grand-prix-5000-s-tr-tubeless-28-700-x-32c-blackchili-vectranbreaker-schwarz-transparent~5.jpg

gissar att AS helt enkelt är ett trögare däck?
+1
Mitt var dessutom både tyngre och smalare än angivet
GP5k_AS_TR_35mm_vikt.webp
GP5k_AS_TR_35mm_R470_i20_bredd.webp

Enl min erfarenhet är AS-varianterna av GP 5000 lämpligare som träningsdäck. Ett bra träningsdäck, men ett träningsdäck.

Tillbaka
Topp