Däck för hala hällar och lera

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> ett undre
> lager som har 70a och ett yttre som har 42a.

så tror jag att det är.

Jag har också gjort slarvsylta av Exo-väggar. Det som hållit bäst för mig om man nu vill köra tubeless mer än någon vecka är Micheling Rockr2, de är fan stadiga. Men lite väl tunga som stigdäck kanske, det är priset man får betala för en ordentlig stomme.

marran skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ett undre
> > lager som har 70a och ett yttre som har 42a.
>
> så tror jag att det är.
>
> Jag har också gjort slarvsylta av Exo-väggar.
> Det som hållit bäst för mig om man nu vill
> köra tubeless mer än någon vecka är Micheling
> Rockr2, de är fan stadiga. Men lite väl tunga
> som stigdäck kanske, det är priset man får
> betala för en ordentlig stomme.

Sjukt trevligt däck det där rockr! Funkar fint på asfaltspendlig?

Det ger mycke muskler hoppas jag.

Senast ändrad:
Fuck! Jag visste ju att jag skulle ha inväntat ngt nytt däck! O det däcket borde vara detta: http://vitalmtb.com/photos/features...om&utm_medium=referral&utm_campaign=spotlight

image.jpeg

Som tur är så står det inget om vikten, så jag hoppas att det är astungt ;)

Ah e thirteen! Märket som länge har levt på att göra chainguides. Den minst komplexa och mest överprissatta delen av en cykel. Sedan kom e thirteens hjulset och vevparti. Båda var marknadens sämsta. Nu kommer även däck! Vad kan möjligtvis gå fel?

jofahjalm skrev:
> Ah e thirteen! Märket som länge har levt på att
> göra chainguides. Den minst komplexa och mest
> överprissatta delen av en cykel. Sedan kom e
> thirteens hjulset och vevparti. Båda var
> marknadens sämsta. Nu kommer även däck! Vad kan
> möjligtvis gå fel?

:)

Men de har cool design. De kommer säkert på det där med offset mellan kant- och mittdobbar om ett par iterationer. Kantdobbarna är för övrigt väldigt lika Michelin, och det är good news. Vem som helst kan ju cadda ett däck nuförtiden och skicka till Maxxis för tillverkning (jag väntar bara på att Schwalbe ska upptäcka det och slutar försöka tillverka däck själva), så rent byggkvalitetsmässigt borde det vara ok.

marran skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Ah e thirteen! Märket som länge har levt på
> att
> > göra chainguides. Den minst komplexa och mest
> > överprissatta delen av en cykel. Sedan kom e
> > thirteens hjulset och vevparti. Båda var
> > marknadens sämsta. Nu kommer även däck! Vad
> kan
> > möjligtvis gå fel?
>
>
> :)
>
> Men de har cool design. De kommer säkert på det
> där med offset mellan kant- och mittdobbar om ett
> par iterationer.

Hehe, min första tanke också.

(Dock står det i artikeln att de ändrat just det till årets version. Och om man tittar på skissen längst ner så verkar det vara offsetade dobbar som gäller.)

jofahjalm skrev:
> Ah e thirteen! Märket som länge har levt på att
> göra chainguides. Den minst komplexa och mest
> överprissatta delen av en cykel. Sedan kom e
> thirteens hjulset och vevparti. Båda var
> marknadens sämsta. Nu kommer även däck! Vad kan
> möjligtvis gå fel?

Nu ska du inte vara sån streber Jofa, du hänger för mycket med bakåtsträvande ölgubbar från england ;)
Apropå grepp på våra hala rötter o hällar så borde dessutom "ny"lanserade 27.5+standarden vara till stor nytta för oss glada amatörer utan talang o "guts" (tänker kanske inte direkt på dej här Jofa ;)

MaxxisPLUS-tyres.jpg

Kanske en fråga för "saker man inte vågar fråga" tråden, men visst gör "fetare" däck att man kan köra med lägre lufttryck? Jag har X-king 2.2 på min HT, har antingen dåligt grepp eller många genomslag beroende på om jag kör högt eller lågt lufttryck. Jag tänkte att "nobby nick 2.35" kanske kan vara ett bättre alternativ. Jag tänkte hålla ut något år innan jag ger mig på fulldämpat.

Jag kidnappar tråden men håller mig inom ämnet.
Jag har en epic fsr comp 29a med orginaldäck. Dom är sjukt hala på hällar och rötter.
Jag funderar på att byta till continental mountain king 2.4.
Eller har någon ett bättre förslag?
Behöver jag byta slang? (Kanske en korkad fråga men jag är ny inom ämnet)
Ska gå att köpa över disk i Göteborg.

Senast ändrad:
Du behöver inte byta slang, vill du fortfarande märkes matcha kanske Purgatory kan vara något att kolla på. Vill du byta märke kanske Maxis Ardent eller Ikon kan vara värt att titta på, eller varför inte Rocket Ron om de finns i Trailstar gummit.

Snart kommer folka tt rekommendera dig en massa asköttiga däck som är rätt mkt overkill för det du cyklar, men bara roll with it. :)

Jag bytte för övrigt tillbaka till Buthcer och Slaughter ikväll, både i Control-utförande. Bara på pin kiv.

Luthman Photography skrev:
>
> Jag bytte för övrigt tillbaka till Buthcer och
> Slaughter ikväll, både i Control-utförande.
> Bara på pin kiv.

Det är en riktigt skön/balanserad kombo! Kommer inte minion ss snart måste jag köpa ett nytt slaughter? Inte för att det skulle vara så hemskt men alltid kul att testa nytt.

Ja, jag har alltid gillat Maxxis och semislicks tycker jag funkar toppen. Jag har väntat hela säsongen på att Minion SS ska släppas. Sista tiden har jag kört Minion DHF fram och Ikon bak vilket har funkat rätt ok, men man får inte det där riktigt kantbettet bak. Jag tycker att Maxxis EXO-väggar är en bra kompromiss, de ligger liksom mitt emellan Control och Grid. Så när nästa säsong rullar igång blir det nog ett Minion SS bak.

Förra veckan var jag ute och fick uppleva framhjulssläppet på blöta rötter med Ardent som vissa snackat om. Körde med 1-1,1 bar i 2,4" men det ingav inget förtroende på hala rötter.

I höst har jag bestämt mig för att inte halka runt på hala däck så efter att ha följt den här tråden och lite internetforskande beställde jag hem ett Beaver 29" 2,25" EXO att ha fram. Ardent flyttas till bakhjulet. Det jag har hittat hittills pekar på att Beavern skall funka riktigt bra fram. Valde mellan Shorty och Beaver men priset och vikten avgjorde till Beaverns fördel. Dom är visserligen inte tublessready men jag har sett att andra har fått det att funka ändå.

Hoppas dom trillar in snart så det blir provkörning i helgen.

Nu har jag lagt min beställning. Det bidde Maxxis Beaver i 2,25. Tror det funkar kanon för mig. Kör samma både fram och bak. Passade även på att beställa en pizzakniv som ser ut som en cykel, så nu vet ni!

Alltså, hala rötter får man i stort sett aldrig grepp på.

Shorty och Beaver är för övrigt rätt olika däck. Det ena är ett Enduro/DH däck medan det andra är ett i stort sett renodlat XC-däck.

Edit: det här var alltså ett svar till ason.

Senast ändrad:
Va precis på concept store och köpt nya däck. Blev ground control29x2.3.
Får hoppas dom lever upp till mina önskemål.

DmA skrev:
> Va precis på concept store och köpt nya däck.
> Blev ground control29x2.3.
> Får hoppas dom lever upp till mina önskemål.

704g. Lätta :) svårare än schwalbe att få täta dock. Men det gick bra!

Gött tugg!
Är i Göteborg och håller på att byta däck på min Kona Process. har haft ardent både fram och bak. Bytte precis bakdäcket till ett minion DHR, och ska på sikt byta framdäck. Vad rekommenderas? Är det shorty eller HR II eller minion som gäller?

filipeklund skrev:
> Gött tugg!
> Är i Göteborg och håller på att byta däck på
> min Kona Process. har haft ardent både fram och
> bak. Bytte precis bakdäcket till ett minion DHR,
> och ska på sikt byta framdäck. Vad
> rekommenderas? Är det shorty eller HR II eller
> minion som gäller?

Har precis bytt mitt framdäck från Apan till Shorty och däcksbredden mellan apans 2.4 till Shorty'ns 2.3 är MARKANT, kommer säkert greppa fint ändå men lite besviken är jag över den mindre luftkammaren :/
På 26"n körde jag med ett 2.4 DHR2 som kändes betydligt fetare...

TK skrev:
> Finns det någon anledning att ha annat än DHF
> fram?

Beror väl på hur mycket grepp du vill ha? Magic Mary i VertStar-blandning har ju fantastiskt våtgrepp, & rullmotstånd.

larsaw skrev:
> filipeklund skrev:
> -----
> > Gött tugg!
> > Är i Göteborg och håller på att byta däck
> på
> > min Kona Process. har haft ardent både fram
> och
> > bak. Bytte precis bakdäcket till ett minion
> DHR,
> > och ska på sikt byta framdäck. Vad
> > rekommenderas? Är det shorty eller HR II
> eller
> > minion som gäller?
>
> Har precis bytt mitt framdäck från Apan till
> Shorty och däcksbredden mellan apans 2.4 till
> Shorty'ns 2.3 är MARKANT, kommer säkert greppa
> fint ändå men lite besviken är jag över den
> mindre luftkammaren :/
> På 26"n körde jag med ett 2.4 DHR2 som kändes
> betydligt fetare...

@larsa: Vad kör du för däck bak på din Switchback?

Henrik83 skrev:
> TK skrev:
> -----
> > Finns det någon anledning att ha annat än DHF
> > fram?
>
> Beror väl på hur mycket grepp du vill ha? Magic
> Mary i VertStar-blandning har ju fantastiskt
> våtgrepp, & rullmotstånd.

Nu var det väl Maxxis varianter som var på tapeten men i övrigt håller jag med dig. Prioriterar man enbart grepp så är Swalbee bäst, märker dock ingen större skillnad mellan vert o trailstar.

Ledarn skrev:
> @larsa: Vad kör du för däck bak på din
> Switchback?

Bontrager SE4. Lite för tungt men otroligt hållbart både mot genomslag samt utnötning, rullar dessutom fint med tanke på mönster o vikt. Ända nackdelen skulle vara att det inte är det greppigaste däcket på blöta saker, men jag gillar att drifta. Man kan se det som ett greppigare, hållbarare version av Ardent.
Mao perfekt allrounddäck :D

Skulle ha köpt Bontrager SE5 till fronten, men det är svårt att internetshoppa (o lite dyrt).
Orkade inte förbeställa o masa mig ner till närmsta Trek-lbs när jag ändå hade en tyskorder på G, så det fick bli detta Shorty som säkert också kommer att funka. (3c MaxxTerra bla bla bla-versionen).

Då jag pangat min bakfälg fick jag låna polarns Crossride och nu förstår jag varför en del andra kör med högt tryck och/eller tycker att Ardent är ett uselt däck. Skillnaden med den supersmala bakfälgen mot mina apbreda var väldigt stor. Kunde inte köra i närheten av lika lågt tryck och ändå fick jag en del genomslag. För att inte tala om att greppet blev avsevärt sämre och däcket väldigt svajigt så fort det inte gick rakt fram.

Återigen måste jag konstatera att breda fälgar gör underverk. Större skillnad än på de olika däck jag provat. Sen är förstås frågan ungefär vid vilken bredd det börjar göra skillnad.

Om ni 2 startar en blogg pod vlog eller annat strunt där oerhört mycket smala saker diskuteras slulle jag teengirl skrika och campa utanför hotell. Just saying

jofahjalm skrev:
> Ja, men nej. Mest nej faktiskt. Typ uteslutande
> nej. Så är det inte. Nej.

Intressant att den som inte provat har det rätta svaret.

Jag sov inte bort fysiken i skolan. Sedan har jag kört fälgar mellan 13-27 mm innerbredd och sett skillnaden där. Jag tror inte det uppstår magiska effekter när fälen blir ytterligare lite bredare.

jofahjalm skrev:
> Jag sov inte bort fysiken i skolan. Sedan har jag
> kört fälgar mellan 13-27 mm innerbredd och sett
> skillnaden där. Jag tror inte det uppstår
> magiska effekter när fälen blir ytterligare lite
> bredare.

Det tror inte jag heller. Men om du nu kör stenhårda däck av andra skäl (till exempel att allt du cyklar på faller i bitar) så lär du heller inte ha upplevt den möjliga skillnaden.
I mitt exempelfall är skillnaden 25 mot 40 mm (ytter, eftersom jag inte vet hur bred den förstnämnda är invändigt). Mavicfälgen är alltså typ samma bredd som sitter på de flesta hojar från fabrik. Och med tanke på hur många cyklister med så smala fälgar som jag hör (på riktigt, IRL, inte på forumet) har problem med fästet och ständigt letar nya däck, så tror jag att många av dem skulle få en stor aha-upplevelse om de istället skrotade sina hjul och bytte till något bredare.

Jag tror att de flesta som provat lutar åt att min observation är riktigt: http://reviews.mtbr.com/tech-why-wider-rims-will-improve-your-ride

Crossride hade fram till i år 17mm inbberbredd, det är ganska så jättesmalt. Inför 2016 har de 21mm innerbredd, men jag gissar att du inte fick låna nästa års hjul.

Att någon hävdar att skillnaden mellan 25 och 35mm innerbredd är mycket mycket mindre än skillnaden mellan 17 och 25mm innerbred är kanske inte helt ute och seglar kan jag tycka.

Jag cyklade nedför en häll som alla andra tyckte var superhal idag utan att märka att den var hal. Jag hade 2,3" däck. Varför dog jag inte?

jofahjalm skrev:
> Jag har ett mindre berg av Maxxisdäck i 27,5"
> utan sidodobbar om det lockar?

Bajskorv vad är det för en konstig storlek nåt jävla hippstetpåfund eller ?

Mange. skrev:
> Om ni 2 startar en blogg pod vlog eller annat
> strunt där oerhört mycket smala saker diskuteras
> slulle jag teengirl skrika och campa utanför
> hotell. Just saying

+1

EST skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Jag har ett mindre berg av Maxxisdäck i 27,5"
> > utan sidodobbar om det lockar?
>
>
> Bajskorv vad är det för en konstig storlek nåt
> jävla hippstetpåfund eller ?

Jofa pumpar sina 26"-däck så hårt att de sväller och blir 27,5".

>
> Jofa pumpar sina 26"-däck så hårt att de
> sväller och blir 27,5".

+1

är det därför han måste ha dh varianten??? :)

Jag håller med om att 17 mm innerbredd med 2,35" däck är rätt dåligt. Då är det knepigt att montera däcket, man känner tydligt hur däcket rullar vid lågt tryck och däcket kan gå sönder vid kanttrråden. Det är helt enkelt jättedåligt att ha så smala fälgar på en mtb.

Bygger man ut det där några mm så är det stor procentuell skillnad och ganska snart slutar jag känna något skillnad. Eftersom jag inte längre kan känna någon skillnad känns det som en icke-fråga.

Sedan är det så att oavsett hur gärna cykelindustrin vill säga att kontaktytan beror på hjulets diameter och/eller fälgens innerbredd, så är fortfarande kontaktytan beroende av trycket i däcket och inte de tidigare nämnda parametrarna.

Fälgbredd är helt enkelt inte lösningen på alla världens problem oavsett hur gärna du vill intala dig själv och andra detta.

Det finns en klar nackdel med för breda fälgar också har jag märkt, däcksidorna får oerhört mycket stryk!

Tillbaka
Topp