Mathias mtb
Medlem
Däck till Enduro hojen
Har tänkt byta däck eftersom mina är utslitna och undrar vilka man ska köpa för Bike park cykling och hoppleder. Har 29x2,3
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Aldrig hört förr, kan du utveckla?Beror på underlaget man kör inte mjukadäck på hårt underlag eller hårda däck på mjuktunderlag.
Fins klart och tydligt i tillverkarnas rekomndationer på olika däckstyper för olika underlag.Aldrig hört förr, kan du utveckla?
Däcktyp har ju dock inget att göra med hårdhet.Fins klart och tydligt i tillverkarnas rekomndationer på olika däckstyper för olika underlag.
Det är ju exakt det man gör. Hårda däck i lera och sand för att det ska gräva och supermjuka på exempelvis stenhällar för att det ska klistra/forma sig.Beror på underlaget man kör inte mjukadäck på hårt underlag eller hårda däck på mjuktunderlag.
Ja, det är ju liksom grundtanken med friktion tänker jag. ?Det är ju exakt det man gör. Hårda däck i lera och sand för att det ska gräva och supermjuka på exempelvis stenhällar för att det ska klistra/forma sig.
Jag kör samma kombo som dig nu men nästa byte blir dubble ass för mig med ?? galet bra däck, grepp vs rull är kanon!2.3” är rätt tunt ändå. Jag kör Assegai 2.5” fram och DHR2 2.4” bak. Tills imorgon, för jag fick punka idag. Från och med imorgon kör jag Assegai 2.5” både fram och bak.
Eftersom makten vet allt så kanske han kan tala om vilka gummiblandningar dom olika däcken har.Beror på underlaget man kör inte mjukadäck på hårt underlag eller hårda däck på mjuktunderlag.
Ge fan i att dra in mig i dina falsarier, tack. Du får försöka förklara ditt helt felaktiga påstående på egen hand.Eftersom makten vet allt så kanske han kan tala om vilka gummiblandningar dom olika däcken har.
Jag kör samma kombo som dig nu men nästa byte blir dubble ass för mig med ?? galet bra däck, grepp vs rull är kanon!
Varför svarar då du med hahaha då får du tamefan förklara dig bättre och det är inte första gången du gör det.eller är du 15årGe fan i att dra in mig i dina falsarier, tack. Du får försöka förklara ditt helt felaktiga påstående på egen hand.
Även jag kör dubbel assegai i 29x2.5 Exo+ maxxterra i båda kör det även på mitt 27.5" hjul för mullet setup Visa bilaga 499495. Funkar kanon och rullet är i te värre än tex dhf/dhr2 .
För att du har fel, och jag använder precis vilka gubbar jag vill på dina inlägg. För övrigt är jag 41 år.Varför svarar då du med hahaha då får du tamefan förklara dig bättre och det är inte första gången du gör det.eller är du 15år
Även jag kör dubbel assegai i 29x2.5 Exo+ maxxterra i båda kör det även på mitt 27.5" hjul för mullet setup Visa bilaga 499495. Funkar kanon och rullet är i te värre än tex dhf/dhr2 .
Är du så säker men om man vänder på frågan varför funkar inte frictions däck på varm somar väg varför funkar inte somardäck på vinterväg jag ger dig en hint det är gummiblandningen.För att du har fel, och jag använder precis vilka gubbar jag vill på dina inlägg. För övrigt är jag 41 år.
Varför svarar du inte på inlägget som förklarar varför du har fel istället?
Däck till Enduro hojen
Har tänkt byta däck eftersom mina är utslitna och undrar vilka man ska köpa för Bike park cykling och hoppleder. Har 29x2,3happyride.se
Oh nej kört Wild enduro och dom tvärdör ju i rullet iaf för vårat underlag. Assegai rullar klart bättreTesta Michelins wild enduro nästa gång du byter däck, lika greppiga som assegai och samma stabilitet men rullar betydligt bättre.
Vadå ”funkar på samma sätt”? Nu jämför du varma sommardagar på bil med minusgrader på bil. Mtb-däck är inte tillverkade för att klara minusgrader, det är i undantagsfall de går i minusgrader.Är du så säker men om man vänder på frågan varför funkar inte frictions däck på varm somar väg varför funkar inte somardäck på vinterväg jag ger dig en hint det är gummiblandningen.
Och det är ingen raketforskning när det gäller cykeldäck funkar på samma sätt.
Nu pratar du om asfalt, is och vikter på ca två ton, men en snabb förklaring är att mönstret är så tätt och djupt att gummit viker sig på ren asfalt. Dessutom är blandningen gjord för temperaturer under fem grader, vilket inte ett sommardäck är. Ett r-däck eller ett tävlingsslick däremot kan stå emot kraften från den ökade friktionen ett mjukt gummi genererar...Är du så säker men om man vänder på frågan varför funkar inte frictions däck på varm somar väg varför funkar inte somardäck på vinterväg jag ger dig en hint det är gummiblandningen.
Analogin till MX funkar väl inte riktigt 100%? Hårda underlag i min värld är också torra för det mesta, typ bikeparks (soliga dagar :). Då fyller väl hårda gummi funktionen att de greppar tillräckligt men har bättre livslängd. Mjuka underlag är, i min värld, blött/lerigt. Då tänker jag mjuka däck som fäster bra på hällar/rötter som är fuktiga.Nu pratar du om asfalt, is och vikter på ca två ton, men en snabb förklaring är att mönstret är så tätt och djupt att gummit viker sig på ren asfalt. Dessutom är blandningen gjord för temperaturer under fem grader, vilket inte ett sommardäck är. Ett r-däck eller ett tävlingsslick däremot kan stå emot kraften från den ökade friktionen ett mjukt gummi genererar...
Jag orkar inte skriva mer ang det, du får läsa om det själv om du vill lära dig grunderna hur ett däck fungerar.
Jämför med crossdäck annars, där har du exakt samma fenomen; sand/mjukbanedäck är riktigt hårda med långa dubb, och däck för hårdbana är mjukare med lägre dubb. Kör man med ett sanddäck på en hårdbana lossnar dubbarna pga det hårda gummit som inte kan flexa och därför går av. Det står dock ofta ”SOFT” på tex ett sanddäck men det syftar på underlaget, inte gummiblandningen.
Nja, kanske inte till 100%, men till stor del. Pressar man i hårda berms spricker dubbarna på hårda däck. Jag kan bifoga en bild på mina michelin enduro med hård gummiblandning som gått en dag på flowlederna i Isaberg för ett tag sedan. Det liksom lossnar klumpar från däcket. Det fenomenet får jag tex inte med ett maxxis dissector med markant mjukare gummi.Analogin till MX funkar väl inte riktigt 100%? Hårda underlag i min värld är också torra för det mesta, typ bikeparks. Då fyller väl hårda gummi funktionen att de greppar tillräckligt men har bättre livslängd. Mjuka underlag är, i min värld, blött/lerigt. Då tänker jag mjuka däck som fäster bra på hällar/rötter som är fuktiga.
Visst så kan det ju bli, beroende på däck. Men för mjuka kan potentiellt att folda (vika) vid hårdkörning i typ berms. Är inte för övrigt GUm-X mjukare än MAGI-X? Men hur som helst. Jag väljer mjuka däck för mjuka underlag, läs blött, alla dagar i veckan och tar hårdare när grepp inte är högsta prio.Nja, kanske inte till 100%, men till stor del. Pressar man i hårda berms spricker dubbarna på hårda däck. Jag kan bifoga en bild på mina michelin enduro med hård gummiblandning som gått en dag på flowlederna i Isaberg för ett tag sedan. Det liksom lossnar klumpar från däcket. Det fenomenet får jag tex inte med ett maxxis dissector med markant mjukare gummi.
Wild enduro i gum-x är helt suveräna på mjukt underlag, allt annat; njäe...
Rullar man bara utan att belasta dubbarna i sid- och längsled så håller ett hårdare däck längre ja, annars är ett relativt mjukt däck med lägre dubbar ett bättre alternativ. Obs, personliga åsikter!!
edit; Missade att du nämnde lera. Ja där kommer dual compounds in, dvs ett mjukare gummi i det yttersta lagret men ändå styva dubbar.
Folda, helt klart! Det problemet pratade dom i Les Gets (downhillen) i helgen, när det började torka upp så kör dom med klippta dubb. Därför jag nämnde det tidigare, mjukt däck med lägre dubb på hårt underlag.Visst så kan det ju bli, beroende på däck. Men för mjuka kan potentiellt att folda (vika) vid hårdkörning i typ berms. Är inte för övrigt GUm-X mjukare än MAGI-X? Men hur som helst. Jag väljer mjuka däck för mjuka underlag, läs blött, alla dagar i veckan och tar hårdare när grepp inte är högsta prio.
Vad skrev jag i andra inlägget du skriver nu precis samma sak.Mjukt OCH blött med mkt stenar och rötter kräver teoretiskt ett däck med långa dubb för leran och mjukt gummi för stenar och rötter. Det däcket fungerar inte på hårdpackat (typ wetscream).
Nej absolut inte, stenar och rötter är hårda, där av det mjuka gummit.Vad skrev jag i andra inlägget du skriver nu precis samma sak.
Du har rätt i att det är skillnad på gummiblandningen men det beror också på däckets uppbyggnad som sajpning och olika hårdhet på stomme.Är du så säker men om man vänder på frågan varför funkar inte frictions däck på varm somar väg varför funkar inte somardäck på vinterväg jag ger dig en hint det är gummiblandningen.
Det finns inga unerversal däck till mtb antingen väljer man det ena eller det andra på vilket underlag man använder däcken.Nej absolut inte, stenar och rötter är hårda, där av det mjuka gummit.
En rot eller sten är HÅRD oavsett om det regnar eller inte. Väljer man däck för bästa grepp på en ROT/STEN väljer man ett mjukt gummi för att få maximal kontaktyta och därmed friktion. Lägger man till lera i den mixen kompromissar man, för där vill man gräva, alltså långa men även få dubb för att rensa bort leran med centrifugalkraften.Det finns inga unerversal däck till mtb antingen väljer man det ena eller det andra på vilket underlag man använder däcken.
Och du kan väl försöka att hitta en utförslöpa som inte innehåller sten och rötter utan bara lera.
Det är därför dom flesta väljer maxxis för unerversal däck för att dom vet inte bättre men tänk om jag har rätt och du fel och varför är det alltid ett tjat när det börjar bli blött ute och då rekomnderas det maxxis forcaster men då duger det med vilket skit som helst bara det är mjukt.En rot eller sten är HÅRD oavsett om det regnar eller inte. Väljer man däck för bästa grepp på en ROT/STEN väljer man ett mjukt gummi för att få maximal kontaktyta och därmed friktion. Lägger man till lera i den mixen kompromissar man, för där vill man gräva, alltså långa men även få dubb för att rensa bort leran med centrifugalkraften.
Vad du kör på för leder har jag ingen aning om och det är inte det vi diskuterar. Ditt påstående var att ett mjukt däck inte greppar bra på hårt och vise versa, vilket är helt fel. Sedan kan man krångla till det hur mkt man vill med olika förhållanden och underlag osv osv, det finns oändligt med parametrar (raketforskning låter helt plötsligt ganska enkelt) och kompromiss är bara förnamnet. Man förstår varför tex Maxxis har så många olika mönster och femtioelva gummiblandningar och stommar i varje mönster. Det svåra är att få kunden att förstå vad som är rätt val, och hur viktigt är det med några procent bättre grepp om man inte tävlar på hög nivå?
Okej, säger du det så. ??Det är därför dom flesta väljer maxxis för unerversal däck för att dom vet inte bättre men tänk om jag har rätt och du fel och varför är det alltid ett tjat när det börjar bli blött ute och då rekomnderas det maxxis forcaster men då duger det med vilket skit som helst bara det är mjukt.
Oh nej kört Wild enduro och dom tvärdör ju i rullet iaf för vårat underlag. Assegai rullar klart bättre
Eller föraren? ?Hmm okey , jag vart alltid ifrånrullad av en kille med wild enduro när jag hade assegai, men som du säger så kan det ha med underlaget att göra .