Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Alltså, när kassetten ska på igen har jag läst någonstans att den ska på i typ 40 nm (kanske är helt fel)? Hur kan man mäta upp det med manuella verktyg? Är det så noga egentligen elelr är det bara att dra på för kung o fosterland?

Dagens fulmek-tråden
Jag drar nog inte i närheten av det skulle jag gissa. Normalstor skiftnyckel och drar tills det går tungt, typ.

Annars är väl alternativet en stor momentnyckel.

Dagens fulmek-tråden
Skådade denna grymma och innovativa lösning på flask/burkhållare.. Alla sätt är bra utom de dåliga.
20140503_122751.jpg

Dagens fulmek-tråden
Putte-- skrev:
-------------------------------------------------------
> Skådade denna grymma och innovativa lösning på
> flask/burkhållare.. Alla sätt är bra utom de
> dåliga.
>

Appapp.. Där har vi ju cyklisten som GW sett slänga red bull-burkar i diket... Måste va hen eller..?

Dagens fulmek-tråden
Valde att lägga i fulmektråden istället för visa ditt rambrott. Blev sjukt nöjd att hitta stripes i väskan.
Slutbetyget blev A för försöket och c för funktionen. Blev att traska djäfligt långt.

Bilagor

• IMG_1875.JPG
    IMG_1875.JPG
    253 KB · Besök: 78
Dagens fulmek-tråden
Macmagnet skrev:
> Valde att lägga i fulmektråden istället för
> visa ditt rambrott. Blev sjukt nöjd att hitta
> stripes i väskan.
> Slutbetyget blev A för försöket och c för
> funktionen. Blev att traska djäfligt långt.

That's a fulmeck! Höll det hem?

Dagens fulmek-tråden
Använder en bit av ett styre som distans för att få ner framskärmen närmare hjulet. Skärmen fästes med uttorkade buntband från biltema. Fult och instabilt. Var så stressad när jag gjorde detta (vädret krävde stänkskärm) att jag nästan klippte av bromsslangen när jag skulle klippa utsticket på buntbanden.

Bilagor

• 20140508_191423.jpg
    20140508_191423.jpg
    128.3 KB · Besök: 78
Dagens fulmek-tråden
Den där har jag också gjort. Körde ett tag, för skojs skull, men biltemas komfortstyre uppochner. Blev ett galet drop och ett kulfult utseende :)

Dagens fulmek-tråden
Glömde min kedjepiska på annan ort och det var dags att byta kassett så det fick bli dags att tänka till. Testade knep med virad handduk eller hålla i gammal kedja men det gick inte, jag är för klen antar jag. Det fick bli att bygga något liknande en kedjepiska istället.

Själva kedjedelen var lätt att fixa, bara ta lämplig längd från gamla kedjan.
Sen så behövs något som håller i kedjan, gärna något smalt, lagom långt och som man kan fästa kedjan i.
Hittade en vinkelhake som som tur var hade ett hål precis i änden. Fäste kedjan med en nit.
2014-06-1009.35.14.jpg

Sen så var det bara att köra. Eftersom kassetten skulle kasseras så behövde man inte oroa sig när man tar spjärn mot den. Annars hade man kanske varit mer försiktig.
2014-06-1009.35.30.jpg

Funkade perfekt!

Dagens fulmek-tråden
Fick pyspunka precis vid ventilen på min eclipse slang, var helt omöjligt att få tätt med laglapp.
Skruvade ur käglan ur ventilen och hade i några droppar av det kladdigaste matrial''known to man'' dvs lite energigel=tätt :-)

Dagens fulmek-tråden
Jag har länge stört mig på att ha cykeldatorn på styrstammen på tempocykeln. Dels för att den är så långt bak att den är svår att se i tempoställning (den är då ca 25 cm bakom ögonen!), dels för att den ger mer frontyta på en av få platser på en tempocykel där det faktiskt kan spela en mätbar roll.

Jag hade funderat på att köpa en av de olika framflyttningsfästena som finns (t ex SRAM Quickview och liknande), men efter att ha mätt så konstaterade jag att ingen av de som finns på marknaden passar på min cykel. Antingen får de inte själva plats eller så får inte datorn plats när väl fästet sitter där det ska.

Så jag skred till verket och gjorde en DIY-lösning för att få till en bättre position. Jag köpte rörmuffar i vinyl och rejäla buntband. Röret stoppade jag i kokande vatten för att kunna forma om till ett mer ovalt tvärsnitt, för att passa ihop med tempopinnarnas mindre diameter. Vinylplast blir mjukt och formbart vid strax under vattnets kokpunkt, men återfår sin styvhet inom några sekunder när den avlägsnas från vattenbadet.
Sen filade jag till spår i ändarna så att röret skulle kunna kilas fast i mellanrummet mellan tempopinnarna, och även låsa det i rotationsled runt rörets längdaxel. Därefter drog jag två rejäla buntband genom röret, runt tempopinnarna för att hålla det på plats.
Sitter som berget och på precis rätt plats.

Flyttade dit Garmin-fästet och har nu en mycket smidigare lösning. Jag ska bara dra runt lite svart eltejp så att det inte ser lika DIY:igt ut.

Totalkostnad ca 30 kr, typ.

Här är två bilder:

tempodator1.jpg

tempodator2.jpg

Dagens fulmek-tråden
Binky skrev:
> Kan man inte använda en överbliven styrstam på
> ena tempoarmen?

Nä. Pinnarna är ca 22 mm i diameter. Inga styrstammar finns för så liten diameter.

Dagens fulmek-tråden
Inte riktigt i klass med vissa uppfinningar som visats här, men det är dags att bumpa den här tråden tycker jag. Igår tappade jag lite oväntat sadeln när jag var ute och cyklade.. Den har lossnat från railsen, och jag lyckades inte få dit den igen.
IMG_20140712_181312.jpg

Då jag inte var så sugen på att cykla hem sittandes på railsen, så fick det bli en buntbandslösning:
IMG_20140713_114245.jpg

Detta fungerade oväntat bra, så istället för att cykla direkt hem kunde jag köra vidare. Dock känns det inte som en värdig fulltidsfulmekslösning, så jag får försöka återmontera sadeln på nåt sätt.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Sådärja! Det där är fältfulmek deluxe!

Geologens bidrag är farligt nära finmek tycker jag. Men, visst, ett par rullar eltejp på det där så är det ingen tvekan sen. :-)

Dagens fulmek-tråden
Det är egentligen inget fulmek, men ett trick som även andra nog kan ha nytta av. Jag ska ut på långcykling och ska ha med kedjesmörj, men vill inte ha med någon stor flaska. Så jag hällde över smörj i en gammal ögondroppsflaska. Andra småflaskor är ju dåliga på att ge ifrån sig lämpliga droppar och denna har även ett säkert lock som inte lär läcka. Nu gäller det bara att inte missta innehållet i flaskan...

Bilagor

• 20140722_101051.jpg
    20140722_101051.jpg
    43.6 KB · Besök: 65
Dagens fulmek-tråden
Skulle ut och ta ett varv på nån av sommarstugecyklarna för att inte förtvina fullständigt inför CV, möttes av en totalt runddragen mutter på sadelstolpsklämman. Våldade loss den med en polygrip och gjorde min runda. Men det kändes inte bra att lämna den sådär. Tänkte först bara byta till en annan M8-mutter, men muttern hade en hals som passade i klämman. Så jag filade ner den från 13 till 12 mm istället.

Dagens fulmek-tråden
Det borde ju vara med i reklamen för Park Tools mekställ: "Jag litar fullständigt på mitt stabila mekställ från Park Tool."

Dagens fulmek-tråden
Binky skrev:
> Kan man inte använda en överbliven styrstam på
> ena tempoarmen?

En överbliven barend kanske? Men då blir det väl finmek istället.

Och kedjesmörj i ögondroppsflaska, bra med tydlig påskrift, vill inte tänka på hur det skulle kännas att droppa det där i ögat när man står där med uttorkade kontaktlinser eller ögon sönderkliade av gräsallergi!

Dagens fulmek-tråden
De röda strecken på min evade hjälm matchade varken cykeln eller klubbens färger så jag målade in dem med spritpenna, nu kommer säkert någon svennebanan säga att hjälmen är LIVSFARLIG och att den förmodligen kommer att explodera närsomhelst men den ser bättre ut om du frågar mig.

Bilagor

• IMG_1113.JPG
    IMG_1113.JPG
    62.7 KB · Besök: 66
Dagens fulmek-tråden
velocipede skrev:
> De röda strecken på min evade hjälm matchade
> varken cykeln eller klubbens färger så jag
> målade in dem med spritpenna, nu kommer säkert
> någon svennebanan säga att hjälmen är
> LIVSFARLIG och att den förmodligen kommer att
> explodera närsomhelst men den ser bättre ut om
> du frågar mig.

Appapp! Din hjälm kommer åldras med ljusets hastighet och sedan explodera!

Dagens fulmek-tråden
dnleriksson skrev:
> Måste man ha hjulet i luften? Lossa skruvarna,
> kläm åt bromsen och dra åt skruvarna igen.

Min frambroms är krånglig att justera. Speciellt när man har nya belägg, tror det är lite för mycket olja i systemet så kolvarna inte går tillbaka tillräckligt långt.
Halvslitna belägg kan man göra så med utan problem.
//Ulf

Dagens fulmek-tråden
Inte särskilt cykelrelaterat men fett användbart lifehack ändå...
Tröttnade på att mina gamla köksstolarna knarrade som besatta direkt man rörde sig det minsta.

DSC_3579.JPG

Gned in insidan av ramen med ett sterainljus hela vägen runt.

DSC_3578.JPG

Gött, nu kan jag smyga runt i köket och äta lika tyst som en nijna! = epic WIN

Dagens fulmek-tråden
Behöver ett tips för fulmek.
Sadelstolpen sjunker trots att jag spänner klämmen så hårt det går (Scott Scale 950).
Funderar på att borra ett litet hål i sadelstolpen och dra in en skruv som hindrar stolpen från att sjunka.
Bra eller dålig idé?
Finns bättre lösning?

Dagens fulmek-tråden
PeterÄlvsjö skrev:
> Behöver ett tips för fulmek.
> Sadelstolpen sjunker trots att jag spänner
> klämmen så hårt det går (Scott Scale 950).
> Funderar på att borra ett litet hål i
> sadelstolpen och dra in en skruv som hindrar
> stolpen från att sjunka.
> Bra eller dålig idé?
> Finns bättre lösning?

Tandkräm som innehåller putsmedel skapar bra friktion.
Dessutom luktar hojen gott, nästan lite som en wunderbaum till cykel ;)

Dagens fulmek-tråden
PeterÄlvsjö skrev:
> Behöver ett tips för fulmek.
> Sadelstolpen sjunker trots att jag spänner
> klämmen så hårt det går (Scott Scale 950).
> Funderar på att borra ett litet hål i
> sadelstolpen och dra in en skruv som hindrar
> stolpen från att sjunka.
> Bra eller dålig idé?
> Finns bättre lösning?

Monteringspasta? Tandkräm med slipmedel i kan funka som fulhack.

Dagens fulmek-tråden
Rattnalle skrev:
> PeterÄlvsjö skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Behöver ett tips för fulmek.
> > Sadelstolpen sjunker trots att jag spänner
> > klämmen så hårt det går (Scott Scale 950).
> > Funderar på att borra ett litet hål i
> > sadelstolpen och dra in en skruv som hindrar
> > stolpen från att sjunka.
> > Bra eller dålig idé?
> > Finns bättre lösning?
>
> Monteringspasta? Tandkräm med slipmedel i kan
> funka som fulhack.

Du kan även sätta en klämma på stolpen ovanför ramen. Lite som en slaglängdsbegränsare till reverbstolparna.
Det måste vara bättre än att borra iaf!

Tillbaka
Topp