Jag har länge stört mig på att ha cykeldatorn på styrstammen på tempocykeln. Dels för att den är så långt bak att den är svår att se i tempoställning (den är då ca 25 cm bakom ögonen!), dels för att den ger mer frontyta på en av få platser på en tempocykel där det faktiskt kan spela en mätbar roll.
Jag hade funderat på att köpa en av de olika framflyttningsfästena som finns (t ex SRAM Quickview och liknande), men efter att ha mätt så konstaterade jag att ingen av de som finns på marknaden passar på min cykel. Antingen får de inte själva plats eller så får inte datorn plats när väl fästet sitter där det ska.
Så jag skred till verket och gjorde en DIY-lösning för att få till en bättre position. Jag köpte rörmuffar i vinyl och rejäla buntband. Röret stoppade jag i kokande vatten för att kunna forma om till ett mer ovalt tvärsnitt, för att passa ihop med tempopinnarnas mindre diameter. Vinylplast blir mjukt och formbart vid strax under vattnets kokpunkt, men återfår sin styvhet inom några sekunder när den avlägsnas från vattenbadet.
Sen filade jag till spår i ändarna så att röret skulle kunna kilas fast i mellanrummet mellan tempopinnarna, och även låsa det i rotationsled runt rörets längdaxel. Därefter drog jag två rejäla buntband genom röret, runt tempopinnarna för att hålla det på plats.
Sitter som berget och på precis rätt plats.
Flyttade dit Garmin-fästet och har nu en mycket smidigare lösning. Jag ska bara dra runt lite svart eltejp så att det inte ser lika DIY:igt ut.
Totalkostnad ca 30 kr, typ.
Här är två bilder: