Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Mina barfotaskor av mesh klarade inte av mina spretiga tår, meshen gick i tusen bitar. Fick nya lite kraftigare på garantin. Mycket bra skött av leverantören. Fem tummar av fem för det! Vad gör man då med de trasiga? Man tar tex cykelslang och kontaktlim och bygger en halvgalosch på framändan. Fruktansvärt fult mekat och perfekt för denna tråd. Får se om de håller ihop när man springer :-)

Fulmekdeluxe.jpg

Dagens fulmek-tråden
Paketet från Tyskland med den nya bakväxeln är på villovägar. Vad gör man inte för att klämma ut lite cykling i shorts innan kylan tar greppet?

Vackert, not. Fungerar; några växlar i alla fall. = det blev cykling i helgen.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    58.8 KB · Besök: 88
Dagens fulmek-tråden
Rikard85 skrev:
-------------------------------------------------------
> Paketet från Tyskland med den nya bakväxeln är
> på villovägar. Vad gör man inte för att
> klämma ut lite cykling i shorts innan kylan tar
> greppet?
>
> Vackert, not. Fungerar; några växlar i alla
> fall. = det blev cykling i helgen.

Kanske den fulaste fulmek jag sett, snyggt!

EDIT: Ojoj, hur kunde jag felstava med "felmek" i denna tråd...

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Rikard85 skrev:
> greppet?
>

Nu kan tråden stängas.

Dagens fulmek-tråden
me.I.am skrev:
> Rikard85 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Paketet från Tyskland med den nya bakväxeln
> är
> > på villovägar. Vad gör man inte för att
> > klämma ut lite cykling i shorts innan kylan
> tar
> > greppet?
> >
> > Vackert, not. Fungerar; några växlar i alla
> > fall. = det blev cykling i helgen.
>
> Kanske den fulaste felmek jag sett, snyggt!

+1!

Nu snackar vi cyklingsabstinens!

Dagens fulmek-tråden
Stewart skrev:
> Hål i mina fin-skor..
>
>
> kladdade på epoxy och kolfiber
>
>
> håller hur bra som helst
>

Tjusigt. Har sett nåt liknande i Chrobins Obree-tråd. Sko och pedal i ett. Fast i mitt fall ovan hade det nog blivit lite väl mycket maracas och kastanjetter att springa med kolfiber runt tårna.

Dagens fulmek-tråden
Rikard85 skrev:
> greppet?
>

Helt underbart!
Är metallen en hållare till en stänkskärm? Vad är den vita runda plastbiten för nått?

Dagens fulmek-tråden
Jenny W skrev:
> Rikard85 skrev:
> -----
> > Paketet från Tyskland med den nya bakväxeln
> är
> > på villovägar. Vad gör man inte för att
> > klämma ut lite cykling i shorts innan kylan
> tar
> > greppet?
> >
> > Vackert, not. Fungerar; några växlar i alla
> > fall. = det blev cykling i helgen.
>
>
> Helt underbart!
> Är metallen en hållare till en stänkskärm? Vad
> är den vita runda plastbiten för nått?

Kanske jag tar hem fulmek of the year 2014?! :-)

Metallen är ett bygg-vinkel-beslag som jag av-vinklade :-) Sitter ett på varje sida om plastbiten/kedjehjulet. Plastbiten är något som låg och skrotade i förrådet. Oklart var den egentligen hör hemma. Fulmeket fungerade faktiskt över förväntan med tanke på hur risigt det såg ut på bilden. Det är ju bara en kedja som ska spännas. Har nu fått tag på mitt paket med växeln så detta fulmeket är snart ett minne blott...

Rikard

Dagens fulmek-tråden
Var tvungen att justera mönstret lite för att däcket skulle gå fritt ;) Blev lite väl lite frigång och om denna kombo kommer att användas överhuvudtaget så blir det endast på "tävlingar" vid torrt väglag.

Bilagor

• rensat.jpg
    rensat.jpg
    124.3 KB · Besök: 94
  • rensat2.jpg
    rensat2.jpg
    103.2 KB · Besök: 86
Dagens fulmek-tråden
Det går ganska lätt att pressa hjulet med handen så att däcket går emot ramen, så detta blir nog ingen succe. Kanske om man sitter ner hela tiden ;)

Dagens fulmek-tråden
20140118_160706.jpg
Tja!

Här är min cykellampa på villovägar. Tillsammans med 4 gummisnoddar och en träpinne skickade den min snöslunga från 1983 rakt in i 2010-talet!
Tänk er, led-belysning är ju aphett i snöslungebranschen snart! :-)

20140118_160706.jpg

Bilagor

• 20140118_163146.jpg
    20140118_163146.jpg
    72.5 KB · Besök: 88
Dagens fulmek-tråden
bmos skrev:
> Tja!
>
> Här är min cykellampa på villovägar.
> Tillsammans med 4 gummisnoddar och en träpinne
> skickade den min snöslunga från 1983 rakt in i
> 2010-talet!
> Tänk er, led-belysning är ju aphett i
> snöslungebranschen snart! :-)
>
>
Klurigt, tumme upp. Du kanske skall ha den på hjälmen för flexiblare arbetsbelysning. Hjälm när man kör snöslunga måste ju vara det nya svarta.

Dagens fulmek-tråden
Lyckades få SPD på en gammal monark. Slaktade 2 pedaler och förde över delar så att gängorna passar i det gamla vevpartiet. Blev lite ont om plats så lyckades bara få en mutter som låser ihop lagren. Ska kleta i lite locktite och hoppas på det bästa.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    43.7 KB · Besök: 93
Dagens fulmek-tråden
Dagens (eller rättare sagt senaste kvällarnas) fulmek RR som jag måste erkänna att jag blev rätt nöjd med.

Det hela började med en avbruten skruv till baklänkaget:
bad_screw.jpg

Den avbrutna delen var minst sagt jobbig att få ut, fick till slut lämna in den så fixades det på bikeitaly i Lund. Utöver att skruven är av så sabbades delar av gängorna där den avbrutna delen har härjat runt, men det fanns gott om frisk gänga bakom. Det verkar knepigt att få tag på en ny skruv och så ville jag ha en lite längre skruv som greppar ordentligt i de friska gängorna och som alla vet så är själv bäste dräng.

För att krångla till det lite till så har standard-M8an en gängstigning på 1,25mm per varv, min skruv är fingängad, dvs 1 mm gängstigning per varv. Båda dessa skruvar har ju dock samma utgångsmaterial. Fick fatt på en M8 med en lång ogängad del på jobbet. Denna gängade jag om och sågade av till lämplig längd, kan meddela att det var ett jävla slit. Fick ca 1/8 varv, sedan backa och sedan 1/8 till repeterat n ggr. Detta trots smörjning med Rocol skärolja. Hade ju varit lite lättare om jag hade haft skruvstädet fastskruvat, men då jag inte vill skruva fast det i köksbordet så fick jag hålla det med fötterna :)
Photo2014-01-18235058.jpg

För att få till den fina brickan som trycker mot innerringen av lagret sågade jag av den gamla skruven och borrade upp den så att den fick ett frigångshål (bilden i sågat men oborrat skick):
Photo2014-01-19003134.jpg

Färdig skruv och bricka som behövde lite finputs med smärgelduk:
Photo2014-01-19005121.jpg

Sedan skruven och brickan på plats efter lyckat fulmek (vänligen bortse från skickat på min kedja):
good_screw.jpg

Dagens fulmek-tråden
me.I.am skrev:
> Snyggt gjort, men det där gränsar väl till
> finmek och i så fall OT? :)

Instämmer till fullo :)

Dagens fulmek-tråden
Kallt nu och 600 kr för ett par Bar mitts kändes lite svettigt, så jag tog ett par paddel-mitts i neopren och gjorde några hål i. Funkar bra! Inte så mycket fulare än det fula originalet heller om jag får säga det själv.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    52.3 KB · Besök: 84
Dagens fulmek-tråden
Lejon skrev:
> Fliken: jag ser bilden både i min telefon och
> läsplatta.

Ok. Sorry för det men jag ser ingen bild. Har ajFån.

Edit;

Ahmehvafan. Nu kom bilden. Jag tar tillbaka allt och hävdar bestämt motsatsen. Det HAR hänt.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Mycketvillhamer skrev:
> Hade ju varit lite lättare om jag hade
> haft skruvstädet fastskruvat, men då jag inte
> vill skruva fast det i köksbordet så fick jag
> hålla det med fötterna :)
>
>

Imponerande (och lite konstigt), att du har ett så fint skruvstycke men ingenstans att dra fast det ;-)

Dagens fulmek-tråden
slimm skrev:

>
> Imponerande (och lite konstigt), att du har ett
> så fint skruvstycke men ingenstans att dra fast
> det ;-)

+1 Är det ett Matador skruvstycke?

Dagens fulmek-tråden
Hasse#7 skrev:
> slimm skrev:
> -----
>
> >
> > Imponerande (och lite konstigt), att du har ett
> > så fint skruvstycke men ingenstans att dra
> fast
> > det ;-)
>
> +1 Är det ett Matador skruvstycke?

Vet ej, det är Biltemas stycke för 499:-
http://biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Bankskruvstycke/Skruvstycke-12040/

Dagens fulmek-tråden
Kung_Gustaf skrev:
> Hihi och pöjkarna som trodde att dom var
> verktygskungar :-D

DEt skrattet kan jag lätt bjuda på. Ganska skojigt faktiskt. Som att ha vinprovning med nån som säger sig vara vinkännare, helst dryg, numrera glasen och ha samma vin i alla glas.

Dagens fulmek-tråden
Biltema har mycket skit gjort av mjukost. Men än så länge har allt jag köpt ur deras dyrare serier varit riktigt bra. Verktygen ur serien med 10 års garanti, t ex 3-15 Nm momentnyckeln, hylsnyckelsats, insexkit osv känns riktigt gedigna.

Dagens fulmek-tråden
Japan var härligt. Trafiken på vägarna förvånande lugn, landskapet vackert och allting väldigt civiliserat. Dock är "cykelvägarna" (när de finns) som hemma; ev hinder placeras i vägen, inte bredvid den. Vilket fick till följd av att jag på cykelvägen bredvid en ganska ringa trafikerad väg (lärdom : helt onödigt) lyckades köra förbi en lyktstolpe (vadderad dock, faktiskt, uppenbarligen inte första cyklist den mött) placerad mitt i filen. Dock lyckades min Vaude-väska inte med detta, utan den stannde vid lyktstolpen och tog halva fästet med sig.

Vad gör man? Vi var ute på en vacker ö (Shikoku) förmodligen långt från närmaste leverantör av tyska cykeltillbehör. Och eftersom vi bara "skulle cykla litegranna" (vet ju hur det slutar) var inte reservhandtag med. Superlim (alltid i väskan) höll en kvart ungefär - spännet hade gått av på mitten och det gjorde limfogen sen också. Lösning : Slå in det trasiga spännet i "avancerat kompositmaterial" - ett stödförband bestående av cellulosafiber (meka-trasa) dränkt i specialplast (en bra bit av sagda superlim). Förvånande hårt och hållbart.

PB121063.JPG

P1264910.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp