Dagens (eller rättare sagt senaste kvällarnas) fulmek RR som jag måste erkänna att jag blev rätt nöjd med.
Det hela började med en avbruten skruv till baklänkaget:
Den avbrutna delen var minst sagt jobbig att få ut, fick till slut lämna in den så fixades det på bikeitaly i Lund. Utöver att skruven är av så sabbades delar av gängorna där den avbrutna delen har härjat runt, men det fanns gott om frisk gänga bakom. Det verkar knepigt att få tag på en ny skruv och så ville jag ha en lite längre skruv som greppar ordentligt i de friska gängorna och som alla vet så är själv bäste dräng.
För att krångla till det lite till så har standard-M8an en gängstigning på 1,25mm per varv, min skruv är fingängad, dvs 1 mm gängstigning per varv. Båda dessa skruvar har ju dock samma utgångsmaterial. Fick fatt på en M8 med en lång ogängad del på jobbet. Denna gängade jag om och sågade av till lämplig längd, kan meddela att det var ett jävla slit. Fick ca 1/8 varv, sedan backa och sedan 1/8 till repeterat n ggr. Detta trots smörjning med Rocol skärolja. Hade ju varit lite lättare om jag hade haft skruvstädet fastskruvat, men då jag inte vill skruva fast det i köksbordet så fick jag hålla det med fötterna :)
För att få till den fina brickan som trycker mot innerringen av lagret sågade jag av den gamla skruven och borrade upp den så att den fick ett frigångshål (bilden i sågat men oborrat skick):
Färdig skruv och bricka som behövde lite finputs med smärgelduk:
Sedan skruven och brickan på plats efter lyckat fulmek (vänligen bortse från skickat på min kedja):