Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Min gamle far står för det här bidraget:
IMG_13611.JPG

En stump växelvajer återanvänd som okvajer för ett par cantibromsar.

Måste nog prata med gubben om det där....

Dagens fulmek-tråden
Gjorde en halvklantig OTB på dagens tur. Ingen fart in i en stubbe/sten,lade mig snällt på sidan. Reste mig upp o kollade grejorna och såg lite skrapmärken på stenen där jag landade...
En snabbkoll av ram och styre visade snabbt att jag hade brutit av bromshandtaget i kolfiber :/
Men det är inget som stoppar en glad skåning!
Några buntband, en insexnyckel ifrån ett multiverktyg och lite silvertejp (såklart!) var ett lyckat recept på hur man fixade biffen.
11053285_1558919924397508_2513856668299557533_o.jpg

11054279_10153341847459415_2492803617460620164_n.jpg

Det höll bra för de resterande 25km med några fina DH slingor och annat nedförsåk.
Whoop whoop

Dagens fulmek-tråden
Om sadelstolpsklämman spontan går av under vinterförvaringen och man har krånglig dimension på ramen får man lösa på annat sätt.

Rostfri slangklämma i lämplig dimension verkar funka bra.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    64.5 KB · Besök: 97
Dagens fulmek-tråden
Hållit på och härjat med att försöka få till vettiga reglage till landsvägsstyre och TRP Hylex-bromsar.
Slutade med moddade deorereglage. Växlar bra från både hoods-position och bock-position. Inte så fult som fruktat heller om jag får säga det själv.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    42.2 KB · Besök: 106
  • image.jpg
    image.jpg
    51.9 KB · Besök: 103
  • image.jpg
    image.jpg
    50.4 KB · Besök: 115
Dagens fulmek-tråden
Lejon skrev:
-------------------------------------------------------
> Hållit på och härjat med att försöka få till
> vettiga reglage till landsvägsstyre och TRP
> Hylex-bromsar.

Snyggt arbete med att få växelreglaget på plats.

Men varför har du det styret? Jag trodde att fördelen med dessa utsvängda bockstyren var att man fick en så mycket bättre hävarm vilket bara behövs på en mtb. På landsväg så kan du väl bocken aldrig ge aerodynamiska fördelar då den är så bred?

Dagens fulmek-tråden
silverman834 skrev:
> Lejon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hållit på och härjat med att försöka få
> till
> > vettiga reglage till landsvägsstyre och TRP
> > Hylex-bromsar.
>
> Snyggt arbete med att få växelreglaget på
> plats.
>
> Men varför har du det styret? Jag trodde att
> fördelen med dessa utsvängda bockstyren var att
> man fick en så mycket bättre hävarm vilket bara
> behövs på en mtb. På landsväg så kan du väl
> bocken aldrig ge aerodynamiska fördelar då den
> är så bred?
Tanken är att ha den blandat till crossande och grusväg. Styret ger många fler positioner än ett rakt styre. Rakt styre går dessutom helt bort då jag tänkt att tävla lite cx (läser man regelboken borde ett sånt styre troligen funka som jag tolkar det). Åsså är det ju år 2015!

Dagens fulmek-tråden
åberg skrev:
> Det där gröna, är det strumpbyxor?
>
>
> Det är lätt att riva sig på slangklämmor men
> i övrigt verkar det klockrent.

Jupp, det är strumpbyxor av en väldigt stor och rymlig model.
Har en tanke på att addera några varv eltejp till lösningen för att minska risken för rivsår på insidan av benet

Dagens fulmek-tråden
flight skrev:
> åberg skrev:
> -----
> > Det där gröna, är det strumpbyxor?
> >
> >
> > Det är lätt att riva sig på slangklämmor
> men
> > i övrigt verkar det klockrent.
>
>
> Jupp, det är strumpbyxor av en väldigt stor och
> rymlig model.
> Har en tanke på att addera några varv eltejp
> till lösningen för att minska risken för
> rivsår på insidan av benet

Eltejp är rätt tunnt. Jag hade jag nog kompletterat med ett lager slang under eltejpen.

Dagens fulmek-tråden
Behövde byta lager i baknavet men jag saknade lageravdragare. Försökte först att med våld att slå ut lagret bakvägen men det satt såpass hårt att det inte ville lossna. Lösningen blev en hemmasnickrad lageravdragare gjord av det jag hittade.

En karosseribricka filades för att kunna stoppas....
DSC_0683.JPG

in i lagret. Den bruna geggan torkades ur på slutet och ersattes med lite ny och ren olja.
DSC_0684.JPG

Från andra sidan.
DSC_0686.JPG

I med en skruv från andra hållet, en vevlageravdragare fick agera mothåll tillsammans med ett gäng brickor (för kort gänga på skruven) och en mutter. Lite fett på gängan innan gjorde det mer lättskruvat.
DSC_0688.JPG

Från sidan med insex nyckel instucken och skiftnyckel påhängd.
DSC_0691.JPG

Sådär, skiten är loss.
DSC_0696.JPG

Ersattes med ett SKF lager i hopp om att kvaliteten är bättre.

Dagens fulmek-tråden
Jag hade lite otur när jag tänkte och körde iväg med min hexlock-axel liggandes på taket...
Jag hittade den i överkört dock i en korsning. Änden med justeringen för förspänningen var skev och det var lite jack i den efter grus + ANNAT.

Jag skruvade isär den och pressade förspänningsjusteringen på plats, slipade ner alla grader och gjorde rent från grus.

Lite nytt m-prep fett och sen var den som ny (typ...)

(om nån vet var man kan beställa en ny med rimlig leveranstid är jag tacksam för tips)

Bilagor

• IMG_20150321_161108.jpg
    IMG_20150321_161108.jpg
    101.4 KB · Besök: 96
  • IMG_20150321_171519.jpg
    IMG_20150321_171519.jpg
    68.5 KB · Besök: 90
Dagens fulmek-tråden
rouster skrev:
> Hittade detta härliga fulmek med plastic padding
> på pappas pendelhoj. "den glappade loss annars"
>
>
>
Plastc Padding är lika bra som det luktar.
Jag fullagade en skorsten för 20 år sen med PP, det var dyrt men funkar fortfarande :-)

Dagens fulmek-tråden
Har intern vajerdragning på hojen vilket ofta medför rassel och oljud från ramen när man kör över tex rotmattor etc. Kom idag på en ev lösning som skulle kunna funka.

Kablarna är heldragna på min hoj, under bb.t så kan man låsa fast dem men uppe vid styrhuvudet så går de rakt in i ramen utan nån slags låsning vilket medför att de ofta inte är spända i röret utan ligger och slår.

För att få dem spända tog jag helt enkelt några buntband i rätt storlek, klippte av dem så att de bara var ca 1-2 cm långa med själva låshuvudet kvar, det agerar stopp så inte hela härligheten dras med in i ramen. Samtidigt som jag spänner upp kabeln så trycker man in buntbandet så långt det går, mellan kabeln och själva kabelgenomföringen. Har man rätt storlek på den så kommer den låsa kabeln i det spända läget= inget som ligger och slår mot ramens insida. Verkar funka prima såhär efteråt men ska testas i skogen också.

Bilagor

• DSC_0197.JPG
    DSC_0197.JPG
    59.3 KB · Besök: 89
Dagens fulmek-tråden
Billigaste malletspedalerna som är i plast och utan pins, ska sitta på en vardagshoj och vill kunna ha vanliga skor ibland utan att halka omkring!

6 hål, i med 6 skruv och nyp av skalle och spets! Funkar prima :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    60.3 KB · Besök: 107
Dagens fulmek-tråden
perzzon skrev:
> Be warned
> "Vanliga" skor dör döden av metallpins.
> Kanske extra sanbbt av avbitna skuvskallar.

Tackar hjärtligt för tipset, får se till att inte ha på mig mina finaste J´s när jag skiddar omkring på fixien då! :D

Dagens fulmek-tråden
Myggorna och jag fältmekade en kedjespännare och alternativ upphängning av bakväxeln. Rasslade en del men funkade ok när jag fått känslan för hur löst jag skulle spänna upp innerslangen.

Bilagor

• 20150524_203000.jpg
    20150524_203000.jpg
    60.7 KB · Besök: 98
Dagens fulmek-tråden
mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
> Menar du på allvar att du cyklade med detdär!?

Visst, jag hade 5-6 km hem och tröttnade på gå och sparka mig fram efter första kilometern. Det funkade inte att bara ha kedjan hängande så jag fick hitta på något sätt att spänna/styra den.

Dagens fulmek-tråden
Dudster skrev:
> Myggorna och jag fältmekade en kedjespännare och
> alternativ upphängning av bakväxeln. Rasslade en
> del men funkade ok när jag fått känslan för
> hur löst jag skulle spänna upp innerslangen.

Helt klart 100 av 100 på att tänka utanför lådan. Imponerande.

Dagens fulmek-tråden
Bech skrev:
> Varför inte kapa kedjan?

Då hade ju slangen inte gjort nån nytta!

Dagens fulmek-tråden
frause skrev:
> Bech skrev:
> -----
> > Varför inte kapa kedjan?
>
> Då hade ju slangen inte gjort nån nytta!

Exakt! ;-)

Jag var inne på det men var lite osäker på hur det skulle bli med kedjesträckning när det fjädrar bak. Kedjan har kedjelås så det blev inte så stor operation att få ut den ur växeln.

Dagens fulmek-tråden
Det exploderade mer än vanligt i dom nedre delarna av ramverket när jag passerade över ett mindre farthinder ett par hundra meter från jobbet idag. Sedan närmade jag mig (enligt vissa åskådare fanns i detta någon form av slående likhet med luftskeppet Hindenburg, vilket jag dock förnekar med bestämdhet) marken i samma takt som jag närmade mig destinationen...

Så här skall inte en normal pendlarhoj se ut efter en normal pendling till jobbet, böjd värre än verben i skolan. Jag ger den en tvåa (så gammal är jag) och en lapp med hem till föräldrarna.

Generalknas.jpg

Trodde först att jag kört av själva ramen, men turligt nog var det bara spännstaget som tackat för pastejen, dragit ner rullgardinen och gått hem till sig, eller i alla fall tvärt av. Måste vara dålig kvalitet eller ett rent konstruktionsfel, då jag inte bara är i mina bästa år utan dessutom precis lagom tjock! Och ganska ofta inte alls har så tunga saker på flaket.

Trasigt.jpg

Nackdelen med att vara kontorsarbetare är att det inte finns någon svets till hands på jobbet. Inte ens när man verkligen behöver en, så det fick bli en Riktig Fulmek av den absolut värsta sorten istället. Därav trådvalet.

Fulmek1.jpg

En stump kätting, skruv och lite enkla handverktyg hade jag som tur var i gömmorna.

Fulmek2.jpg

Rak nog efter lite manuell rätning och fullagning. Betydligt rappare att cykla på! Magiskt!

Rakare.jpg

Kättingen är dock i klenaste laget, och spänd som en pianosträng (tvåstrukna D#, om mitt gehör är något att ha), så för att slippa få fotknölarna misshandlade eller tvärstopp om den skulle få för sig att gå tvärt av så säkrade jag upp den med några buntband. Det har ju också fördelen att ge pendlarhojjen den där härliga "pundarpimpade" känslan som man ju gärna eftersträvar!

Pundarpimp.jpg

Jag inser nu varför hojjen har känts lite svampigare än vanligt i ramen och lite tröttare på långdistanser på sistone! Kanske behöver jag inte HTFU så mycket som jag trodde, trots allt...

Funderar på att ersätta staget med ett plattjärn istället, det tar huvudsakligen upp dragkrafter, och utan brottanvisningarna från sammanpressningen av röret borde jag då kunna gå ner lite i tvärsnittsarea och spara ett par gram, så det går fortare att cykla sedan! Eller sätta dit en vantskruv, så det går att förspänna ramen olika mycket beroende på last och underlag... T.ex. om man tar asfaltvägen till jobbet, eller NICK-spåret med en trasig tvättmaskin på flaket till återvinningscentralen... Det vore ganska sexigt!? Men det får bli i en annan tråd i så fall! :-)

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Var ute en sväng och njöt av förmiddagssolen såhär på midsommardagen och hann precis knäppa en bild för att heckla alla bakfulla midsommarfirare innan jag skulle skäppa ut lite luft i framdäcket... Och fick med mig hela ventilinsatsen när jag skulle skruva bort ventilhatten och hade ingen pump med mig då den gett upp...

Det blev att konka med mig cykeln till en mack en bit bort för att där upptäckta baksidan med att ha racerventil då pumpen där såklart bara funkar med schraderventiler.

Så, med lite hjälp av en yxa som jag lånade av en vänlig herre på macken (jag visste att jag var räddad när en äldre man dök upp och lastade ur jeerpdunkar ur sin gamla volvo) tillverkade jag en adapter av en ventilhatt, kunde pumpa mitt däck och cykla vidare!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    91 KB · Besök: 95
  • image.jpg
    image.jpg
    177.8 KB · Besök: 106
Dagens fulmek-tråden
Lejon skrev:
> silverman834 skrev:
> -----
> > Lejon skrev:
> > /.../
> > Men varför har du det styret?
> > /.../

> Tanken är att ha den blandat till crossande och
> grusväg. Styret ger många fler positioner än
> ett rakt styre. Rakt styre går dessutom helt bort
> då jag tänkt att tävla lite cx (läser man
> regelboken borde ett sånt styre troligen funka
> som jag tolkar det). Åsså är det ju år 2015!

Tror det är maxbredd på 50 cm i ytterkant för CX-styren... rätta mig om jag har fel.

Dagens fulmek-tråden
DarthVidar skrev:
> Var ute en sväng och njöt av förmiddagssolen
> såhär på midsommardagen och hann precis knäppa
> en bild för att heckla alla bakfulla
> midsommarfirare innan jag skulle skäppa ut lite
> luft i framdäcket... Och fick med mig hela
> ventilinsatsen när jag skulle skruva bort
> ventilhatten och hade ingen pump med mig då den
> gett upp...
>
> Det blev att konka med mig cykeln till en mack en
> bit bort för att där upptäckta baksidan med att
> ha racerventil då pumpen där såklart bara
> funkar med schraderventiler.
>
> Så, med lite hjälp av en yxa som jag lånade av
> en vänlig herre på macken (jag visste att jag
> var räddad när en äldre man dök upp och
> lastade ur jeerpdunkar ur sin gamla volvo)
> tillverkade jag en adapter av en ventilhatt, kunde
> pumpa mitt däck och cykla vidare!

Bra tips! Kanske lika bra att skära av toppen på ena ventilhatten direkt.

Tillbaka
Topp