Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
I början av 2015 köpte jag ett par Five Ten Impact vxi clipless från bike-mailorder. Efter en säsong så hade delar av sulan lossnat och sömmarna på spännet hade släppt så jag reklamerade och fick ett par nya skor och fick dessutom behålla de gamla så de har legat och mognat i källarförrådet sedan dess.

När jag gick igenom prylar inför säsongen så kunde jag konstatera att mina gamla DH skor som egentligen passerat sitt bäst före datum för flera säsonger sedan nu var bortom all räddning och att jag behövde ett par nya skor för plattisar.

Då kom jag och tänka på skorna som jag reklamerade och började fundera på om man inte kunde fulmecka dem så att de funkar med plattisar istället för SPD.

Såhär såg skorna ut från början
P1020677.JPG

Limmade på en bit 0,5mm tjock aluminiumplåt för att täcka hålen och få lite mer styrka i området kring hålen
P1020678.JPG

Karvade ut två lagom stora bitar sula från mina kasserade DH skor. Operationen gjordes med en mattkniv och resulterade i en omfattande åtgång av plåster.
P1020679.JPG

Bitarna fastlimmande...
P1020681.JPG

...och "fogade"
P1020682.JPG

Innan jag limmade så fick såg skorna en omgång i tvättmaskinen också för att bli av med lite otrevlig lukt.

Slutresultatet blev såhär.
P1020683.JPG

Får se om det håller ihop men än så länge är jag nöjd med resultatet :)

Dagens fulmek-tråden
Provar en lösning på ett omdiskuterat problem: Svettdropp på insidan av glasögonen. Har provat Halo pannband, vilket fördröjde problemet med någon halvtimme men sen var det samma problem. Har provat keps men tycker det är obekvämt. Annars tror jag på tanken med en skärm som kan fånga upp droppar eller leda ut dem framför glasögonen.
Det jag gjort är att limma ihop en avklippt del av kepsen med en avklippt del av ett Halo-band. På dessa har jag sedan limmat hjälmens foder (också avklippt) för att kunna plocka bort och tvätta. Återstår att se om det funkar!

Bilagor

• Collage 2017-01-27 13_34_04.jpg
    Collage 2017-01-27 13_34_04.jpg
    164.1 KB · Besök: 64
Dagens fulmek-tråden
AddeKvark sa:
Provar en lösning på ett omdiskuterat problem: Svettdropp på insidan av glasögonen. Har provat Halo pannband, vilket fördröjde problemet med någon halvtimme men sen var det samma problem.
Finns ju Rain Gutr, en "hängränna" i form av ett pannband. Rätt billiga från Leto sport.

Dagens fulmek-tråden
AddeKvark sa:
Provar en lösning på ett omdiskuterat problem: Svettdropp på insidan av glasögonen. Har provat Halo pannband, vilket fördröjde problemet med någon halvtimme men sen var det samma problem. Har provat keps men tycker det är obekvämt. Annars tror jag på tanken med en skärm som kan fånga upp droppar eller leda ut dem framför glasögonen.
Det jag gjort är att limma ihop en avklippt del av kepsen med en avklippt del av ett Halo-band. På dessa har jag sedan limmat hjälmens foder (också avklippt) för att kunna plocka bort och tvätta. Återstår att se om det funkar!
Testa med trosskydd som svettband finns inget bättre .

Dagens fulmek-tråden
Slangfästet, det som fäster slangen vid vätskeblåsan hade spruckit. Och en inkontinent vattenblåsa är rätt trist på vintern.
Och bara den spruckna delen finns förstås inte som reservdel.
Och hade inte hunnit hem i tid hursomhelst.
Men lite provande avslöjade att Lokas mineralvattenflaskor har en gänga som är tillräckligt lik.

Borrade ett 16 mm hål och skar bort en liten ås på insidan och sen blev det bra.

Bilagor

• IMG_0191.JPG
    IMG_0191.JPG
    243.8 KB · Besök: 56
Dagens fulmek-tråden
dabac sa:
Slangfästet, det som fäster slangen vid vätskeblåsan hade spruckit. Och en inkontinent vattenblåsa är rätt trist på vintern.
Och bara den spruckna delen finns förstås inte som reservdel.
Och hade inte hunnit hem i tid hursomhelst.
Men lite provande avslöjade att Lokas mineralvattenflaskor har en gänga som är tillräckligt lik.

Borrade ett 16 mm hål och skar bort en liten ås på insidan och sen blev det bra.

Snyggt!

Dagens fulmek-tråden
Det här måste ju vara rätt ställe att be om råd.
Mina relativt nya löparskor har spruckit i sulan. Det är foamen i mellansulan som behöver limmas och det verkar vara fel material för att använda superlim. Superlimmet fäster inte i foamen. Vilken typ av lim behöver jag för att det ska hålla?

Dagens fulmek-tråden
AddeKvark sa:
Provar en lösning på ett omdiskuterat problem: Svettdropp på insidan av glasögonen. Har provat ...
... Återstår att se om det funkar!

Om det visar sig INTE fungera: Biltemas "rain repellent" (som jag köpte till mitt MC-visir) fungerar mkt bra även på mina MTB-glasögon så att eventuella regn- och/eller svettdroppar rinner bort. Ja, och så immar de mindre också.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spolarvatska-och-Glykol/Rain-Repellent-2000031773/

Dagens fulmek-tråden
mickef sa:
AddeKvark sa:
Provar en lösning på ett omdiskuterat problem: Svettdropp på insidan av glasögonen. Har provat ...

Om det visar sig INTE fungera: Biltemas "rain repellent" (som jag köpte till mitt MC-visir) fungerar mkt bra även på mina MTB-glasögon så att eventuella regn- och/eller svettdroppar rinner bort. Ja, och så immar de mindre också.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spolarvatska-och-Glykol/Rain-Repellent-2000031773/
Den där har jag behandlat alla fönster i lägenheten med också. De behöver putsas avsevärt mer sällan numera :)

Dagens fulmek-tråden
Supersonic sa:
Mina relativt nya löparskor har spruckit i sulan. Det är foamen i mellansulan som behöver limmas och det verkar vara fel material för att använda superlim. Superlimmet fäster inte i foamen. Vilken typ av lim behöver jag för att det ska hålla?

Liquisole kanske?

Dagens fulmek-tråden
Supersonic sa:
Liquisole?

Dagens fulmek-tråden
NickPick sa:
Supersonic sa:

Liquisole kanske?

+1 Världens bästa lim, jag lagar revor i Goretexkläder, ryggsäckar, handskar, skor och luftmadrasser med liquisole. Det enda dåliga med limmet är att öppnad tub gärna torkar av sig själv, lägg tuben i en liten fryspåse med klämma och stoppa den i fysen så är chansen större att det finns mjukt lim kvar nästa gång du ska ha det.

Dagens fulmek-tråden
Octagon sa:
NickPick sa:
Supersonic sa:

Liquisole kanske?

+1 Världens bästa lim, jag lagar revor i Goretexkläder, ryggsäckar, handskar, skor och luftmadrasser med liquisole. Det enda dåliga med limmet är att öppnad tub gärna torkar av sig själv, lägg tuben i en liten fryspåse med klämma och stoppa den i fysen så är chansen större att det finns mjukt lim kvar nästa gång du ska ha det.

Biltema har en billigare variant: Gummilagning
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Gummilagning-2000019046/
Jag tycker den fungerar lika bra. Sen spelar inte priset någon roll om det gäller ett par skor, men jag har den till allt möjligt.

Dagens fulmek-tråden
Rattnalle sa:
mickef sa:
AddeKvark sa:

Den där har jag behandlat alla fönster i lägenheten med också. De behöver putsas avsevärt mer sällan numera :)
Det om något borde väl klassas som fulmek? :)

Dagens fulmek-tråden
xyz-saft sa:
Rattnalle sa:
mickef sa:
AddeKvark sa:

Det om något borde väl klassas som fulmek? :)
Det gör det nog, ja :)

Ett extremt effektivt sådant.

Tycker för övrigt att Biltemas vattenavvisare är precis lika effektiv och hållbar som den betydligt dyrare Aquapel när jag jämfört båda på bilens vindruta. Biltemas största nackdel är att den luktar rätt giftigt när man lägger på den..

Dagens fulmek-tråden
Hittade en slang där ventilgängan gnagt hål i gummit när den legat i ryggsäcken. Har nu preppat gängan med en gummisnodd och skruvat ned låsmuttern nära botten.

/Örjan

DSC_0500.JPG

Dagens fulmek-tråden
Haft slangen ett drygt halvår i en neoprenpåse i ryggan. Misstänker att den kommit i kläm på nåt sätt. Det lilla hålet tejpades i fält med Gorillatejp. Fick sätta i slangen i bakdäcket efter ha kört på nåt vasst och TL-vätskan inte fixat att täta. Tyckte hålet i däcket såg rätt litet ut men Joes Eco Sealant klarade inte det (kanske satt det nån liten träflisa kvar i hålet). Kom i alla fall hem.

qma sa:
Den slangen hade skumpat runt ett tag va? :)
Schysst fulmek. Gummisnodd är ju alltid bra att ha med ändå.

Dagens fulmek-tråden
IKEAs Sladda frampakethållare fick jag på plats efter en hel del fulmekande.

Bilagor

• IMG_0360.JPG
    IMG_0360.JPG
    246.8 KB · Besök: 65
  • IMG_0359.JPG
    IMG_0359.JPG
    214.4 KB · Besök: 67
Dagens fulmek-tråden
Egentligen gårdagens fulmek. Jag har tydligen lyckats böja min kedjespännare. Så för att hålla cykeln igång blev det till att konvertera till 1x7, men då vart det ju bara det här med reglage...

20170409_210438.jpg

20170409_210424.jpg

Varken snyggt eller originellt men det funkar (nått sånär, kassetten visade sig vara i sämre skick än väntat).

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Fick en skruv i fel färg, men ingen bricka till den när jag köpte ultegrapedaler med nya cleats här på köp och säljs. En bricka från mtbcleats gör jobbet, hoppas jag.

Bilagor

• 20170512_163727.jpg
    20170512_163727.jpg
    158.7 KB · Besök: 51
Dagens fulmek-tråden
Var ute på tur i maj efter gamla banvallen, inne på det gamla militärområdet. Jag ledde cykeln efter en stig och upp på en kulle som var dagens mål då jag upptäckte en bula på däcket.. Tur som såg detta i tid, slangen började titta fram då däcket spruckit... Denna habrovink gjordes av buntband och eltejp i ryggan samt gammal mc-slang som dumpats i närheten... Hem kom jag iaf. :D

Bilagor

• Habrovinklagning.p_MTB.ByVilzen.jpg
    Habrovinklagning.p_MTB.ByVilzen.jpg
    415.2 KB · Besök: 80
Tillbaka
Topp