Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
vilzen sa:
Var ute på tur i maj efter gamla banvallen, inne på det gamla militärområdet. Jag ledde cykeln efter en stig och upp på en kulle som var dagens mål då jag upptäckte en bula på däcket.. Tur som såg detta i tid, slangen började titta fram då däcket spruckit... Denna habrovink gjordes av buntband och eltejp i ryggan samt gammal mc-slang som dumpats i närheten... Hem kom jag iaf. :D
Hoppas du inte uppfattar mig som otrevlig, men du har ju flera bidrag i samma bild.

Dagens fulmek-tråden
Lejon sa:
vilzen sa:
Var ute på tur i maj efter gamla banvallen, inne på det gamla militärområdet. Jag ledde cykeln efter en stig och upp på en kulle som var dagens mål då jag upptäckte en bula på däcket.. Tur som såg detta i tid, slangen började titta fram då däcket spruckit... Denna habrovink gjordes av buntband och eltejp i ryggan samt gammal mc-slang som dumpats i närheten... Hem kom jag iaf. :D
Hoppas du inte uppfattar mig som otrevlig, men du har ju flera bidrag i samma bild.
+1

Dagens fulmek-tråden
Den här sadeln tycker jag är rätt bra, men sitter man statiskt länge på transportsträckor så uppstår en mycket obehaglig smärta, ni-vet-var. Så jag tänkte att den knappast kan bli sämre eller mindre användbar om jag karvar lite i den. Sagt och gjort! Fram med kniv, tång och tejp. Och öl.

DSC02342.jpg

DSC02344.jpg

Gorillatejpningen är inte världens vackraste och jag vet inte om den kommer sitta kvar, men om detta löser problemen så kommer jag nog limma dit nåt vettigare material istället. Tror ändå inte att klistret håller i längden.

Nu provtur!

Edit: En kort provtur senare anar jag viss förbättring, men jag tror också att kanten till urtaget känns. Så jag får nog ta och försöka mjuka till den, och/eller göra urtaget något bredare. Till saken hör att jag tidigare på dan tog en längre tur med en annan (obekväm) sadel och därför redan var lite öm i underredet, så det kanske är dumt att dra slutsatser i nuläget. Någon försämring blev det i alla fall inte:-)

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Lejon sa:
Vilzen: Tilläggas bör att jag verkligen uppskattar kreativiteten på allt!

Förmodar du syftar på min lösning när mitt gamla åk blev ombyggt och fick skivbroms fram.. Elkabel-klammer att hålla i höljet, skruvarna till de gamla bromsarna fick sitta kvar.. Typ, vill inte ha in smuts i gängorna.. Varför köpa dyra proffs grejor i cykelbutiken, denna funka riktigt bra.. Fanns hemma i lådan redan! Ett år sen jag byggd om cykeln med annan gaffel, än det gamla eländet från slutet av 90-talet. :p .. Ser nu att dammskydds-gummit, hade åkt upp.. Upptäcktes senare och puttades ner där den ska vara.. Var ute och cyklade flera timmar nästan varje dag här, då vädret var betydligt stabilare än nu! ..Finlir fanns inte tid till!

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Fult är det nog, men inte cykel:
IMG_0434.JPG

Tandborsten hade gått av i packningen på väg hem från midsommar.
Men två lager krympslang med lim så blev det så bra att det inte känns så bråttom att köpa ny längre.

Hade fått en starttid för VR som innebar nattkörning, men ville ändå kunna köra mot cykeldatorn. Så jag knåpade ihop den här:
IMG_0435.JPG

Mikrolampa, batterilåda från en värmesula, lite kabel och lite mera krympslang.
Ganska sött.
Och effektivt.

Dagens fulmek-tråden
Rattnalle sa:
Den där tandborsten har passerat sitt bäst före för lääääänge sen oavsett skaftets skick. Ser ut som om du borstar tokhårt också :)
Den hade redan nedgraderats till resetandborste. Nåt som inte gör så mycket om den glöms på ngt hotellrum ngnstans. De få dagarna tror jag inte har ngn synlig inverkan på min tandstatus. Surare att glömma eltandborsten.

Dagens fulmek-tråden
Vevlagret sitter som berget. Behöver större skruvstäd.
stad.jpg

(Började med avdragare fastskruvad i pedalaxel, in i städ, vrid. Avdragaren har för små klämytor, så jag fick svetsa på lite större grepp. Hade aldrig trott att det är städet som skulle ge med sig.)

Edit: Jo, jag har kollat och dubbelkollat, vrider åt rätt håll.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
gabbeon sa:

(Började med avdragare fastskruvad i pedalaxel, in i städ, vrid. Avdragaren har för små klämytor, så jag fick svetsa på lite större grepp. Hade aldrig trott att det är städet som skulle ge med sig.)

Också provat det där. Man blir lite snopen.
Första gången gick det rakt av som ditt. Andra gången gick det "bara" stora flisor ur greppbackarna.

Dagens fulmek-tråden
gabbeon sa:

Oj, riktigt fulmek??

Dagens fulmek-tråden
gabbeon sa:

Hahaha, been there done that! Fast med en sadelstolpe... Slutade dock med att jag upptäckte att ramen var allt för sömderrostad så ramen hamnade på tippen och skruvstädet hade gått åt h-vete i onödan :-)

Dagens fulmek-tråden
InlineOla sa:
gabbeon sa:
.

Snygg ram, klart värd att sabba ett skruvstäd för:-)

Japp, fick den till skänks här för några år sen, nu var det dags att få tummen ur.... Men det blir inte många tårar fällda för fulstädet från Biltema, ser det mer som ett utmärkt tillfälle att kunna investera i riktiga doningar.

Dagens fulmek-tråden
gabbeon sa:
InlineOla sa:
gabbeon sa:
.

Snygg ram, klart värd att sabba ett skruvstäd för:-)

Japp, fick den till skänks här för några år sen, nu var det dags att få tummen ur.... Men det blir inte många tårar fällda för fulstädet från Biltema, ser det mer som ett utmärkt tillfälle att kunna investera i riktiga doningar.
Nytt smitt skruvstäd och ett litet gaskök för kaffekok och rostiga skruvar?

Dagens fulmek-tråden
Obs cykelrelaterat!
Om man har en gammal lada full med fincyklar, men ladan måste rivas och byggas ny men man vill glömma det och cykla lite mer i stället.
Då kan man lägga ett fulförband för att hålla fast de lossnande brädorna.
Man ska ha en assistent på insidan som står och håller en bjälke. Sen spikar man fast plankan rätt igenom skiten in i bjälken och det blir stabilare än man tror! Dock inte så snyggt.
(Fönsterhål ful-sätts igen med plast eller plank.)
:)

IMG_0677.JPG

Dagens fulmek-tråden
Pajar man den medföljande styrpluggen får man ta en ratt från en biltema-cykelhållare och slänga på lite gummiband. Nu ersatt av en mer konventionell plugg.

P7280590.JPG

P7280589.JPG

Dagens fulmek-tråden
När kassetten inte går att ta bort så sätter man kjedjepiskan i ett rör och tar fram mutterknacken . Det värsta är att det inte är först gången:)

/A

Bilagor

• IMG_20170730_140110.jpg
    IMG_20170730_140110.jpg
    462.4 KB · Besök: 102
Dagens fulmek-tråden
Fullagar Hans Dampf med liquisole (framförallt appliceringen kvalar in i tråden tänker jag).

Skada 1, laglapp + liquisole på insidan samt liquisole på utsidan. Testad i terräng, verkar funka:
Dck3.jpg

Dck4.jpg

Skada 2, enbart liquisole på in- och utsidan. Oprövad än så länge.. (I första bilden kan man se revan + corden och lite orange sealklägg.. la därför på en rejäl extraklick som syns i bild 2.)
Dck1.jpg

Dck2.jpg

Dagens fulmek-tråden
Jag vill minnas att jag sett en guide på hur man kan vinteranpassa sina skor här på happy, men kan inte finna det. Borde varit här i fulmekstråden. Någon som minns?

Har nämligen ett par gamla mtb-skor över och tänkte täta och isolera dem på något bra vis.

Dagens fulmek-tråden
Hur du än gör kommer klossen att fungera som en kylfläns under skon. Ta med det i beräkningarna. Tjockare sula inuti lär hjälpa en del om det får plats.

Dagens fulmek-tråden
Jag kände ett behov av ramväska/verktygsförvaring då jag mer och mer cyklar utan rygga. Då hittade jag på mitt gammla fodral till rakapparaten? ett litet spännband och lite nål och trådande senare så är bekymmret löst?

På köpet sparade jag 80$ som en köpt kostar från Us of A.

Bilagor

• IMG_20170814_164746.jpg
    IMG_20170814_164746.jpg
    299.8 KB · Besök: 93
  • IMG_20170814_164757.jpg
    IMG_20170814_164757.jpg
    289.9 KB · Besök: 88
  • IMG_20170814_164912.jpg
    IMG_20170814_164912.jpg
    290 KB · Besök: 92
Dagens fulmek-tråden
mikipedia_ sa:
Jag kände ett behov av rakväska/verktygsförvaring då jag mer och mer cyklar utan rygga. Då hittade jag på mitt gammla fodral till rakapparaten? ett litet spännband och lite nål och trådande senare så är bekymmret löst?

På köpet sparade jag 80$ som en köpt kostar från Us of A.

Alla har behov av rakväska!!???

Dagens fulmek-tråden
Sverker, jag synar ditt Fiveten-"fulmek" och höjer insatsen:

Enduroskor.jpg

Färgglada sidan: fulsugru (nån kopia från wish) + liquisole. Svarta sidan: vindrutetätning + liquisole. Har testrullat på asfalten här hemma o då funkar det fint både med grepp och hållf, men kommer premiärtestas på riktigt i Finale i kommande vecka. Tar nog med ett par skor till..

Dagens fulmek-tråden
eketjall sa:
42Hz sa:
liquisole, bra skit!
Skulle finnas en mer mer trögflytande och lite mer snabbhärdande variant så vore det perfekt.

McNett Cotol 240 fungerar som accelerator och regörning vid lagning med polyuretanlim av typen Seamgrip, Aquaseal, Liquidseam, Freesole mfl. Rätt skönt att bara behöva vänta två istället för åtta timmar, som när min Feathercraft faltkajak sprang läck i ytterskärgården! http://outdoor.mcnett.eu/outdoor/cotol-240-cleaner-cure-accelerator/

Dagens fulmek-tråden
Har tyvärr ingen bild men blev tvungen att lufta bakbromsen, men hade ingen bromsolja... Då kommer jag på att min bil har bromsolja I bromssystemet. Vad gör man inte!?

Dagens fulmek-tråden
roskai sa:
Har tyvärr ingen bild men blev tvungen att lufta bakbromsen, men hade ingen bromsolja... Då kommer jag på att min bil har bromsolja I bromssystemet. Vad gör man inte!?

Stackars bil om den hade bromsolja i systemet då det heter bromsvätska om man ska vara petig, olja är något helt annat... ?

Dagens fulmek-tråden
Jag kanske borde ha dokumenterat när jag ersatte en bortsprungen pivotbult i länkaget med en 9/32-hylsa, en insexskruv med mutter samt ett gäng brickor i varierande storlekar?

Dagens fulmek-tråden
Belse sa:
roskai sa:

Stackars bil om den hade bromsolja i systemet då det heter bromsvätska om man ska vara petig, olja är något helt annat... ?
Jaja, kalla det vad du vill "only use Dot 4 break fluid".. Bromsvätska är väl det korrekta namnet antar jag men nu var det ju inte det som den här tråden handlar om.

Dagens fulmek-tråden
Trasigt bakdäck i Fredrikshavn i går. Skedde en stund efter kl. 13 när alla cykelbutiker stängde, men lyckades hitte en liten butik där det satt kvar en farbror och drack Tuborg. Tämligen skralt däckutbud men han lyckades hitta ett genuint Chaoyang Speed Shark däck. Tungrullat och stelt men funkis på Jylländskt sportgrus.

Bilagor

• IMG_0841.JPG
    IMG_0841.JPG
    168.4 KB · Besök: 112
Dagens fulmek-tråden
Henrik_E sa:
Trasigt bakdäck i Fredrikshavn i går. Skedde en stund efter kl. 13 när alla cykelbutiker stängde, men lyckades hitte en liten butik där det satt kvar en farbror och drack Tuborg. Tämligen skralt däckutbud men han lyckades hitta ett genuint Chaoyang Speed Shark däck. Tungrullat och stelt men funkis på Jylländskt sportgrus.

Jag har ett Chaoyang MTB-däck liggandes i sommarstugan, tror jag gav 19 kr på outlet. Bra att ha i reserv... ;-)

Tillbaka
Topp