Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
20170906_132949.jpg

Oblygt kopierat från min egen insta:
Låt mig presentera dagens fulmek!
Hur fästa orimligt ljusstark lampa på cykelkorg? Man gör som Kajsa Warg och tager vad man haver, i detta fall två stycken vinkelbeslag och 10 st buntband. Mycket möjligt att det är overkill och osympatiskt med 1000 lumen för pendling, men man hinner se när det går åt helvete.

Dagens fulmek-tråden
heffe sa:
Oblygt kopierat från min egen insta:
Låt mig presentera dagens fulmek!
Hur fästa orimligt ljusstark lampa på cykelkorg? Man gör som Kajsa Warg och tager vad man haver, i detta fall två stycken vinkelbeslag och 10 st buntband. Mycket möjligt att det är overkill och osympatiskt med 1000 lumen för pendling, men man hinner se när det går åt helvete.

Risken är ju att olycksrisken ökar då du bländar mötande trimmade elcyklist totalt när han cyklar fram i 55km/h och krashar in i dig ;)

Dagens fulmek-tråden
Idag på väg hem från jobbet gav höger växelreglage upp. Ett ca 15-20 år gammalt campa-reglage. Det orkade inte längre hålla upp bakväxeln. Har tidigare pillat med g-springs i vänstra reglaget och tänkte att det säkert geggat igen av gammalt fett.

Så medan jag väntar på nya tänkte jag prova att bara göra rent och se om det hjälper. När jag torkade rent från gammalt hårt fett så gick dock en av dessa g-springs av! Inte så konstigt att reglaget var lite trött tänkte jag. Men jag vill ju cykla imorgon...

Provade att montera ihop allt igen, men med bara en g-spring. Verkar funka alldeles utmärkt. Blir dock att svänga förbi ECI imorgon och skaffa två nya...

Dagens fulmek-tråden
Inför SSSM när trampkraften nu kommer överskrida alla tidigare uppmätta nivåer så kändes det nödvändigt med en kedjesträckare.

En exenter-plåt under snabbkopplingen fixar biffen.

Bilagor

• 20170928_202226.jpg
    20170928_202226.jpg
    136.8 KB · Besök: 110
Dagens fulmek-tråden
Q&D sa:
Inför SSSM när trampkraften nu kommer överskrida alla tidigare uppmätta nivåer så kändes det nödvändigt med en kedjesträckare.

En exenter-plåt under snabbkopplingen fixar biffen.

Tjena!

Det är ju så vackert så att jag fäller en tår.
Fick fulmeka ihop inför SSSM också, bryta kedjelås med hovtång och använda hyvelbänk för att montera av kassett..

Dagens fulmek-tråden
Kneecap sa:
Tjena!

Det är ju så vackert så att jag fäller en tår.
Fick fulmeka ihop inför SSSM också, bryta kedjelås med hovtång och använda hyvelbänk för att montera av kassett..
Lite tur.Tidspressen tvingade fram denna lösning.
Har dubbla bakdrev också på min cykel varför excenterplåten har olika stigningskurvor i varje ända för att kunna justera för båda utväxlingsalternativen.

Är man så förberedd att man inte behöver panikmeka innan start så är det ju inget märkvärdigt att vinna 8)

Tjena förresten, det var ju på Retaarden i Gbg vi sågs sist! :)

Dagens fulmek-tråden
Efter att böjt lilla drevet på fetingen från White och chansade på ett 22T fast konstaterade att det hade fel hålbild. Bockade tillbaka det gamla, tejpade ihop och filade o dremlade. Testrunda om 30m å allt verkar lira. Törs man köra såhär?

Bilagor

• IMG_0155.JPG
    IMG_0155.JPG
    199.3 KB · Besök: 107
Dagens fulmek-tråden
2 funktionella lampor men med för kort enskild batteritid får samarbeta medelst en gummibandsparning.

Bilagor

• B73D6D44-87BB-44F4-970D-FBF82EB38EF3.jpeg
    B73D6D44-87BB-44F4-970D-FBF82EB38EF3.jpeg
    185.6 KB · Besök: 89
Dagens fulmek-tråden
Dax att uppgradera. Hållare för iPad kirrad. Sitter eltejpad på min MTB som hänger i meckstället för service. Dvs går att reglera åt massa håll.

70988FD0-33F1-4C4F-9853-384E51CB33DE.jpeg

DC727974-F533-47E3-AAFA-8E2E90D8778C.jpeg

Dagens fulmek-tråden
Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran av denna kreativa skohorns-bakskärm.

Bilagor

• 141F4DE8-D245-4F8C-9843-FFF489A24A08.jpeg
    141F4DE8-D245-4F8C-9843-FFF489A24A08.jpeg
    306.4 KB · Besök: 147
Dagens fulmek-tråden
Inte för att vara sån, men du ska inte ha något drickbart i den där va? Jag personligen hade varit lite nojjig över att ha det i kontakt med kemisk metall...

Dagens fulmek-tråden
Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
ForesterGuy sa:
fredrik168 sa:
Nya bussningar till reverb!!! Hoppas dom håller över helgen.

Nänä, det där är en Audilogga...
Hej.. Det är faktiskt en DKWlogga, som AUDI snöt lite ofint. Sitter en trecylindrig tvåtaktare i den där 1000 Sporten, väldigt lik den motor som Erik "Karlsson-på-taket" Karlsson körde rally med i sin SAAB. Men SAABen varvade 25.000 v/m mellan gran å fur..mvh borano20

Dagens fulmek-tråden
Gillade inte att det kom in kall luft mellan skalm och huvud när mössan låg utanpå, googlade lite om det fanns någon mössa att köpa men hittade inget. Klippte lite och det funkade riktigt bra på dagens tur, blir väl till att sy lite sedan.
D829DAA0-7BAA-478A-917F-579AA67C260B.jpeg

Dagens fulmek-tråden
Hej !
La in nytt golv i lekrummet , orkade inte kapa dörren i underkant den behövde höjas , man tager vad man haver ur ”cykelskräplådan” gamla bashdistanser och tada så har man höjt dörren tillräckligt.

Bilagor

• 9FD812E8-C83A-400B-88BB-3F65B17A4E63.jpeg
    9FD812E8-C83A-400B-88BB-3F65B17A4E63.jpeg
    147.2 KB · Besök: 245
Tillbaka
Topp