Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
LasseB sa:
Ok, känner mig kränkt efter att ha jobbat stenhårt på ful-aspekten (<24h, på gräsmatta, inköpt på Classe, äggkopp mm.). Men ok, nästa gång så ska det göras med munsug, pungkula och vulklösning, på stigen.
That’s the spirit! Ser fram mot det, fast med tanke på hur fint du fixade det den här gången kanske det inte blir någon nästa gång... ;-)

Dagens fulmek-tråden
20180728_091452.jpg

Man kan aldrig ha nog med flaskställ

Dagens fulmek-tråden
Fulmed med punka idag. Fick genomslag på mitt tubelessdäck. Hålet för stort för geggan att täta. Tänkte slänga i en slang så jag tog av däcket på ena sidan och skruvade ut tubelessventilen. Såg att jag hade massor av fin orange seal i botten på däcket som jag inte var sugen på att marinera slangen i och ville inte hälla ut det i skogen heller.

Runt min slang satt en gummisnodd. Jag tog mitt multiverktyg och petade in snodden i hålet och la däcket på plats. Lyckades sedan lite halvt om halvt dra upp däcket mot fälgkanten och få i luft med min minipump. Tog mig hem med luften i behåll! Kanske dags att skaffa ett sånt där samuraisvärds-kit.

Snodden:
A9B5CD92-F15E-4058-8210-A295F2A66D2C.jpeg

Snodden på plats sedd inifrån däcket:
B1B40B24-876A-4263-92C6-27F37DCFFF98.jpeg

Snodden från utsidan:
DBF6F6EC-5071-4222-9569-B3FCD4A2F09C.jpeg

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Mycketvillhamer sa:
Fulmed med punka idag. Fick genomslag på mitt tubelessdäck. Hålet för stort för geggan att täta. Tänkte slänga i en slang så jag tog av däcket på ena sidan och skruvade ut tubelessventilen. Såg att jag hade massor av fin orange seal i botten på däcket som jag inte var sugen på att marinera slangen i och ville inte hälla ut det i skogen heller.

Runt min slang satt en gummisnodd. Jag tog mitt multiverktyg och petade in snodden i hålet och la däcket på plats. Lyckades sedan lite halvt om halvt dra upp däcket mot fälgkanten och få i luft med min minipump. Tog mig hem med luften i behåll! Kanske dags att skaffa ett sånt där samuraisvärds-kit.

Tips är att ha med en liten flaska superlim, har lagat ett par däck med det och funkar klockrent varje gång!

Dagens fulmek-tråden
Mitt bidrag: midfoot cleats. Testat med bra resultat idag, efter att ha sänkt sadeln några cm.

Inget jag vill egentligen men det är dessvärre ett måste efter diskbråck och nervrotsskada på S1-nerven. Hej då vadmuskler.

En fråga också, för att slippa fulmeka igen, då skorna lever på sista versen, finns det skor med möjlighet att sätta klossarna på samma position, från fabrik??

Bilagor

• E59A5C73-B44B-4107-9C53-1AAF2E8F0B01.jpeg
    E59A5C73-B44B-4107-9C53-1AAF2E8F0B01.jpeg
    207.7 KB · Besök: 280
Dagens fulmek-tråden
Jag har kört plattisar i snart två år, först på grund av hälsporre och sen av vana. Anledningen var precis som dig att jag behövde avlasta vad och hälsena. Nu har jag börjat köra i klickat igen och köpte mig ett par Specialized 2FO Clip. Klossarna går att få mycket längre bak än på alla andra skor jag haft så att det blir ungefär där pedalerna hamnar med plattisar. Inte alls så extremt som på din bild, kanske nån cm extra mot vanliga skor bara men det gör stor skillnad. Troligen går många skor att få lika dana med en Dreml. Skönt hur som helst.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
ForesterGuy sa:
Att beställa från Bike-discount går ju oftast bra, men det tar tid att få svar när något går fel. Jag hade beställt en pakethållare till fatbiken, och monteringskitet saknades...
Idag blev det lite improvisation, en spikplåt och ett par stabiliseringsstag till extraljus var vad jag hittade på hyllan.

Uppdatering: Bike-discount har inte svarat på något av mina email, men idag dök de saknade delarna upp.
Det tog bara tre månader...

Dagens fulmek-tråden
20180923_193103.jpg

20180923_193507.jpg

20180923_193531.jpg

Lite hydraulrör, 15mm hylsa, bits hållare så har man ett multitool. Förvarar 4-5-6mm insex bits i handtaget. Behövs inte mkt mer till en fixed gear

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Lampfästet till xxl-lampan gick av efter att jag råkat välta cykeln... så jag fulmekade såklart ihop ett nytt genom att kombinera originalfästet med ett reflex-fäste, styrenplast, en bit gammal slang, mm. Så efter lite sågande, filande och pysslande, ta-da! En riktigt spiksoppa!
E57D1F06-7D25-4997-A798-AA5E1225CBEF.jpeg
89D3C87D-A3ED-40E3-B53E-264DE86992EC.jpeg

Dagens fulmek-tråden
DarthVidar sa:
Lampfästet till xxl-lampan gick av efter att jag råkat välta cykeln... så jag fulmekade såklart ihop ett nytt genom att kombinera originalfästet med ett reflex-fäste, styrenplast, en bit gammal slang, mm. Så efter lite sågande, filande och pysslande, ta-da! En riktigt spiksoppa!
Och så dubblar den som ass-saver till på köpet. Win-win!

Dagens fulmek-tråden
DarthVidar sa:

Det där var tjusigt!

/T

Dagens fulmek-tråden
Jag hade en kedjepiska men det behövdes två. Men jag hade en bräda, en kedja, några skruvar och aluminiumklämmar.
Då skruvade jag ihop en fulkedjepiska. Som fördel kunde man använda fötter för att stå på brädan och på så vis hålla den fast.

IMG_20181213_234621.jpg

IMG_20181213_234628.jpg

Och här är anledningen varför man skulle behöva två kedjepiskor mitt på natten:

IMG_20181213_234647.jpg

På sista bilden ser ni ett skårat frihjul p.g.a. en stålkassett sittande på aluminiumkroppen med otillräckligt vridmoment.
För att få kassetten loss behövde jag dra två drevgrupper åt motsatta riktningar samtidigt med två piskor.

Erhållen lärdom: dra på kassettlåset ordentligt tills vridmomentet 40 Nm är nått.

Men vad kan man egentligen göra nu med det nuvarande frihjulet? En ny DT Swiss frihjlulskropp kostar antingen 95 € (stålkropp) eller 65€ (aluminiumkropp). Ändå är min idé att sätta kassetten tillbaka på frihjulet, köra den till döds och sedan slänga kassetten tillsammans med frihjulet.

Dagens fulmek-tråden
Kneecap sa:
Tjena!

Räta ut häftklammrar och klipp av i lagom längd och kika in mellan kassett och body. klassiskt knep.

Sett detta klassiska knep men hur får man ens in dom? Är ju tight som tusan så att få in något som är så pass tjock är ju omöjligt utan att fila ner motsvarande mängd på bodyns spår.

Dagens fulmek-tråden
Jimel sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Räta ut häftklammrar och klipp av i lagom längd och kika in mellan kassett och body. klassiskt knep.

Sett detta klassiska knep men hur får man ens in dom? Är ju tight som tusan så att få in något som är så pass tjock är ju omöjligt utan att fila ner motsvarande mängd på bodyns spår.

Mtp hur den där bodyn ser ut så är det nog inge bekymmer när man filat bort alla hullingar?

Dagens fulmek-tråden
Tack alla för idéer! Jag ska nog försöka stoppa in pinnar mellan kassetten och frihjulskroppen. De skårorna upptäcktes nämligen på sommarhjulet så det är ingen brådska nu.

Hjälper det om jag smörjer kontaktytor på kassetten/kroppen med någon gänglåsning före hopsättning? Som sagt ska det bli helt okej om jag aldrig någonsin skulle kunna avmontera denna kassett från detta frihjul. Bara så att skårorna inte fördjupas och försämras. Och när kassetten är alldeles sliten slänger jag dem samtidigt och köper nya frihjulskropp och kassett.

Dagens fulmek-tråden
Atakua sa:
Tack alla för idéer! Jag ska nog försöka stoppa in pinnar mellan kassetten och frihjulskroppen. De skårorna upptäcktes nämligen på sommarhjulet så det är ingen brådska nu.

Hjälper det om jag smörjer kontaktytor på kassetten/kroppen med någon gänglåsning före hopsättning? Som sagt ska det bli helt okej om jag aldrig någonsin skulle kunna avmontera denna kassett från detta frihjul. Bara så att skårorna inte fördjupas och försämras. Och när kassetten är alldeles sliten slänger jag dem samtidigt och köper nya frihjulskropp och kassett.

Tänker du ändå byta body när kassetten är slut kvittar det väl? Att det skulle bli så illa att dreven börjar rotera på bodyn låter märkligt.

Dagens fulmek-tråden
Såna där hack har jag också i nån body. Har bara jämnat till och satt tillbaka. Det kan vara värt att använda momentnyckel eller i alla fall fundera över momentet när du skruvar tillbaka, det ska skruvas ganska hårt.

Dagens fulmek-tråden
Octagon sa:
Det kan vara värt att använda momentnyckel eller i alla fall fundera över momentet när du skruvar tillbaka, det ska skruvas ganska hårt.
Javisst, det brukade jag alltid göra. Bara vid det här tillfället struntade jag i det — och här är ett sorgligt resultat.

Tillbaka
Topp