Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Istället för sadelväska så tejpar man slang i stolpen sk funktionell fulväska.

20190324_154901.jpg

Dagens fulmek-tråden
Alfakrull sa:
konscious sa:
Hur gör du för att få med dig den punkade slangen och eltejpen hem sedan?

Slang har man inte 2019 det är ett konstfel ?!

Tejpen med däckkrängarverktygen tillsammans med tlr-ventilen åker ner i påsen som nödslangen låg i.
Påsen tas med i fickan.

Funderat om inte detta funkar också.

Skrmavbild2019-03-25kl.20.43.22.png

Dagens fulmek-tråden
AnteL sa:
Alfakrull sa:
konscious sa:

Lämnar man ju i skogen? ...Försvinner ju till slut ;)
Jag förstår att du är ironisk men är orolig att heja-ropare till ovan lösning ignorerar ironin och ser det som ett godkännande av mindre vettigt beteende...

Dagens fulmek-tråden
[Ot] Inte mitt men morfars. Ett strax över hundra år gammalt hus som sjunkit ca10cm i ena sidan, pumpas upp med 50t domkraft och justerar grundstenarna och gjuter "fast" dom.

Bilagor

• 20190329_155147.jpg
    20190329_155147.jpg
    532.7 KB · Besök: 442
  • 20190329_155151.jpg
    20190329_155151.jpg
    583.9 KB · Besök: 161
  • 20190329_155203.jpg
    20190329_155203.jpg
    577.8 KB · Besök: 166
  • 20190329_155221.jpg
    20190329_155221.jpg
    622.7 KB · Besök: 217
Dagens fulmek-tråden
mikipedia_ sa:
[Ot] Inte mitt men morfars. Ett strax över hundra år gammalt hus som sjunkit ca10cm i ena sidan, pumpas upp med 50t domkraft och justerar grundstenarna och gjuter "fast" dom.

Hej

Har exakt samma utmaning med ett hörn på landet där det är lite fuktiga, mätte 12,5sm skillnad med lasern.
vill inte lägga något ovanpå de snygga huggna grundstenarna, men har funderat på hur man skall få upp dem tillräckligt högt efter att ha lyft huset. Man måste ju lyfta försiktigt så man inte knäcker murstocken så man kan ju inte hissa för högt för att skapa utrymme.

Tar gärna emot tips, i PM eller här.

Dagens fulmek-tråden
Crocko sa:
mikipedia_ sa:

Hej

Har exakt samma utmaning med ett hörn på landet där det är lite fuktiga, mätte 12,5sm skillnad med lasern.
vill inte lägga något ovanpå de snygga huggna grundstenarna, men har funderat på hur man skall få upp dem tillräckligt högt efter att ha lyft huset. Man måste ju lyfta försiktigt så man inte knäcker murstocken så man kan ju inte hissa för högt för att skapa utrymme.

Jag tror det bara är att pumpa lite i taget och knacka i kilar som gäller. Sen kan du ju blanda trögflytande bruk och mura igen glipan med, borde inte synas särskilt mycket efteråt?

Dagens fulmek-tråden
Crocko sa:
mikipedia_ sa:

Hej

Det går att stabilisera marken under grunden med nått magiskt skum. Med högt tryck så kan det som går detta även trycka upp grunden. Genom att använda ett antal injektionspunkter så går det att höja allt samtidigt.

Dagens fulmek-tråden
mikipedia_ sa:
Crocko sa:
mikipedia_ sa:

Hej

Jag tror det bara är att pumpa lite i taget och knacka i kilar som gäller. Sen kan du ju blanda trögflytande bruk och mura igen glipan med, borde inte synas särskilt mycket efteråt?

Men då bygger ni upp ovanpå stenen, inte under?

Dagens fulmek-tråden
Crocko sa:
mikipedia_ sa:
Crocko sa:
mikipedia_ sa:

Hej

Men då bygger ni upp ovanpå stenen, inte under?

Japp.

Dagens fulmek-tråden
MarcusS sa:
Crocko sa:
mikipedia_ sa:

Hej

Det går att stabilisera marken under grunden med nått magiskt skum. Med högt tryck så kan det som går detta även trycka upp grunden. Genom att använda ett antal injektionspunkter så går det att höja allt samtidigt.

Känns som det måste vara riktigt magiskt om det skall först lyfta stenen på något ton och sen stå pall för 20-30 ton hus som trycker på finns ju en grundorsak till att stenen krupit från början. Tror att dränering lyfta så mycket det går med grusbädd och bruk får bli melodin, sen kanske man ända behöver bygga på uppåt för de sista cm även om det är ruskigt fult.

Dagens fulmek-tråden
Crocko sa:
MarcusS sa:
Crocko sa:
mikipedia_ sa:

Hej

Känns som det måste vara riktigt magiskt om det skall först lyfta stenen på något ton och sen stå pall för 20-30 ton hus som trycker på finns ju en grundorsak till att stenen krupit från början. Tror att dränering lyfta så mycket det går med grusbädd och bruk får bli melodin, sen kanske man ända behöver bygga på uppåt för de sista cm även om det är ruskigt fult.

Ja, om det går att komma åt så är nog dränering och förstärkt underarbete att föredra. För min del så fanns försvagningen 1,5m under grunden och det var inte kostnadseffektivt att gräva /påla. Geopolymer ska tydligen tåla 50ton/m2

http://bfy.tw/MzL0

Dagens fulmek-tråden
Alfakrull sa:
AnteL sa:
Alfakrull sa:
konscious sa:

Jag förstår att du är ironisk men är orolig att heja-ropare till ovan lösning ignorerar ironin och ser det som ett godkännande av mindre vettigt beteende...

Vadå, jag har alltid lämnat slangen i skogen.

Dagens fulmek-tråden
Bytte gängade frikransnavet i budgethojen, så jag fick kassettsystem istället och gick upp till 9 kransar från 7.
Kinaramen är för boost, men tar max 10mm, så fixade adapter med ett 12mm alurör eftersom nya Shimanonavet är 12x148.
Blir lite extra fulmek med tanke på att jag har en metallsvarv och kunde ha gjort en invändigt gängad adapterhylsa, men är för lat ;)

20190304_144625.jpg

Dagens fulmek-tråden
”Ärende”-hojen jag har på jobbet ifall jag behöver ner på stan och köpa/ordna något punkade. Närmare undersökning visade att fälgbandet hade gått av. Och fälgband är inte nåt som jag sådär spontant har med mig i reserv. Övervägde kontorstejp, men valde bort det.
Men eftersom slangen ändå var bortom räddning så klippte jag en remsa av den, lade den dubbel och knöt ihop ändarna med en snörstump. Sen var det bara att kränga på skapelsen på fälgen. Snöret som höll ihop ändarna bildade en praktisk passage för ventilen.
5016FA2E-DB5E-4F38-9051-51A74C023C0B.jpeg

Reservslang däremot hade jag på jobbet, så därefter var cykeln klar för användning igen.

Dagens fulmek-tråden
Vackert där dabac!

Själv blev det fulmek till PS4:an. Officiellt till ungarna.

En sunkig möbel från Jula:
IMG_20190406_173108.jpg

En bit badrums-tillbehör under ratten:
IMG_20190406_173114.jpg

Grön tråd och några spik:
IMG_20190406_173128.jpg

Voila!
Racingstol budget turbo deluxe!
IMG_20190406_173512.jpg

IMG_20190406_173544.jpg

IMG_20190406_174043.jpg

Dagens fulmek-tråden
8A461E7B-58E3-4E5B-96B6-4BCC39E4529B.jpeg
Tja !
Fick inte loss 20mm adaptern när jag skulle byta till 15 (dt spline 30) .
Sno styrändesförlängaren från grabbens kickbike , shimsa med toarulle , den va lite för liten , dra åt adaptern och voilà lossa den trilskande muttern.
Mange

Dagens fulmek-tråden
Fick en fråga om jag kanske hade en cykel åt en kompis till en kollega.
”Har jag nog” svarade jag.
”Men den ska vara billig, väldigt billig.”
”Hmm” svarade jag.
Billiga cyklar i sig är inget problem. Men de enda cyklar jag har som är direkt körbara är de jag använder. Resten är i varierande grad av projektstadier.
Och då kan det här med ”väldigt billig” bli svårt.
Vill inte betala för att få ge bort en cykel till någon jag inte känner. Räcker ju med att sadel o däck är lite torrspruckna, kanske en rostig kedja och nån risig vajer så går det ju några hundralappar även om man handlar delar på Biltema.
Så det fick bli fulmek:
A73B5B28-7795-4E7C-9EEF-74DC259B88A2.jpeg

Fulskarvad växelvajer.
4C43AADF-26D4-419D-B89B-A983D3847656.jpeg

Fulskarvad eker. Kabelsko och crimptång. Den höll ekerspänningen medan jag riktade hjulet iaf...
40A6D3AE-AECA-4D3E-80D1-14ABF0153FE8.jpeg

Återanvänd ringklocka. Kläppen hade gått av. Försökte först ersätta med en bit vajerhölje för broms, men diametern var fel. Böjde till en ny kläpp av den platta, rostfria tråden från en vindrutetorkare, borrade ett hål i basen på ringklockan och pressade fast den.

Dagens fulmek-tråden
dabac sa:
Fick en fråga om jag kanske hade en cykel åt en kompis till en kollega.
”Har jag nog” svarade jag.
”Men den ska vara billig, väldigt billig.”
”Hmm” svarade jag.
Billiga cyklar i sig är inget problem. Men de enda cyklar jag har som är direkt körbara är de jag använder. Resten är i varierande grad av projektstadier.
Och då kan det här med ”väldigt billig” bli svårt.
Vill inte betala för att få ge bort en cykel till någon jag inte känner. Räcker ju med att sadel o däck är lite torrspruckna, kanske en rostig kedja och nån risig vajer så går det ju några hundralappar även om man handlar delar på Biltema.
Så det fick bli fulmek:

Fulskarvad växelvajer.

Fulskarvad eker. Kabelsko och crimptång. Den höll ekerspänningen medan jag riktade hjulet iaf...

Återanvänd ringklocka. Kläppen hade gått av. Försökte först ersätta med en bit vajerhölje för broms, men diametern var fel. Böjde till en ny kläpp av den platta, rostfria tråden från en vindrutetorkare, borrade ett hål i basen på ringklockan och pressade fast den.
Ekerlagningen var nog det mest fantastiska fulkreativa Fulmek jag sett!

Dagens fulmek-tråden
Lejon sa:
dabac sa:
Ekerlagningen var nog det mest fantastiska fulkreativa Fulmek jag sett!

Roligt att du tyckte om den.
Jag har sett bilder - kanske här på Happy - där nån bytt ett helt nav genom att klippa ekrarna och skarva dem genom vrida ihop ändarna till öglor som krokade i varandra.
Provade det först. Men dels blev det svårt att få nån precision i ekerlängden, dels blev det så hysteriskt fult.
Vet inte hur den här kommer fungera i längden, men utförandet som sådant skapar iaf inte spontan näthinneavlossning...

Dagens fulmek-tråden
dabac sa:

Ringklocke-meket gillar jag. En fin ful-variant av Spurcycle ringklockan

Dagens fulmek-tråden
Bytte till singelklinga på den sista kvarvarande av familjens cyklar med framväxel, men konstaterar att campas lösning på drevbultar är annorlunda: gängorna sittter i innerdrevet. Smidigt och bra om man har ett innerdrev vilket jag ju hade ett över som jag fick såga sönder.

Bilagor

• C3000404-22FE-49CF-BFDB-4C5A3BDEE6E2.jpeg
    C3000404-22FE-49CF-BFDB-4C5A3BDEE6E2.jpeg
    143.1 KB · Besök: 105
  • 777A7AD0-778D-4497-A1E7-BC0FB35257EC.jpeg
    777A7AD0-778D-4497-A1E7-BC0FB35257EC.jpeg
    192 KB · Besök: 135
Dagens fulmek-tråden
Ingen bild men jag fick nyss göra om dämparservicen av min Monarch RT 2016 pga. en sönderskruvad O-ring. Jag är så trött på det delikata steget när man ska sätta IFP-kolven på ett visst djup, sen klämma skaftet så att det deformeras och håller fast kolven medans man fyller på olja, luftar och skruvar fast skaftet.

Dämparen är ändå gammalt skrot så jag hittade på ett fulmek istället - fyllde skaftet med vatten och satte IFP-djupet genom att trycka ut vatten genom dess ventil, så att IFPn var hydrolock'ad medans jag luftade dämparen utan klämt skaft. Sen skruvade jag ur ventilen och använde ett tunt rör för att släppa ut vattnet innan jag pumpade upp den med luft.

Det gick bra, kändes klart enklare och mer safe än kläm-varianten men ändå spännande. Jag misstänker dock att dämparen är på väg att utveckla andra skrot-symptom, får nog bli en ny ASAP.

Dagens fulmek-tråden
Fulmek av countermeasure - tool till vivid. Två träbitar och två pinnbultar. Sparade mej 700 kr på slippa köpa RS originalverktyg. :)

Bilagor

• 20190316_104222.jpg
    20190316_104222.jpg
    120.3 KB · Besök: 115
Dagens fulmek-tråden
tmalm sa:

Schysst - ungefär så där gjorde jag med metallslippapper 80 för att anpassa spärrskafthylsor så att de passar muttrarna på min DVO Diamond gaffel. Rondell för planingen av botten. Tog en stund och några byten av slippapper men gick perfekt.

Dagens fulmek-tråden
Igår kväll lossnade slangen från 12v vatgenpumpen i husvagnen. Ingen ny klämma med mig, inga buntband, ja i get alls att laga något med?
Jag funderar å funderar å kommer på att en lång påsklämma från ikea borde funka. Mycket riktigt så funkar det kalasbra tills vi kommer hem?

Dagens fulmek-tråden
Genomslag deluxe x2, inga cykelspecifika tubelessreparationskorvar (vad säger man på svenska?) men i bilen ligger ett kit för bil- och mcdäck från Biltema som kom väl till pass. Kändes som en väldigt grov utrustning till de små hålen men det funkade bra.

Bilagor

• 6DA2E491-6727-4A5B-BF89-4E38CB80749B.jpeg
    6DA2E491-6727-4A5B-BF89-4E38CB80749B.jpeg
    229 KB · Besök: 105
Dagens fulmek-tråden
Sjunkande sadelstolpe. Ingen friktionspasta hemma och iddes inte ge mig ut och leta. Körde tandcream. Fungerade utmärkt (bortsett ifrån en mild doft av pepparmint....)

Dagens fulmek-tråden
mikipedia_ sa:
Igår kväll lossnade slangen från 12v vatgenpumpen i husvagnen. Ingen ny klämma med mig, inga buntband, ja i get alls att laga något med?
Jag funderar å funderar å kommer på att en lång påsklämma från ikea borde funka. Mycket riktigt så funkar det kalasbra tills vi kommer hem?

Nu har jag bytt mitt fulmek mot en riktig och rostfri slangklämma.

Bilagor

• 20190518_151425.jpg
    20190518_151425.jpg
    117.6 KB · Besök: 117
Dagens fulmek-tråden
Asså...att tejpa fast slangen är inte fulmek...det är ju i högsta grad planerat i tid, så jag anser att det är en enkel lösning, men inte fulmek.

ForesterGuy sa:
AnteL sa:
Alfakrull sa:
konscious sa:

...vid nästa skogsbrand.

Dagens fulmek-tråden
Totteman sa:
Asså...att tejpa fast slangen är inte fulmek...det är ju i högsta grad planerat i tid, så jag anser att det är en enkel lösning, men inte fulmek.

ForesterGuy sa:
AnteL sa:
Alfakrull sa:
konscious sa:

...vid nästa skogsbrand.
Det är mek och resultatet är fult. Finns det fler kriterier? :-)

Dagens fulmek-tråden
Valhalla_ sa:
Sådär.. knopp klar. Kostnad= nada.. :-D
Kanske man skulle fixa en returdämpningsknopp också, då även den är borta.

Med all tillbörlig respekt för kunnandet så måste jag ändå säga att saker som konstrueras i CAD och fräses ur ett stycke aluminium med en styrd fräs inte är fulmek.... Det är FINmek :-P

Med det sagt så....... Schnuggt jobbat!!! ??

Dagens fulmek-tråden
Vernersson sa:
Valhalla_ sa:
Sådär.. knopp klar. Kostnad= nada.. :-D
Kanske man skulle fixa en returdämpningsknopp också, då även den är borta.

Med all tillbörlig respekt för kunnandet så måste jag ändå säga att saker som konstrueras i CAD och fräses ur ett stycke aluminium med en styrd fräs inte är fulmek.... Det är FINmek :-P

Med det sagt så....... Schnuggt jobbat!!! ??

Tackar ?

Finns ju ingen "Dagens finmek-tråden"-tråd så tyckte väl det platsade hyfsat här. Men du har kanske en poäng ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp