Bonzo
Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Lyx! När jag var ung hade jag inga fötter!Jag var aldrig ung...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lyx! När jag var ung hade jag inga fötter!Jag var aldrig ung...
You lucky bastard!Min skomakare tillverkade mina skor/sandaler av barkbitar
och rep gjorde av vasstrån.
/Fedde (four Yorkshire men-fan)
Här är tredje eller fjärde (ful-)iteration på underrörets stänkskydd på min fatbike.
1. Köp en mjuk plastskärbräda från Coop, Ikea eller dylika.
2. Klipp ur en rektangel cirka 15×20 cm.
3. Slå tre par hål i skärmen.
Visa bilaga 540284
Visa bilaga 540286
I mitt fall smälter jag hålen igenom med hjälp av en offrad sexkantnyckel.
Visa bilaga 540287
4. Fäst skärmen på underröret med buntband genom hålen:
Visa bilaga 540289
Jag önskar bara hitta tåligare plast att använda. Coops skärbrädor är till synes tjocka och böjbara . Men i minusgrader blir plasten skör. Jag brukar skada skyddet när jag klättrar över stättor. En skärm brukar räcka till några månader innan den skadas.
Så här såg ut mitt tidigare stänkskydd då ett hörn var borta:
Visa bilaga 540290
Silvertape funkar det med ?Visa bilaga 539689
Slut på fälgband? Hockeytejp fixar biffen!
Finns verktyg för det där.Kan växelörat göras rakt, eller är det nytt som gäller?
Visa bilaga 542637
Finns verktyg för det där.
Tack. Jag fick svar på frågan. Jag lämnar in cykeln.Ja, jag använder en insexnyckel.
Tack. Jag fick svar på frågan. Jag lämnar in cykeln.
Det där konst. Inte fulmeck!Satte detta i Fulmek tråden då jag yxad till (fil och rasp) plus fäste ihop allt med superlim.
Är en sliten NW klinga som jag fila ner infästningen på. Sen fila jag av botten på en luftburk (som har en repa på insidan) och slog ner i hålet.
I botten satte jag en topcap.
Slutligen: Pennställ!
Visa bilaga 543797Visa bilaga 543798Visa bilaga 543799
Skönt att höra att då är vi två och konstaterar därmed att de inte tänkt hela vägen. Jo, väskan verkar ok annars!Håller med om att dom medföljande remmarna inte var speciellt bra, för kort "kardborredel" vilket gör att dom bara passar på en väldigt begränsad rördiameter? jag fick också hitta andra remmar, annars en fin väska!
Haha, nja den första bilden togs i dagsljus, den andra i inomhusbelysning.Och på samma gång fick din hand färg! ?
Räkna med mig också, på min Allebike fick jag inte fast den där väskan med de medföljande remmarna. Bara EN rem var rätt längd på. Helt iditiotiskt. Men jag har så många andra väskor så jag lånade från en annan bara så ordnade det sig :)Skönt att höra att då är vi två och konstaterar därmed att de inte tänkt hela vägen. Jo, väskan verkar ok annars!
Var det hål för skruv i ramen, eller är det också fulmek? Platsar helt klart oavsett!Vad gör man när man ska slänga ihop en hoj av böset du har i förrådet, men ingenting är riktigt kompatibelt? Du övertalar det... 120mm coasternav i ihopmosad 135mm bred baktriangel där inte halvlänk fungerade så kedjespännare och en fixering i form av en vantskruv fäst igenom ramen för att kunna fotbromsa ?
Visa bilaga 544839
Var det hål för skruv i ramen, eller är det också fulmek? Platsar helt klart oavsett!
Vad gör man när man ska slänga ihop en hoj av böset du har i förrådet, men ingenting är riktigt kompatibelt? Du övertalar det... 120mm coasternav i ihopmosad 135mm bred baktriangel där inte halvlänk fungerade så kedjespännare och en fixering i form av en vantskruv fäst igenom ramen för att kunna fotbromsa ?
Visa bilaga 544839
Hål borrades, helt skoningslöst!Var det hål för skruv i ramen, eller är det också fulmek? Platsar helt klart oavsett!
Ifall man stod och vägde på kanten mellan fin-ocj fulmek så fick vi svaret här! Tjusigt!Hål borrades, helt skoningslöst!
Vad gör man när man ska slänga ihop en hoj av böset du har i förrådet, men ingenting är riktigt kompatibelt? Du övertalar det... 120mm coasternav i ihopmosad 135mm bred baktriangel där inte halvlänk fungerade så kedjespännare och en fixering i form av en vantskruv fäst igenom ramen för att kunna fotbromsa ?
Visa bilaga 544839
Det var huvudsyftet oavsett vilken kombo som råkade ligga längst upp i högen i förrådet ?Uppskattar också kombon av fotbroms och Rocket Ron Evo. Är det för att göra gammaldags fotbromssladd i lera?
Nu snackar vi!Hål borrades, helt skoningslöst!
Snygg och innovativ lösning med brutal metod, bör nomineras till "årets finaste fulmek".Hål borrades, helt skoningslöst!
Nu har det varit hög klass ett tag. Jag slänger in ett fult mekande, kanske inte helt rätt tråd. Semantik?
Antik kedjepiska lirar inte med 12-delad kassett tydligen (och min ”kassettnyckel” passade inte heller). Stripes to the rescue!
Visa bilaga 545093
Det här är vad jag menar med ”kassettnyckel”, kanske heter något annat egentligen. Alltså ett verktyg som låser kassetten på ett annat sätt än en kedjepiska. Jag har haft det många år, men nästan aldrig använt det.Hur ersatt du kassettnyckeln med stripes?
Och är stripe ett svenskt ord? På engelska är det cable tie, zip tie eller tie wrap.