Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Hmm, börjar vi närmar oss Monty Python ... ?
Man kunde tro det men icke. Bra exempel på återbruk, möjligen svår att smälta för en välmågande samtid.

url.jpeg

Och för att återknyta till ämnet, däck fungerar förträffligt att sula skor med.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Här är tredje eller fjärde (ful-)iteration på underrörets stänkskydd på min fatbike.

1. Köp en mjuk plastskärbräda från Coop, Ikea eller dylika.

2. Klipp ur en rektangel cirka 15×20 cm.

3. Slå tre par hål i skärmen.
IMG_20220219_092416.jpg

IMG_20220219_092419.jpg

I mitt fall smälter jag hålen igenom med hjälp av en offrad sexkantnyckel.

IMG_20220219_092424.jpg

4. Fäst skärmen på underröret med buntband genom hålen:
IMG_20220219_103436.jpg

Jag önskar bara hitta tåligare plast att använda. Coops skärbrädor är till synes tjocka och böjbara . Men i minusgrader blir plasten skör. Jag brukar skada skyddet när jag klättrar över stättor. En skärm brukar räcka till några månader innan den skadas.

Så här såg ut mitt tidigare stänkskydd då ett hörn var borta:

IMG_20220219_092754.jpg

Dagens fulmek-tråden
Här är tredje eller fjärde (ful-)iteration på underrörets stänkskydd på min fatbike.

1. Köp en mjuk plastskärbräda från Coop, Ikea eller dylika.

2. Klipp ur en rektangel cirka 15×20 cm.

3. Slå tre par hål i skärmen.
Visa bilaga 540284

Visa bilaga 540286

I mitt fall smälter jag hålen igenom med hjälp av en offrad sexkantnyckel.

Visa bilaga 540287

4. Fäst skärmen på underröret med buntband genom hålen:
Visa bilaga 540289

Jag önskar bara hitta tåligare plast att använda. Coops skärbrädor är till synes tjocka och böjbara . Men i minusgrader blir plasten skör. Jag brukar skada skyddet när jag klättrar över stättor. En skärm brukar räcka till några månader innan den skadas.

Så här såg ut mitt tidigare stänkskydd då ett hörn var borta:

Visa bilaga 540290

Dagens fulmek-tråden
Hade ju problem på pendlaren med att sadelstolpen gled ner eftersom man inte fick dra åt den ”snygga” klämman mer än 9nm , gjorde rent (bort med gammalt fett) och använde nån sån där pasta med antihalk i men det rörde sig ändå så jag gjorde rent igen , sandpapprade stolpen och insidan av sadelröret och droppade på ett par droppar blå loctite på sadelstolpen innan jag skruvade fast den igen och nu två veckor senare så har den inte rört sig ?.
Mange
image.jpg

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
8F436766-F937-4693-BD3D-3B01D6EF42BF.jpeg
4C481D89-A94B-4559-B768-11AD46D49EAD.jpeg
F327D481-1C7A-4E65-B485-699A2AD5D68B.jpeg

Det saknades några brickor i aluminium till länkaget på min ful-kines.
Säljaren vela inte skicka nya, och jag har svårt att hitta liknande någon annanstan. Så det blev att svarva och slipa vanliga brickor, tillfälligt.
- Inget är mer permanent än en tillfällig lösning.

Dagens fulmek-tråden
Tack. Jag ska se till att lite annat blir fixat på cykeln när den är inne på växeljustering. Byte styrlinda, byte lilla drevet fram till en mindre samt borttagning av de extra cx-bromshandtagen som jag nästan aldrig använt.

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
Hade en Blackburn väska som bara blivit liggande då jag, med riska för att outa hur ev. dum i huvet jag är, inte fått någon av remmarna att pass på någon av cyklarna hemma. Har tidigare haft en extra flaskhållare och verktygsflaska men min nya har bara möjlighet för en flaskhållare så blev till att försöka få till det med det jag liggandes. Försökte med andra remmar, limma extra kardborre men slutade med fulmek-lösning = buntband..
Ligger skyddsfilm på ramen.

1647446038082.png
1647446118981.png

Dagens fulmek-tråden
Håller med om att dom medföljande remmarna inte var speciellt bra, för kort "kardborredel" vilket gör att dom bara passar på en väldigt begränsad rördiameter? jag fick också hitta andra remmar, annars en fin väska!

Dagens fulmek-tråden
Skönt att höra att då är vi två och konstaterar därmed att de inte tänkt hela vägen. Jo, väskan verkar ok annars!
Räkna med mig också, på min Allebike fick jag inte fast den där väskan med de medföljande remmarna. Bara EN rem var rätt längd på. Helt iditiotiskt. Men jag har så många andra väskor så jag lånade från en annan bara så ordnade det sig :)
Har iofs köpt sådana velcro-straps som ligger någonstans, i olika storlekar. Bra att ha!

Dagens fulmek-tråden
Vad gör man när man ska slänga ihop en hoj av böset du har i förrådet, men ingenting är riktigt kompatibelt? Du övertalar det... 120mm coasternav i ihopmosad 135mm bred baktriangel där inte halvlänk fungerade så kedjespännare och en fixering i form av en vantskruv fäst igenom ramen för att kunna fotbromsa ?
IMG-20200921-WA0001.jpg

Dagens fulmek-tråden
Vad gör man när man ska slänga ihop en hoj av böset du har i förrådet, men ingenting är riktigt kompatibelt? Du övertalar det... 120mm coasternav i ihopmosad 135mm bred baktriangel där inte halvlänk fungerade så kedjespännare och en fixering i form av en vantskruv fäst igenom ramen för att kunna fotbromsa ?
Visa bilaga 544839
Var det hål för skruv i ramen, eller är det också fulmek? Platsar helt klart oavsett!

Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 544839

Vantskruven tycker nästan jag platsar som finmek. Tänk så många SS-cyklar som behövt denna rediga lösning!

Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 544839

Uppskattar också kombon av fotbroms och Rocket Ron Evo. Är det för att göra gammaldags fotbromssladd i lera?

Dagens fulmek-tråden
Nu har det varit hög klass ett tag. Jag slänger in ett fult mekande, kanske inte helt rätt tråd. Semantik?
Antik kedjepiska lirar inte med 12-delad kassett tydligen (och min ”kassettnyckel” passade inte heller). Stripes to the rescue!
Visa bilaga 545093

Hur ersatt du kassettnyckeln med stripes?

Och är stripe ett svenskt ord? På engelska är det cable tie, zip tie eller tie wrap.

Dagens fulmek-tråden
Hur ersatt du kassettnyckeln med stripes?

Och är stripe ett svenskt ord? På engelska är det cable tie, zip tie eller tie wrap.
Det här är vad jag menar med ”kassettnyckel”, kanske heter något annat egentligen. Alltså ett verktyg som låser kassetten på ett annat sätt än en kedjepiska. Jag har haft det många år, men nästan aldrig använt det.
När jag tog i släppte kedjan från kassetten, alltså såg jag till att kedjan inte kunde släppa från kassetten mha stripes.
70B6020D-12D1-4844-9AC5-761DC5ADE3AC.jpeg

Kärt barn har många namn. Stripes är troligen en förkortning av kattstrypare?

Tillbaka
Topp