Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Fint att du kände dig kallad att gå i försvar, men om vi ska vara noga så skrev han både "fult" och "fel".
Att det är snyggare med mönstret åt andra hållet är vi överens om, men det var inte det jag frågade om. Det känns också märkligt att avskriva det som "woke", men det ligger väl i tiden antar jag.

Nåja, det var bara en ärlig fundering och jag känner att @Berk's inlägg svarar på frågan, så ordningen är återställd. Det är logiskt att rullmotståndet är en större prioritet på cykel, men på motorfordon ligger fokus på att rensa mönstret i däcket.
jag råkade bara tramsa, sorry.

Dagens fulmek-tråden
65mm MTB däck på std trekking hoj, trångt. Fram med hovtången.
Visa bilaga 742818
bra gjort, sådana där övningar tar lite tid. jag klippte nyligen av alla nabbar på två raceking protection i ett försök att skapa ett par diy speedking protection. resultatet blev blev kanske inte överväldigande, men det var skönt att bli klar :) hovtång hade nog varit bättre.
20241018_114244.jpg

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
För den som inte har 3d-skrivare:

Tjena!

Tänkte länka precis den. Slängde dit en sån på vår duschstång i ena badrummet, men lät som jag är så tog jag inte bort den gamla samtidigt. Det var ju en miss, för den sitter kvar fortfarande efter tre år. 😬

Dagens fulmek-tråden
DIY smörja/vax till Carradice cykelväskor:
1 del bivax (i mitt fall 1,5 bivaxkakor på ca 25 g vardera)
1 1/2 del paraffinolja
1/3 del (rå) linolja

Steg 1
Ät ärtsoppa till lunch för att frigöra en konservburk.

Steg 2
Smält ingredienserna i den diskade och noggrant torkade konservburken.
IMG_5935.jpeg

Steg 3
Häll upp i lämplig burk…
IMG_5939.jpeg

…och låt stelna.
IMG_5948.jpeg

Steg 4
Skryt om projektet på Happy innan du har testat att det funkar.

Steg 5
Testa om det funkar.

Ovanstående blandning blev möjligen i mjukaste laget. Jag ska ge den ett försök, och om det behöver vara hårdare än den här blandningen så smälter jag ned den igen och lägger till ytterligare 1/3 del (en halv kaka) bivax.

När jag sedan startar storskalig produktion så ska jag lägga till en gnutta tjära i blandningen och kalla den ”traditionell” vaximpregnering utan annan täckning än just att den doftar av tjära. ”Ny formula, nu ännu bättre.”

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Steg 4

Steg 5
Testa om det funkar.
Snabbt kort ofullständigt inomhustest ikväll:
  • Helt klart lovande resultat.
  • Det kommer att ta sin lilla tid att gå över samtliga väskor och det kommer att gå åt en del vax, men det har väl egentligen inget med själva DIY-komponenten att göra.
  • Den relativt mjuka konsistensen, tänk nånting mitt emellan kylskåpskallt smör och stearinljus, känns ok. Vaxet är lättjobbat och verkar hyfsat enkelt att värma in i tyget.
  • Att värma med frugans hårblås modell 1980-tal håller inte. Antingen får jag köpa nånting vassare (läs ”varmare”) eller också plockar jag fram varmluftpistolen och fräser på med kraft men på behörigt avstånd för att inte riskera att skada tyget.
  • De gamla väskorna kommer att bli som nya (tack för smidig affär @kaptenutanskuta!).
  • …och snart är våren här!
Edit: Jag kanske ska säga något om kostnaden. Bivaxet kostade ca 50 kr från en ekobutik i stan (jmfr ex Fram i Gbg), paraffinet nån tia (50 kr för en halvliter på Biltema) och linoljan var så lite att det knappt räknas. Dvs klart billigare att koka sitt eget än att köpa the genuine article.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
  • Det kommer att ta sin lilla tid att gå över samtliga väskor och det kommer att gå åt en del vax, men det har väl egentligen inget med själva DIY-komponenten att göra.
  • Den relativt mjuka konsistensen, tänk nånting mitt emellan kylskåpskallt smör och stearinljus, känns ok. Vaxet är lättjobbat och verkar hyfsat enkelt att värma in i tyget.
  • Att värma med frugans hårblås modell 1980-tal håller inte. Antingen får jag köpa nånting vassare (läs ”varmare”) eller också plockar jag fram varmluftpistolen och fräser på med kraft men på behörigt avstånd för att inte riskera att skada tyget.
  • De gamla väskorna kommer att bli som nya (tack för smidig affär @kaptenutanskuta!).
Edit: Jag kanske ska säga något om kostnaden. Bivaxet kostade ca 50 kr från en ekobutik i stan (jmfr ex Fram i Gbg), paraffinet nån tia (50 kr för en halvliter på Biltema) och linoljan var så lite att det knappt räknas. Dvs klart billigare att koka sitt eget än att köpa the genuine article.
Anekdotisk bevisföring: Jag kör alltid varmluftspistol när jag vaxar, tycker det funkar utmärkt men kräver möjligen viss fingerspitzengefühl. Det verkar dock inte vara den rekommenderade metoden från exvis fjällräven.

Dagens fulmek-tråden
När var tvungen att gatuparkera pendlaren var standardlösningen på segrostig kedja alltid att fylla ett utbränt värmeljus med olivolja från kökspentryt, sen dränka kedjan med det. Brukade hålla ett par veckors pendling i sopsalt. Tänker nu i efterhand att det måste kommit lite parrafin på kedjan också vilket tydligen är bra

Dagens fulmek-tråden
Har länge tänkt att det kanske kunde funka, sen tappade jag bort min "kanyl" och nu var det dags för halvårs fyllning av tubelless gucka
Gör så här: Ät 15 poke bowls, mät, uppå tubelless gucka, skruva bort ventilen, sätt hjulet/ventilen till till klockan 9 och snurra tillbaka till klockan 6 och färdigt med i princip inget spill!

Det funkar även med kebabsås.

1000032504.jpg

Dagens fulmek-tråden
Har länge tänkt att det kanske kunde funka, sen tappade jag bort min "kanyl" och nu var det dags för halvårs fyllning av tubelless gucka
Gör så här: Ät 15 poke bowls, mät, uppå tubelless gucka, skruva bort ventilen, sätt hjulet/ventilen till till klockan 9 och snurra tillbaka till klockan 6 och färdigt med i princip inget spill!

Det funkar även med kebabsås.
Följdfråga: Vilken sorts kebabsås tätar bäst? Den röda tomatbaserade eller den vita yoghurt/filbaserade?

Dagens fulmek-tråden
Vill ha en Milwaukee M12 die grinder men vill inte betala det priset. Adapter m6 tum till fin gängat m5 och roloc talrik fungerar.

Bilagor

• IMG_20250108_124133312.jpg
    IMG_20250108_124133312.jpg
    680.6 KB · Besök: 105
Dagens fulmek-tråden
är de nått drag i meec ja villhöver en m12 men sneglat på meec pga priset dock inte köpt för har dålig erfarenhet av 12v kompakt dragaren som ska va på 28 nm men är snarare 8 nm
Beror på vad du ska ha den till. För snabbt ta bort lite färg/rost eller liknande så räcker den gott o väl men går inte att montera någon form av chuck till stift till den som en riktig die grinder.

Dagens fulmek-tråden
Kabelfästena på min gamla stålram passade illa, så slipade bort dem och limmade på en egentillverkad lösning med JB weld.
Inte de fagraste detaljer, men när tillverkningsprocessen bestått av 90% vinkelslip och ögonmått kan jag inte klaga.

IMG_1731.JPEG

Dubbelpipa för broms och bakväxel längs överröret.
IMG_1741.JPEG

Och sedan ner längs sadelstagen.
En hel del kladd att putsa på när det väl härdat. Inga stora krafter som kommer verka på hållarna, men lite nervös över hållfastheten i detta experiment...

Dagens fulmek-tråden
1 del bivax (i mitt fall 1,5 bivaxkakor på ca 25 g vardera)
1 1/2 del paraffinolja
1/3 del (rå) linolja

Steg 1
Ät ärtsoppa till lunch för att frigöra en konservburk.

Steg 2
Smält ingredienserna i den diskade och noggrant torkade konservburken.
Visa bilaga 746160

Steg 3
Häll upp i lämplig burk…
Visa bilaga 746161

…och låt stelna.
Visa bilaga 746162

Steg 4

Steg 5
Testa om det funkar.

Ovanstående blandning blev möjligen i mjukaste laget. Jag ska ge den ett försök, och om det behöver vara hårdare än den här blandningen så smälter jag ned den igen och lägger till ytterligare 1/3 del (en halv kaka) bivax.

När jag sedan startar storskalig produktion så ska jag lägga till en gnutta tjära i blandningen och kalla den ”traditionell” vaximpregnering utan annan täckning än just att den doftar av tjära. ”Ny formula, nu ännu bättre.”
Nytt inomhustest av DIY-smörjan ikväll, då den minsta och flitigast använda av mina Carradice-väskor, en Barley, fick en omgång av vaxet.

Såhär såg den ut innan behandlingen:
IMG_5988.jpeg

Vaxet enligt receptet ovan gick enkelt att smöra på med bara fingrarna:
IMG_5990.jpeg

Därefter värmning med varmluftpistol. Såhär blev resultatet:
IMG_5991.jpeg

Kanske svårt att avgöra utifrån bilderna, men jag skulle kalla det lyckat om än inte fulländat.

Snabbtest med vatten:
IMG_5992.jpeg

Det pärlar sig som synes, även om jag inte kan garantera att det fortsätter att göra det även efter en timme, en dag eller en månad i stadigt regn. Väskan håller tätt ändå, men…

Åtgången av vaxet var förvånande stor. Av första batchen gick säkert 75-80 % åt till denna enda och förhållandevis lilla väskan. Bara att elda upp under pannan och koka en till omgång till övriga väskor.

Dagens fulmek-tråden
Har hört att dämpad styrstam är the shit, så fick ett infall och skaffade en.
Dock fult med svart mitt bland mina i övrigt silvriga komponenter…
IMG_1743.jpeg

Bara börja slipa!

IMG_1744.jpeg

WIP

IMG_1748.jpeg

Slutresultatet, efter mycket möda och stort besvär.

Det hela blev mycket pilligt eftersom styrstammen inte går att ta isär utan att förstöra greppassningen i leden.
Fick riva tunna remsor av smärgelduk och trä genom springorna för att komma åt alla ytor.

Dagens fulmek-tråden
Har hört att dämpad styrstam är the shit, så fick ett infall och skaffade en.
Dock fult med svart mitt bland mina i övrigt silvriga komponenter…
Visa bilaga 747386
Bara börja slipa!

Visa bilaga 747387
WIP

Visa bilaga 747388
Slutresultatet, efter mycket möda och stort besvär.

Det hela blev mycket pilligt eftersom styrstammen inte går att ta isär utan att förstöra greppassningen i leden.
Fick riva tunna remsor av smärgelduk och trä genom springorna för att komma åt alla ytor.

Vad kallas verktyget som du använt att slipa med (misstänker att det är kopplat till kompressor), ser grymt ut!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp