jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> De medlemmar i cykelfrämjandet som vi pratade med
> på mässan må ha varit äldre än vi men de hade
> inte alls den inställningen som du pådyvlar dem.
> Tvärtom, de insåg på nolltid att vi var precis
> som dem men att de oftast inte cyklar på stigar
> utan fördrar småvägar och grusvägar. Dessutom
> verkade de se stora chanser till föryngring genom
> att ha en mtb-sektion.
Man ska aldrig säga aldrig. Men för tillfället är cykelfrämjandet indelat i regionala kretsar.
"Cykelfrämjandet är uppdelat på lokala kretsar där föreningens huvudsakliga verksamhet äger rum. De lokala kretsarna anordnar guidade cykelturer på respektive ort och har kontakter med olika instanser för att t.ex. göra sin kommun mer cykelvänlig."
http://www.cykelframjandet.se/?page=5
Jag vet inte vilka rekvisit som ska uppfyllas för att ändra just Cykelfrämjandets stadgar. Men i demokratiska föreningar brukar det vara en ganska omständlig process, om man ens vill ha en MTB-sektion, innan dess gäller det att få MTB-cyklister att gå på kretsarnas årsmöten och försöka få någon stigcyklist vald till styrelsen. Något som inte alls är så lätt vare sig i fråga om att få oss MTB-cyklister att gå på dessa årsmöten och rösta rätt eller att i valen slå ut dem som redan sitter där och ersätta dem med folk som prioriterar att hålla stigarna öppna framför farliga vägkorsningar (man kan ju inte förmoda att folk kan se sig för).
Det är en flummig idé att tro att man ska kunna få dessa organisationer att kämpa för att hålla stigarna öppna i v f på kort sikt.
TBone skrev:
> Jag tror inte att de generellt sett behöver
> övertygas några klättrare, vandrare eller
> utövare av andra "märkliga" aktiviteter.
Att det skulle vara något märkligt med att klättra eller vandra eller skrinna får stå för dig. Faktum kvarstår att i dessa styrelse sitter folk som inte är stigcyklister.
> Visst,
> det finns muppar överallt men min erfarenhet
> säger mig att de flesta man möter på i skogen
> inte är talibaner, vare sig de cyklar, vallar
> hundar eller plockar svamp.
Det är väl bra att du inte stöter ihop med några talibaner i skogen. Var glad för det. F ö lär du inte se några talibaner valla hunder någon annanstans heller, eftersom de anser hunden oren.
> Jag tror att det stora problemet är att de inte
> bryr sig eftersom det inte berör deras aktivitet.
> Om man får tag på den som skriver FF remisssvar
> och upmärksammer denne om att "de" (=the man)
> vill förbjuda/begränsa cyklingen så tror jag
> att chansen att få FF på sin sida är mycket
> stor.
Jo, man blir så att säga beroende av deras nåd. Ibland kan man säkert remissförfattaren och styrelsen på sin sida. Men det är långt ifrån någon självklarhet. För din info. När det var aktuellt med MTB-förbud i Lunsen och FF yttrade sig avvisade man inte det tilltänkta MTB-förbudet. Snarare framstod det som om man tillstyrkte det för delar av Lunsen och avstyrkte för andra med hänvisning till att det skulle ju vara tillåtet att rida i vissa delar av skogen.
Det jag säger är, att gå med i en organisation för att påverka en dagsaktuell fråga (ett hot om MTB-förbud) är i det närmaste meningslöst och mycket mindre effektivt än att bilda en förening av folk som har samma intresse och ambition.
På längre sikt är det däremot naturligtvis bra om man får in MTB-anhängare på ledande positioner i olika organ.