Delsjön: Cykelförbud svartvit/ 18 km. ! ? Obs! Nytt tillägg!

Ni som vill fortsätta diskussionen om naturreservatsbildning och vad vi bör göra åt saken, PMa mig! ("Svara privat" under inlägget.)

f

Varför sköta diskussionen i PM? Det är väl bättre att låta det vara öppet här så att alla kan vara med.

Jag tänker ringa Friluftsfrämjandet och höra vad deras åsikt är. Om man kan gå med där och med hjälp av dem bilda opinion så tycker jag att det är en ypperlig väg. Det är ju alltid lättare att fightas mot myndigheter om man har ett stort förbund i ryggen, och Friluftsfrämjandet torde ju ha ganska stor trovärdighet.

Vad en del av diskussionen handlar om är om cyklandet kan ses som frilufsliv eller inte... Har hittat en uppsats som behandlar idrotter/aktiviteter som är beroende av allemansrätten för att utövas. Här tas bland annat upp vad skillnaden mellan frilufsliv och idrott är. Jag har inte lusläst men det finns intressanta kopplingar om någon vill läsa mer. Regeringen menar iaf att cykling är en frilutfsaktivitet...

http://www.rf.se/files/{9AFCA71E-C992-4E1B-870A-4A441A527F0D}.pdf

Bump..

feffemannen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som vill fortsätta diskussionen om
> naturreservatsbildning och vad vi bör göra åt
> saken, PMa mig! ("Svara privat" under inlägget.)
>
> f

Senast redigerad av en moderator:
Rosa: mountainbike är då om jag förstår det rätt både en idrott och en friluftsaktivitet beroende på under vilken form den utövas av den enskilde cyklisten som befinner sig i skogen.

Kan säga som orienterare om organiserad verksamhet att vi brukar behöva tillstånd för tävlingar men inte för klubb träningar/tävlingar och korptävlingar.

Helt klart måste vi gå ihop som förening, i främjandet eller som intresseorganisation. Om remisstiden går ut i september finns ju möjlighet att lobba + ta debatt. Tigs det tas beslutet ändå utan att vi kommit till tals. Debatterar vi i sann demokratisk anda så finns möjligheten till ändring och om de ändå begränsar cykling i området har vi i alla fall gjort vad vi kunnat. En möjlighet är ju även att debattera i övriga medier, lokal press lokal TV etc. Visa fördelarna och de positiva aspekterna med MTB. De positiva argumenten är ju många, friskvård, friluftsliv, mångfald av aktiviteter i området mm.

//cmadius

AndersS skrev:
> Mr Handley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det behövs en nationell organisation (finns
> > redan) som kan engagera sig i dessa frågor.
> >
>
>
> Vilken då?
>
> //Anders

SCF (dvs den lokala cykelklubben) Friluftsfrämjandet, Cykelfrämjandet etc.

jomper skrev:
> Jag tror helt klart på iden att försöka gå in
> i en redan befintlig organisation och lobba
> därigenom. Friluftsfrämjandet eller
> cykelfrämjandet.

Dessvärre är dessa stora konglomerat med en massa olika intressen. Det innebär att man i FFs fall som MTB-cyklist först ska övertyga vandrare, kanotister, skrinnare, stavgångare och klättrare, varefter man ska göra sig hörd i styrelsen (som sannolikt har en hög medelålder) innan man alls kommer ut på banan och kan adressera kommunen och andra makthavare.

Cykelfrämjandet verkar inte ha en susning när det gäller MTB. Kolla bara vilka hojar de utnämner till "Årets cykel". Även här gäller det att övertyga andra innan man kommer till tals med dem som bestämmer, om man alls lyckas övertyga dem om att cykling på teknisk stig bör vara tillåtet. Risken att man istället dränks i någon ekofascistisk sörja är uppebar. Uppfattar jag Cykelfrämjandet rätt är sådant här

lunsenl2k.jpg

direkt farligt o olämpligt

Där är ju rötter och sten som man kan slå sig på och eftersom man inte kan förbjuda rötter och sten kan man ju förbjuda en att cykla där så man inte skadar sig.

Båda dessa organisationer är demokratiska medlemsorganisationer, som sannolikt har en mkt låg rörlighet i styrelser och andra beslutsorgan. Innan man alls kommit in i dem och hunnit få tillräckligt med inflytande för att kunna få dem att säga något vettigt i MTB-frågor till lokala och nationella makthavare kommer plattfötterna att hinna införa en massa MTB-förbud. Det rör sig om flera år, säkert minst två, sannolikt tre fyra år innan man alls kommer att höras.

Det vore mycket bättre att istället bilda en renodlad organisation för stigcykling. Som kämpar för stigcyklisternas rättigheter, för att hålla stigarna öppna.

De medlemmar i cykelfrämjandet som vi pratade med på mässan må ha varit äldre än vi men de hade inte alls den inställningen som du pådyvlar dem. Tvärtom, de insåg på nolltid att vi var precis som dem men att de oftast inte cyklar på stigar utan fördrar småvägar och grusvägar. Dessutom verkade de se stora chanser till föryngring genom att ha en mtb-sektion.

Per skrev:
> massa olika intressen. Det innebär att man i FFs
> fall som MTB-cyklist först ska övertyga
> vandrare, kanotister, skrinnare, stavgångare och
> klättrare, varefter man ska göra sig hörd i
> styrelsen (som sannolikt har en hög medelålder)
> innan man alls kommer ut på banan och kan
> adressera kommunen och andra makthavare.

Det där tror jag är trams.

Jag tror inte att de generellt sett behöver övertygas några klättrare, vandrare eller utövare av andra "märkliga" aktiviteter. Visst, det finns muppar överallt men min erfarenhet säger mig att de flesta man möter på i skogen inte är talibaner, vare sig de cyklar, vallar hundar eller plockar svamp.

Jag tror att det stora problemet är att de inte bryr sig eftersom det inte berör deras aktivitet. Om man får tag på den som skriver FF remisssvar och upmärksammer denne om att "de" (=the man) vill förbjuda/begränsa cyklingen så tror jag att chansen att få FF på sin sida är mycket stor.

jomper skrev:
> De medlemmar i cykelfrämjandet som vi pratade med
> på mässan må ha varit äldre än vi men de hade
> inte alls den inställningen som du pådyvlar dem.
> Tvärtom, de insåg på nolltid att vi var precis
> som dem men att de oftast inte cyklar på stigar
> utan fördrar småvägar och grusvägar. Dessutom
> verkade de se stora chanser till föryngring genom
> att ha en mtb-sektion.

Man ska aldrig säga aldrig. Men för tillfället är cykelfrämjandet indelat i regionala kretsar.

"Cykelfrämjandet är uppdelat på lokala kretsar där föreningens huvudsakliga verksamhet äger rum. De lokala kretsarna anordnar guidade cykelturer på respektive ort och har kontakter med olika instanser för att t.ex. göra sin kommun mer cykelvänlig." http://www.cykelframjandet.se/?page=5

Jag vet inte vilka rekvisit som ska uppfyllas för att ändra just Cykelfrämjandets stadgar. Men i demokratiska föreningar brukar det vara en ganska omständlig process, om man ens vill ha en MTB-sektion, innan dess gäller det att få MTB-cyklister att gå på kretsarnas årsmöten och försöka få någon stigcyklist vald till styrelsen. Något som inte alls är så lätt vare sig i fråga om att få oss MTB-cyklister att gå på dessa årsmöten och rösta rätt eller att i valen slå ut dem som redan sitter där och ersätta dem med folk som prioriterar att hålla stigarna öppna framför farliga vägkorsningar (man kan ju inte förmoda att folk kan se sig för).

Det är en flummig idé att tro att man ska kunna få dessa organisationer att kämpa för att hålla stigarna öppna i v f på kort sikt.

TBone skrev:

> Jag tror inte att de generellt sett behöver
> övertygas några klättrare, vandrare eller
> utövare av andra "märkliga" aktiviteter.

Att det skulle vara något märkligt med att klättra eller vandra eller skrinna får stå för dig. Faktum kvarstår att i dessa styrelse sitter folk som inte är stigcyklister.

> Visst,
> det finns muppar överallt men min erfarenhet
> säger mig att de flesta man möter på i skogen
> inte är talibaner, vare sig de cyklar, vallar
> hundar eller plockar svamp.

Det är väl bra att du inte stöter ihop med några talibaner i skogen. Var glad för det. F ö lär du inte se några talibaner valla hunder någon annanstans heller, eftersom de anser hunden oren.

> Jag tror att det stora problemet är att de inte
> bryr sig eftersom det inte berör deras aktivitet.
> Om man får tag på den som skriver FF remisssvar
> och upmärksammer denne om att "de" (=the man)
> vill förbjuda/begränsa cyklingen så tror jag
> att chansen att få FF på sin sida är mycket
> stor.

Jo, man blir så att säga beroende av deras nåd. Ibland kan man säkert remissförfattaren och styrelsen på sin sida. Men det är långt ifrån någon självklarhet. För din info. När det var aktuellt med MTB-förbud i Lunsen och FF yttrade sig avvisade man inte det tilltänkta MTB-förbudet. Snarare framstod det som om man tillstyrkte det för delar av Lunsen och avstyrkte för andra med hänvisning till att det skulle ju vara tillåtet att rida i vissa delar av skogen.

Det jag säger är, att gå med i en organisation för att påverka en dagsaktuell fråga (ett hot om MTB-förbud) är i det närmaste meningslöst och mycket mindre effektivt än att bilda en förening av folk som har samma intresse och ambition.

På längre sikt är det däremot naturligtvis bra om man får in MTB-anhängare på ledande positioner i olika organ.

Per skrev:
>> TBone skrev:
>
> > Jag tror inte att de generellt sett behöver
> > övertygas några klättrare, vandrare eller
> > utövare av andra "märkliga" aktiviteter.
>
> Att det skulle vara något märkligt med att
> klättra eller vandra eller skrinna får stå för
> dig.

Ett utomordentligt larvigt tilltag av dig att låtsas tro att jag tror att det i verkligeheten är märkliga aktiviteter att tex klättra.

> Det är väl bra att du inte stöter ihop med
> några talibaner i skogen. Var glad för det. F ö
> lär du inte se några talibaner valla hunder
> någon annanstans heller, eftersom de anser hunden
> oren.

Ett utomordentligt larvigt tilltag av dig att låtsas tro att jag tror att det skulle röra sig om verkliga talibaner.

> Jo, man blir så att säga beroende av deras nåd.
> Ibland kan man säkert remissförfattaren och
> styrelsen på sin sida. Men det är långt ifrån
> någon självklarhet. För din info. När det var
> aktuellt med MTB-förbud i Lunsen och FF yttrade
> sig avvisade man inte det tilltänkta
> MTB-förbudet. Snarare framstod det som om man
> tillstyrkte det för delar av Lunsen och avstyrkte
> för andra med hänvisning till att det skulle ju
> vara tillåtet att rida i vissa delar av skogen.

Det var förstås EFTER det att du kontaktat FF och diskuterat deras inställning INNAN de hade skickat iväg något remissvar som de hade den uppfattningen?

TBone skrev:

> Ett utomordentligt larvigt tilltag av dig ...
> Ett utomordentligt larvigt tilltag av dig ...

Din reportoar framstår som synnerligen begränsad ;)

> Det var förstås EFTER det att du kontaktat FF
> och diskuterat deras inställning INNAN de hade
> skickat iväg något remissvar som de hade den
> uppfattningen?

— hmm, orden är förvisso svenska men meningen är ytterst svår att tyda. Menar du, att min kontakt med dem skulle ha föranlett dem att avstyrka MTB (ytterligare ett personangrepp alltså) eller menar du att jag var i kontakt med dem först när de hade avgivit sitt yttrande?

Det som hände var att MTB-förbudet hamnade på bordet och jag tog då kontakt med FF och fick ta del av det svar de just hade avgivit. Trots att man hade en MTB-sektion var man inte avvisande. Snarare ifråga satte man delar av förbudet.

Per skrev:
> TBone skrev:
> -----
>
> > Ett utomordentligt larvigt tilltag av dig ...
> > Ett utomordentligt larvigt tilltag av dig ...
>
> Din reportoar framstår som synnerligen begränsad
> ;)

Ja, i det här fallet vr den rätt begränsad, men det var bara för att jag blev matt av ditt trams.

> > Det var förstås EFTER det att du kontaktat FF
> > och diskuterat deras inställning INNAN de hade
> > skickat iväg något remissvar som de hade den
> > uppfattningen?
>
> — hmm, orden är förvisso svenska men meningen
> är ytterst svår att tyda. Menar du, att min
> kontakt med dem skulle ha föranlett dem att
> avstyrka MTB (ytterligare ett personangrepp
> alltså) eller menar du att jag var i kontakt med
> dem först när de hade avgivit sitt yttrande?

Nej, det var inget personangepp. Och jag ser inte heller att det funnits något tidigare, varör det inte kan vara ett "ytterligare".

Tolka det såhär: du skrev att FF hade varit mer eller mindre positiva till att förbjuda cykling i Lunsen. Du skrev även att det var svårt att få remissinstanserna på sin sida och antydde att det är dumt/onödigt att he en dialog med de stora/erkända organistaionerna. Det föranledde frågan, av något retorisk karaktär, om det var så att du hade försökt få FF positva till cykling innan de avgav sitt remissvar.

Kortare kunde frågan ställt såhär: "Hade du kontakt med FF innan de gav sitt remissvar?" Men så var tydligen inte fallet. Jag tror att det är en mycket kraftfull taktik att uppmärksamma dem innan de skickat in sitt svar. Dvs att få den som ska skicka in FF:s ståndpunkt i frågan uppmärksam på att förbud är fel istäkllet för att bara säga "OK" till förslaget.

Slutligen ett litet klargörande om det skulle vara så att det råder några tveksamheter: Jag gnäller inte på ditt engagemang i Lunsenfrågan. Det var utmärkt.

TBone skrev:

> Ja, i det här fallet vr den rätt begränsad, men
> det var bara för att jag blev matt av ditt
> trams.

Det var inget trams!!! Mina poänger var att FF och CF rymmer en rad olika intressen och dessutom är sega i den meningen att vad som brukar kallas "oligarkins järnlag" råder. Valberedningarna tenderar att rekrytera likasinnade.

> Du skrev även att det var svårt att få
> remissinstanserna på sin sida och antydde att det
> är dumt/onödigt att he en dialog med de
> stora/erkända organistaionerna.

Nej, det skrev jag inte. Det finns en diskussion här på happy om man skall bilda en MTB-organisation eller om man ska gå med i de redan etablerade organisationerna och försöka påverka dessa innifrån för att därigenom påverka statsmakterna. Somliga säger att det är bättre att gå med i FF eller i CF. Dessvärre hjälper det sällan av de skäl jag anförde.

Annars är det väl självklart att man ska ha ett bra förhållande till FF eller CF eller vem det nu kan vara. Men som jag uppfattar saken har våra vänner i Göteborg allt att vinna på att i första hand satsa på att bilda en förening som har som främsta raison d'être att hålla stigarna öppna. Det innebär att man har en renodlad förening som ser efter stigcyklisternas intressen.

Jämför gärna med volvo. Så länge man var ett konglomerat som höll på med allt från fiskbullar till läkemedel och bilar gick det inte särskilt bra. När man renoldade och koncentrerade sig på bilar gick det bra. Det jag hävdar är att det behövs en organisation som renodlat bevakar just stigcyklisternas intressen.

Idag, Lördag 11-15 vid Stora Teatern (I GÖteborrg) kan man träffa bla:

Naturskyddsföreningen, Trafikontoret, Svensk Cykling, HCK, Folksam, Cykelfrämjandet, Cykelutmaningen,
Göteborg Stad Miljö, Svenska cykelsällskapet mm mm.

..Och Hans Fahlén

Rulla förbi och gå lite i den lobbyn med reservatsförslaget i näven, gubbar.
Ses där. Skall bara ut i solskenet och cykla räser först.

Jubelero skrev:
> Idag, Lördag 11-15 vid Stora Teatern (I
> GÖteborrg) kan man träffa bla:
>
> Naturskyddsföreningen, Trafikontoret, Svensk
> Cykling, HCK, Folksam, Cykelfrämjandet,
> Cykelutmaningen,
> Göteborg Stad Miljö, Svenska cykelsällskapet mm
> mm.
>

Någon som var där och pratade med dem? Själv har man stått och målat sovrum.

Hur har det gått egentligen när det gäller dom befintliga skyltarna, i helgen var jag och vandrade så såg jag att det finns en tilläggsstavla vid förbudsskylten på svartvita. Den är från Park och Natur:
---------------------------------------------------
" LÖPARE OCH VANDRARE
Välkomna att njuta av en härlig skogsstig!!!

CYKLISTER
Denna stig är till för löpare och vandrare! I delsjöterrängen råder precis som tidigare förbud mot all cykling på märkta spår och leder!!
Var vänliga - respektera detta!! "
----------------------------------------------------

Nån som pratat med Park och Natur ?

Timothy skrev:
> Hur har det gått egentligen när det gäller dom
> befintliga skyltarna, i helgen var jag och
> vandrade så såg jag att det finns en
> tilläggsstavla vid förbudsskylten på svartvita.
> Den är från Park och Natur:
> -
> " LÖPARE OCH VANDRARE
> Välkomna att njuta av en härlig skogsstig!!!
>
> CYKLISTER
> Denna stig är till för löpare och vandrare! I
> delsjöterrängen råder precis som tidigare
> förbud mot all cykling på märkta spår och
> leder!!
> Var vänliga - respektera detta!! "
> --
>
> Nån som pratat med Park och Natur ?

Hummm... Om det alltid varit cykelförbud, men aldrig varit ett problem tidigare, lär det ju inte bli större problem framöver om vi fortsätter cykla där, även om vi numera är informerade om cykelförbudet... (Som jag för övrigt inte tror är ett lagfört förbud?)

plumse skrev:
>
> Hummm... Om det alltid varit cykelförbud, men
> aldrig varit ett problem tidigare, lär det ju
> inte bli större problem framöver om vi
> fortsätter cykla där, även om vi numera är
> informerade om cykelförbudet... (Som jag för
> övrigt inte tror är ett lagfört förbud?)

Fast det är ju inte cykelförbud...väl? Och om det vore det så skulle det ju förmodligen inte bara gälla EN stig? Är det någon som kör med urkundsförfalskning av park och naturs skyltar :)

Cykelutmaningen, vad är det?

Ni skriver massa fina ord och pratar om att det skulle ta så lång tid att komma fram i en etablerad organisation.

Men hur lång tid tar det att bilda en organisation som på riksnivå är etablerad, erkänd och fram för allt en naturlig samtalspart för andra i dessa frågor?

Lokalt går det lätt (nåja) att skapa en arbetsgrupp som agerar i en uttalad lokal fråga. Men på nationell nivå? Lycka till utan budget.

Det låter ju helt galet att det börjat skyltas en massa nu trots att det inte är något förbud. Min gissning är att det som vanligt är något som en enskild tjänsteman ställt till med..

Är ju just det som gör mig ruskigt förbannad, att dom sätter upp skyltar innan deras förslag på cykelförbud tagit kraft....

Alltså, allvarligt, jag ska fasen se om jag kan få tag på förbudsskyltar mot vandrare, så ska jag sätta upp dem här och var i Skatås/Delsjön. Får göra en nattlig rajd.
Sen ska jag sätta upp skyltar om hundförbud också, samt förbud mot hästar, mobiltelfoner, Kånken-ryggsäckar och Ipods under löpning.

Helst inte. Även om det är en lockande tanke att ta med sig ett baseboll träd för lämpligt tillämpningsområde. Om man skall försöka att häva en remiss åt det positiva hållet så tror jag det är bäst att försöka möte motparten professionellt.

Att de sätter upp skyltar innan det finns något beslut är väl något som kan ge oss pluspoäng genom deras felaktiga agerande.

Stisse: sådana skyltar kan du göra, fast sätt inte upp dem där, de ska sitta vid cykelbanor i stan.

Jag har försökt få tag på någon på park- och naturförvaltningen som kan svara på vilka markerade spår och leder som avses, vilken rättslig grund förbuden eventuellt vilar på och varför skyltarna satts upp. Hittills har jag mest kopplats vilse i växeln och varje gång någon person svarar hänvisas jag bara till någon annan eftersom de inte har med detta att göra ...

Finns det någon som har de kommunala handlingar som behandlar cykelförbud, dvs lokal trafikförordning eller ordningsstadga och de nuvarande reservatsföreskrifterna?

> Reservatsförskrifter

Jag skulle gärna vilja se själva beslutsdokumentet. Liknande det som någon visade för Änggårdsbergen. Under föreskrifter på Västkuststiftelsens webbsida nämns ju inte ens cykling ...

Miche skrev:
> Min svärfar (som är en rutinerad
> myndighetsperson) kommer hit under helgen så jag
> kan kolla med honom hur man skall agera för att
> riva upp beslutet.

Fick du några goda råd ifrån svärfar?

På Park och Natur är det MF (jag vill inte lämna ut namnet på honom - den som vill ha namnet får skicka et PM) som är parkförvaltare för Delsjön. Mycket trevlig kille. Det är Park och Natur som driver processen att förbjuda ALL cykling i Delsjön. ENDA skälet till detta är att det varit en del påstådda tillbud i skogen där cyklister krockat med fotgängare.

Skyltarna är sannolikt uppsatta av arbetslaget som fixar till svart/vit slinga helt på eget initiativ och utan Park och Naturs kännedom - vilket störde MF kraftigt. Han menar dock att Park och Natur, i egenskap av markägare, har rätt att förbjuda cykling utan föregående beslut.

Min poäng var att det måste finnas en lösning som innebär att cyklister, vandrare, joggare m.fl. kan vistas i skogen tillsammans utan konflikt. Jag betonade att de allra flesta cyklister visar hänsyn mot andra i skogen - en uppfattning som MF delade. Jag menade också att en förbudskylt kan göra stämningen sämre i skogen, då personer som normalt inte bryr sig om cyklister kan ha synpunkter på att dessa bryter regler. Även denna uppfattning delade MF. MF tror också att en sådan lösning är möjlig, men att Park och Natur inte ser sig själva som ämnade att presentera en sådan lösning. Istället menar MF att exempelvis Skatås Sport Center (Föreningarna med stugor, kanske?), cykelklubbar och dylikt skall framföra sina åsikter ex officio inför Länsstyrelsen.

Verkar som en rejäl uppförsbacke att vända detta till något bra. Ett alternativ torde vara att snabbt som ögat organisera sig och försöka påverka.

/Marcus

Starcus skrev:
> Han menar dock att
> Park och Natur, i egenskap av markägare, har
> rätt att förbjuda cykling utan föregående
> beslut.

Det är väl inte juridiskt korrekt? Om inte så borde Park pch Natur vänligt men bestämt informeras om detta, dvs. att de faktiskt inte har den möjligheten.

> ENDA skälet till detta är att det varit en del påstådda tillbud i skogen där cyklister krockat med fotgängare.

Om det är skäl till ett förbud borde man omedelbart förbjuda all cykling på gång- och cykelbanor i hela stan. Varje gång jag cyklar på Vasagatan är jag närmare ett tillbud än vad jag någonsin har varit i skogen. Om MF nu inser situationen, varför inte driva processen så att så många som möjligt blir nöjda istället för att totalföbjuda cykling?

Tack för länken NiclasC.

NiclasC skrev:
> Miche skrev:
> -----
> > Min svärfar (som är en rutinerad
> > myndighetsperson) kommer hit under helgen så
> jag
> > kan kolla med honom hur man skall agera för
> att
> > riva upp beslutet.
>
> Fick du några goda råd ifrån svärfar?

He, he, som vanligt så såg jag till att vara så lite hemma som möjligt. Krogen, bio, långa promenader samt en kort tur med hojjen i regniga delsjöområdet ;-)

Jag sammanfattar senare vad han föreslog på rätt ställe.

Nu skall jag ut på 1-manna frirajd runda och leta upp en dold stig som jag stötte på i lördags.

Senast redigerad av en moderator:
Starcus skrev:
> Skyltarna är sannolikt uppsatta av arbetslaget
> som fixar till svart/vit slinga helt på eget
> initiativ och utan Park och Naturs kännedom -
> vilket störde MF kraftigt. Han menar dock att
> Park och Natur, i egenskap av markägare, har
> rätt att förbjuda cykling utan föregående
> beslut.

Det här är lite underligt eftersom det sitter anslag på Skatås Motionscentrum som är undertecknade med Park och Natur om att man rustar upp Svart/Vit 18km och att det där råder cykelförbud. Dessutom säger personalen på Skatås att det är Park och Natur som har kommit med skyltarna. Hur kan någon överhuvud taget beställa skyltarna utan att MF vet om det om han är ansvarig för området?

Hmm. Något lurt här, någon kanske kör the blame game...

Som alltid får ett kollektiv skulden då enstaka klantat sig (eller haft otur). Känns som att det återspeglar samhället i stort.

Jag visste att detta skulle komma en dag...
Har alltid skojat, med lite bitter eftersmak, att snart är det nog någon klantskalle som snuddar vid någon kommunalpamps fru då vi transportcyklar runt Delsjön då och då (för att knyta ihop stigarna). Då dröjer det inte länge förrän det sitter skyltar och anslag här och var. Denna intolerans...

Jag blev f.ö. påsprungen (nåja, touchad slash armbågad) av ett löparsvetto en gång då jag promenixade med barnvagnen vid Härlanda tjärn. Tyckte väl att jag inte flyttade på mig tillräckligt fort. Löparsvettot befann sig INTE på löparslingan. Alltså är alla löpare lika korkade och livsfarliga och därmed måste vi förbjuda löpning på all annan plats än markerade slingor. Kan ju gå tokigt annars.

Men okej, jag ger mig. Förbjud bara. Bring it on! Fler förbud. Jag skiter i det, jag gjorde aldrig någon tonårsrevolt så jag kan ju ta chansen nu och köra en 30-plus-uppror mot samhället...
Snart är det inbördeskrig i skogarna där Kånkentalibaner lägger ut fotanglar på svartvit och vi mtb-nissar kör med spikdäck året om och jagar hälsenor på de vandrare som inte hinner undan.

Timothy, kan du inte maila länken till allemansrätten till han du pratat med? Det är trots allt olagligt att förbjuda cykling utan att tydligt kunna visa på att skyddsvärd natur i naturreservat hotas av cykling.

Tillbaka
Topp