Den officiella Canyon-tråden

Någon som har koll på maxbredden på däck som passar på en Grand Canyon AL7?
Som standard kommer den med 29x2.25, men jag vill försöka klämma in ett par 2.5 eller 2.6 (har dessutom för mig att jag sett någonstans att Canyon själva inte rekommenderar bredare än 2.4)

2,5 passar men du får väldigt lite mud Clearence . Så kör du bara i torra förhållanden ska det inte vara några problem. Kör ett däck med inte så aggresiv profil och grova dubbar om du vill vara säker.

Maxxis Dissector i 2.4 har en väldigt voluminös profil och upplevs nästan lika biffigt som ett 2.5

2,5 passar men du får väldigt lite mud Clearence . Så kör du bara i torra förhållanden ska det inte vara några problem. Kör ett däck med inte så aggresiv profil och grova dubbar om du vill vara säker.

Maxxis Dissector i 2.4 har en väldigt voluminös profil och upplevs nästan lika biffigt som ett 2.5

Är sugen på Maxxis Agressor eller Vittoria Martello och just agressor däcken finns i 2.5, medans vittoria har 2.4 el 2.6 att välja mellan

Skall dock kolla närmre på Dissector, då de däcket har gått under min radar.

Funderar på nästa cykel. Har en endurace AL, skulle väl vilja ha något lite lättare o rappare men tror också att min ram är lite för stor då jag hamnade mellan storlekarna och har behövt skjuta fram sadeln till max. Har funderat på Ultimate eller en ny Endurace i kolfiber en storlek mindre. Men är det värt att skaffa en endurace i kolfiber? Är det stor skillnad på basmodellen AL, CF och CF SLX sett till åkkänsla om man bortser från bättre hjul o komponenter?

Funderar på nästa cykel. Har en endurace AL, skulle väl vilja ha något lite lättare o rappare men tror också att min ram är lite för stor då jag hamnade mellan storlekarna och har behövt skjuta fram sadeln till max. Har funderat på Ultimate eller en ny Endurace i kolfiber en storlek mindre. Men är det värt att skaffa en endurace i kolfiber? Är det stor skillnad på basmodellen AL, CF och CF SLX sett till åkkänsla om man bortser från bättre hjul o komponenter?
Hjul är ju grejen. Nya hjul, förutsätt att du inte redan har bytt. Då får du en ”ny” cykel för realistiskt 5-15k.

Hjul är ju grejen. Nya hjul, förutsätt att du inte redan har bytt. Då får du en ”ny” cykel för realistiskt 5-15k.

Ja nä jag har kvar originalen i AL från Swiss som fö har fungerat väldigt bra men har tänkt att det vore skönt med ett extra par som jag kan alternera med ffa mellan vinter o bättre väder. Men ger kolfiberramen ingenting, eller vad säger @Manurhin2?

Senast ändrad:
Tidningen Tour har nyligen testat Canyon Endurace CF 7 AXS
(automatöversatt från tyska med skiftande resultat)

Men läs också gärna: How TOUR tests
Tack, har inte sett att de erbjuder SRAM på endurace, har faktiskt funderat på AXS just för att spakarna delvis borde underlätta vintercykling med handskar. Vore ju något att fundera på att köpa en billigare CF ram o uppgradera med ex Newman kolfiber hjul som de erbjuder på en del ultimate modeller. Viktmässigt skulle man ju då spara över ett halvt kilo o kanske komma in under 8 kg totalvikt för en extra 7-8 k, om jag inte tänkt fel. Då får man en lättare cykel än SLX modellen för betydligt mindre pengar. Men DT Swiss hjulen på SLXen kanske är värt det (och vikten)? Intressant dock att de skriver att styrningen blir försämrad redan från 30mm bredd på däcken. Och de angivna stack reach måtten såg lite off ut?

Tidningen Tour har nyligen testat Canyon Endurace CF 7 AXS
(automatöversatt från tyska med skiftande resultat)

Men läs också gärna: How TOUR tests
Det är verkligen prisvärt. Jag köpte min coolfiber-Giant för fyra år sedan på rea för ungefär samma pris (om man räknar med inflation) och fick då mekanisk 105 11vxl..

Tack, har inte sett att de erbjuder SRAM på endurace, har faktiskt funderat på AXS just för att spakarna delvis borde underlätta vintercykling med handskar.
Det är verkligen prisvärt.
Den skall även ha effektmätare

Men ett större problem är att det är såpass många som har tyckt att cykeln är ett riktigt fynd att den tyvärr verkar vara slutsåld i alla strl och båda färgerna, åtminstone enl
Även den dyrare CF 7 med 105 Di2 är slutsåld i alla strl utom 2XL

Måste det vara en Canyon? Om inte kan kanske ett alternativ vara Cube Attain C:62 di2?
Hustrun hyrde en sådan förra veckan på Mallis och hon var riktigt nöjd med den.
Enl Prisjakt säljs den i svenska butiker från 31.290 SEK

REDIGERAT
@gnilrub var snabbare med att Canyonen är slutsåld

Senast ändrad:
Jo jag såg det! är väl många som köper cykel nu när säsongen är igång på allvar. Har spanat på Cube också men gillar dem inte lika mycket. EDIT med det sagt ser deras Attain väldigt prisvärd ut med ultegra di2 på 7,9 kg för 37 k o med väldigt snarlik geo som endurace. Lite störigt dock med att hjulbas måttet är över 1000 mm men kanske har överskattat hur mycket skillnad en kortare hjulbas eg gör.

Senast ändrad:
Går i tankarna att köpa en Endurace Allroad som min första icke-mtb.
1. Ni som köpt en - vad är era intryck? Passar den för en nybörjare som aldrig testat varken lvg eller gravel?
2. Råkar någon sitta på en schysst rabattkod?

Canyon gör bra cyklar men just Allroad-modellen kommer utrustad med Shimano Cues och den har en utväxling som inte är särskilt lämplig för landsvägscykling och eftersom Cues kassetter är unika går det inte att byta mot en HG-kassett
Tack, jag läste det här på forumet. Lutar åt att köpa en begagnad lvg och lära mig på den vägen vad jag gillar/vad som ej passar

Endurace CF, CFR och CF SLX uppdaterades

Not gonna lie, jag är frestad.
Jag är väldigt imponerad av lackeringen.

Ja, vacker är den. Och dessutom mekaniska växlar.

Intressant med 165 mm vevar på M och 160 på XS. XS har precis rätt geo till mina 179 cm. Skulle då behöva längre stam och vevarmar.

Men mekaniska växlar och cable-tourism är kanske ingen bra kombo.

Blev väldigt sugen på en blå i strl L.
+1 metallic är så snyggt. Den nya ramen är också väldigt cool. Men tycker det är synd att man valt att förlänga hjulbas och kedjestag för att öka clearance med 3 mm, blir säkert snabb på raksträcka men är ju också något tung för det priset o borde bli en mindre responsiv cykel än gamla endurace med förändringarna i geon vilket också youtube verkar hålla med om. Har ju aktivt valt bort cyklar som inte har under en meter i hjulbas.

Jag har hört detta men Di2 är ~5000kr dyrare för gruppen och det är inte någont jag kan rättfärdiga för mig själv.

(glömma för en sekund att Canyon erbjuda inte en 105 di2 CF just nu)

Det berör också på hur vajer går igenom styrhuvudet. Här ser det ut som det kanske inte är för skarpa böjningar. Själva föredrar jag mekaniskt (men då såklart utan cable tourism).

Skärmavbild 2026-05-15 kl. 07.34.04.webp

Canyon skulle lackat några fler Endurace-ramar i "Atlantic Blue".

Tillbaka
Topp