Halloj!
Fick på Påskafton min fars gamla "Crescent Competition 12" ifrån 81 tror jag... tänkte försöka göra den till en fungerande cykel, dvs lite modernare komponenter men fortfarande ha kvar charmen. Jag har sneglat lite på 42Hz hoj ovanför, och den ser rätt likadan ut! Så här såg den ut när den kom:
Ledsen för rörig bakgrund :-)
Närbild på dekalen:
Ramen är en Reynolds 531 med Shimano 600-växlar:
Shimano "Tourney" bromsar:
Vevpartiet verkar vara "Silstar":
Närbilder på vevlagret, står "35 x P1" och "Japan":
Under ser jag inte riktigt, men "SR-30" eller "SR-80"?:
Sadelstolpe, styrstam verkar vara av märket "SR"?
Då jag aldrig har pysslat med dessa hojjar tidigare, så har jag lite frågor till Happy-kollektivet, notera dock att "förstörande arbete" dvs ändringar som inte kan göras ogjort går bort (löfte till farsan):
Jag har redan prövat med moderna 28"-hjul och dom funkar, men eftersom jag vill gärna ha 10-delat bak, så inser jag att jag måste byta bakväxel och vevparti pga smalare kedja/kransar, så:
- Funkar det att montera en ny 10-delad bakväxel? Räcker wire-draget i friktionsreglagen till?
- Vevlagret... det verkar vara en 68mm-vevlagerhylsa, kan man montera dit moderna lager? Engelsk/Fransk gänga?
- Bromsarna ser lite klena ut, men dom kanske funkar helt ok om man inte kör i alperna?
Förslag på snygga två-delade vevpartier/bakväxlar emottages tacksamt samt kanske nya bromshandtag (dom som sitter på var för extrahandtag på "ovansidan").
Cykeln vägde in på 14,5kilo från början, hjul+däck vägde nästan 4kilo! Efter jag tagit bort alla lås, stänkskärmar, pakethållare + ANNAT samt bytt till ett par Ksyrium så blev det 11,0kilo. Tror nog att det går att få den till runt 10kilo vilket är funkis :-)