Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

"The new Elemnt Bolt is considerably more expensive than previously, up from £184.99 to £249.99. It’s available now. A test sample has just arrived so we’ll have a review on road.cc soon."

Skippar nog. 3000kr är det inte värt.

"The new Elemnt Bolt is considerably more expensive than previously, up from £184.99 to £249.99. It’s available now. A test sample has just arrived so we’ll have a review on road.cc soon."

Skippar nog. 3000kr är det inte värt.

Eller vänta ett tag. Kommer nog hos någon tysk nära dig ev till annat pris. ?

Jag använder Wahoo numera då Garmin tenderar att pröjsa brottslingar som länsar deras servrar. Det är inte som att jag kör Wahoo för att jag älskar deras märke men de är de bästa nu. Kommer det bättre byter jag direkt, lite som ens relation ska vara till företag. No strings attached, ja såvitt de inte betalar en för att ha trådar knutna.

Skönt att de inte bryr sig om GPS-funktioner för det är inget jag någonsin har brytt mig om.

Eller vänta ett tag. Kommer nog hos någon tysk nära dig ev till annat pris. ?
Tyvärr kontrollerar Wahoo pris hos handlarna väldigt hårt. Sällan de är ordentligt rabatterade någonstans annat än typ vid Black Friday eller liknande. Dock kanske de funkar att beställa med Bikester rabattkod…

Tyvärr kontrollerar Wahoo pris hos handlarna väldigt hårt. Sällan de är ordentligt rabatterade någonstans annat än typ vid Black Friday eller liknande. Dock kanske de funkar att beställa med Bikester rabattkod…

Köpte min Bolt hos norrmännen för runt 1500 så visst förekommer det.
Men visst, de ser väl till att lägga sig lite under prisledande Garmin.

Beställde en v1 förra helgen. Frågan är om det är värt att skicka tillbaka å köpa den nya? Någon som har en åsikt?
Baksidan just nu är att mjukvaran verkar vara allt annat än stabil på nya. Men personligen hade jag nog grämt mig lite. Då den hårdvarumässigt verkar vara en rejäl uppgradering

beror ju dels lite på pris och dels om man kan acceptera buggig mjukvara i början. Man kan ju dock tycka att de borde lösa det värsta rätt snabbt och frågan är om Dcrainmaker ens har senaste mjukvaran eftersom han troligen haft den ett tag.

Baksidan just nu är att mjukvaran verkar vara allt annat än stabil på nya. Men personligen hade jag nog grämt mig lite. Då den hårdvarumässigt verkar vara en rejäl uppgradering

beror ju dels lite på pris och dels om man kan acceptera buggig mjukvara i början. Man kan ju dock tycka att de borde lösa det värsta rätt snabbt och frågan är om Dcrainmaker ens har senaste mjukvaran eftersom han troligen haft den ett tag.

Jag tolkar det som att DCR har direktkontakt med både Wahoo, och tex Garmin /Tacx när han gör reviews. Både att han ger feedback och att han får uppdateringar på sina review enheter.

Jag tolkar det som att DCR har direktkontakt med både Wahoo, och tex Garmin /Tacx när han gör reviews. Både att han ger feedback och att han får uppdateringar på sina review enheter.
Visst verkar det vara så, scrolla ned till kommentar #106 i recensionen
(Jag hittar inget sätt att direktlänka)

Det får han säkert. Det är mer en fråga vad som hänt från att filmen filmades och kund har den i handen. Så som det dykt upp uppdateringar till Wahoo kan det vara rätt ofta.

Jo, och ofta börjar han med Beta-versioner. Det nämner han ofta i sina reviews. Men detta verkar ju vara struligare än normalt, tyvärr. Han misstänker väl själv att Bolten blir överlastad, och att det förvärras pga av att han befinner sig i ett väldigt cykelintensivt område!?! Så bor man i Eskilstuna eller Hyltebruk kanske symtomen på problemet inte blir så tydliga.

Visst verkar det vara så, scrolla ned till kommentar #106 i recensionen
(Jag hittar inget sätt att direktlänka)

intressant att de skickar en tekniker. Ska man uppfatta det som att de skickade en direkt till honom. Speciellt. Lovande att de verkar vara problemet på spåret

Beställde en v1 förra helgen. Frågan är om det är värt att skicka tillbaka å köpa den nya? Någon som har en åsikt?
Jag hade föredragit den nya varianten, lätt.

Jag tror jag kommer skaffa en. Min gammel-Bolt gör det den ska, men vi behöver en till i hushållet, och då köper jag den nya även om det säkert kan dyka upp bra dealar på V.1.

Jag kanske läser dåligt,.eller så är det underförstått, men gamla Bolten har ju en skärm som till skillnad från kompisens Garmin är fantastiskt i starkt solljus eftersom den inte är ett dugg beroende av bakgrundsbelysning. Är den nya färgskärmen likadan? Det känns ju som en rätt stark USP. Men för mig som bara cyklar i skogen och ändå inte navigerar vet jag inte om skärmen i sig gör så stor nytta egentligen, såvida inte underlagskartan blir radikalt bättre t ex genom möjlighet att läsa in trailforks.

Jag kanske läser dåligt,.eller så är det underförstått, men gamla Bolten har ju en skärm som till skillnad från kompisens Garmin är fantastiskt i starkt solljus eftersom den inte är ett dugg beroende av bakgrundsbelysning. Är den nya färgskärmen likadan? Det känns ju som en rätt stark USP. Men för mig som bara cyklar i skogen och ändå inte navigerar vet jag inte om skärmen i sig gör så stor nytta egentligen, såvida inte underlagskartan blir radikalt bättre t ex genom möjlighet att läsa in trailforks.

Det står att den har automatisk anpassning av bakgrundsbelysningen, likt Roam.
Jag har även en Roam men har aldrig märkt av den anpassningen så antingen är den inte på eller också fungerar det bra.

Har en bolt och en roam i familjen o måste säga att roams skärm är minst lika tydlig i skogen. Skulle gissa att nya bolt har liknande typ av display, bara mer färger. Så känns som annan typ än den garmin använder.

Kan man flytta runt på kartan?
Värdelöst att bara sitta fast i underkant. T ex inte kunna se sitt spår för att kunna förstå var man ska.

Det går inte. Bara zooma in och ut från pilen som symboliserar dig, så vad som finns bakom ser du inte ens om du zoomar ut ordentligt.

Hur skulle ni ranka nya Bolten mot garmin 530 ?
Ingen här lär ha något svar på det då nya Bolten släptes igår. Det har dock sagts tidigare här i tråden ” Vem fan vill ha en Garmin” Så antar att ingen kan svara på frågan!

Men nya Bolten verkar grym. Har allt jag möjligen saknat från den gamla: Reroute, färgskärm, usb-c, samt mer lagringsutrymme.

För övrigt släptes det en uppdatering igår där mitt problem några inlägg längre upp ska vara löst. Ska testa imorgon, men inte idag pga misärväder?

Någon mer än jag som har problem med Strava Live Segments? När jag närmar mig slutet på ett segment och ligger bra till för att slå min bästa tid så blir skärmen hel tom och mittenknappen visar "dismiss". Efter segmentet visas min tid men ingen information om jag slagit min bästa tid.
När jag inte är i närheten av min bästa tid funkar det som det ska.
Problemet diskuteras här https://groups.google.com/g/wahoo-elemnt-users/c/h2XzygNkHA0
Körde en runda med racern igår, och nu äntligen blir inte skärmen svart på slutet av ett strava segment! Och om man tar pr kommer visas det en 5-10 sek oxå! som tidigare :-) Jag har nu firmware BOLT WB15-11596 - 28 May, 2021

Däremot körde jag på ett segmnent där inte strava live gick igång, men har vart så ett tag. Har fungerat tidigare här ska prova ta bort lägga till segmentet, får nog kontakta support, händer ibland på mtb segment, rätt trist när man är van med detta. Missa pers där med 3 sek, övriga 3 segment jag körde på blev det pers! :-)

Senast ändrad:
Körde en runda med racern igår, och nu äntligen blir inte skärmen svart på slutet av ett strava segment! Och om man tar pr kommer visas det en 5-10 sek oxå! som tidigare :-) Jag har nu firmware BOLT WB15-11596 - 28 May, 2021

Däremot körde jag på ett segmnent där inte strava live gick igång, men har vart så ett tag. Har fungerat tidigare här ska prova ta bort lägga till segmentet, får nog kontakta support, händer ibland på mtb segment, rätt trist när man är van med detta. Missa pers där med 3 sek, övriga 3 segment jag körde på blev det pers! :-)

Någon mer än jag som har problem med Strava Live Segments? När jag närmar mig slutet på ett segment och ligger bra till för att slå min bästa tid så blir skärmen hel tom och mittenknappen visar "dismiss". Efter segmentet visas min tid men ingen information om jag slagit min bästa tid.
När jag inte är i närheten av min bästa tid funkar det som det ska.
Problemet diskuteras här https://groups.google.com/g/wahoo-elemnt-users/c/h2XzygNkHA0
Jag har vart i kontakt med Wahoo om just dessa fel och det är ett software fel som dom känner till och skall åtgärda. Dock har det inte kommit i sista uppdaterigarna, då felet kvar står trots uppdatering.
Har gjort en massa tester o kontroller då man blir lätt manisk på såna här saker. När du kommer till ett annat Segment än det du startat på, låt Bolten starta det nya segmentet och klicka sen på "cancel" till vänster. Då kommer du tillbaka till det föregående segmentet utan problem. KLICKA INTE PÅ MUTE, då försvinner alltm vilket är själva felet.
Skall säga det oxå att jag har lyckats återskapa och få upp segmentet i Bolten, trots att det var helt borta och inte fanns. I mitt fall så går segmentet på Järva i en loop och kommer då tillbaka till det "andra" segmentet igen och när det startar på displayen kommer det upp en "Cancel" knapp. klicka på den och den tar dig tillbaka till det segmentet som nyss var helt borta och avslutat.

Någon med erfarenhet av den nya Bolt? (dvs som äger den och har använt den?)

DC Rainmaker verkar hittat en del buggar

Någon med erfarenhet av den nya Bolt? (dvs som äger den och har använt den?)

DC Rainmaker verkar hittat en del buggar

Jo, fast (det var nån vecka sen jag läste recensionen) nog väntade han på en mjukvaruuppdatering alldeles strax?

Jaha? Har de en egen inloggning på DCR eller nåt?
Jag är riktigt sugen på en V2, men lär inte slå till förrän DCR har ”friskrivit” den. Antingen i ursprungsartikeln, en ny artikel eller i kommentarsfältet.
Den kära regnmakaren uppdaterar ju liksom inte sina gamla recensioner dagligen så du får väl vänta på honom eller släppa ängsligheten och slå till.
Tidsnog uppdateras mojängen tveklöst.

Om det var att navigationen kraschade så var det ju ett fel där de skickade ut tekniker med typ två enheter me ny mjukvara o en me gamla, till dcrainmaker, där han bor, efter tur hade den me gamla mjukvaran kraschat Medans de andra två funkade. Så nog verkar de jobba på mjukvaran o sådant brukar dcrainmaker skriva om i kommentarerna till artikeln innan den uppdateras.

Nu har jag "bara" två problem med bolt.
1) vissa sement staartas inte med strava live på racer och mtb
2) Passerade med racern igår ett grus segment som är 300-500 meter från asflats vägen, då går GO igång, sen ballar hela strava live ur på det segmentet man är på.. Igår var det ett lång segment jag inte brydde mig om, men har hänt flera gånger förut, Dags för support ärende.

Var ett mtb segment idag, som jag tog bort från synk, sen la till funkar inte i alla fall..

Tillbaka
Topp