Det här med att välja sadel

Boromir

Aktiv medlem
Det här med att välja sadel
Är det "trail and error" som gäller för att hitta en sadel som inte våldförsig på röven eller finns det något sätt att mäta?

/ mr baboon
 
Det här med att välja sadel
Både och, genom att mäta kan du hamna i rätt socken vad det gäller bredden, men även om bredden är rätt är det trial n error som gäller i det stora hela.

Exempel: Mina båda cyklar kom levererade med till synes väldigt snarlika sadlar, med Specializeden kan jag sitta på flera timmar om dan medan jag får ont i ändan direkt av Bontragern...
 
Det här med att välja sadel
Ett sätt att mäta sägs vara att sätta sig något framåtlutad (tänk cykelposition) på en bit papp av tjockare slag för att mäta bredden på sittbenen. Sen argumenterar vissa för att detta är ett rätt trubbigt sätt att mäta på med tanke på hur sittbenen rör sig när du trampar, men det ger en fingervisning iaf.
 
Det här med att välja sadel
Vissa affärer har tydligen system där man kan låna sadel. Om man är "känslig" kan det åtminstone minska den monetära smärtan av att hitta rätt i sadeldjungeln.
 
Det här med att välja sadel
Konkret: för mycket information...:)


Många fysiska butiker verkar ju ha om inte lånesadlar så i alla fall någon form av ångerrätt om den inte passar ändan inom några veckor. Det har väl nätbutiker/tillverkare också, om det är söligare att skicka än att gå till LBS beror väl lite på hur lokal den är (och även viljan hos personalen givetvis).
 
Det här med att välja sadel
Vad för sadel som passar beror inte bara på sittbenen utan även hur man sitter och hur man cyklar.
En plan sadel om man sitter upprätt och kör "terräng". En S-formad om man mal mil i bocken.
En bred om man sitter upprätt och en smalare om man ser ut som man studerar framhjulsnavet.
En mer stoppad om man fiscyklar och en hårdare om man tar i.
En med hål i om man inte har något emot att bli blöt i skrevet när det regnar, och en hel annars.

Och även om jag håller med 'Konkret' och 'Bengt-re' så är jag mer än lovligt nöjd med den Bontrager Serano jag haft detta år. Funkar för dagsturer (4-7 timmar) några dagar i sträck och det utan massa cykelbyxor och jox. Enda gången den blir lite obekväm är när man fiscyklar med någon som knappt håller styrfart (ska jag säga :-) ), men det funkar ett gäng timmar ändå.

Men trail 'n error är inte dumt om man hittar ett knippe billiga sadlar i olika former, men bättre är "prova en månad" -sadlar från handlarn - eller billigare testsadlar (samma fast i material som kanske inte håller speciellt länge) som vissa fabrikat (Fi'zi:k bl.a.) har.
 
Det här med att välja sadel
Vi har i omgångar pratat om att man borde skapa en sadelpool där folk kan lägga alla sina sadlar som man inte gillar och den sadellådan av testsadlar skulle gå runt för utlåning till de stackare som letar efter något nytt som passar deras röv.å
 
Det här med att välja sadel
Bengt-re sa:
Vi har i omgångar pratat om att man borde skapa en sadelpool där folk kan lägga alla sina sadlar som man inte gillar och den sadellådan av testsadlar skulle gå runt för utlåning till de stackare som letar efter något nytt som passar deras röv.å
Hade ute en annons med såna sadlar för 100:- st/knippet för ett tag sedan men intresset var noll.
Det ska nog vara lite dyrare och finare saker för att duga åt dagens bortskämda ungdjävlar :-)
 
Det här med att välja sadel
emmer sa:
Bengt-re sa:
Vi har i omgångar pratat om att man borde skapa en sadelpool där folk kan lägga alla sina sadlar som man inte gillar och den sadellådan av testsadlar skulle gå runt för utlåning till de stackare som letar efter något nytt som passar deras röv.å
Hade ute en annons med såna sadlar för 100:- st/knippet för ett tag sedan men intresset var noll.
Det ska nog vara lite dyrare och finare saker för att duga åt dagens bortskämda ungdjävlar :-)

Det var trist... folk kör hellre en chansning och lider av en dyr, men dåligt passande sadel...


Btw beställde jag idag en ny likadan sadel som jag redan har då den håller på att ge sig i ytan... Lyxproblem att hitta en sadel som man lyckas slita ut! Tur att deg fanns en handlare som hade kvar något exemplar fortfarande så att man slapp göra om resan "cykliströv söker sadel".
 
Det här med att välja sadel
Som jag anade så verkar det inte finnas något hemligt trix för att hitta den ultimata sadeln. Jag får åka till LBS och kika på lite olika sadlar och se om dom har någon prova på sadel.
//T
 
Det här med att välja sadel
Hade du talat om vad phan du cyklar för typ av cykling och ungefär vad för byxmått du har (och om det beror på välmående eller ej :-) ) så kanske någon kunde gett dig lite tips att avgränsa floran med.
Men det enda vi vet nu är att du har ont i baken...
 
Det här med att välja sadel
emmer sa:
Hade du talat om vad phan du cyklar för typ av cykling och ungefär vad för byxmått du har (och om det beror på välmående eller ej :-) ) så kanske någon kunde gett dig lite tips att avgränsa floran med.
Men det enda vi vet nu är att du har ont i baken...

Jag frågade ju om det fanns något trix/verktyg/redskap/mjukvara eller dylikt för att hitta passande en sadel för jag antar att bakens smak är som baken själv, delad. Och därför i stort omöjligt för någon att pricka rätt med förslag, men för all del.

Jag håller mig till stigarna kring Uppsala till stor del sittandes på en Giant Trance med std Contact upright-sadel som ger mig mindre sveda och värk när jag skippar blöjbyxan. Sadeln är ganska bred medans jag drar medium/32" i byxor.

Obehaget är lokaliserat till några cm nedanför sittbenen.

:)
/T
 
Det här med att välja sadel
Vart tog halleluja-kören om Dr Wittkop-sadlerna vägen?
Jag gillar den inte men min röv är av motsatt uppfattning och den klokaste av oss vinner.
 
Det här med att välja sadel
Boromir sa:
emmer sa:
Hade du talat om vad phan du cyklar för typ av cykling och ungefär vad för byxmått du har (och om det beror på välmående eller ej :-) ) så kanske någon kunde gett dig lite tips att avgränsa floran med.
Men det enda vi vet nu är att du har ont i baken...

Jag frågade ju om det fanns något trix/verktyg/redskap/mjukvara eller dylikt för att hitta passande en sadel för jag antar att bakens smak är som baken själv, delad. Och därför i stort omöjligt för någon att pricka rätt med förslag, men för all del.

Jag håller mig till stigarna kring Uppsala till stor del sittandes på en Giant Trance med std Contact upright-sadel som ger mig mindre sveda och värk när jag skippar blöjbyxan. Sadeln är ganska bred medans jag drar medium/32" i byxor.

Obehaget är lokaliserat till några cm nedanför sittbenen.

:)
/T

Skulle nog tro att den sadeln är för T-formad och att du skulle ha en som är lite mer Y-formad och inte svänger ut så tvärt.
Du sitter nog inte så "damcykel"-aktigt som du tror utan kasar fram på sadeln när du böjer dig och sitter då utan riktigt stöd under sittbenen (ischium?) och lastar benen (pubium?) längre in/fram istället.
Med "blöja" blir ju sadeln än större (sadelöverdrag :-) )
 
Det här med att välja sadel
Se där, det finns några andra som också har tänkt på det här.
Det verkar som jag ska sikta in mig på något mer päronformat.

Tack så länge
/T
 
Det här med att välja sadel
När jag bytte min "Selle italia SLR" där bedaste delen var 15,5cm till en likadan där bredaste delen var 13,8cm så försvann mina problem med skavsår.
 
Det här med att välja sadel
Det är inte så svårt:
1) Köp Gilles Berthoud

2) Om du är vegan eller vill ha något mindre vattenkänsligt än läder, köp Brooks Cambium
 
Det här med att välja sadel
mmmrrrr sa:
Det är inte så svårt:
1) Köp Gilles Berthoud
2) Om du är vegan eller vill ha något mindre vattenkänsligt än läder, köp Brooks Cambium
Känns ju som ett vettigt råd för en fullgung i skogen... NOT.
(Som Beavis och Butt-Head skulle sagt.)
 
Det här med att välja sadel
Kan ju säga att de sadlar jag köpt efter att ha mätt vilken bredd jag ska ha, varit bland de mest osköna sadlar jag haft. Så jag personligen skulle inte dra allt på det. skulle vilja säga att formen är viktigare, kan man hitta en butik som har provsadlar är det nästan det bästa. annars får man köpa grisen i säcken tills man hittar :D
 
Tillbaka
Topp