Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Geologen, sluta gnäll nu, om kostar dig 1-2k i
> månaden för att pendla, det är inte mycket. Ett
> sketet SL kort för 6km i vardera riktning kostar
> 900 pix.
Jag är nu tvungen att pendla nio mil enkel väg, med egen bil. Ca 5000-6000 kr/mån räknat i bruttolön, efter att jag räknat med skatteavdraget för resor till och från arbetet. Från en grundlön på 24 000 kr/mån. Jag skulle faktiskt hamna i en bättre ekonomisk situation om jag blev arbetslös just nu...
> Så, lighten up. Du valde utbildning, visste nog
> vad för arbetsmarknad du valde.
Nej, jag valde tyvärr inte efter det, utan jag valde utbildning ganska plötsligt och impulsivt, för att kurserna lät roliga i kurskatalogen. Jävligt dumt, men så var det. Jag blev dessutom under utbildningens gång grundlurad av lärarna och var naiv nog att inte kolla på egen hand. De sa gång på gång att det är ett otroligt sug efter geovetare, och att oroväckande många hoppar av innan examen för att de fått bra jobb redan. Det var humbug, har jag och väldigt många av mina kurskamrater insett så här efteråt. Bara en handfull av dem har nån form av geojobb. De flesta har hamnat på helt andra saker. En delar ut kommunpost i en sydhalländs kommun. En säljer sportartiklar på ett varuhus i Oslo. Men det är som det är. Jag är inte alls låst till att jobba med det jag läst, utan jag skulle mer än gärna jobba med en hel rad andra saker, men utan formella meriter har man inget att hämta.