[Di.se] "Männen som älskar spandex"

Men, vi medelålders män som älskar Spandex och har diverse ratbikes och Lidl-cykelbyxor då? Fånte vi vara MÅMILs?

Efter brittiska cykelframgångar i London-OS har cykelintresset exploderat i Storbritannien. Britterna lägger redan dubbelt så mycket pengar på cyklar och tillbehör som de lägger på nationalsporten fotboll. I Storbritannien är marknaden för cyklar och tillbehör värd uppemot 25 miljarder kronor. De kommande åren väntas den växa med mer än 20 procent.

Happy borde snart vara värt miljarder..

"årsinkomst på över en halv miljon kronor som väljer att köpa en exklusiv cykel hellre än till exempel en sportbil."

Va, en årsinkomst på en halv mille ger väl ingen sportbil och definitivt inte en värstingcykel..

Jag förstod inte riktigt nyhetsvärdet i det hela för oss i Sverige, det verkar mest som skribenten har fastnat vid män i trikåer.

Ett hushåll med 1M i årsinkomst netto kan nog unna sig en sportbil. Även ensamstående med 500k netto om året har nog inga problem med lite utsvävningar. Men jag sneglar just nu på en Bullit, och ler lite åt Steve McQueen-bilden som dyker upp i huvudet.

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
Men jag sneglar just nu på en
> Bullit, och ler lite åt Steve McQueen-bilden som
> dyker upp i huvudet.

Jaså, hade Steve McQueen en sån här?

jpsstraight.jpg

mzi skrev:
> 500k netto om året

Fast netto betyder det väl inte när det står "årsinkomst"?

Men för mig är drygt 40 000 i månaden en ren drömlön. Det är ungefär dubbelt vad jag har nu...

"Årsinkomst" är väldigt trubbigt på alla sätt. Men netto är oftare intressantare än brutto.

Jag tycker du ska drömma om mer än så. Den övre kvartilen för samtliga tjänstemän i privat sektor hade en medianlön(? lite oklart från SCB!) på 39500. 40k ut per månad borde alltså inte vara omöjligt att uppnå med lite jävlar anamma i en storstad. Om det nu är pengar man är ute efter.

Va fan!
”Som kvinnor behöver en ny handväska vill män köpa den senaste prylen”
inte alls steriotypt skrivet av Di. Undrar vad för slags kvinnor den skibenten umgås med?

Nyhetstorka på DI och någon praktikant som har översatt en rätt dammig artikel från Bloomberg med Google Translate verkar det som.

"Vägcyklister"?

Kanske samma praktikant som har översatt Garmins datafält till svenska. "Varvkraft", "medeltakt"... :-)

mzi skrev:
> "Årsinkomst" är väldigt trubbigt på alla
> sätt. Men netto är oftare intressantare än
> brutto.
>
> Jag tycker du ska drömma om mer än så. Den
> övre kvartilen för samtliga tjänstemän i
> privat sektor hade en medianlön(? lite oklart
> från SCB!) på 39500. 40k ut per månad borde
> alltså inte vara omöjligt att uppnå med lite
> jävlar anamma i en storstad. Om det nu är pengar
> man är ute efter.

Jodå, med rätt utbildning så. Men med fel utbildning, nä.

Men jag har i alla fall satt som målsättning att ha en månadslön på 30 000 kr när jag fyller 35. Det är om två år. Vi får se om jag lyckas... Just nu tvingas jag till sån pendling att min effektiva månadslön blir ca 19 000 kr. Känns jävligt surt.

DT skrev:
> Nyhetstorka på DI och någon praktikant som har
> översatt en rätt dammig artikel från Bloomberg
> med Google Translate verkar det som.
>
> "Vägcyklister"?
>
> Kanske samma praktikant som har översatt Garmins
> datafält till svenska. "Varvkraft",
> "medeltakt"... :-)

Haha!

Såg nåt liknande på Aftonbladet i går. Minns inte vad det handlade om, men det var förmodligen en maskinöversättning som bara måttligt redigerats av personen med bylinen.

geologen skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 500k netto om året
>
> Fast netto betyder det väl inte när det står
> "årsinkomst"?
>
> Men för mig är drygt 40 000 i månaden en ren
> drömlön. Det är ungefär dubbelt vad jag har
> nu...

Såja, kom över till den "mörka" sidan (IT/IS) som vi andra avdankade geologer så skall det nog lösa sig :-)

DT skrev:
> Nyhetstorka på DI och någon praktikant som har
> översatt en rätt dammig artikel från Bloomberg
> med Google Translate verkar det som.
>
> "Vägcyklister"?
>
> Kanske samma praktikant som har översatt Garmins
> datafält till svenska. "Varvkraft",
> "medeltakt"... :-)

Den verbala & skriftliga fördummningen fortsätter märker jag, senast igår hörde jag följande från "dumburken":

"Jag måste _punktera_ upp en lista" personen skulle alltså skriva en punktlista.

geologen skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Årsinkomst" är väldigt trubbigt på alla
> > sätt. Men netto är oftare intressantare än
> > brutto.
> >
> > Jag tycker du ska drömma om mer än så. Den
> > övre kvartilen för samtliga tjänstemän i
> > privat sektor hade en medianlön(? lite oklart
> > från SCB!) på 39500. 40k ut per månad borde
> > alltså inte vara omöjligt att uppnå med lite
> > jävlar anamma i en storstad. Om det nu är
> pengar
> > man är ute efter.
>
> Jodå, med rätt utbildning så. Men med fel
> utbildning, nä.
>
> Men jag har i alla fall satt som målsättning att
> ha en månadslön på 30 000 kr när jag fyller
> 35. Det är om två år. Vi får se om jag
> lyckas... Just nu tvingas jag till sån pendling
> att min effektiva månadslön blir ca 19 000 kr.
> Känns jävligt surt.

Var glad att du inte spenderade dina 5 år på universitetet för att spottas ut som journalist. Som geolog har man åtminstonde möjligheter, som journalist är man dömd till dåligt betalda vikariat eller möjligen ännu osäkrare frilansande. Jag har turen att vara fast anställd, men jag har inga som helst drömmar om att någonsin tjäna några vettiga pengar. Jag tjänar ungefär lika mkt nu som jag hade gjort om jag jobbat kvar som säljare i cykelbutik. Fördelen nu är att jag har bättre tider, men sämre förutsättningar för löneökning.

Och då jobbar jag redan i den största arbetsmarknaden för min typ av jobb i sverige, så en flytt skulle inte medföra någon förbättring arbetsmässigt.

Ifs är Camilla Läckberg och Liza Marklund också journalister....men det räknas inte.

Jan Guillou är också journalist och han tjänar hur mycket pengar som helst.

Du får helt enkelt hitta på en övermänniska-gestalt som du skriver halvdåliga romaner om.

DT skrev:
> Jan Guillou är också journalist och han tjänar
> hur mycket pengar som helst.
>
> Du får helt enkelt hitta på en
> övermänniska-gestalt som du skriver halvdåliga
> romaner om.

Jo jag vet, det är rätt kul att kolla på journalistförbundets listor om löner för journalister i sverige. De sträcker sig från 0kr/år för en del frilansare till ett par miljoner för de ovan nämnda. Fast jag vet inte om Guillou och gänget räknas längre.....

Jag har nog sett en utveckling åt det hållet som artikeln antyder. Bor i ett bättre bemedlad villaområde till Göteborg och har bekanta och grannar som tillhör den utpekade kategorin.
För några år sedan skulle alla spela golf men på senare år har samma personer de börjat dyka upp på fina kolcyklar och skall göra klassikern. Bilarna i omgivningen är inte heller lika dyra längre.

Själv har jag bojkottat synlig lycra sedan åtta år tillbaka. Jag hade min Lvg-boom på 80-talet.

Nymodigheter.. älska i lycra! Men vad har hänt med latex? Är det något fel med det materialet nu plötsligt? Va?

mzi skrev:
> "Årsinkomst" är väldigt trubbigt på alla
> sätt. Men netto är oftare intressantare än
> brutto.
>
> Jag tycker du ska drömma om mer än så. Den
> övre kvartilen för samtliga tjänstemän i
> privat sektor hade en medianlön(? lite oklart
> från SCB!) på 39500. 40k ut per månad borde
> alltså inte vara omöjligt att uppnå med lite
> jävlar anamma i en storstad. Om det nu är pengar
> man är ute efter.

Visst kan man komma långt med jävlar anamma, men för att få ut 40 000 efter skatt krävs en månadslön på
65 000. För den grupp du beskriver ovan går den 90:e percentilen vid en månadslön på 51 400. D.v.s. 90% av gruppen tjänar 51 400 kr/månad eller mindre. Och därifrån är det ganska långt upp till 65 000 kr/månad.

Jag upplever att månadslönenivåer ofta överdrivs. Andelen tjänstemän i privat sektor som tjänar minst 65 000 kr/månad är faktiskt väldigt liten. Och sett till samtliga sektorer och yrkesgrupper naturligtvis försvinnande liten.

Robert skrev:
> Jag har nog sett en utveckling åt det hållet som
> artikeln antyder. Bor i ett bättre bemedlad
> villaområde till Göteborg och har bekanta och
> grannar som tillhör den utpekade kategorin.
> För några år sedan skulle alla spela golf men
> på senare år har samma personer de börjat dyka
> upp på fina kolcyklar och skall göra klassikern.
> Bilarna i omgivningen är inte heller lika dyra
> längre.
>
> Själv har jag bojkottat synlig lycra sedan åtta
> år tillbaka. Jag hade min Lvg-boom på 80-talet.

Hehe!

Vad är problemet egentligen? Det är väl kul att gubbar och andra spenderar pengar på sådant som förhoppningsvis ger bättre hälsa? Nuförtiden är jag ju också gubbe som använder kläder från Castelli, Assos och liknande men när jag köpte mina första cykelbyxor 1979 var det ullbaserat som gällde och då var jag en tanig tonåring. På den tiden var det riktigt trist att cykla i ösregn - nu är materialen så bra att det knappt gör någonting.

Som sagt - "spandex"-materialen är ju kanon i dåligt väder jämfört med hur det var förr i tiden!

rikard skrev:
> Det går att tjäna bra som geolog också, men det
> har vi pratat om i en annan tråd. ;)

Klart det går. Men jag vill inte pendla med helikopter till nån jävla gasplattform i Nordsjön, eller ha mitt kontor på 400 m djup i en gruva uppe i mörkaste Norrland. Och jag är inte heller berggrundsgeolog. Strikt räknat är jag väl inte ens geolog, utan en person som läst en samling geovetenskapliga kurser.

Geologen, sluta gnäll nu, om kostar dig 1-2k i månaden för att pendla, det är inte mycket. Ett sketet SL kort för 6km i vardera riktning kostar 900 pix.
Åka bil är bara att glömma, köer som faaan och parkera i stan, ha ha, drygt 200 spänn om dan om du jobbar i city.

Tunnelbanan är inte så rolig den heller, när dagis/skola får sin sjukvåg efter ledigheter, då får jag den ett par veckor senare i tunnelbanan, jag har inte ens kottar.

Så, lighten up. Du valde utbildning, visste nog vad för arbetsmarknad du valde. Jag valde bort det jag verkligen ville göra, mot något jag jag ville göra lite mindre, för att det var sån skillnad i möjligheten att få jobb. Å ja, jag jobbar IT.

Stervelo skrev:
> Geologen, sluta gnäll nu, om kostar dig 1-2k i
> månaden för att pendla, det är inte mycket. Ett
> sketet SL kort för 6km i vardera riktning kostar
> 900 pix.

Jag är nu tvungen att pendla nio mil enkel väg, med egen bil. Ca 5000-6000 kr/mån räknat i bruttolön, efter att jag räknat med skatteavdraget för resor till och från arbetet. Från en grundlön på 24 000 kr/mån. Jag skulle faktiskt hamna i en bättre ekonomisk situation om jag blev arbetslös just nu...

> Så, lighten up. Du valde utbildning, visste nog
> vad för arbetsmarknad du valde.

Nej, jag valde tyvärr inte efter det, utan jag valde utbildning ganska plötsligt och impulsivt, för att kurserna lät roliga i kurskatalogen. Jävligt dumt, men så var det. Jag blev dessutom under utbildningens gång grundlurad av lärarna och var naiv nog att inte kolla på egen hand. De sa gång på gång att det är ett otroligt sug efter geovetare, och att oroväckande många hoppar av innan examen för att de fått bra jobb redan. Det var humbug, har jag och väldigt många av mina kurskamrater insett så här efteråt. Bara en handfull av dem har nån form av geojobb. De flesta har hamnat på helt andra saker. En delar ut kommunpost i en sydhalländs kommun. En säljer sportartiklar på ett varuhus i Oslo. Men det är som det är. Jag är inte alls låst till att jobba med det jag läst, utan jag skulle mer än gärna jobba med en hel rad andra saker, men utan formella meriter har man inget att hämta.

Lillskeden skrev:
> Tvungen att pendla 9 mil? Vem är det som stoppar
> dig att flytta?

Nä, visst, jag kan ju flytta och säga upp allt mitt liv för jobbet. Nä, jag har tidigt lovat mig själv att aldrig gå över gränsen till att leva för att jobba. Just nu är det farligt nära. Jag letar annat för fulla muggar.

Tillbaka
Topp