diy carbon banshee a: 2017

Ja ja skämta på ni bara men bara för att det heter kolfiber och kostar fläsk i butiken så betyder inte det att inte går att göra själv.men självklart skall man bygga 2000 ramar funkar det inte att bygga på detta viset har känt och klämt på hemmavarande kolfiber tidigare och tro mig det blir starkt.

Du behöver ju inte rita av ramen ijengklijen, "allt" du behöver veta är avstånd bb-nedre länkpunkt-övre länkpunkt, avst mellan länkpunkterna påbaksvingen samt var dämparen sitterfast.

Gör du en enkelsving ska pivotpunkten sitta i höjd med klingan (mellanklingan om du kör oldschool)

Kör igång nu!

/T

Vi skämtar på när du ska bygga med mikrometerstolerans för 4st axlar. Kom ihåg att rörelsen skapar ännu mer otolerans och då kan vem som helst lista ut vad som händer. Kolfibret ska också klara över ett halvt tons tryck.

Bygga i kolfiber är inte svårt, bygga precision i kolfiber är svårt, speciellt mikrometer. Då krävs jiggar och annat roligt som håller materialet på plats.

Magnus.Bovall skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja ja skämta på ni bara ...

Förlåt, men bilden dök upp i mitt huvud.

Jag tycker det är ett väldigt spännande projekt och säkert oerhört kul att hålla på med. Så länge inte förväntningarna är för höga. Det är stor risk att man lägger på lite extra för säkerhets skull och att hemmabygget blir tyngre än motsvarande köpta alu-ram. Plus problemen med mått och toleranser som redan påpekats. Men så länge du lär dig något och har kul på kuppen så spelar det mindre roll.

Ja ja, jag skall i alla fall testa orkar inte hålla på att försvara mina idéer och självklart kommer alla knutpunkter i alu att fixeras under bakningen sedan så skulle jag vilja se den som kan hänga över
500 kg på sin alu ram trycket blir ju uppdelat på flera ställen.skall göra ett bak sving rör till veckan så får vi se hur styvt det blir. Men jag måste ha mått för att komma i gång annars blir det att köra efter eget huvud.dock helst inte.

Riktigt spännande projekt!

Vad för form har du tänkt använda, han-/hon-form? hur tillverkar du formen? Vad ska du använda för upplägg på kolfibret, ska du optimera eller köra samma upplägg på allt för enkelhet? om du avänder prepreg då har du tillgång till en ugn/autoklav eller? Jag har själv diskuterat med en kompis om att bygga en helstel kolfiber hoj i sommar men då ganska simpel design och använda min kompis formar för rör, som finns kvar efter hans Mothbygge (för de som inte vet vad en Moth är googla moth sailing), och använda infusionteknik istället för prepreg. Massa frågor men jag tycker är ett väldigt intressant projekt!

Jag är lite nyfiken på vad som skulle hända om man tog ett sadelrör inklusive länkage och vevlagerhylsa från en skrotad aluram och sen försökte bygga resten i kolfiber. Skulle det gå att få ihop vettiga skarvar mellan materialen och hur mycket problem blir det med skillnader i material med avseende på utvidgning, hållfasthet och oxidation. Att ta en ram med spricka vid styrröret och göra detta känns ju betydligt enklare än att pillra med allt kring länkagebiten.

Har inga super höga förväntningar men jag skall göra ett tappert försök får väga alla knutpunkter samt droppouts och lager mm när dom delarna är klara så får vi se hur mycket utrymme det blir till resten men om knutpunkter mm hamnar på 1.5 kg och prepreg väger 420gram/ km2
Och man kommer långt med 2km2 då divinicell kärnorna inte blir så tjocka så hamnar man på kanske typ 2.5 kg ink divinicell sedan dämpare på det så skall man klara sig på max 3 kg. målet är i alla fall under 3 kg ink dämpare.

Jag tänkte jogga upp alla knutpunkter i en jigg detta skall sedan sammanfogas med tillpassad divinicell som sedan skall allt kläs med prepreg samt resten som behövs samt vaccum packas och u ugn alltså inga hon han formar.

Får se på upplägget kan jag få tag i prepreg med riktade fibrer så blir det nog en blandning annars vanlig till 420 gram och ingen autoklav utan endast ugn.

Magnus.Bovall skrev:
> Får se på upplägget kan jag få tag i prepreg
> med riktade fibrer så blir det nog en blandning
> annars vanlig till 420 gram och ingen autoklav
> utan endast ugn.

Okej tack för svaren! Jag ser fram emot att följa projektet och se hur resultatet blir!

Du anser att 2m2 väv räcker till en hel hoj? Du räknar alltså inte med något spill alls med tanke på 0/90 vävningen?

Ska bli spännande att se om du klarar målet med enbart 2m2 väv.

Lite inspiration: https://www.flickr.com/photos/22697976@N00/sets/72157644764108587/

p4pb11651925.jpg

Senast ändrad:
Sorry to speak in English but I don't know Swedish!

I'm the maker of the first bike pictured (the not very stylish one!). It was my second frame that I made, the first being a hardtail. I'm an engineering student but I learnt how to do it on the project. It took me about 3 weeks of 4-5 hours a day to complete it last year. I would advise you try a hardtail or a simpler project first.

I used a very similar method to the bike above, but used alloy inserts for the bottom bracket, head tube and rear dropouts from an old donor frame.

The full build report is on my blog ( http://bike-related-projects-and-antics.blogspot.co.uk/ ) but here are some pictures to summarize

IMG_8610.JPG

IMG_8619.JPG

IMAG1019.jpg

IMAG1039.jpg

I have had some breakages, but now I have fixed them it is working well and rides really nicely

KIBKhJO.jpg

If you want any help feel free to contact me for advice!

Hjälp!! finns det verkligen ingen runt Göteborg som har en rune som man skulle kunna få komma och mäta lite på?? skall till Göteborg nu till veckan typ ons tors.
/Magnus

Magnus.Bovall skrev:
> Hjälp!! finns det verkligen ingen runt Göteborg
> som har en rune som man skulle kunna få komma och
> mäta lite på?? skall till Göteborg nu till
> veckan typ ons tors.
> /Magnus

Jag har en rune, dock storlek small.

Magnus, det är bara att börja bygga. DIY med kompositmaterial har ju funnits hur länge som helst, segeljollar, flygplan, surfbrädor. För geometri så kolla på "DW-link" på engelska wikipedia, där har du en "ritning" på en tidig renrasig sådan ram och jag tror inte det skiljer mycket mot en "spitty" på hur svingen funkar. Skala upp till 1:1 . Om jag skulle bygga en ram på enklaste sätt skulle jag använda för-tillverkade runda rör, och bygga knutpunkterna som du tänkte med skumkärna utan form. Rör köper man t ex på superspars.com om man inte gör egna. Svenska Tanso i Jönköping har allt man behöver i råmaterial. Kör hårt!

Så första delarna klara till styrhuvet vaccum packat och in i värmen nu var det bara och vänta på resultatet. Ligger bara 2 tunna lager för att knyta i hop det hela.

Bilagor

• 20150115_113220.jpg
    20150115_113220.jpg
    21.4 KB · Besök: 94
  • 20150115_113159.jpg
    20150115_113159.jpg
    20.9 KB · Besök: 99
  • 20150115_150122.jpg
    20150115_150122.jpg
    49.3 KB · Besök: 93
pbeijer skrev:
> Vernersson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite inspiration kanske?
> > =)
> >
> http://www.pinkbike.com/news/how-to-print-a-mounta
>
> > in-bike-video-2015.html
>
> Hur får han bort plasten efteråt eller låter
> han den sitta kvar, måste ju väga en hel del?

han gör väl utvändiga gjutformar av plasten ? som han tillverkar kolfiberdelar i som sen sätts ihop.

Det går inte så fort men det händer i alla fall något bakre ramen är strax någorlunda klar nu skall den bara knytas i hop sedan så är stommen till styrlager hylsan klar samt stommen till sadel stolpen.
Hur mycket frigång behövs mellan ram och bakdäck räcker det med typ 10-12mm .någon som vet inv mått mellan vev armarna på ett slx kit. Verkar som Q faktor måttet ligger på 170 mm men inv är ju bra att veta så man vet hur bred man kan göra svingen.

Bilagor

• 20150129_153333.jpg
    20150129_153333.jpg
    61.6 KB · Besök: 126
  • 20150129_153232.jpg
    20150129_153232.jpg
    63 KB · Besök: 124
  • 20150129_153245.jpg
    20150129_153245.jpg
    50.5 KB · Besök: 119
Oj! Det ser ju ut att kunna bli riktigt proffsigt och bra det där:-)
Angående frigång för däcket så tycker jag att du ska ta i ordentligt. Ett 2,4"-däck är ungefär 60 mm brett om man har det på en inte alltför smal fälg. Och då vill man nog ha i alla fall ~8 mm på vardera sidan, för det kan ju flexa en del om man kör hårt.

Om du gör cykeln för att endast funka med enkelklinga fram så borde du kunna få in riktigt feta däck. På min Phantom är det ungefär 11 mm mellan vevarmen och utsidan på kedjestagen, så om man inte designat baktriangeln för flera klingor hade den kunnat vara betydligt bredare. Ju bredare, desto styvare dessutom. Och så kan man flytta kullagrena bredare isär dessutom för mindre glapp.

Edit: Fast jag undrar om du verkligen ska ha sådär smala delar. Kolfiber har ju helt andra egenskaper än aluminum, och jag antar att de kommer vara ihåliga. På Banshee-baktriangeln är ju hela framdelen av fräst, solid aluminium. Alltså inte ihåligt.

Senast ändrad:
Dom kommer att bli lite tjockare när allt är klart men frågan kvarstår hur bred kan man göra svingen men ändå få dit vev armarna. Någon som har bra input.

Magnus.Bovall skrev:
> Dom kommer att bli lite tjockare när allt är
> klart men frågan kvarstår hur bred kan man göra
> svingen men ändå få dit vev armarna. Någon som
> har bra input.

Du får väl utgå från det mått du tänker dig på vevlagret och sen räkna dig fram:-) Jag antar att de flesta vevarmar har ungefär samma offset från vevlagerbredden, plusminus någon millimeter. Du kan säkerligen göra svingen bredare än original i alla fall, förutsatt att du tänker köra utan framväxel.

Att räkna utifrån vevlagerbredden låter krångligt.

Om du verkligen vill optimera så införskaffa det vevparti du skall montera på cykeln och mät på det. Det blir väldigt enkelt, och exakt, om du monterar vänsterveven 180 grader fel.

Glöm inte att lämna lite marginal. Baksvingen kommer flexa en del.

Räkna minst 10mm på 60mm däck. 8,5cm-9cm innremått, särskilt med carbon som tycker inte om tyre rub. Sen har du chainring clearance. 36t N/W har ca 135mm radie på 50mm offset. Sen räkna crank arm clearance för 175mm XX1 på 156QR som skulle ge dig innremat runt 130mm - 5mm på varje sida - det blir 120mm då. Den är också tjock runt pedalfäste så räkna med 120 på 190 diametern. Räkna ALTID med "värsta" scenario och alla clearances börde vara minst 5mm. Det ser ut som mycket på datorn men när man ser det i verkligheten blir det Oj! Kolla också med skor! Generellt gör chain/seat stays inte bulliga vid drop outsen.

Senast ändrad:
Magnus.Bovall skrev:
> Det går inte så fort men det händer i alla
> fall något bakre ramen är strax någorlunda klar
> nu skall den bara knytas i hop sedan så är
> stommen till styrlager hylsan klar samt stommen
> till sadel stolpen.
> Hur mycket frigång behövs mellan ram och
> bakdäck räcker det med typ 10-12mm .någon som
> vet inv mått mellan vev armarna på ett slx kit.
> Verkar som Q faktor måttet ligger på 170 mm men
> inv är ju bra att veta så man vet hur bred man
> kan göra svingen.

Ha ha där täppte du truten på många Magnus! Kör hårt å lycka till!

Följer!

Magnus.Bovall skrev:
> till sadel stolpen.
> kan göra svingen.

Shit va bra det där ser ut! När du är klar så kan du få göra en ny sving åt mig som är 10-15mm kortare än original.

Stalle

Jilster skrev:
> Ha ha där täppte du truten på många Magnus!
> Kör hårt å lycka till!

+1

Magnus.Bovall skrev:
> till sadel stolpen.
> kan göra svingen.

Tycker ditt tilltag är så jävla helrätt coolt!
Kör hårt =)

Tillbaka
Topp