diy carbon banshee a: 2017

Faan detta med mountainbike är ju rena raket forskningen.
finns ju hur mycket som helst att välja på nuu skiter jag I detta? får bli naven som jag har.
Så vidare på nästa val 350 r vs 350 cr

BjornR skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp med stålfjäder... Hisspinne gör dig
> snabbare än 200g.

Instämmer! Dessutom är det mer cred'igt att köra fjäder än luftburk :D
BTW så skulle du ju byggt cykeln för 148Boost, men det får väl bli till nr. två...

// Larsa

148 boost ? snacka så man fattar! Jag är ju helt ny på detta! Ni får inte krångla till det så jag blir ju helt snurrig ?

Kanske duger det fint med 350 r
Skall bara älta detta lite med er proffs så kanske jag kan bestämma mig sen?
man blir ju bara lite förvirrad om vilka prylar som duger, självklar fattar jag att man får vad man betalar för men det är ju inte alltid att något som är dubbelt så dyrt är dubbelt så bra.
Kolla bara alla diskutioner om växlar,
nu är ju jag helt grön men hur jäkla mycket växlar behöver man igentligen folk bygger om till höger och vänster och byter drev hit och dit
Räcker det verkligen inte med 11-36 för att ha lite skoj i skogen? Blir det verkligen så mycket bättre med 11-42 tex, Man blir ju helt förvirrad som ny börjare.
/M

Gör det som är lättast, strunta i modifieringar av drivsystemet. Fokusera på att få ihop cykeln och känn sedan vad du behöver förändra för att göra den bättre.

148 boost är 148mm det nya baknavets bredd, 6mm bredare än 142mm.

Senast ändrad:
Jo jag vet, försöker bara sondera terrängen lite för att försöka bilda mig en uppfattning vad man skall lägga krut på snika in på växel grupper bromsar etc för att kunna lägga lite extra på gaffel osv men man använder ju växlar och bromsar lika ofta som fjädring men nu är nog specen bestämd
Blir följande så får man ändra tills nästa år så har man hela vintern på sig.

Gaffel marzocchi 350 r
Broms slx med slx 203/180 skivor
Zee bak växel
Saint reglage
Slx 11-36 kasette + kedja

Superstar
Handtag
32t N/W
Bashring
Plast Pedaler
styr alu distabser

Dt fälgar + eker ex 471 eller E512

WTB sadel eller happy fynd!
hisspinnen ? Så länge.
Däck svarta och runda?

E512 fälg + Competition 2.0/1.8mm reducerade SP-ekrar skulle jag gå på. Skiljer sig bara några gram mellan EX471 och då vet jag inte ens om de räknat med brickorna som krävs i vikten.

Angående 350r + dropper vs 350cr utan dropper, köper man 350r med rätt fjäder alltid eller kan det vara så att man måste köpa fler för att hitta rätt, isåfall blir det kanske inga peningar till stolpe då ?

Det är ju detta med fjäder som oroar mig hur stor skillnad e det funkar org fjäder eller måste man byta har sökt på nätet utan resultat.
Kanske bäst att slanta upp och få 350 cr modellen
Samma gäller zee växeln har läst att det finns några som kör denna på rune men kanske säkrare att bygga på slx
Fälgarna känns lite som att bägge duger fint.

BjornR skrev:
> E512 fälg + Competition 2.0/1.8mm reducerade
> SP-ekrar skulle jag gå på. Skiljer sig bara
> några gram mellan EX471 och då vet jag inte ens
> om de räknat med brickorna som krävs i vikten.

Vikten på EX471 är inkl brickor, det som skiljer fälgarna åt är att EX471 är ihoplödd medans E512 "bara" är ihoppressad, samt att EX "kräver" special-nipplarna medans den enklare ju har "sleeve joints" som gör att vanliga nipplar kan användas.
Det sistnämnda (samt priset) vart en dealbreaker för mig.

Ang gaffel så får vi be dig deklarera din vikt för att kunna hjälpa med tips om ev annan fjäder behövs till Marz 350R.

BTW det där m 148BOOST var så klart ett skämt, men vill du förkovra dig så?
Here you go: http://m.bikemag.com/gear/trek-boost-148-bike-magazine-exclusive-blueprint-story-new-hub-spacing/

// Larsa

Magnus.Bovall skrev:
> Brukar väga mig på jobbet så med skor arbets
> byxor jumper typ brukar vågen visa 84 kg
> Är det så petigt.?

Ja går du på toa innan så måste du byta fjäder. :)

Magnus.Bovall skrev:
> Brukar väga mig på jobbet så med skor arbets
> byxor jumper typ brukar vågen visa 84 kg
> Är det så petigt.?

Nä det är inte så petigt MEN om du har rygga med verktyg extraslangar och 2liter vatten ett par greppiga 5/10or arm och knäskydd +fullfacehjälm så blir det mer är man tror.

larsaw skrev:
> BjornR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > E512 fälg + Competition 2.0/1.8mm reducerade
> > SP-ekrar skulle jag gå på. Skiljer sig bara
> > några gram mellan EX471 och då vet jag inte
> ens
> > om de räknat med brickorna som krävs i
> vikten.
>
> Vikten på EX471 är inkl brickor, det som skiljer
> fälgarna åt är att EX471 är ihoplödd medans
> E512 "bara" är ihoppressad, samt att EX "kräver"
> special-nipplarna medans den enklare ju har
> "sleeve joints" som gör att vanliga nipplar kan
> användas.
> Det sistnämnda (samt priset) vart en dealbreaker
> för mig.
>
Sleeve joint är istället för svetsning, d.v.s pressad.
Det E512 har som inte 471 har är eyelets, därav slipper man special-nipplarna. Jag är ganska säker på att det sitter m442-fälgar på mina DT-hjul, de överlevde ett par rätt rejäla genomslag idag :)

Ett par EX471/E512 borde ju vara närmast odödliga.

Bara för att bråka lite såhär från sidlinjen:

det är mer än fjäder vs luft som är skillnaden på r och cr-gafflarna. Jag vet inte vad du hittat för priser men jag snabbkollade bike-components och där såg r på 400 och cr på 580 euro. I den prisklassen hade jag nog gått på en Manitou Mattoc pro för 500 euro, då får du ett "full feature" dämperi och inte en snikversion (både r och cr är snikversioner, ncr är den lyxiga varianten och den är bra mkt dyrare).

Anledningen till att du inte får så mkt svar om r vs cr är att det är otroligt få som faktiskt har kört dem, och de som har kört en har sällan kört den andra. Jag har kört lite på NCR nu och den är riktigt riktigt bra, men det säger ju inte så mkt om de andra två tyvärr.

Jag hade hellre gått på deore reglage+växel+broms och lagt de insparade pengarna på gaffeln än tvärtom. Deore bromsarna är utmärkta, och visst märker man skillnad på saint och deore reglage i blindtest, men jag skulle absolut kunna vänja mig vid deore. Däremot bra dämperi är alltid värt, och dessutom mycket dyrare att uppgradera i efterhand.

Ang fälg så vet jag inte om du låser dig så himla mycket som jofahjälm säger. Nya nipplar kostar inte många tior om man vill byta fälg framöver, det är faktiskt ett väldigt litet problem.

Däremot straightpull och 28h är ren idioti om du frågar mig. Har man straigtpull vill man i princip även ha platta ekrar, så man har något att hålla emot så de inte snurrar i navet när man ska rikta hjulet, och då blir det dyrt.
Har man inte platta ekrar kan det säkert gå helt ok att bygga hjulet när alla grejer är nya och rena, men om ett halvår när det ska riktas lite får du ett helvete.
28 ekrar på en cykel som ska köras hårt är bara dumt och onödigt. 32 är knappt något tyngre, man har sjukt mkt enklare att hitta fälg, det håller längre, belastar fälgen mindre, är lättare att bygga och rikta och man har större marginaler för att dra av ekrar och fortfarande kunna rulla hem.

+1
Har Mattoc Pro på ena cykeln och Pike RCT3 på andra. Mattoc är minst lika bra på dämpningen (med bättre justeringsmöjligheter), men något mindre styv. Hur som helst så är den väldigt prisvärd.

marran skrev:
> Däremot straightpull och 28h är ren idioti om du
> frågar mig. Har man straigtpull vill man i
> princip även ha platta ekrar, så man har något
> att hålla emot så de inte snurrar i navet när
> man ska rikta hjulet, och då blir det dyrt.
> Har man inte platta ekrar kan det säkert gå helt
> ok att bygga hjulet när alla grejer är nya och
> rena, men om ett halvår när det ska riktas lite
> får du ett helvete.
> 28 ekrar på en cykel som ska köras hårt är
> bara dumt och onödigt. 32 är knappt något
> tyngre, man har sjukt mkt enklare att hitta fälg,
> det håller längre, belastar fälgen mindre, är
> lättare att bygga och rikta och man har större
> marginaler för att dra av ekrar och fortfarande
> kunna rulla hem.

I princip håller jag med dig Marran, men beroende hur/vart man kör så går ju "snacket" lite olika gällande StraightPull vs J-bend. Självklart är det för trenduro-cykling bättre med fler än färre ekrar men DT som IOF går i bräääcchen för StraightPull hävdar ju att pga den raka ekern så går högre ekerspänning att använda, vilket då gör att ett 28-ekershjul har samma styrka som ett med 32 J-bend.
Kör man i mycket löst grus (med grus menar jag sånt man rullar på i alp, dvs knytnävsstora stenar) som kan studsa upp o slå av ekrarna är det så klart ovesäntligt vilken ekertyp som används.
DÄREMOT för svenska stig-förhållanden är det enl mig vanligare med utmattningsbrott och då oftast i J'et på ekern, detta borde vara ett minne blott med StraightPull.

BTW så håller jag med om Mattoc o enklare broms/vxl, hade själv tänkt köpa en sådan när jag tittade på 27.5" förut http://www.actionsports.de/de/manitou-mattoc-pro-federgabel-27-5-/-650b-160mm-9487 verkar vara billigast för stunden.
För att öka på förrvirringen lite mera så brukar X-Fusion Sweep/Slant gå att hitta billigt hos http://www.chainreactioncycles.com/se/en/s?q=x-fusion&f=4294797899,4294945319&sort=pricelow och vill Magnus piffa upp dämpningen ytterligare så kommer ju RoughCut-dämparen att kunna installeras till dessa gafflar framöver: http://www.pinkbike.com/news/x-fusions-roughcut-damper-taipei-show-2015.html alt slanta upp för en Sweep med denna dämpare redan idag: http://www.shop.18bikes.co.uk/m14b0s569p2412/X-FUSION-Sweep-Roughcut-Taper-2015 fast då är nog en Mattoc Pro mera bang-4-buck...

// Larsa

larsaw skrev:
>
> I princip håller jag med dig Marran, men beroende
> hur/vart man kör så går ju "snacket" lite olika
> gällande StraightPull vs J-bend. Självklart är
> det för trenduro-cykling bättre med fler än
> färre ekrar men DT som IOF går i bräääcchen
> för StraightPull hävdar ju att pga den raka
> ekern så går högre ekerspänning att använda,
> vilket då gör att ett 28-ekershjul har samma
> styrka som ett med 32 J-bend.
> Kör man i mycket löst grus (med grus menar jag
> sånt man rullar på i alp, dvs knytnävsstora
> stenar) som kan studsa upp o slå av ekrarna är
> det så klart ovesäntligt vilken ekertyp som
> används.
> DÄREMOT för svenska stig-förhållanden är det
> enl mig vanligare med utmattningsbrott och då
> oftast i J'et på ekern, detta borde vara ett
> minne blott med StraightPull.
>
> // Larsa

Grejen är bara att det är inte ekrarna som begränsar ekerspänningen, utan fälgen. En vanlig dt comp j-bend tål mer spänning än vad fälgarna specas till. Utmattningsbrott får man för att man haft för låg ekerspänning, inte tvärtom. Och då är det varken fälgen eller ekern det är fel på, utan han som svingar ekernyckeln.

En brasklapp kan vara om fälgen är så krokig att man måste ha extrema skillnader i spänning för att dra hjulet rakt, men i såna lägen lär ändå fägen ge sig till slut oavsett om ekrarna går av eller inte.

Mao, att SP-ekrar skulle hålla längre är en myt, är hjulet bara bra byggt spelar det ingen roll. Däremot är det fan så mycket lättare att bygga med j-bend.

Och att 28 SP skulle ge ett lika starkt hjul som 32 j-bend är ren marketing bs. Fler ekrar = starkare hjul. Fler ekrar = styvare hjul också för den delen, och som Jofa säger spelar inte ekerspänningen någon roll så länge den är tillräckligt hög för att aldrig slacka. Fälgen är begränsningen i det här fallet, och den belastas hårdare med 28 ekrar.

Intressant artikel. Jag gillar den här biten: "even our thinnest spokes will hold more tension than the strongest rim and most hub flanges."

Men jag håller med, har man redan naven är det väl lika bra att bygga på dem, om man nu inte har en kö av presumtiva köpare

marran skrev:
> Intressant artikel. Jag gillar den här biten:
> "even our thinnest spokes will hold more tension
> than the strongest rim and most hub flanges."
>
> Men jag håller med, har man redan naven är det
> väl lika bra att bygga på dem, om man nu inte
> har en kö av presumtiva köpare

FUCK! Här har jag gått o köpt runda snik-SP ekrar för att de är Trenduro-klassade enl DT, valde bort dom mera lättinstallerade "bladed" för att dom var mera åt XC/CX-hållet.
Nåja, vi får väl se vart detta slutar...

Men till dig Magnus, gå för E512-fälgen + dessa DT Aero Comp så kommer hjulbygget gå lättare. Glöm inte att köpa några extra ekrar eftersom dom inte kommer att ligga o skräpa hos någon LBS.

BTW, ursäkta trådkapningen och tack för länkningen till PB-artikeln, synd bara att jag inte läste detta innan beställningen :/

// Larsa

larsaw skrev:
> FUCK! Här har jag gått o köpt runda snik-SP
> ekrar för att de är Trenduro-klassade enl DT,
> valde bort dom mera lättinstallerade "bladed"
> för att dom var mera åt XC/CX-hållet.
> Nåja, vi får väl se vart detta slutar...

Straightpull bladekrar är inget kul alls om du har bråttom. Ekrarna kan rotera i navet och kräver därför lite extra koll vid första uppspänningen att alla ekrar går rät ut.

Lättinstallerade ekrar är runda reducerade 1.8mm, där behöver du inte vrida på varenda eker för att den ska ha rät vinkel från navet. Med bladekrar krävs det att du har ett verktyg som håller fast ekern, ett extra moment som tar tid.

Relativt till DT Swiss Revolution är bladekrar rena barnleken.

edit:
När jag bygger mina hjul smörjer jag ekern(spåren)/nippeln(fälg) med linolja. Linolja smörjer bra vid montering och torkar ut efter ett tag vilket ger en lätt låseffekt och kanske lätt oxideringsskydd också.

Senast ändrad:
BjornR skrev:
> larsaw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > FUCK! Här har jag gått o köpt runda snik-SP
> > ekrar för att de är Trenduro-klassade enl DT,
> > valde bort dom mera lättinstallerade "bladed"
> > för att dom var mera åt XC/CX-hållet.
> > Nåja, vi får väl se vart detta slutar...
>
> Straightpull bladekrar är inget kul alls om du
> har bråttom. Ekrarna kan rotera i navet och
> kräver därför lite extra koll vid första
> uppspänningen att alla ekrar går rät ut.
>
> Lättinstallerade ekrar är runda reducerade
> 1.8mm, där behöver du inte vrida på varenda
> eker för att den ska ha rät vinkel från navet.
> Med bladekrar krävs det att du har ett verktyg
> som håller fast ekern, ett extra moment som tar
> tid.
>
> Relativt till DT Swiss Revolution är bladekrar
> rena barnleken.

Å andra sidan har man något att hålla emot i sen när hjulet behöver riktas efter ett år eller mer och nipplarna inte går lika lätt som när allt var nytt och fint. Med runda ekrar snurrar hela ekern med nippeln och det är ett helvete att rikta.

marran skrev:
> Å andra sidan har man något att hålla emot i
> sen när hjulet behöver riktas efter ett år
> eller mer och nipplarna inte går lika lätt som
> när allt var nytt och fint. Med runda ekrar
> snurrar hela ekern med nippeln och det är ett
> helvete att rikta.

Det var precis så jag tänkte...
// Larsa

Jag har aldrig riktat några straight pull hjul, men det som händer på ett hjul med vanliga ekrar där nippeln sitter fast är ju att ekern vrider sig. Oftast släpper den efter ett kvarts eller halvvarv, sitter inte nippeln hårdare än så är det nog inte något problem att rikta med en tång och trasa som mothåll. Sitter den hårdare så lär ekern gå av före nippeln släpper ändå.

Jag fick serietidnigsvibbar, det jabbas lite hit och dit och Marran kommer in. *Bang* *Poff* Alla ligger ner...

193w5s1zyxchkjpg.jpg

PS. Jofa kan få vara Robin. :)

Jag kan rekommendera DT Pro Lock om man nu skall ha straight pull. De underlättar hantering framöver när nipplarna normalt sett skulle ärgat fast.

Stalle

Har ni verkligen såna problem med era vanliga mässingsnipplar?
Inte ens på min pendlarräser från åttiotalet har jag haft problem att nipplarna fastnat?

Nä, jag drabbades av ngt jäkla Roval-hjul, med typ Prolock-nipplar eller liknande. Hur svårt ska det vara? Vanliga mässingsnipplar och olja har som TheBrand påpekar fungerat sen hedenhös, om bara personen med ekernyckeln vet vad hen gör. Prolock, är inte det för att maskiner ska kunna bygga taffliga hjul utan att de tappar spänning direkt?

AddeN: Jag gör vad jag kan!

duty_calls.png

Edit: Jag kom på att det är säkert därför straightpull finns också. Iom att de kan rotera i sätet i båda ändarna blir spänningsbefrande och massage otroligt mindre viktiaga, i princip kan man bygga hjulet spänt och rakt och skicka det direkt ut ur fabriken utan att röra det något mer, och man slipper den långa sega och delvis smärtsamma processen (speciellt med aero-ekrar) att massera, rikta, kolla spänning om och om igen tills allting satt sig ordentligt. Probemet kommer först senare, och då har oftade den genomsnittlige Specialized-ägaren krängt av sina hjul till någon stackars fattig sate ändå, och behöver inte bry sig. De fattiga satarna köper inte nya blanka Specialized ändå, så dem skiter Roval i.

/fattig sate, inte så bitter alls

Senast ändrad:
larsaw skrev:
> Kör man i mycket löst grus (med grus menar jag
> sånt man rullar på i alp, dvs knytnävsstora
> stenar) som kan studsa upp o slå av ekrarna är
> det så klart ovesäntligt vilken ekertyp som
> används.

Kan bekräfta dina farhågor med lite anekdotisk bevisföring. Har råkat ut för en sån variant, sten som flög upp i framhjulet, slet loss flänsen på navet (ekern, DT Comp, höll), studsade vidare och bucklade ramen och slutade med att slå till min fot. Ekern var inte det som gick av alltså..

När jag köpte Hope Hoops så avrådde butiken jag köpte från att köra SP. Inga fördelar, bara nackdelar (svårare att få tag i reservdelar, jobbigare att rikta), var deras motivering :-)

Det var många bud om detta med hjul?
Men jag har nog i alla fall bestämt att bygga på naven jag har skall koll runt lite och se om kan köpa e 512 till vettigt pris så kör jag nog på dom.

Har i alla fall precis lagt en liten order på superstar Components på
Handtag,headset spacer,32t N/W klinga,chain slider device, och Pedaler.

En liten undran tittar man på naven dt 350 straitpull som jag har så är ju inte eker infästningen symmetrisk så man skall väll ha olika långa ekrar så långt är jag med men när jag kör beräkningen i hjul calkylatorn så
Säger den 283/284 mm eker fram och 284/284 bak
Men 283mm eker finns inte men 282 mm finns så hur gör mman.kanske en dum fråga men men så är det

Ok jag ritade upp måtten snabbt på ett papper och såg då att det skiljer ju inte mycket på eker längderna jag trodde att det skulle skilja mer på eker längderna då navet inte är centrerat? men såg ju direkt att det skiljer ju knappt något alls. Så då kör vi på 284mm rakt av.
Hoppas superstar Components är så snabba på att skicka som jag hört.

Tur man har happy när man har alla dessa nybörjar frågor.
Men trägen vinner man kanske kan lära sig tillslut.
/M

Senast ändrad:
Jag kan stilla din oro om att inte få ekrarna att greppa...
Byggde mina hjul i förrgår och jag behövde bara på några enstaka ekrar hålla emot med en "flatnosig" tång när ekern skulle dras fast. Igår när jag började latja med lånad ekerspänningsmätare visade det sig att jag fått till ekerspänningen "spot on" (dock är inte fälgen centrerad så lite återstår).

Magnus.Bovall skrev:

> Tur man har happy när man har alla dessa
> nybörjar frågor.
> Men trägen vinner man kanske kan lära sig
> tillslut.
> /M

"Nybörjar frågor"???? Jag känner mig kränkt, tänk på att det pappersvändare som hojjar ;-)

Tillbaka
Topp