DN åsikt om cyklister

DN åsikt om cyklister
eketjall sa:
emilh sa:
eketjall sa:
Hur gör man när man laxar i trafiken? (Har aldrig hört uttrycket)

Rör sig motströms.

Och jo, det finns enkelriktade cykelbanor där det inte är tillåtet. T.ex. Skanstullsbron i Stockholm och Götaälvsbron i Göteborg.
Om cykelbanan ÄR enkelriktad så är det väl inte tillåtet? Att det finns cykelbana på båda sidorna om vägen betyder ju inte att de är enkelriktade per automatik.

Nä, men finns banor banor på båda sidor av körbanan ska man cykla på den högra i färdriktningen (bör eftersom det endast är färdriktning medelst målning) juridiken är faktiskt inte allenarådande. Hävdande till förbannelse att alla cykelvägar är dubbelriktade såvida det inte finns skyltar är ren idioti. Det finns mer än en anledning till målningen, köra rimligt är en och ffa att det är smala banor på båda sidor, det ska gå att precis köra om men få möte väntar man sig inte och kommer fortsätta att förbanna lata människor som cyklar på fel sida vägen bara för fätdmålets läge ligger på den sidan vägen, sväng vänster då!

DN åsikt om cyklister
Jag höll på att få en hjärnblödning innan jag kom till Tobias Petrinis inlägg; det första och enda där infrastruktur öht nämns?! Jag anar en viss hjärntvätt till bilismens fördel i debattinläggen. Tanten med hundens inlägg skulle inte ha existerat om cyklister och gående separerades. Barn och flanörcyklister funkar på kombinerade GC-banor, folk som transporterar sig gör det för det mesta inte.

Och det här att cykling som träning tydligen är djävulens påfund? Har vi eller har vi inte en situation där majoriteten av svenskarna motionerar för lite; ffa vardagsmotionerar? Gymbranchen expanderar explosionsartat men folk blir ändå fetare, får fler vällevnadssjukdomar, sämre kondition och mår sämre psykiskt. Få idrotter är så skonsamma och lättillgängliga som cykling; just träningscykling skulle kunna göra jättemycket positivt för folkhälsan.

Det är nästan så att man borde skriva någon slags svar med en spark i riktning mot ansvariga på Trafikverket och kommunerna så att debatten lyfts dit där den egentligen borde vara.

DN åsikt om cyklister
Lulle sa:
En genomgående trend hos de "civila" verkar vara tron om att hög fart alltid betyder dålig kontroll. Bara för att personen själv inte har kontroll när det går snabbare än 20km/h så betyder det inte att alla andra har samma begränsningar.

+1

Hastighetsgräns samma som omkringliggande körbanor. Helt friliggande fri hastighet! Anpassa hastighet efter omständigheterna gäller cyklister liksom bilister.
Jäkligt bra med ringlocka också ;-) Blir någon sur för att man plingar när man vill förbi får de bli det, för jag vägrar cykla lika långsamt som de långsammaste... Jag vill komma fram till jobbet på rimlig tid liksom...

DN åsikt om cyklister
Aliide sa:
Jäkligt bra med ringlocka också ;-) Blir någon sur för att man plingar när man vill förbi får de bli det, för jag vägrar cykla lika långsamt som de långsammaste... Jag vill komma fram till jobbet på rimlig tid liksom...

Det där ringklockespelet går inte att vinna. Plingar man blir vissa upprörda över det, använder man istället rösten för att påkalla uppmärksamhet klagar vissa på att man gör det eller så hävdar de att man borde plingat istället. Och kör man bara förbi med god marginal frö vingel så är det någon som tycker att man borde ha påkallat uppmärksamhet på något sätt.

DN åsikt om cyklister
Aliide sa:
eketjall sa:
emilh sa:
eketjall sa:
Hur gör man när man laxar i trafiken? (Har aldrig hört uttrycket)

Rör sig motströms.

Och jo, det finns enkelriktade cykelbanor där det inte är tillåtet. T.ex. Skanstullsbron i Stockholm och Götaälvsbron i Göteborg.
Om cykelbanan ÄR enkelriktad så är det väl inte tillåtet? Att det finns cykelbana på båda sidorna om vägen betyder ju inte att de är enkelriktade per automatik.

Nä, men finns banor banor på båda sidor av körbanan ska man cykla på den högra i färdriktningen (bör eftersom det endast är färdriktning medelst målning) juridiken är faktiskt inte allenarådande. Hävdande till förbannelse att alla cykelvägar är dubbelriktade såvida det inte finns skyltar är ren idioti. Det finns mer än en anledning till målningen, köra rimligt är en och ffa att det är smala banor på båda sidor, det ska gå att precis köra om men få möte väntar man sig inte och kommer fortsätta att förbanna lata människor som cyklar på fel sida vägen bara för fätdmålets läge ligger på den sidan vägen, sväng vänster då!

På tal om tydlighet i skyltning vs målning och (smala) enkelriktade cykelbanor:

DSC_2363_720p.jpg

DN åsikt om cyklister
Då träningseffekten verkar sticka folk i ögonen så måste elcykel vara lösningen, samma höga hastighet men betydligt mindre träning...

Instämmer för övrigt med Kristin och skulle gärna se ett inlägg från henne i DN för att balansera debatten.

DN åsikt om cyklister
falk1 sa:
Då träningseffekten verkar sticka folk i ögonen så måste elcykel vara lösningen, samma höga hastighet men betydligt mindre träning...

Instämmer för övrigt med Kristin och skulle gärna se ett inlägg från henne i DN för att balansera debatten.

Tänker på den överviktiga säljaren av elcyklar på mässan... Hade han cyklat istället så...

Anser inte att jag tränar om jag cyklar i +30 på tomma vägar på väg till/från jobbet, möjligtvis vardagsmotion.

DN åsikt om cyklister
falk1 sa:

Precis, curla alla som ger sig ut i trafiken, eget trafikvett är så gammalt och unket, uppträd hur du vill, blir det fel är någon myndighet ansvarig. Förutom då Memils, dom borde skärpa sig!

EDIT: nån annan hann emellan, lägger till citering

Senast ändrad:
DN åsikt om cyklister
Inne i stan värmer man ner eller upp. Det är ute i förorten på pendlarstråken man kan dra på. Det är orutinerat att dra på bland folk.
Cykelkorgsmaffian är bara ett problem för folk utan självinsikt.

Den undermåliga infrastrukturen pga bilismens inflytande på politiken är huvudproblemet.

DN åsikt om cyklister
Fjärdebrunn sa:
Inne i stan värmer man ner eller upp. Det är ute i förorten på pendlarstråken man kan dra på. Det är orutinerat att dra på bland folk.

Den undermåliga infrastrukturen pga bilismens inflytande på politiken är huvudproblemet.

Har du läst inlägget i DN Åsikt som tråden handlar om?
Niklas Thelning har inte problem med långsamma cyklister, han har problem med cyklister som vinglar och vimsar på cykelbanorna upptagna med annat än att fokusera på trafiken. Trafikvett är ganska logiskt och inte särskilt svårt om man bara anstränger sig lite.

DN åsikt om cyklister
Fjärdebrunn sa:

Det verkar inte vara farten som är problemet, utan de tajta kläderna. Du får helt enkelt stanna och byta om vid tullarna.

DN åsikt om cyklister
Jag börjar ana att MEMIL-förbannelsen vilar även över denna tråd. Fast att Niklas Thelning skriver att han anpassar sig efter trafiksituation så tolkas det som att han inte gör det, och att problemet är han själv för han vräker på för snabbt. Varför då, jo han är ju en MEMIL.
Helt otroligt.

DN åsikt om cyklister
Jag skrev ihop någon slags text och skickade in till DN då jag inser att mina spyor i denna tråd är att predika för de redan frälsta :) (ibland älskar jag cyklister!). Förutom då de som tydligen har problem med VYMKK:ar, men de kan väl skriva ett eget inlägg där de fortsätter kasta sand tänker jag.

Senast ändrad:
DN åsikt om cyklister
Kristin sa:
Jag skrev ihop någon slags text och skickade in till DN då jag inser att mina spyor i denna tråd är att predika för de redan frälsta :) (ibland älskar jag cyklister!). Förutom då de som tydligen har problem med VYMKK:ar, men de kan väl skriva ett eget inlägg där de fortsätter kasta sand tänker jag.

:)
Tror faktiskt inte du engagerat dig om insändaren som tråden handlar om hade haft MEMILs i skottgluggen.
Men om jag tolkar dig rätt så anser du att en bättre infrastruktur skulle lösa problemen med folk som vinglar runt på cykelbanorna när dom sysslar med annat än att fokusera på trafiken?

DN åsikt om cyklister
NLC sa:
Just därför är det oftast enklare (för vuxna, trafikmogna människor) att inte förpassas till GC-banor vars främsta syfte är att minska kraven på motoristers att visa hänsyn snarare än att öka säkerheten för cyklisterna.

+1

Exakt så. Cykelbanorna är ju en mycket stor del av problemet. Det kommer naturligvis Kristin inte hålla med om, men efter alla dessa år som cyklist kan jag inte dra nån annan slutsats. Ett groteskt feltänk under bilismens stora uppsving efter andra världskriget, som alla får lida svårt av i dag, 50-70 år senare.

DN åsikt om cyklister
me.I.am sa:
Kristin sa:

:)
Tror faktiskt inte du engagerat dig om insändaren som tråden handlar om hade haft MEMILs i skottgluggen.
Men om jag tolkar dig rätt så anser du att en bättre infrastruktur skulle lösa problemen med folk som vinglar runt på cykelbanorna när dom sysslar med annat än att fokusera på trafiken?

Jag anser att debatten är felriktad. För det första bör en separering ske mellan cykel och gångtrafik. Jag tror att många "vingelcyklister" helt enkelt beter sig som om de vore fotgängare. Att gå in i någon därför att man SMS:ar funkar, att cykla in i någon gör det ej. Cykelbanor som är enkelriktade och tillräckligt breda för omkörning borde vara standard. Man kan även tillåta cyklister som känner sig mer bekväma med att cykla på vägbanan att ligga där. På så sätt blandas inte "MEMILS" och "MEKILS".

Dagens cykelinfrastruktur utgår i många fall från att de flesta cyklister cyklar jättelångsamt och har samma behov som fotgängare (därav GC-banor). Så är inte fallet.

DN åsikt om cyklister
geologen sa:
NLC sa:
Just därför är det oftast enklare (för vuxna, trafikmogna människor) att inte förpassas till GC-banor vars främsta syfte är att minska kraven på motoristers att visa hänsyn snarare än att öka säkerheten för cyklisterna.

+1

Exakt så. Cykelbanorna är ju en mycket stor del av problemet. Det kommer naturligvis Kristin inte hålla med om, men efter alla dessa år som cyklist kan jag inte dra nån annan slutsats. Ett groteskt feltänk under bilismens stora uppsving efter andra världskriget, som alla får lida svårt av i dag, 50-70 år senare.

Jag håller inte med om att separerade cykelbanor är det enda problemet, men utformningen av dessa är i många fall ett stort problem.

DN åsikt om cyklister
Lulle sa:
Fjärdebrunn sa:

Det verkar inte vara farten som är problemet, utan de tajta kläderna. Du får helt enkelt stanna och byta om vid tullarna.

Tajta kläder och solglasögon i sportmodell sticker i ögononen även i förorterna... Bästa är nog stora korgar på båda sidor i 10 km/tim i "säckigiga" vanliga kläder och upprätt sittställning ;-) Noll koll på att folk vill förbi... Det här med att hålla till höger är också inte så viktigt.

Anpassa hastigheten efter omständigheterna, jovisst. Ligga bakom och komma försent till jobbet... Eller plinga och på andra sätt uppmärksamma att man vill förbi...

DN åsikt om cyklister
Mycket grovt generaliserat så anser jag att det finns tre cyklisttyper:
1: de som betraktar sig/tänker som en gående, man såsar runt, tittar i telefon, struntar i regler (men hävdar inte heller sina "rättigheter"). Kör gärna på trottoar eller mot enkelriktat. Blir sur på alla som kör fortare än promenadform eller anser att man kanske skulle kunna ha lite uppsikt. Aldrig klädd i lycra.
2: medveten cyklist, tänker att hen är en trafikant, tror och hoppas att andra tänker lika. Kör ibland "fort" (dvs över gångfart). Ser cykeln som ett vettigt transportmedel. Många tenderar att bryta regler på ett sätt de tycker de kan motivera. Kan vara klädd i lycra. Vanligaste gruppen trots allt i stadsmiljö.
3: hänsynslös cyklist. Kör fort och ofta farligt. Håller stenhårt på sina principer. Placerar alla andra cyklister i kategori 1 (utom sina klubbkamrater i de fall det är träningscyklist å färde) och tycker de är idioter som ska "uppfostras". Ofta klädd i lycra. Hatar bilister (men är själv en hänsynslös bilist i mellandyr tjänstebil när han inte cyklar).

Bilister anser generellt att alla klädda i lycra hör till kategori 3. De anser att kategori 2 ej existerar.

DN åsikt om cyklister
Kristin sa:
geologen sa:
NLC sa:

+1

Jag håller inte med om att separerade cykelbanor är det enda problemet, men utformningen av dessa är i många fall ett stort problem.

"Enda" har jag inte påstått. Men cykelbanor är nästan alltid det sämre alternativet trygghetsmässigt, framkomlighetsmässigt, fartmässigt och säkerhetsmässigt för en van cyklist som cyklar snabbare än 20 km/h på platten.

DN åsikt om cyklister
geologen sa:
NLC sa:

+1

Kristin har alldeles rätt i att debatten är felriktat!

Cykelbanorna är definitivt inte det enda problemet. Ett problem är att bilarna i alla lägen har företräde i infrastrukturplaneringen och att cyklar och fotgängare får det som blir över samt att vi i Sverige inte äger trafikplanerare med alternativ infrastrukturtänk. Alternativt att den som måtte finnas inte kan göra sig hört.
Därtill kommer svenska cyklisters överlag usla cykelvett.

Det finns hur många goda lösningar som helst på nära håll, även för reglering av cykeltrafiken som är självklar när den blir tillräcklig intensiv.
För ett tag sedan fanns här en tråd, arkeologerna här hittar den nog, om barns rätt att cykla på trottoarer, en uppfattning jag inte delade med argumentet att trafikvett skall nötas in från grunden. Resultatet av överlag bristande respekt för ordning i trafiken är uppenbar.
För den som inte begriper vad jag talar om kan jag rekommendera någon veckas cyklande i vilken större dansk stad som helst.

Eller som cykelideologen Mikael Colville-Andersen får till det, det är en barnlek att planera rätt. http://www.copenhagenize.com/2013/12/the-young-urbanists.html

Må sen svenska cyklister därtill lära sig att cykla som folk i flock.

DN åsikt om cyklister
geologen sa:
Kristin sa:
geologen sa:
NLC sa:

+1

"Enda" har jag inte påstått. Men cykelbanor är nästan alltid det sämre alternativet trygghetsmässigt, framkomlighetsmässigt, fartmässigt och säkerhetsmässigt för en van cyklist som cyklar snabbare än 20 km/h på platten.

+1
Bilvägen erbjuder en förutsägbar miljö med låg risk för frontalkrockar, cykelbanan saknar alla former av förutsägbarhet. Jag är mer rädd på cykelbanan än på bilvägen, för jag upplever den faktiska risknivån högre där, för att inte nämna där cykelbanan korsar bilvägen.

DN åsikt om cyklister
Finns ingenting som heter "bilväg". Men körbanan är alltid säkrare än cykelbanan, inte minst vid korsningar. Vill man inte bli överkörd av en lastbil i högersvängsolycka så välj körbanan. Och ligg inte innanför högra hjulspåret.

Tyvärr är fortfarande rätt många skyltade med cykelförbud genom lokala trafikföreskrifter, varav vissa är så gamla att de ligger längst ner i arkivet (halva väg 271, Huddingevägen och Örbyleden tex, motiveringen oklar).

DN åsikt om cyklister
Jag får för mig att det är samma personer som tycker att man ska anpassa farten till andra på GC banan som blir flyg farande förbannade när man cyklar på vägen för att man då är långsammare än motorfordon och sabbar trafikrytmen

DN åsikt om cyklister
CarlPedal sa:
Jag får för mig att det är samma personer som tycker att man ska anpassa farten till andra på GC banan som blir flyg farande förbannade när man cyklar på vägen för att man då är långsammare än motorfordon och sabbar trafikrytmen

+1 ilska sitter i generna är min teori.

DN åsikt om cyklister
staine sa:
CarlPedal sa:

Ilska? För att de i båda fallen tycker att man skall anpassa farten?

DN åsikt om cyklister
Ja dom Gigolos jag stött på utstrålar I.L.S.K.A. Senast var min fart några km/h.
Tror dock jag undviker Götgatan i dag då jag känner mig lite i "obalans" och inte kan köra lika sakta som en bil.

image.jpeg

DN åsikt om cyklister
Var i Trafikförordningen står det maxhastighet 7 km/h?
Finns det någon lokal trafikförordning som säger 7 km/h?
Kan man ställa krav på en cyklist utan hastighetsmätare att hålla 7 km/h?

DN åsikt om cyklister
Oskar sa:
staine sa:
CarlPedal sa:

Ilska? För att de i båda fallen tycker att man skall anpassa farten?

Läs igen ;-)

DN åsikt om cyklister
Aliide sa:
Finns ingenting som heter "bilväg". Men körbanan är alltid säkrare än cykelbanan, inte minst vid korsningar. Vill man inte bli överkörd av en lastbil i högersvängsolycka så välj körbanan. Och ligg inte innanför högra hjulspåret.

Jaså? När jag googlar så finns det mängder av bilvägar. Varför säger du cykelbana? Den är väl inte bara för cyklar? Säg bana istället, det blir mkt tydligare.

DN åsikt om cyklister
jonja sa:
Aliide sa:

Jaså? När jag googlar så finns det mängder av bilvägar. Varför säger du cykelbana? Den är väl inte bara för cyklar? Säg bana istället, det blir mkt tydligare.

"Finns det på Google är det sant!"

DN åsikt om cyklister
aahlborg sa:
"Bilarna klarar ju det"

Som om det var en självklarhet att alla bilister alltid håller gränsen?

Han hade nog bara otur när han öppnade munnen där, det har ju (från bilisthåll) framhållits att vara omöjligt att köra så långsamt utan att bilen går sönder.

DN åsikt om cyklister
Intressant - så när man startar en bil så "tunnlar" farten från 0 km/h till ett värde över 7 km/h utan att passera mellanliggande farter!? Undrar om dessa personer läst någon fysikkurs.

DN åsikt om cyklister
Eveningstar sa:
Var i Trafikförordningen står det maxhastighet 7 km/h?
Finns det någon lokal trafikförordning som säger 7 km/h?
Kan man ställa krav på en cyklist utan hastighetsmätare att hålla 7 km/h?

Utan att veta hur det ser ut på den aktuella sträckan (har turen att bo långt från huvudstaden) gissar jag att dom syftar på ett område som klassas som "gårdsgata" (har någonstans i bakhuvudet att "fenomenet" döpts om), det betyder i så fall gånghastighet (ca 6-7kmh) och att gående har företräde.

Edit: "Gångfartsområde" heter det numera https://www.transportstyrelsen.se/s...ella-trafikregler/Gagata-och-gangfartsomrade/

Senast ändrad:
DN åsikt om cyklister
Andelen cyklister och bilister som håller 7 km/h på Götgatsbacken är oerhört lågt. Håller man sig runt det dubbla blir man omåkta av MÅNGA, i synnerhet om det inte är värsta rusningstid. Då kan farten naturligt dämpas av mängden gående.

DN åsikt om cyklister
Nästa gång haffar dom väl en när man försöker cykla om en gående där. Har börjat märka vissa aggrotendenser på puckeln också bland gående när man försöker tråckla sig igenom folkhavet. Demonstrativt ställer dom sig i vägen.
Nä, bäst är nog att förbjuda cyklingen helt där. Då vet man att alla cyklister är kriminella. :P

Tillbaka
Topp