DN åsikt om cyklister

DN åsikt om cyklister
Bra inlägg, Kristin!
Det är bara att hoppas att någon med lite egen cyklingserfarenhet får vara med och bestämma utformningen vid ombyggnationer i framtiden. Idag tycker jag att det nästan alltid blir sämre flow för cyklister när man ändrat på något :-(
Tur att det finns gott om tomma bussfiler i stan. :)

DN åsikt om cyklister
NLC sa:
Aliide sa:
(Alternativt "HÖGERTRAFIK!!! vid möte)

Gärna med tillägget "sedan 3 september 1967!"

(om man hinner)

Var med om en situation i fjol där man inte hann säga varken det ena el andra, lite skymd nerförskurva och hög fart eftersom grönt tidigare upp (dit det också är nerför), plötsligt så ligger en kille precis i kollisionskurs efter denna kurva, raksträcka och inga korsningar i närheten där det skedde, blev ett skrik och väja åt vänster från min sida (och hoppades att han inte i samma stund skulle komma på sig!)

Några dagar tidigare samma år kom jag på mig själv att med köra om en kille på höger sida på den väldigt breda GC-banan, han låg alltså även han så långt vänster ut på banan det gick, stadigt och inget vingel utan helt enkelt vänstertrafik istället för höger. Stannade efter att jag fattat att jag kört om och inte mött någon som brukligt om någon ligger där och tog en diskussion, han menade och hävdade till förbannelse att det råder vänstertrafik för cyklister, gick inte att få honom att fatta att han hade fel och att han var skitfarlig osv. Gav till slut upp och drog vidare. Var alltså inte samma person som jag sedan nästintill frontalkrockade med en knapp vecka senare. Helt sjukt. Och riktigt läskigt. Båda var i typ 40-årsålden och välklädda typ tjänstemän på hybrider. Inga förvirrade lodisar liksom...

DN åsikt om cyklister
Jacoba sa:
Det debatten alltid missar är att folk cyklar, går och åker bil olika fort. Att i det läget separera trafiken i innerstan utifrån "här åker cyklister", "här åker bilar" känns väldigt mossigt. Den glada kvinnan i solhatt på blommig militärcykel som cyklar sakta och njuter av stadslivet har betydligt mer gemensamt med tvåbarnspappan med barnvagnen intill medan den stressade konsultpappan som ska cykelpendla hem till Älta och hämta ungarna innan talibandagisfröken tjudrar dem utanför dörren är på pricken lik den stressade konsultpappan som som bilpendla hem till Gustavsberg.

Så trafikseparera utifrån fart istället. Kan du hålla 30- Fint kör på bilvägen. Cyklar du i 7 km i timmen, cykla på trottoaren. Så, löst.

Jag håller med dig i sak, även om dina könsroller känns lite mossiga.

Själv vill jag gärna ha ett alternativ för oss som inte nämns alls i DN-debatten: pendlare i hastigheten mellan 20-30 (där även alla elcyklar bör hamna).

Tillbaka
Topp