Dopingtråden

Dopingtråden
Jag tror att det finns en del pengar att vinna i en del av loppen. Just för Giro delle Dolomiti är jag inte säker på att det var/är några prispengar. Har dock inte haft någon anledning att undersöka frågan närmare då jag är alldeles för långsam för att vara i närheten av något pris.

Dopingtråden
Dopingtråden
Angående prispengar var det ca beroende på hur pundet låg 23miljoner till både dam & herr segrarna i Wimeldon. Serana var väl
också i blåsväder med någon prick.

Dopingtråden
Dopingtråden
ForesterGuy sa:
janolle sa:
ForesterGuy sa:
janolle sa:
Det var en till nu som hade 3prickar. På em veckan friidrottare ? Någon som vet vem?

Hur många prickar har du själv kommit upp i?
2tror ja den ena för fortkörning den andra för att ej använt bilbälte. Men dom är borta för det va runt 30år sedan. Så svar noll.

Tänkte mer på här på forumet...
Kan man få prickar här? Det visste ja inte.

Dopingtråden
janolle sa:
ForesterGuy sa:
janolle sa:
ForesterGuy sa:
janolle sa:
Det var en till nu som hade 3prickar. På em veckan friidrottare ? Någon som vet vem?

2tror ja den ena för fortkörning den andra för att ej använt bilbälte. Men dom är borta för det va runt 30år sedan. Så svar noll.

De kanske talar om det först när du fått tre? ;-)

Dopingtråden
ForesterGuy sa:
janolle sa:
ForesterGuy sa:
janolle sa:
ForesterGuy sa:
janolle sa:

De kanske talar om det först när du fått tre? ;-)
Haha ja kanske är så. Jag har 0 så vitt ja vet. Men borde inte en varning komma redan efter en . ?

Dopingtråden
Dopingtråden
WSMC sa:
janolle sa:
GoranS sa:
Va? Slutat med vad klippagräset? Den va inte till dig.
Bara ett tips i all välmening; vet ni om att det finns en funktion som heter "dölj" https://happyride.se/forum/read.php/1/304235/304461

Vet ni om det, och väljer att inte använda den, kan ni bortse från det här inlägget.
Ja därför skrev jag att Gorans är blockerad.

Dopingtråden
janolle sa:
WSMC sa:
janolle sa:
GoranS sa:
Bara ett tips i all välmening; vet ni om att det finns en funktion som heter "dölj" https://happyride.se/forum/read.php/1/304235/304461

Vet ni om det, och väljer att inte använda den, kan ni bortse från det här inlägget.

Är han? Skeptisk.

Dopingtråden
marr sa:
janolle sa:
WSMC sa:
janolle sa:
GoranS sa:

Är han? Skeptisk.
Nej, jag är inte blockerad. Däremot är det mkt möjligt att janolle valt att dölja mina inlägg. Han högg i alla fall inte på mitt senaste inlägg innan detta vilket jag slängde ut som ett test. Hade fö varit ganska konstigt om jag blivit blockad. Visst, ”diskussionen” avvek i viss mån från trådens ämne, men hade det varit ett kriterium för blockering hade det nog varit betydligt färre användare här än vad som är fallet. Dessutom tror jag mig inte ha hemfallit till några personangrepp eller politiskt tjafs vilket skulle kunnat motivera en blockering.

WSMC: Jag känner till funktionen. Ser dock inte mina ”dispyter” med janolle som något annat än skriftlig låtsasfäktning då jag allvarligt ifrågasätter att personen ifråga generellt verkligen menar det hen skriver.

Dopingtråden
GoranS sa:
marr sa:
janolle sa:
WSMC sa:
janolle sa:
GoranS sa:

Är han? Skeptisk.
Nej, jag är inte blockerad. Däremot är det mkt möjligt att janolle valt att dölja mina inlägg. Han högg i alla fall inte på mitt senaste inlägg innan detta vilket jag slängde ut som ett test. Hade fö varit ganska konstigt om jag blivit blockad. Visst, ”diskussionen” avvek i viss mån från trådens ämne, men hade det varit ett kriterium för blockering hade det nog varit betydligt färre användare här än vad som är fallet. Dessutom tror jag mig inte ha hemfallit till några personangrepp eller politiskt tjafs vilket skulle kunnat motivera en blockering.

WSMC: Jag känner till funktionen. Ser dock inte mina ”dispyter” med janolle som något annat än skriftlig låtsasfäktning då jag allvarligt ifrågasätter att personen ifråga generellt verkligen menar det hen skriver.

Citerar bara, för citerandets skull ;)

Dopingtråden
GoranS sa:
Jo, jag misstänkte att så var fallet. Bara förbluffad över att du "orkar" lägga energi på det, även om jag tycker att det är helt rätt att ifrågasatta källor och dylikt.

Dopingtråden
geologen sa:
På de tävlingar jag varit på har det stått 2-3 testare vid målet och omgående "plockat" de som tagits ut. De följer sen efter dem hela tiden tills proven är tagna. Har aldrig sett nån testat i veteranklasserna, utan bara junior och elit.

På veteran-SM i Järvsö (2010 eller 2011, är lite osäker vilket av åren) så blev jag och tre andra i H40 uttagna till dopingprov efter tempoloppet. Så visst förekommer det, men kanske inte så ofta.

Dopingtråden
DeLiQ sa:
geologen sa:
På de tävlingar jag varit på har det stått 2-3 testare vid målet och omgående "plockat" de som tagits ut. De följer sen efter dem hela tiden tills proven är tagna. Har aldrig sett nån testat i veteranklasserna, utan bara junior och elit.

På veteran-SM i Järvsö (2010 eller 2011, är lite osäker vilket av åren) så blev jag och tre andra i H40 uttagna till dopingprov efter tempoloppet. Så visst förekommer det, men kanske inte så ofta.
I veteran klasserna har det förekommit tester sen mitten på 90talet. i serien också så det är inget konstigt.

Dopingtråden
geologen sa:
Nix, jag tycker att vistelserapporteringen är dålig och vill ha ett fast testningsschema i stället.

Om man vet när man ska lämna prov är det väl enkelt att inte vara "glödande" vid testtillfället. Iden med tester under träningsperioden är att du inte vet när kommer testarna. Dom som vet vad dom sysslar med brukar veta hur länge det finns risk att åka fast efter man har dopat sig.

Dopingtråden
Ola sa:
geologen sa:
Nix, jag tycker att vistelserapporteringen är dålig och vill ha ett fast testningsschema i stället.

Om man vet när man ska lämna prov är det väl enkelt att inte vara "glödande" vid testtillfället. Iden med tester under träningsperioden är att du inte vet när kommer testarna. Dom som vet vad dom sysslar med brukar veta hur länge det finns risk att åka fast efter man har dopat sig.

+1

Med det upplägget blir det mer ett intelligenstest än (anti)dopingdito.

Dopingtråden
Nja, provtagningarna måste ju ske så tätt att det inte går att komma undan på det viset. Det kan bli olika tidsintervall för olika idrotter beroende på vilka substanser som förväntas förekomma.

Dopingtråden
Hur länge efter mikrodoserat intag av EPO kan det detekteras? Är det så att man mer eller mindre måste testa dagligen för att uppnå geos mål?

Dopingtråden
GoranS sa:
Hur länge efter mikrodoserat intag av EPO kan det detekteras? Är det så att man mer eller mindre måste testa dagligen för att uppnå geos mål?

Det tror jag inte, men självklart måste man testa så ofta som bedöms nödvändigt. Vill man ta dopingproblematiken på allvar är det tyvärr den enda lösningen. Det här besvärliga och svårbegripliga systemet med vistelserapportering tillåter enormt mycket mer fusk än min föreslagna metod. Pengarna finns i de sporter det gäller, för det finns massvis miljoner och miljarder i omlopp från sponsorer.

Dopingtråden
Enligt https://www.asada.gov.au/about-asada/finance/fees är kostnaden för ett fullständigt test 5-10 kkr. Om man räknar med att behöva testa 2 ggr per vecka handlar det alltså i runda slängar om en halv till en miljon kronor per utövare och år. För de svenska utövarna som i dagsläget vistelserapporterar skulle det alltså kunna handla om upp emot en kvarts miljard kronor per år. Och Sverige är trots allt ett tämligen litet land så globalt sett skulle det handla om mångmiljardbelopp på årsbasis.

Dopingtråden
geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Nu är det Torneklint, Bahta och Geo som har problem med vistelserapporteringen.

Och tusentals andra. Men de lider nog i det tysta. Ingen vettig människa kan stå ut med det systemet i längden. Helt totalt vansinne!
Lite häftigt att hävda att det inte finns någon vettig människa som är elitidrottare!

Fö tycker jag att om det anses som en reell möjlighet att man upprepade gånger misslyckas med vistelserapporteringen, borde det då inte vara en risk att man glömmer att gå och länna ditt regelbundet återkommande dopingprov?

Dopingtråden
GoranS sa:
geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Och tusentals andra. Men de lider nog i det tysta. Ingen vettig människa kan stå ut med det systemet i längden. Helt totalt vansinne!
Lite häftigt att hävda att det inte finns någon vettig människa som är elitidrottare!

Fö tycker jag att om det anses som en reell möjlighet att man upprepade gånger misslyckas med vistelserapporteringen, borde det då inte vara en risk att man glömmer att gå och länna ditt regelbundet återkommande dopingprov?

Ligger väll något i det. Det första alltså, man kan inte vara riktigt vettig om man ska bli elit på riktigt. :D

Dopingtråden
geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Nja, så komplicerat verkar det inte vara. Jag tror nog att de flesta normalbegåvade klarar av det, och det verkar ju så också iom att det bara är en väldigt liten minoritet som misslyckas. Det blir nog en rutin helt enkelt.

Dopingtråden
geologen sa:
Nja, provtagningarna måste ju ske så tätt att det inte går att komma undan på det viset. Det kan bli olika tidsintervall för olika idrotter beroende på vilka substanser som förväntas förekomma.

+1
Det är ju bara att förbjuda preparat som försvinner ur kroppen på mindre än 1 vecka.

Tillbaka
Topp