Dopingtråden

Dopingtråden
edit: men nu orkar jag faktiskt inte mer just idag
Ja, det måste ta på krafterna att bli så arg så ofta här. Eller så var du kanske uppe tidigt och fiskade idag pga hummerpremiär.

Screenshot_20210927-202828.png

Senast ändrad:
Dopingtråden
Man kan väl tycka olika utan att uttrycka sig nedvärderande om andra? Eller måste jag slänga med någon spydig kommentar nu när jag ifrågasatte det du skrev? :sneaky:
Så länge han inte får medhåll så tycker jag inte det gör något, utan jag jag tycker han mest gör stället mer intressant. Klart värre är det när happyiter med dålig attityd får en massa medhåll och likes, det är då jag verkligen har övervägt att lämna det här stället.
(Och för att göra allt klart: jag menar inte att du är en av happyiterna med dålig attityd).

Dopingtråden
OK, jag tycker mest det är så onödigt med allt snack kring den egna överlägsenheten och att andra inte förstått/förmår förstå. Tillför absolut ingenting mer än en massa ord som ger intrycket av att personen är lite dryg/självgod.

Dopingtråden
Det är för att jag ser fler nivåer än vad ni ens anar. Men jag misslyckas ofta! Jag misslycks med att definiera nivå.

edit: men nu orkar jag faktiskt inte mer just idag, jag vill dock påpeka att jag är ödmjuk egentligen och ser inget jag presterar som mitt, det jag presterar likställer jag med chansen. Men jag är den första att erkänna att jag har misslyckats med kommunikationen.
Stark jävla tobak!

Dopingtråden
Dopingtråden
Vet inte vad man ska säga om den här soppan

Någonstans så kan jag tycka att det räcker att stryka den avstängdes resultat och låta det vara bra där. Det går liksom inte att ta bort personen från banan under loppet för flera år sedan.

Dopingtråden
Klart elitidrott inte är rättvist i betydelsen att alla människor har lika möjligheter att vinna. Torbjörn Tännsjö brukar ju, i mitt tycke på oerhört oklara och tveksamma grunder, hävda att släppte man bara dopningen fri skulle det bli rättvist genom att alla skulle kunna korrigera för sina fysiska/genetiska ”defekter” och det skulle bli en ren (!) kamp mellan deltagarnas psyken.
Torbjörn Tännsjö pratar i Filosofiska rummet i P1 just nu. Om brott och straff.

Dopingtråden
Vet inte vad man ska säga om den här soppan

Tråkigt... Det skadar nöjet att titta på sport om vinnare utses år efter genomförd tävling.

Dopingtråden
Dopingtråden
Tråkigt... Det skadar nöjet att titta på sport om vinnare utses år efter genomförd tävling.
Det här får diskussionen om VAR eller inte VAR i fotboll att blekna. Där handlar det om att man inte vågar bli glad över ett mål innan domaren kollat på skärmen. Det tre minuterna som det kan bli tal om gör att beslutet och jublet åtminstone kommer i rätt årtionde.

Dopingtråden
Fem kenyanska löpare dopingavstängda senaste veckan, åtta till tillfälligt avstängda i väntan på dom :-(
Har Federico Rosa som agent.

Dopingtråden
Här kan ni söka på era mediciner om dom är dopingklassade:

Rent praktisk brukar det vara strängare regler på elitnivå och internationella veterantävlingar än på nationella veterantävlingar. (Kan kanske skilja mellan olika förbund).

Senast ändrad:
Dopingtråden
Fem kenyanska löpare dopingavstängda senaste veckan, åtta till tillfälligt avstängda i väntan på dom :-(
Har Federico Rosa som agent.
Nu spekuleras det om att ALLA kenyanska idrottare kommer stängas av under 2-3 år!

Regeringstalesmän försöker avråda.

Dopingtråden
Tygdlyftare plockad för EPO. Känns inte det lite överraskande? Eller fick han den stora dopingmixen (som innehåller alla preparat) i syfte att säkerställa att de inte missade att ge honom något som kan vara prestationshöjande?

Dopingtråden
Tygdlyftare plockad för EPO. Känns inte det lite överraskande? Eller fick han den stora dopingmixen (som innehåller alla preparat) i syfte att säkerställa att de inte missade att ge honom något som kan vara prestationshöjande?

Kanske satsar på en crossfit karriär?

Dopingtråden
Det trodde jag inte, att jag 2023 skulle hålla med om ett officiellt uttalande från en ryss.

Fullkomlig idioti att tillåta dispens för astmamedicin. För min del har det blivit fullkomligt ointressant att följa skidor sedan det gick upp för mig att var och varannan var skaffat sig ett läkarutlåtande som tillåter dem att fuska.

Dopingtråden
Det trodde jag inte, att jag 2023 skulle hålla med om ett officiellt uttalande från en ryss.

Fullkomlig idioti att tillåta dispens för astmamedicin. För min del har det blivit fullkomligt ointressant att följa skidor sedan det gick upp för mig att var och varannan var skaffat sig ett läkarutlåtande som tillåter dem att fuska.
Nä, det tog emot (att hålla med en ryss). Jag har alltid sett medicin som medicin. Dvs nåt "sjuka" behöver (för att överkomma problem). När den används av friska med förevändningen: "Jamen, det är inte olagligt. Och den ger inga fördelar." känns det märkligt. Varför använder du nåt om det inte ger fördelar!?

Dopingtråden

Om det vore så enkelt.
Dom som faktiskt har astma, får dom vara med och tävla?
När jag utreddes för astma så gjordes provet mha spirometri, med och utan vidgande medicin, och om man uppnådde bestämd förbättring så klassades det som astma.
Metoden i sig öppnar för hur mkt fusk som helst men att neka sjuka att tävla blir ju fel.

Dopingtråden
Om det vore så enkelt.
Dom som faktiskt har astma, får dom vara med och tävla?
När jag utreddes för astma så gjordes provet mha spirometri, med och utan vidgande medicin, och om man uppnådde bestämd förbättring så klassades det som astma.
Metoden i sig öppnar för hur mkt fusk som helst men att neka sjuka att tävla blir ju fel.
Jag tycker inte att det är fel neka astmatiker att tävla. Det är ingen rättighet att tävla inom uthållighetsidrott på elitnivå. De flesta av oss har (fysiska) begränsningar som gör att vi inte har den möjligheten. Det är en del av grejen med elitidrott.

Dopingtråden
Jag tycker att man ska försöka göra sport rättvist (människors åkommor kan tyvärr göra det omöjligt att bli bäst). Det är en svår gränsdragning, men att lag/länder med stora resurser systematiskt rör sig i gränslandet (eller går all in på ren doping) förstör sporten. Det borde de själva inse.

Dopingtråden
Jag tycker inte att det är fel neka astmatiker att tävla. Det är ingen rättighet att tävla inom uthållighetsidrott på elitnivå. De flesta av oss har (fysiska) begränsningar som gör att vi inte har den möjligheten. Det är en del av grejen med elitidrott.
Den uppfattningen förstår jag.
Mitt problem blir när en astmatiker som kanske har 11% förbättring av inhalator är legit och en icke astmatiker som får 9% förbättring och således inte klassas som astmatiker inte får använda.

Dopingtråden
Den uppfattningen förstår jag.
Mitt problem blir när en astmatiker som kanske har 11% förbättring av inhalator är legit och en icke astmatiker som får 9% förbättring och således inte klassas som astmatiker inte får använda.
Jag kanske missförstår dig.

Men låt säga att astmamedicin dopingklassas och att var och en därefter tillåts tävla, utan medicin, oberoende av om det finns en (astma)diagnos eller ej. Är det ett sätt att komma runt problematiken du beskriver?

Dopingtråden
Jag kanske missförstår dig.

Men låt säga att astmamedicin dopingklassas och att var och en därefter tillåts tävla, utan medicin, oberoende av om det finns en (astma)diagnos eller ej. Är det ett sätt att komma runt problematiken du beskriver?
Ja, dom som förlorar då är astmatikerna.

Antingen tillåtet för alla eller förbjudet för alla. Vid förbud så drabbas såklart den lilla del av dagens användare som faktiskt har astma.

Jag ser nog hellre att det blir helt tillåtet så att alla kan utnyttja lungorna man fötts med oavsett grad av förbättring.

Tillbaka
Topp