fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju sjukt naivt att tro att en person som
> är dopad inte skulle kunna prestera någonting
> utan doping. Doping ger det där extra som behövs
> för att prestera lite mer än alla andra
Eftersom Fredrik skriver ett av dom bästa inläggen så utgår jag från hans kommentar ovan.
För jag tycker att vi ska fundera lite på det här med doping. Alltså, min största invändning mot doping är att det kan vara skadligt för den enskilde atleten. Men LA påminner inte alls om Östtyska kulstöterskor med skägg, inte heller har han hittats död på ett hotellrum i Rimini, avlidit av värmeslag orskat av en kombination av speed och amfetamin på väg upp till Mount Ventoux, hamnat på akuten efter en misslyckad blodtransfusion eller blivit av med körkortet efter att ha tagit näspulver offseason. Faktum är att han förefaller må ganska bra fysiskt (OK, han verkar vara ett arsle annars, men uppvisar inga värre personlighetstörningar än andra elitidrottspersoner.
Och om man utgår från att de flesta andra inom topp 10 under Armstrongeran var dopade till gälarna, för det finns det tillräckligt med bevis och indicier för lekmän att kunna göra en trovärdig bedömning av, då är den enda slutsatsen att LA gjorde det bättre och säkrare än alla andra samtidigt som hans team tränade bättre och mer målmedvetet än dom andra.
Jag ställer tre frågor här, som jag hoppas ni tänker över.
1. Om Lance Armstrong var dopad, verkar det ha skadat honom fysiskt?
2. Eftersom vi på goda grunder kan utgå från att en stor del av top 10 under LA´s gyllene tid var dopade, betyder det inte att han tävlade på lika villkor (om han också var dopad)?
3. Vilka titlar ska vi ta ifrån Eddy Merckx?
http://www.cyclingtipsblog.com/wp-content/uploads/2011/06/armstrong1150px.jpg