[Dopning] Nu är det kokta fläsket stekt för Armstrong!

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum
svalgis skrev:
-------------------------------------------------------
> Börja tillåta all form av doping bara så
> slipper vi sånt här trams i framtiden.

Bra idé. Jag börjar tanka min 12-åring med steroider och EPO imorgon.

Oskar skrev:
> Kan någon förklara vad MILLI VANILLI har med det
> här att göra?

De ertappades med att inte sjunga själva utan mimade. Resten är inte helt obegripligt, fullt logiskt

Oskar skrev:
> Kan någon förklara vad MILLI VANILLI har med det
> här att göra?

Lika som bär tråden kanske? Falsk underhållning där man ser personer utföra något som de egentligen inte kan prestera. Sjunga tex eller cykla fortast.

kokodrill skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> > Kan någon förklara vad MILLI VANILLI har med det
> > här att göra?
>
> De ertappades med att inte sjunga själva utan
> mimade. Resten är inte helt obegripligt, fullt
> logiskt

Var det inte Armstrong som cyklade alltså? Det var nån annan. Mystiken tätnar. Vem är den mystiske spökcyklisten? Det kanske är han som vittnat.

Väldigt konstigt. Jag skulle hellre jämföra en dopad cyklist med en artist som sjunger genom auto-tune.

JT skrev:
> kokodrill skrev:
> -----
> > Oskar skrev:
> >
>
> > > Kan någon förklara vad MILLI VANILLI har med
> det
> > > här att göra?
> >
> > De ertappades med att inte sjunga själva utan
> > mimade. Resten är inte helt obegripligt, fullt
> > logiskt
>
> Var det inte Armstrong som cyklade alltså? Det
> var nån annan. Mystiken tätnar. Vem är den
> mystiske spökcyklisten? Det kanske är han som
> vittnat.

DET hade ju varit fusk om något!

JT skrev:
> kokodrill skrev:
> -----
> > Oskar skrev:
> >
>
> > > Kan någon förklara vad MILLI VANILLI har med
> det
> > > här att göra?
> >
> > De ertappades med att inte sjunga själva utan
> > mimade. Resten är inte helt obegripligt, fullt
> > logiskt
>
> Var det inte Armstrong som cyklade alltså? Det
> var nån annan. Mystiken tätnar. Vem är den
> mystiske spökcyklisten? Det kanske är han som
> vittnat.

The Stig did it again

grump skrev:
> JT skrev:
> -----
> > kokodrill skrev:
> >
>
> > -----
> > > Oskar skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > > Kan någon förklara vad MILLI VANILLI har
> med
> > det
> > > > här att göra?
> > >
> > > De ertappades med att inte sjunga själva
> utan
> > > mimade. Resten är inte helt obegripligt,
> fullt
> > > logiskt
> >
> > Var det inte Armstrong som cyklade alltså? Det
> > var nån annan. Mystiken tätnar. Vem är den
> > mystiske spökcyklisten? Det kanske är han som
> > vittnat.
>
> The Stig did it again

The Stig har för stort huvud. Värsta jeopardyskallen när man kollar noga.

Stig_Bike.jpg

Det är ju sjukt naivt att tro att en person som är dopad inte skulle kunna prestera någonting utan doping. Doping ger det där extra som behövs för att prestera lite mer än alla andra, men en Vätternmotionär blir inte redo för TdF bara genom droger. Jämförelsen med Milli Vanilli är ju helt felaktig, MV var ju bara affischnamnen som mimade till andras musik och framförande, en dopad idrottsperson utför fortfarande allt med sin egen kropp som förutom drogerna måste vara i fysisk toppform.

schture skrev:
> Intervju med en dopingexperten Heinz Bühlmann:
>
> Så är det verkligen en bra dag för sporten?
> Mer än så. Armstrong's kapitulation är en
> högtidsdag för cykelsporten.

+1

Det snackas så mycket om att det här är "dåligt för cykelsporten" och att "nu skriver medierna ännu mer negativt om cykling".

Om 10 år kommer gårdagen att ses som en riktigt bra dag för sporten.

För övrigt befriande klarspråk från Gustav Larsson som refererades tidigare. Mycket bättre än hummandet och mumlandet från de flesta andra proffscyklister (inklusive - tyvärr - Thomas Löfkvist i dagens DN, som väljer att fokusera på "vem som har rätt att göra utredningar", att "det skapar mycket negative medier för cykelsporten" och att "Usada har jagat honom jag vet inte hur länge" - suck...).

fredrikw skrev:
> men en
> Vätternmotionär blir inte redo för TdF bara
> genom droger.

Vad är det du säger?!

Fan! :-(

Ang MV så jobbade de ju faktiskt för framgången - åkte runt och mimade, dansade, gav intervjuer, ... Är väl en ganska stor del av jobbet som artist vad det gäller den typen av musik. Och, jag vet inte om det är så mycket mindre fusk att mima till det som någon annan producerat i en studio än det som man själv med allehanda tekniska hjälpmedel fått till i studion. I vissa fall när artister ska sjunga istället för att mima så önskar man nästan att de låtit bli. Har nog dock blivit mindre sånt sen MV-eran då det ju nu finns mer tekniska hjälpmedel för att rädda upp saker även i live-situationer.

Enligt vissa källor ska LA ha fastnat i ett test för epo under Tour de Suisse 2001. Stämmer detta luktar det ganska illa om UCI också.

"CBS rapporterade också att det schweiziska anti-dopning laboratoriet i Lausanne, analyserade Armstrongs prov vid den tiden och listade det som misstänkt. I anslutning till detta ska en representant för UCI har bett labbet att inte undersöka det misstänkta testresultatet vidare. Direktören för laboratoriet har givit FBI i en edsvuren försäkran om detta."

GoranS skrev:
> Men, det där med spökcyklister förklarar ju
> varför hans blodvärden inte förändrades;
> http://www.cyclingnews.com/features/analysis-armst
> rongs-tour-blood-levels-debated Om det slängdes
> in en ny fräsch dubbelgångare varje dag så ...

Precis, låt de testa någon annan ;-)

Det verkar vara flera som undrar hur han kan bli avstängd utan att testa positivt. USADA har alltså anklagat LA för smuggling och langning av dopingklassat material vilket är anledningen till att han stängs av på livstid och inte bara två år vilket är det normala. Det behövs alltså inga nya dopingtester i det här fallet. Lance stod anklagad men valde att inte försvara sig vilket är detsamma som att erkänna sig skyldig.
Fast för att inte helt tappa ansiktet så säger han att han inte orkar försvara sig längre. Det är för jobbigt. Säger mannen som slagits mot cancer och tränat dagligen för att vinna sju TDF. Bullshit säger jag.

På min Trek från 06 står det 7faldig vinnare av Tour de France,undrar om man kan lämna tillbaka den nu och få pengarna tillbaka? ;)

Klart att det är skillnad på en mimare och en dopare. Ville lyfta fram känslan bara. Blev lika förvånad då dom.nu. Uttalar mig inte om att LA fuskat eller ej bara att jag blir så trött gång på gång på gång. Trött på att försvara en sport jag älskar.

Marion Jones, Schlek, Contador är människor jag gillat inom sporten men som tog the easy way. Trött!

(lägg in en bild på en mimare, kunde inte via telen )

kokodrill skrev:
> Marion Jones, Schlek, Contador är människor jag
> gillat inom sporten men som tog the easy way.
> Trött!
>
> (lägg in en bild på en mimare, kunde inte via
> telen )
stefan_l_fven_jan12.jpg

Bilden tillhör Bengt Bernström, länk till hans alldeles lysande blogg:
http://bengtbernstrom.blogspot.se

Senast ändrad:
Läsvärt:

Bill Strickland

"His ultimate legacy most likely is out of our hands. Fans who may not yet be alive will decide who he was. To us, today, Eddy Merckx is the greatest cyclist who ever lived, not a fraud who tested positive for a stimulant while leading the 1969 Giro d'Italia and had his 1973 Giro di Lombardia win stripped for the same. Joop Zoetemelk is the hardman who started and finished 16 Tours—a record—and won one. He's not a reprobate who was caught doping at the 1979 Tour, received a paltry penalty of a 10-minute time addition, and maintained his second-place podium spot. Jacques Anquetil is the five-time Tour winner who in 1961 took the yellow jersey on Stage 1 and wore it all the way to Paris, not a boastful cheater who said, during a French television interview, "Leave me in peace—everybody takes dope." And Fausto Coppi is il campionissimo, the champion of champions, not an admitted doper who said on Italian television that he only took drugs when necessary—"which is nearly always."

We live in a different age, one that may not allow the forgiveness of Lance Armstrong, that may hold him to be the creator rather than the product of the era he reigned over. We might even judge this champion's cheating and lying too vile to permit the remembrance of the part of him that, even now, convinced that he doped to win the Tour, I can't stop being a fan of: the plain fact that he was, as even his bitter enemy Floyd Landis told me when we spoke last year, "a badass on a bike.""

http://www.bicycling.com/news/pro-cycling/lance-armstrongs-endgame?page=0,0

Senast ändrad:
fredrikw skrev:
> Det är ju sjukt naivt att tro att en person som
> är dopad inte skulle kunna prestera någonting
> utan doping.

Ja det vore ju en väldigt konstig uppfattning. Vem tror så?

> Doping ger det där extra som behövs
> för att prestera lite mer än alla andra, men en
> Vätternmotionär blir inte redo för TdF bara
> genom droger.

Tack för dessa informativa fakta. Men på vilket sätt är detta relevant för diskussionen gällande Lance Armstrong?

Supertramp,
det var jämförelsen med Milli Vanilli som var utgångspunkten. Jämför man doping med detta så är det onekligen så att man tror att personen inte skulle klara av speciellt mycket utan doping. Därför skrev jag som jag gjorde. Var det verkligen så konstigt?

Jag tror inte att liknelsen var så allvarligt menad, även om det finns vissa likheter i att få hjälp att förbättra sin prestation med hjälp av proffesionella sångare eller ett team av läkare. Men jag håller med om att det finns saker som gör att liknelsen haltar. Tex att Milli Vanilli var ett popband, och att Armstrong var en professionell cyklist.

Supertramp skrev:
> Men jag håller med om att det finns
> saker som gör att liknelsen haltar. Tex att Milli
> Vanilli var ett popband, och att Armstrong var en
> professionell cyklist.

På vilket sätt spelar branschen man fuskar i någon roll?

Det går liksom inte att jämföra fusket rakt av när det är två så skilda företeelser. Men varför diskuterar vi detta? Någon drog en lite kul parrallel till Milli Vanilli och Fredrikw verkar tro att den personen tror att motionärer kan vinna tdf m.h.a. doping.

Supertramp skrev:
> Det går liksom inte att jämföra fusket rakt av
> när det är två så skilda företeelser. Men
> varför diskuterar vi detta? Någon drog en lite
> kul parrallel till Milli Vanilli och Fredrikw
> verkar tro att den personen tror att motionärer
> kan vinna tdf m.h.a. doping.

Jag tycker att det känns som att fredrikw övertolkade och drog förhastade slutsatser av det som andra skrev. Känns lite uppfriskande och ovanligt, gillar :0)

JLarsson skrev:
> Men då har vi helt plötsligt en pokerhand. USADA
> höjer. LA lägger sig. USADA behöver inte visa
> korten. Potten till USADA.

Den bästa sammanfattningen! Evha!

Det vore onekligen jävligt kul om USADA inte hade några som helst bevis utan bara bluffade, men att Armstrong trodde att de hade oerhört graverande bevis och därför lade sig platt för att de inte skulle publiceras, och att han därmed gav ifrån sig 7 Toursegrar och livstids avstängning helt i onödan. Inte för att jag tror att det är så, men ändå. :-)

Supertramp skrev:
> Jag tycker att det är lite naivt att tro att Bert
> Karlsson är spindeln i nätet i hela den här
> dopinghärvan.

Men han var väl med i den där satsningen "Drog under galoscherna" och det var väl under LA:s storhetstid? Asså han, LA och vaktmästarn, har jag för mig.

Du får ju såklart tro vad du vill. Folk dopar inte ensamma utan kontakt med tränare och cyklister runt sig. Man behöver hjälp för att dopa. Cyklister som umgicks kring Armstrong och dopade själva vet att även Armstrong dopade. Det är liksom så det funkar.

Jag tycker dessutom att det är intressant att läsa Armstrongs självbiografi It's Not About the Bike där han resonerar i banor kring hur behandlingen mot cancern byggde om hans fysik. Det finns några fraser som är väldigt märkligt formulerade om man tänker dopning.

53:12 skrev:
> Munthe skrev:
> -----
>
> > När jag var i Austin för några år sen
> > träffade jag massor med cyklister där som
> alla
> > sa samma sak - alla VET att Lance dopat i hela
> sin
> > karriär. Jag träffade en kille som var god
> vän
> > med hans ex-fru Christine Armstrong som sa
> samma
> > sak. Austins cykel-community är liten och
> tight
> > och ALLA vet. Att få någon att ställa sig
> och
> > vittna mot honom är en annan sak. Man ska ha
> > klart för sig att det inte bara är Lance som
> är
> > dopad. Det är en djävla mörk fläck och skit
> i
> > cykelkulturen helt enkelt. Och det finns alla
> > anledning att hänga ut byket fast det gått
> > femton år - annars kommer kulturen inte att
> > förändras.
>
> Hur visste dom att LA var dopad, när inte ens
> dopingkontrollanterna visste det? För nog tror
> jag inte att LA visade det öppet, om han nu
> dopade sig. Det där tror jag inte på för fem
> öre.

Hur var det egentligen med Coppi (och Anquetil), fanns det regler som förbjöd intagande av t.ex. amfetamin, vilket väl var populärt på den tiden?

Miss Lycka skrev:
> Varför skulle doping ske i samråd med andra
> cyklister?

Du menar varför skulle andra cylister som delar dopingpreparat och "kranar" med Armstrong känna till hur det legat till?

Varför är alla så naiva när det gäller proffscirkusen? Det dopas utav bara helvete av nästan alla i hela proffsvärlden. Innan EPO så var det speed som gällde. Det är en gammal tradition inom cyklingen och några har stått utanför den. Armstrong är inte en av dom som stått utanför.

Man VILL ju inte tro att Armstrong dopat sig till sina segrar såklart. Det är ju skittragiskt att så är fallet men med dagens skörd av vittnen (som Armstrong spenderat stora pengar på att tysta eller misskreditera) och dom fömodade bevis som får Armstrong att backa är det ju ganska klart hur det ligger till.

Jag fattar inte heller varför folk ska förenkla gott/ont så till förbannelse. Man kan faktiskt BÅDE vara en fuskare och någon som jobbar för cancerforskningen. Människan är komplex. Kan nog vara en bra grej att ha en verksamhet rullande som är positiv och bidrar till nåt bra när det dåliga samvetet gnager en aning.

Bill Stricklands inlägg i debatten är f ö bara rent dravel. Armstrongs hovförfattare babalar om att hjältarna överlever skandalerna. Coppi och Merckx blev aldrig av med sina gula tröjor. Dom cyklister i världshistorien som förlorat sin gula tröja och TdF-vinsten pga fusk har i dag NOLL respekt som cyklister. Coppi och Merckx tillhör inte den gruppen av jättelosers.

Nog sjuttsingen drogades det en hel del förr i tiden... har via arbetet kontakt med en äldre brittisk cyklist, som var aktiv under åren runt 1968-1970... dvs ungefär samtidigt som en hel del Svenskar :-)
När han flyttade ner till kontinenten (Belgien) så var det amfetamin som gällde, en innan och en halvvägs... dopingprovet klarades med en flaska urin sen tidigare! Enligt honom gjorde i stort sett hel klungan likadant...

Enda problemet var när en lagkamrat tagit hans flickväns urin och han visade sig vara gravid efter kontroll :-)

Nu tror ju inte jag att all doping sker i samråd med andra cyklister och att det är gruppköp som gäller.
Det är vanligtvis fysiologer, naprapater, soigneurer och massörer som är fixarna.

Tillbaka
Topp