Dra av kassett

johan21

Medlem
Dra av kassett
Jag vill dra av kasetten på en gammal Crescent Starren, men hittar inte verktyg (kasettavdragare) for 10 sprockets. Vad gör man?
unnamed.jpeg

Dra av kassett
Kassett ska ju bara lyftas av. Men kransarna har antagligen ätit sig in i kranskroppen så det blir till att lirka. Två kedjepiskor, en att hålla mot med och en att lossa med kan kanske hjälpa.

Dra av kassett
Hej.. Det är ingen kassett, det är en frikrans. Dreven sitter på en stomme som inte är en del av navet, utan stommen är gängad på navet. Du behöver en passande avdragare och gärna ett skruvstycke eller en fast nyckel till avdragaren. mvh borano20

Dra av kassett
Nu vimsar jag säkert, men något minne säger mig att man kan sätta kransen i ett skruvstäd. Men det är kanske vad borano20 menar med skruvstycke?

Dra av kassett
Hej.. Det är ingen kassett, det är en frikrans. Dreven sitter på en stomme som inte är en del av navet, utan stommen är gängad på navet. Du behöver en passande avdragare och gärna ett skruvstycke eller en fast nyckel till avdragaren. mvh borano20
Finns det tiodelade frikransar?
Är det en frikrans behövs två piskor iaf finns hos BT till måttlig pris. Skonsammare än skruvstäd.

Dra av kassett
Nä, det är i så fall samma sak, dvs två ord för samma sak. Städ- är ställe, jfr. stad och städse. Ett ställe eller då stycke där man skruvar fast någonting, en lös och en fast käft.

Dra av kassett
Nä, det är i så fall samma sak, dvs två ord för samma sak. Städ- är ställe, jfr. stad och städse. Ett ställe eller då stycke där man skruvar fast någonting, en lös och en fast käft.

Nej, icke då, det är två olika föremål med olika användningsområden, sedan har man friskt blandat ihop namnen. Vilket namn som är rätt på vilket föremål kan diskuteras men det är två olika föremål.
Var ordet städ har sitt ursprung är säkert spännande men här används det i samma betydelse som för den typen av städ en smed använder. Något man bankar på. Ett renodlat skruvstycke är inte konstruerat för att tåla slag.

Dra av kassett
Nu vet jag bättre vad en killgissning är.
Kolla SAOB, det gjorde jag: https://www.saob.se/artikel/?seek=skruvstäd&pz=1#U_S4977_91215

Ja?
'-STÄD. (skruv- 1556 osv. skruve- 1559—1781) skruvstycke (se d. o. 1) vars ena (vanl. fasta) käft är utformad ss. ett mindre städ;'
Det var ganska exakt vad jag skrev i mitt första inlägg.
' ofta allmännare: skruvstycke;'
Att benämningen skruvstycke kan generaliseras till att omfatta även skruvstäd är ju rätt uppenbar då skruvfunktionen finns där. Vill man vara tydlig så kallar man dock skruvstycket med inbyggt städ för skruvstäd. Att kalla ett skruvstycke utan städ för skruvstäd är däremot alltid fel.

Dra av kassett
Det är alltså samma sak, skruvstäd och skruvstycke. Ena "käften" har en form som liknats vid ett städ, ibland och ofta. Andra har mer prosaiskt liknat den käften vid ett stycke.

-STÄD. (skruv- 1556 osv. skruve- 1559—1781) skruvstycke (se d. o. 1) vars ena (vanl. fasta) käft är utformad ss. ett mindre städ; ofta allmännare: skruvstycke; särsk. dels i jämförelser, dels mer l. mindre bildl. (jfr slutet). HFinlH 4: 296 (1556: skrwstäd). Sedan militarismen och byråkratismen gripit hela folket och spänt det i sitt skrufstäd, hvar skulle väl den tänkande fortfarande kunna röra sig fritt? NordRevy

Dra av kassett
Det är alltså samma sak, skruvstäd och skruvstycke. Ena "käften" har en form som liknats vid ett städ, ibland och ofta. Andra har mer prosaiskt liknat den käften vid ett stycke.

-STÄD. (skruv- 1556 osv. skruve- 1559—1781) skruvstycke (se d. o. 1) vars ena (vanl. fasta) käft är utformad ss. ett mindre städ; ofta allmännare: skruvstycke; särsk. dels i jämförelser, dels mer l. mindre bildl. (jfr slutet). HFinlH 4: 296 (1556: skrwstäd). Sedan militarismen och byråkratismen gripit hela folket och spänt det i sitt skrufstäd, hvar skulle väl den tänkande fortfarande kunna röra sig fritt? NordRevy
Varför skulle man inte vilja ha städ-delen? Det blir ju så stökigt annars

Dra av kassett

Och hur kom du till den slutsatsen? Att de två namnen blandas frisk i dagligt bruk betyder på intet sett att de två sakerna de används som benämningar för med nödvändighet är samma sak.

Om du nu är så förtjust i saob så kunde du gott slagit upp ordet skruvstycke också. Det enkla skälet till att städ inte omnämns där, annat än som jämförelseobjekt, är att ett skruvstycke inte måste inkludera ett städ medan däremot skruvstädet alltid är en form av skruvstycke. Nödvändigt respektive tillräckligt. Svåra grejer tydligen.

Dra av kassett
"Old habits die hard' som Norman Bates och Milton Arbogast uttryckte sig i Hitchcock's film Psycho 1960.

Psycho_arbogast.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp