Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns det tiodelade frikransar?Hej.. Det är ingen kassett, det är en frikrans. Dreven sitter på en stomme som inte är en del av navet, utan stommen är gängad på navet. Du behöver en passande avdragare och gärna ett skruvstycke eller en fast nyckel till avdragaren. mvh borano20
Det heter skruvstycke.Nu vimsar jag säkert, men något minne säger mig att man kan sätta kransen i ett skruvstäd. Men det är kanske vad borano20 menar med skruvstycke?
Har svårt att få ihop 10 med den frikransen.Finns det tiodelade frikransar?
Båda benämningar är rätt. Det är dialektala och tidstypiska variationer. Ungefär som läcker och läker.Det heter skruvstycke.
Inte jag heller. Jag ser något annat.Har svårt att få ihop 10 med den frikransen.
Åf..n, 1670-talet är mitt tips. På tjugohundratalet kallar man det skruvstycke.Det har hetat skruvstäd sedan åtminstone 1500-talet...
Jag går på TS beskrivning.Har svårt att få ihop 10 med den frikransen.
Nä, det är i så fall samma sak, dvs två ord för samma sak. Städ- är ställe, jfr. stad och städse. Ett ställe eller då stycke där man skruvar fast någonting, en lös och en fast käft.
Nu vet jag bättre vad en killgissning är.
Kolla SAOB, det gjorde jag: https://www.saob.se/artikel/?seek=skruvstäd&pz=1#U_S4977_91215
Hej.. Jag kan ju bara räkna till åtta, sen minns jag inte att Bor Yueh har tillverkat 10delade kassetter. Minns bara att dom tillverkat frikransar i budgetutförande. Eftersom det är ett Happyforum så ska jag tillägga att Bor Yueh också tillverkar pakethållare idag. mvh borano20Inte jag heller. Jag ser något annat.
Hej... Vad fint. Nu kan vi övergå att diskutera om det heter "sprockets" eller "splines"?? Vem vill börja?? mvh borano20Är övertygad att med ”10 sprockets” menas antalet fästpunkter för verktyget mot frihjulet.
Det heter båda, bara TS får fram rätt verktyg.Hej... Vad fint. Nu kan vi övergå att diskutera om det heter "sprockets" eller "splines"?? Vem vill börja?? mvh borano20
Kalmar asså ?Det har hetat skruvstäd sedan åtminstone 1500-talet...
Varför skulle man inte vilja ha städ-delen? Det blir ju så stökigt annarsDet är alltså samma sak, skruvstäd och skruvstycke. Ena "käften" har en form som liknats vid ett städ, ibland och ofta. Andra har mer prosaiskt liknat den käften vid ett stycke.
-STÄD. (skruv- 1556 osv. skruve- 1559—1781) skruvstycke (se d. o. 1) vars ena (vanl. fasta) käft är utformad ss. ett mindre städ; ofta allmännare: skruvstycke; särsk. dels i jämförelser, dels mer l. mindre bildl. (jfr slutet). HFinlH 4: 296 (1556: skrwstäd). Sedan militarismen och byråkratismen gripit hela folket och spänt det i sitt skrufstäd, hvar skulle väl den tänkande fortfarande kunna röra sig fritt? NordRevy
Varför skulle man inte vilja ha städ-delen? Det blir ju så stökigt annars
Det är alltså samma sak, skruvstäd och skruvstycke. Ena "käften" har en form som liknats vid ett städ, ibland och ofta. Andra har mer prosaiskt liknat den käften vid ett stycke.
-STÄD. (skruv- 1556 osv. skruve- 1559—1781) skruvstycke (se d. o. 1) vars ena (vanl. fasta) käft är utformad ss. ett mindre städ; ofta allmännare: skruvstycke; särsk. dels i jämförelser, dels mer l. mindre bildl. (jfr slutet). HFinlH 4: 296 (1556: skrwstäd). Sedan militarismen och byråkratismen gripit hela folket och spänt det i sitt skrufstäd, hvar skulle väl den tänkande fortfarande kunna röra sig fritt? NordRevy
Det stavas diskussion :)Ibland tycker jag lite synd om trådskapare som bara ställer en liten fråga och möts av en totalt irrelevant verktygsdisskution
Ser du någon modellbeteckning eller märke på den?Jag vill dra av kasetten på en gammal Crescent Starren, men hittar inte verktyg (kasettavdragare) for 10 sprockets. Vad gör man?Visa bilaga 493488
Eller skrufstäd.Det har hetat skruvstäd sedan åtminstone 1500-talet...